POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

JCRyle schreef:
HersteldHervormd schreef:Kunnen we niet beter inhoudelijk van uit de Bijbel iets erover zeggen?
Nee, de norm of we wel of niet tegen vrouwen in het ambt zijn is onze relatie tot de GG. :jongle
Dat zijn de variabelen, JCRyle. :)

Verder lijkt het mij goed om (ongeacht de relatie tot de GG) Bijbelse aspecten te noemen in het kader van dit vraagstuk.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door HersteldHervormd »

JCRyle schreef:
HersteldHervormd schreef:Kunnen we niet beter inhoudelijk van uit de Bijbel iets erover zeggen?
Nee, de norm of we wel of niet tegen vrouwen in het ambt zijn is onze relatie tot de GG. :jongle
Pfoe drama :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8324
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Geytenbeekje »

Gekozen voor optie 5
Naast alle uitleg hier ben ik ook tegen het ambt omdat de ambt van dominee niet meer is dan het ambt van de diakenen en het zijn voor de mensen die hulp nodig hebben (wat vrouwen ook kunnen)
Het is een beetje het hoge ik wat denk ik ook heerst als vrouwen een ambt willen doen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door JCRyle »

HersteldHervormd schreef:
JCRyle schreef:
HersteldHervormd schreef:Kunnen we niet beter inhoudelijk van uit de Bijbel iets erover zeggen?
Nee, de norm of we wel of niet tegen vrouwen in het ambt zijn is onze relatie tot de GG. :jongle
Pfoe drama :haha
Oei, dat is een zorgvolle omschrijving van uw relatie tot de GG: "drama". Ik denk dat dit door het moderamen van Refoforum met het moderamen van de GG-synode via de hotline besproken moet worden. :banni :D
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Sowieso een zeer trieste uitslag, ongeacht de verdere stemming. En als ik iets wrangs mag zeggen: dit is ook een gevolg van het feit dat op dit forum de binding aan de belijdenis niet meer is dan een dode letter... wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat afwijkende opvattingen ook oprukken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door JCRyle »

Valcke schreef:Sowieso een zeer trieste uitslag, ongeacht de verdere stemming. En als ik iets wrangs mag zeggen: dit is ook een gevolg van het feit dat op dit forum de binding aan de belijdenis niet meer is dan een dode letter... wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat afwijkende opvattingen ook oprukken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte.
Inderdaad zorgelijk dat het grootste gedeelte niet tot de Gereformeerde Gemeente behoort. :fi

Overigens onthou ik mij van stemming. Dat is nog veel rechtzinniger dan "tegen" invullen. :OO3
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Valcke schreef:Sowieso vind ik het idee van een poll binnen een belijdende gemeenschap heel slecht. Dat suggereert namelijk dat hierover verschillend gedacht mag worden.

En ook op Refoforum vind ik het een kwalijke zaak. Net zoiets als: vindt u abortus geoorloofd? Of: is een homoseksuele relatie geoorloofd. Dat zijn vragen waarop op grond van de Schrift slechts één antwoord mogelijk is.
Dat kan wel zo zijn, maar Jantje beweert dat zulke mensen er niet zijn. Dat staat nog los van de vraag of zij werkelijk christenen kunnen zijn.
Ik beweer dat helemaal niet. Hoe kom je daar nou bij? Waar heb ik dat geschreven? Jij bent er het levendige voorbeeld van, en @refo trouwens ook.

Ik heb alleen gezegd dat het in de Gereformeerde Gemeenten maar marginaal voorkomt. Er zijn nu 2 personen vóór tegenover 8 personen die tégen de openstelling van ambten zijn voor vrouwen. Dat is nog een bovengemiddelde van het geheel van de Gereformeerde Gemeenten.

En bovendien heb jij mij nog steeds geen enkel bewijs gegeven van jouw fantastische beweringen.

Overigens is het vanzelfsprekend dat ik de eerste optie heb gekozen. Dat behoeft verder geen uitleg.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 sep 2019, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Sowieso een zeer trieste uitslag, ongeacht de verdere stemming. En als ik iets wrangs mag zeggen: dit is ook een gevolg van het feit dat op dit forum de binding aan de belijdenis niet meer is dan een dode letter... wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat afwijkende opvattingen ook oprukken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte.
Wat wil je daar nou mee zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:Overigens onthou ik mij van stemming. Dat is nog veel rechtzinniger dan "tegen" invullen. :OO3
Wat wil je daar nou mee zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7917
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mannetje »

Valcke schreef:Sowieso een zeer trieste uitslag, ongeacht de verdere stemming. En als ik iets wrangs mag zeggen: dit is ook een gevolg van het feit dat op dit forum de binding aan de belijdenis niet meer is dan een dode letter... wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat afwijkende opvattingen ook oprukken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte.
Dit is een pijnlijke generalisatie. Helaas zijn er forumleden voor wie dit geldt (op basis van wat zij hier schrijven) maar om dit maar op het hele forum toe te passen...
-
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Mannetje schreef:
Valcke schreef:Sowieso een zeer trieste uitslag, ongeacht de verdere stemming. En als ik iets wrangs mag zeggen: dit is ook een gevolg van het feit dat op dit forum de binding aan de belijdenis niet meer is dan een dode letter... wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat afwijkende opvattingen ook oprukken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte.
Dit is een pijnlijke generalisatie. Helaas zijn er forumleden voor wie dit geldt (op basis van wat zij hier schrijven) maar om dit maar op het hele forum toe te passen...
Nee... begrijp mij niet verkeerd. Zoals jij het opvat heb ik het helemáál niet bedoeld. Nee, gelukkig is de belijdenis voor de meerderheid géén dode letter. Maar voor sommigen helaas wel en dat kan blijkbaar...
Geytenbeekje
Berichten: 8324
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Mannetje schreef:
Valcke schreef:Sowieso een zeer trieste uitslag, ongeacht de verdere stemming. En als ik iets wrangs mag zeggen: dit is ook een gevolg van het feit dat op dit forum de binding aan de belijdenis niet meer is dan een dode letter... wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat afwijkende opvattingen ook oprukken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte.
Dit is een pijnlijke generalisatie. Helaas zijn er forumleden voor wie dit geldt (op basis van wat zij hier schrijven) maar om dit maar op het hele forum toe te passen...
Nee... begrijp mij niet verkeerd. Zoals jij het opvat heb ik het helemáál niet bedoeld. Nee, gelukkig is de belijdenis voor de meerderheid géén dode letter. Maar voor sommigen helaas wel en dat kan blijkbaar...
Maar dat kan dus gedoogd worden op deze forum ?
Ik vind de kritische geluiden wel enigzins goed .
DDD
Berichten: 29063
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:Kunnen we niet beter inhoudelijk van uit de Bijbel iets erover zeggen?
Nee. Daar zijn andere draadjes voor en al boeken over volgeschreven. Het gaat er nu om of Bezorgd en Jantje gelijk hebben als zij zeggen dat ik onzin vertel dat minstens tien procent van de volwassen leden van de GG geen tegenstander is (wat nog niet hetzelfde is als een voorstander) van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Mannetje schreef:
Valcke schreef:Sowieso een zeer trieste uitslag, ongeacht de verdere stemming. En als ik iets wrangs mag zeggen: dit is ook een gevolg van het feit dat op dit forum de binding aan de belijdenis niet meer is dan een dode letter... wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat afwijkende opvattingen ook oprukken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte.
Dit is een pijnlijke generalisatie. Helaas zijn er forumleden voor wie dit geldt (op basis van wat zij hier schrijven) maar om dit maar op het hele forum toe te passen...
Nee... begrijp mij niet verkeerd. Zoals jij het opvat heb ik het helemáál niet bedoeld. Nee, gelukkig is de belijdenis voor de meerderheid géén dode letter. Maar voor sommigen helaas wel en dat kan blijkbaar...
Maar dat kan dus gedoogd worden op deze forum ?
Ik vind de kritische geluiden wel enigzins goed .
Ik niet. Ik plaats van elkaar op te scherpen en op te bouwen zijn we (noodgedwongen) alleen maar aan het strijden tegen interne vrijzinnigheid. Dat is m.i. nooit de bedoeling geweest.
DDD
Berichten: 29063
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:Sowieso vind ik het idee van een poll binnen een belijdende gemeenschap heel slecht. Dat suggereert namelijk dat hierover verschillend gedacht mag worden.

En ook op Refoforum vind ik het een kwalijke zaak. Net zoiets als: vindt u abortus geoorloofd? Of: is een homoseksuele relatie geoorloofd. Dat zijn vragen waarop op grond van de Schrift slechts één antwoord mogelijk is.
Dat kan wel zo zijn, maar Jantje beweert dat zulke mensen er niet zijn. Dat staat nog los van de vraag of zij werkelijk christenen kunnen zijn.
Ik beweer dat helemaal niet. Hoe kom je daar nou bij? Waar heb ik dat geschreven? Jij bent er het levendige voorbeeld van, en @refo trouwens ook.

Ik heb alleen gezegd dat het in de Gereformeerde Gemeenten maar marginaal voorkomt. Er zijn nu 2 personen vóór tegenover 8 personen die tégen de openstelling van ambten zijn voor vrouwen. Dat is nog een bovengemiddelde van het geheel van de Gereformeerde Gemeenten.

En bovendien heb jij mij nog steeds geen enkel bewijs gegeven van jouw fantastische beweringen.

Overigens is het vanzelfsprekend dat ik de eerste optie heb gekozen. Dat behoeft verder geen uitleg.
Het is onmogelijk om bewijs te geven van mijn vermoedens. Ik vind het woord 'beweringen' wel wat onduidelijk. Ik heb geen stelling ingenomen, maar gezegd dat het mij zeer zou verbazen als het anders was, maar dat ik het niet kan bewijzen, noch mijn hand ervoor in het vuur zou steken.

Jouw standpunt dat de uitkomsten hier bovengemiddeld zijn lijkt mij onaannemelijk en onjuist. De kans is juist groot, dat hier relatief betrokken kerkleden actief zijn. Hoewel het ook kan zijn dat bepaalde minder serieuze leden heel orthodoxe standpunten innemen maar daar verder niet naar leven. Dat zie je vooral in de ultragereformeerde kringen wel, waar de prediking eigenlijk aanstuurt op cognitieve dissonantie, onder het mom van de onmacht van de mens.
Plaats reactie