Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geytenbeekje

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Om hoeveel liederen gaat het in de dienst ? En waarom zouden ze met 1 lied hele grote moeite doen ? In bveld. Als je graag liedren zingt moet je maar naar de goede Herder
MePaul

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:Om hoeveel liederen gaat het in de dienst ? En waarom zouden ze met 1 lied hele grote moeite doen ? In bveld. Als je graag liedren zingt moet je maar naar de goede Herder
In Barneveld is al tientallen jaren een kleine spanning tussen bijna evangelisch getinte hervormden en hervormden die erg bezig zijn met de toeëigening van het heil. Dit uit zich ook in liturgie. Sinds 2012 volgens mij al gezangen. In 2 erediensten worden alleen psalmen gezongen, 4 diensten alleen 2 wk liederen naast de psalmen. In 2 ochtenddiensten kan ook opwekking erbij en sela, ook is er een muziekgroep aanwezig.
De voorzang moet altijd een 1773 psalm zijn. Daarom vind men het niet goed dat de "middendiensten" (diensten met 2 wk liederen) door een gast dominee veranderen in een klassieke dienst (alléén o.b. psalmen).
DDD

Bericht door DDD »

De oplossing lijkt me vrij eenvoudig: de voorzang is dan in die diensten geen psalm in de oude berijming.
Adje

Bericht door Adje »

MePaul schreef:
Adje schreef:
MePaul schreef:De bundel Weerklank is een relatief recente liedbundel van de gereformeerde bond.
Toch zien ik naar mijn inzicht de verdeeldheid toenemen.
Zie deze gemeentes als voorbeeld.
- Apeldoorn (de Eben-Haëzerkerk) door gast dominees vaak klassieke diensten (Afgelopen 3 ochtenddiensten klassiek).
- Putten (nieuwe kerk ochtend en oude kerk in de avond) door eigen predikanten en gast dominees vaak klassieke diensten. Als gevolg hiervan vanaf september 2019 bij klassieke diensten een voorzang uit Weerklank.
- Rotterdam (Maranathakerk) door gast dominees relatief vaak klassieke diensten.
- Hervormd Amstelveen heeft de Bundel (zoals ik zag aangekomen) niet gewild. De bundel wordt niet meer in reguliere diensten gebruikt.
Predikanten zijn toch vrij om uit Weerklank te laten zingen ja of nee? Dat hoeft toch geen verdeeldheid te geven? Wij hebben ook wel eens gastpredikanten die geen lied uit Weerklank laten zingen. Ik hoor daar niemand over mopperen.
Maar snap je dat dat met beroepingswerk dilemma's geeft? Vooral als de modaliteit van de gemeente rechts is en dat je daardoor dus linkser gaat beroepen?
Daar heb ik nog geen ervaring mee!
Wij hebben een heel brede gemeente, dat geeft tot op heden geen problemen. Onze predikant en kerkenraad gaan op een wijze manier om met de verscheidenheid binnen onze gemeente. Hopelijk blijft dat zo!
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Adje schreef:Daar heb ik nog geen ervaring mee!
Wij hebben een heel brede gemeente, dat geeft tot op heden geen problemen. Onze predikant en kerkenraad gaan op een wijze manier om met de verscheidenheid binnen onze gemeente. Hopelijk blijft dat zo!
Ik heb dezelfde ervaring. Of de predikant nu wel of geen gezang opgeeft, dat maakt me echt niet uit, zolang het opgegeven lied maar bijbelgetrouw is. Met verdeeldheid heeft het in elk geval niet te maken.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

In onze gemeente zijn er ook wel mensen die de voorzang (de schoolpsalm van de onderbouw in de ochtenddienst en die van de bovenbouw in de avonddienst) willen vervangen door een gezang. Ik hoop dat het blijft zoals het nu is. Ik denk dat de schoolpsalm juist belangrijk is voor de jeugd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Bourdon16 schreef:In onze gemeente zijn er ook wel mensen die de voorzang (de schoolpsalm van de onderbouw in de ochtenddienst en die van de bovenbouw in de avonddienst) willen vervangen door een gezang. Ik hoop dat het blijft zoals het nu is. Ik denk dat de schoolpsalm juist belangrijk is voor de jeugd.
Ja dat zou ik erg vinden de betrokkenheid naar de kinderen toe is veel belangrijker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
MePaul

Bericht door MePaul »

DDD schreef:De oplossing lijkt me vrij eenvoudig: de voorzang is dan in die diensten geen psalm in de oude berijming.
Ja mee eens. Helaas is het besluit genomen om andere predikanten te laten komen. Alleen oud predikanten (zoals ds J.P. Nap en ds M. Aangeenbrug) en dhr A.M.K. Peters zijn welkom in de middendiensten, en geven geen gezangen op. Echter blijft het een hekelpunt en ik zie uit naar de preekbeurten planning van zo God het geeft 2020.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
DDD schreef:De oplossing lijkt me vrij eenvoudig: de voorzang is dan in die diensten geen psalm in de oude berijming.
Ja mee eens. Helaas is het besluit genomen om andere predikanten te laten komen. Alleen oud predikanten (zoals ds J.P. Nap en ds M. Aangeenbrug) en dhr A.M.K. Peters zijn welkom in de middendiensten, en geven geen gezangen op. Echter blijft het een hekelpunt en ik zie uit naar de preekbeurten planning van zo God het geeft 2020.
Als je het toch te gek word dan kom je maar bij ons kerken psalmen 1773 en SV
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

MePaul schreef:
Ik begrijp je bezorgdheid. Onlangs stond in de Waarheidsvriend een artikel waarin werd opgeroepen het alleen bij de psalmen te houden omdat dit anders onherroepelijk zou leiden tot een andere prediking.. Het uitnodigingsbeleid mbt de preekbeurten heeft daar mijn inziens direct invloed op.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MePaul schreef:
Wat is een hekelpunt?
Ik ken wel heikel punt, maar hekelpunt is nieuw voor me. Heb je daar een hekel aan?

Overigens geeft ds M. Aangeenbrug elders wél gezangen op als dat daar te doen gebruikelijk is, dus 't is geen principiële keuze.
En verder: de lijst van gemeenten die Weerklank invoeren, groeit gestadig, het zijn er inmiddels ruim 80 http://www.weerklank.nl/?page_id=388&cn-reloaded=1 .
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
MePaul schreef:
Wat is een hekelpunt?
Ik ken wel heikel punt, maar hekelpunt is nieuw voor me. Heb je daar een hekel aan?

Overigens geeft ds M. Aangeenbrug elders wél gezangen op als dat daar te doen gebruikelijk is, dus 't is geen principiële keuze.
En verder: de lijst van gemeenten die Weerklank invoeren, groeit gestadig, het zijn er inmiddels ruim 80 http://www.weerklank.nl/?page_id=388&cn-reloaded=1 .
Het wisselt, in zijn eigen gemeente, Apeldoorn gaf hij de recente 2 ochtenddiensten geen lied op. Hier in de goede herderkerk eerder 1 gezang maar de recentste dienst geen enkel gezang.
Ja ik heb een hekel aan gastvoorgangerslijsten!
Laatst gewijzigd door MePaul op 27 aug 2019, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

De lijst klopt niet.

In Arnhem zingen ze soms vóór de dienst een lied uit Weerklank, maar meestal gewoon uit het liedboek. En geregeld staat het lied uit Weerklank ook in het liedboek.

Amstelveen zegt op de website psalmen in de oude berijming te zingen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Toch is het soms wel ingewikkeld geworden. Afgelopen zondagmorgen heb ik een dienst gespeeld in onze plaatselijke dorpskerk (PKN). Op de liturgie stonden psalmen en gezangen uit het Liedboek, de Evangelische bundel, daar komt nog bij hervormde bundel 1938. Een enkele keer maak ik mee dat Weerklank en Op Toonhoogte ook nog mee moeten.
Ik overdrijf ietsjes, maar met een koffer vol boeken, minimaal 1000 liederen, is een soms de praktijk. In die zin zou alleen de psalmen en Weerklank al een verbetering zijn.

Overigen als tussenopmerking: onze oud-burgemeester preekte in deze dienst. En de afspraak was dat ik als zijn plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad dan het orgel zou bespelen. Was toch wel bijzonder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MePaul

Bericht door MePaul »

Jantje schreef:
MePaul schreef:wk lijst
We houden het wel netjes hé? Voetballen kan ook op het voetbalveld in de buurt.
Haha ik neem het "psalmenbord" over waar soms 'wk' staat i.p.v. 'ld' of 'g' of volledig 'Weerklank'.
Gesloten