Ik merk wel dat de gekrookte riet stroming een behoorlijk groot aandeel heeft binnen de HHK-DIA- schreef:Het was ook de bedoeling van de oprichting van Het Gekrookte Riet. Dat was ter bevordering van het bevindelijk leven binnen de Nederlandse Hervormde Kerk.Herman schreef:Nou ja. Dit zijn drie namen die niet uit de school van ds I. Kievit kwamen. De identificatie kan je vooral op geestelijke-bevindelijk vlak plaatsen, maar kerkelijk en theologisch is de gehele gekrookte riet beweging toch echt een versmalling ten opzicht van de GB alswel ten opzicht van ds. I. Kievit.Bertiel schreef:De dominees de Jong, Zandt en Dorsman hebben nooit bij de GB gehoord en in geparticipeerd.
Dit was meer de lijn van ds. I Kievit die ook een andere positie innam in het rechste spectrum van de voormalige Hervormde kerk
Een groot deel van de Gereformeerde Bond kon niet meer bevindelijk worden genoemd.
(Hoe precies de ondertitel van Het Gekrookte Riet luidde weet ik niet meer, maar het had te maken met het bevindelijk leven). Een groot deel van kerken en gemeenten zijn opgegaan in de HHK, die toch echt een stuk breder is dan het voormalige Gekrookte Riet.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
-
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
De meeste Gekrookte Rieters zijn wellicht opgegaan in de HHK.Geytenbeekje schreef:Ik merk wel dat de gekrookte riet stroming een behoorlijk groot aandeel heeft binnen de HHK-DIA- schreef:Het was ook de bedoeling van de oprichting van Het Gekrookte Riet. Dat was ter bevordering van het bevindelijk leven binnen de Nederlandse Hervormde Kerk.Herman schreef:Nou ja. Dit zijn drie namen die niet uit de school van ds I. Kievit kwamen. De identificatie kan je vooral op geestelijke-bevindelijk vlak plaatsen, maar kerkelijk en theologisch is de gehele gekrookte riet beweging toch echt een versmalling ten opzicht van de GB alswel ten opzicht van ds. I. Kievit.Bertiel schreef:De dominees de Jong, Zandt en Dorsman hebben nooit bij de GB gehoord en in geparticipeerd.
Dit was meer de lijn van ds. I Kievit die ook een andere positie innam in het rechste spectrum van de voormalige Hervormde kerk
Een groot deel van de Gereformeerde Bond kon niet meer bevindelijk worden genoemd.
(Hoe precies de ondertitel van Het Gekrookte Riet luidde weet ik niet meer, maar het had te maken met het bevindelijk leven). Een groot deel van kerken en gemeenten zijn opgegaan in de HHK, die toch echt een stuk breder is dan het voormalige Gekrookte Riet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik ken er te weinig om daar wat over te kunnen zeggen.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Mij baart het zorgen.-DIA- schreef:Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik ken er te weinig om daar wat over te kunnen zeggen.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
-
Die ontwikkeling herken ik niet, de meerderheid van de predikanten en studenten behoort niet tot die richting. Naast 'GB gemeenten en dominees' is het nog moeilijker om te spreken van 'het Gekrookte Riet', omdat deze niet meer bestaat en ook geen leden kende, maar alleen een blad was.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
Wel drukt deze stroming een stempel op het geheel van de kerk in de zin van de besluitvorming: het is toch verontrustend dat de synode een Bijbelvertaling afraadt die mede tot stand is gekomen door de Gereformeerde Bond.
De vacant gekrookteriet gemeentes klagen dat ze geen dominees hebben om te beroepen.
Ik denk dat Augustinus het goed heeft
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
In de tijd dat onze dominee er niet was waren er wel een aantal die de kant opgaan/zijn,Augustienus schreef:Die ontwikkeling herken ik niet, de meerderheid van de predikanten en studenten behoort niet tot die richting. Naast 'GB gemeenten en dominees' is het nog moeilijker om te spreken van 'het Gekrookte Riet', omdat deze niet meer bestaat en ook geen leden kende, maar alleen een blad was.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
Wel drukt deze stroming een stempel op het geheel van de kerk in de zin van de besluitvorming: het is toch verontrustend dat de synode een Bijbelvertaling afraadt die mede tot stand is gekomen door de Gereformeerde Bond.
Er zaten uiteraard preken bij waar ik door geraakt ben.
Maar heb ook wel eens HHK preken gehoord waarin het leek alsof de Bijbel als kapstok werd gebruikt voor een bevindelijk verhaal.
Die richting wil ik echt niet op.
De richting a la R. van Kooten zie je weinig meer onder de studenten.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 23 aug 2019, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als je een lijst maakt met beroepbare dominees dan kan je nog met een hele lijst komen.Bertiel schreef:De vacant gekrookteriet gemeentes klagen dat ze geen dominees hebben om te beroepen.
Het is gewoon zo dat die gemeenten alleen dominee willen die in hun straatje past.
Sommige predikanten passen niet in een gemeente, de meerderheid zou wegloopt, dat moet je ook niet willen.Geytenbeekje schreef:Als je een lijst maakt met beroepbare dominees dan kan je nog met een hele lijst komen.Bertiel schreef:De vacant gekrookteriet gemeentes klagen dat ze geen dominees hebben om te beroepen.
Het is gewoon zo dat die gemeenten alleen dominee willen die in hun straatje past.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Dat ligt aan de mensen, die willen dan alleen horen wat ze willen en staan niet open voor andere verklaringen en uitleggingen.samanthi schreef:Sommige predikanten passen niet in een gemeente, de meerderheid zou wegloopt, dat moet je ook niet willen.Geytenbeekje schreef:Als je een lijst maakt met beroepbare dominees dan kan je nog met een hele lijst komen.Bertiel schreef:De vacant gekrookteriet gemeentes klagen dat ze geen dominees hebben om te beroepen.
Dat heb je in links rechts midden, binnen en buitenverband, het moest niet zo zijn...Geytenbeekje schreef:Dat ligt aan de mensen, die willen dan alleen horen wat ze willen en staan niet open voor andere verklaringen en uitleggingen.samanthi schreef:Sommige predikanten passen niet in een gemeente, de meerderheid zou wegloopt, dat moet je ook niet willen.Geytenbeekje schreef:Als je een lijst maakt met beroepbare dominees dan kan je nog met een hele lijst komen.Bertiel schreef:De vacant gekrookteriet gemeentes klagen dat ze geen dominees hebben om te beroepen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Ds Van Kooten is dan ook een unieke predikant met een eigen stijl.Geytenbeekje schreef:In de tijd dat onze dominee er niet was waren er wel een aantal die de kant opgaan/zijn,Augustienus schreef:Die ontwikkeling herken ik niet, de meerderheid van de predikanten en studenten behoort niet tot die richting. Naast 'GB gemeenten en dominees' is het nog moeilijker om te spreken van 'het Gekrookte Riet', omdat deze niet meer bestaat en ook geen leden kende, maar alleen een blad was.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
Maar heb ook wel eens HHK preken gehoord waarin het leek alsof de Bijbel als kapstok werd gebruikt voor een bevindelijk verhaal.
-
Wel 1 die goed exegetisch onderbouwd is.Augustienus schreef:Ds Van Kooten is dan ook een unieke predikant met een eigen stijl.Geytenbeekje schreef:In de tijd dat onze dominee er niet was waren er wel een aantal die de kant opgaan/zijn,Augustienus schreef:Die ontwikkeling herken ik niet, de meerderheid van de predikanten en studenten behoort niet tot die richting. Naast 'GB gemeenten en dominees' is het nog moeilijker om te spreken van 'het Gekrookte Riet', omdat deze niet meer bestaat en ook geen leden kende, maar alleen een blad was.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
-
Ik leg het bij God neer. Ik ga er geen woorden meer over vuil maken.