Rabbi Jitzack van Akko (1250-1350) concludeerde na het studeren van Torah en Talmoed dat het universum 15,340,500,000 jaar oud is. Omdat deze Rabbijn leefde in de Middeleeuwen kunnen wij niet zeggen dat hij beïnvloed is door de moderne wetenschap die de ouderdom van het universum op 15,000,000,000 jaar schat. Moderne wetenschap en Rabbi Jitzack komen op het zelfde getal uit met betrekking op de ouderdom van het universum.
De visie van Rabbi Akko is puur gebaseerd op de Torah en de traditie, maar dit wil niet zeggen dat zijn mening de enige is binnen het Jodendom, zeer zeker niet. Hoewel de gedachten van Rabbi Akko niet in strijd zijn met de Torah blijft het een theorie, en de meeste Rabbijnen gaan er vanuit dat de wereld 5763 jaar oud is.
Twee meningen kunnen naast elkaar staan, zodat ieder zijn/haar eigen mening kan vormen.
Noson.
Evolutie
De Joodse kalender telt vanaf de schepping. Dit geeft dus een chronologie’s overzicht van alle gebeurtenissen in de Bijbel:
Adam leefde van het jaar 1 tot 930 (3761-2830 voor Jezus)
De grote vloed was in het jaar 1656 (2104 voor Jezus)
Mozes leefde van het jaar 2188 tot 2308 (1572-1452 voor Jezus)
Tegenwoordig leven we in het jaar 5763.
Noson.
Adam leefde van het jaar 1 tot 930 (3761-2830 voor Jezus)
De grote vloed was in het jaar 1656 (2104 voor Jezus)
Mozes leefde van het jaar 2188 tot 2308 (1572-1452 voor Jezus)
Tegenwoordig leven we in het jaar 5763.
Noson.
Onderbouw uw stelling. Want het woord ‘Schijnt’ is geen onderbouwing. Dus als u zou willen, kunt u misschien een onderbouwing en wat bronnen geven waarop u zich beroept in uw beweringOorspronkelijk gepost door WiccanGirl
Tja de Joodse kalender leuk idee, maar daar schijnt eigenlijk niks van te kloppen...
Natuurlijk zal ikzelf dan ook een historisch wetenschappelijke onderbouwing pogen te geven voor mijn beweringen. Maar dan moet ik eerst weten wat er volgens u niet aan ‘schijnt’ te kloppen.
Noson.
Een aantal vragen aan Wiccangirl(bij the way: ik ben een leek en eenvoudige ziel, dus vergeef me als het te simpel is) Het zijn zomaar wat eenvoudige vragen die bij me opkomen als ik de discussie lees.
1. De oerknal is het eerste begin zegt de theorie. Maar er moet toch al een ruimte zijn geweest waarbinnen deze knal kon geschieden. Dus was er al wel iets? Dit snap ik dus niet!! Leg uit.
2. Waarom heeft Darwin, de dominee van de evolutietheorie heel zijn theorie op zijn sterfbed verworpen?
3. Waar komt dan de hierarchie tussen mensen en beesten vandaan?
4. Waardoor komt er volgens de theorie verschil tussen kwaad en goed in de wereld? Waarom is het kwaad wij wij kennen kwaad?
5. Blijft de wereld volgens de theorie eindeloos bestaan. Hoe loopt het af denk je? De aarde neemt toe met 15.000.000 mensen per jaar(verschil geboorte -sterfte). Past het nog op de aarde over 200 jaar?
6. Als zou de theorie waar zijn(wat nog nooit bewezen is) is dan bewezen dat God niet bestaat?
7. Wat was er eerder: de kip of het ei?
8. Wat is betrouwbaarder: iets dat 6000 jaar beleden wordt, of iets dat 120 jaar beweert wordt.
1. De oerknal is het eerste begin zegt de theorie. Maar er moet toch al een ruimte zijn geweest waarbinnen deze knal kon geschieden. Dus was er al wel iets? Dit snap ik dus niet!! Leg uit.
2. Waarom heeft Darwin, de dominee van de evolutietheorie heel zijn theorie op zijn sterfbed verworpen?
4. Waardoor komt er volgens de theorie verschil tussen kwaad en goed in de wereld? Waarom is het kwaad wij wij kennen kwaad?
5. Blijft de wereld volgens de theorie eindeloos bestaan. Hoe loopt het af denk je? De aarde neemt toe met 15.000.000 mensen per jaar(verschil geboorte -sterfte). Past het nog op de aarde over 200 jaar?
6. Als zou de theorie waar zijn(wat nog nooit bewezen is) is dan bewezen dat God niet bestaat?
8. Wat is betrouwbaarder: iets dat 6000 jaar beleden wordt, of iets dat 120 jaar beweert wordt.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Tja zelf weet ik dat ook niet, het is allemaal een beetje raden en ik voel me niet wetenschappelijk genoeg om daar een uitsluitsel over te geven...
Heeft ie dat gedaan?
Hersenen... Ik denk dat mensen al snel merkten dat ze toch tot meer in staat waren dan de beesten om hen heen. Met het denken iig. Zij konden dus uitvogelen hoe ze hun kennis het beste konden gebruiken. En ja dat kunnen dieren niet...
Volgens de theorie weet ik dat niet, wordt volgens mij niet op ingegaan.. Maar men voelt toch zelf wel wanneer iets goed is of niet?
Ik denk zelf dat de aarde niet eindeloos zal blijven bestaan. Er vliegt zoveel door de ruimte heen, en sterren blijven ook niet eeuwig bestaan. Als de zon ontploft of wat ie ook doet, zal er geen leven mogelijk zijn op de aarde zoals het nu is...
6. Als zou de theorie waar zijn(wat nog nooit bewezen is) is dan bewezen dat God niet bestaat? [/b[
Nee vind ik ook niet
Volgens de bijbel de kip, volgens de evolutie theorie is dat onduidelijk... Maar ik denk eigenlijk het ei... Omdat de kip is ontstaan uit een beest dat al eieren legde...
Er zijn zoveel dingen die net ontdekt zijn maar wel erg betrouwbaar. Dus ik vind niet dat de tijd dat iets aangehouden wordt met de betrouwbaarheid te maken heeft...
Tja zelf weet ik dat ook niet, het is allemaal een beetje raden en ik voel me niet wetenschappelijk genoeg om daar een uitsluitsel over te geven...
Heeft ie dat gedaan?
Hersenen... Ik denk dat mensen al snel merkten dat ze toch tot meer in staat waren dan de beesten om hen heen. Met het denken iig. Zij konden dus uitvogelen hoe ze hun kennis het beste konden gebruiken. En ja dat kunnen dieren niet...
Volgens de theorie weet ik dat niet, wordt volgens mij niet op ingegaan.. Maar men voelt toch zelf wel wanneer iets goed is of niet?
Ik denk zelf dat de aarde niet eindeloos zal blijven bestaan. Er vliegt zoveel door de ruimte heen, en sterren blijven ook niet eeuwig bestaan. Als de zon ontploft of wat ie ook doet, zal er geen leven mogelijk zijn op de aarde zoals het nu is...
6. Als zou de theorie waar zijn(wat nog nooit bewezen is) is dan bewezen dat God niet bestaat? [/b[
Nee vind ik ook niet
Volgens de bijbel de kip, volgens de evolutie theorie is dat onduidelijk... Maar ik denk eigenlijk het ei... Omdat de kip is ontstaan uit een beest dat al eieren legde...
Er zijn zoveel dingen die net ontdekt zijn maar wel erg betrouwbaar. Dus ik vind niet dat de tijd dat iets aangehouden wordt met de betrouwbaarheid te maken heeft...
Ik ben dan niet WIccangirl maar ik wil toch een poging doen om antwoorden geven op uw vragen.Oorspronkelijk gepost door Grace
Een aantal vragen aan Wiccangirl, Het zijn zomaar wat eenvoudige vragen die bij me opkomen als ik de discussie lees.
De oerknal vormde, volgens vele, niet alleen de materie maar ook de ruimte waarin materie mogelijk is. Zoals een luchtbel in het water, de oerknal creëerde de ruimte in het niets. (dit zou dus betekenen dat de ruimte niet oneindig is) De nawerking van de knal is dat de ruimte tot de dag van vandaag nog uitdijt (en volgens sommige ook weer krimpt).. De oerknal is het eerste begin zegt de theorie. Maar er moet toch al een ruimte zijn geweest waarbinnen deze knal kon geschieden. Dus was er al wel iets? Dit snap ik dus niet!! Leg uit.
Zes daagse schepping of oerknal, de vraag blijft: ‘Wat of wie heeft het tot stand gebracht’
Er zijn tegenwoordig New Age schrijvers die een spirituele betekenis aan de Evolutie en de Oerknal verbinden, wat op zichzelf al aantoont dat een puur wetenschappelijke benadering voor vele klaarblijkelijk niet genoeg is.
Dit is hoogst waarschijnlijk een Christelijke Legenden, het is verder ook niet van invloed op de wetenschappelijke kant van Evolutie. Als Newton op zijn sterfbed had gezegd dat hij niet meer geloofde in zwaartekracht dan betekend dat nog niet dat er geen zwaartekracht is.2. Waarom heeft Darwin, de dominee van de evolutietheorie heel zijn theorie op zijn sterfbed verworpen?
Hiërarchie komt voor bij mieren, apen, leeuwen, eenden, kippen en vele andere dieren. Menselijke hiërarchie lijkt misschien op een hoger niveau omdat de menselijke hiërarchie minder simpel in elkaar zit. Een leeuw brult en bijt om gezag te krijgen, als we dit puur op een psychologische manier benaderen kunnen we ook zeggen dat ondanks zijn grote gebouwen, filosofieën, meningen en kennis van wereld structuren de mens eigen ook nog brult als een leeuw. Want wetenschappers vechten om een plaats te krijgen in de geschiedenis, macho’s brullen om aandacht te krijgen, de zakenman bijt en de soldaat vecht… in de basis lijkt er weinig verschil te zijn.3. Waar komt dan de hierarchie tussen mensen en beesten vandaan?
Vanuit de evolutie theorie benader je dingen niet als goed of kwaad. Het menselijke wezen bepaald, net als alle andere dieren, wat goed is op basis van overleven, als iets je bedreigt is het slecht als iets je beter laat voelen is het goed.4. Waardoor komt er volgens de theorie verschil tussen kwaad en goed in de wereld? Waarom is het kwaad wij wij kennen kwaad?
Een heel goed punt, er zijn te veel mensen op de wereld, het is zelfs te druk, de mens kan niet 3 miljoen jaar bestaan want dan zou er 2,9 miljoen jaar geleden al een overbevolking moeten zijn geweest. Zelfs met alle ziektes oorlogen en andere ‘rampen’ is het (bijna) onmogelijk dat de mens 3 miljoen jaar bestaat. Maar dit zegt niet dat er geen evolutie is, of dat de aarde zelf niet miljoenen jaren zou bestaan.5. Blijft de wereld volgens de theorie eindeloos bestaan. Hoe loopt het af denk je? De aarde neemt toe met 15.000.000 mensen per jaar(verschil geboorte -sterfte). Past het nog op de aarde over 200 jaar?
Neen. Het zou enkel betekenden dat we Genesis 1 en 2 anders moeten interpreteren dan 6 dagen.6. Als zou de theorie waar zijn(wat nog nooit bewezen is) is dan bewezen dat God niet bestaat?
Het oerbeginsel waar de kip uit voortgekomen is was er volgens de theorie eerder dan zowel het ei als de kip. Evolutionair gezien was het ei er eerder, het is werd gelegd door een Bijna-Kip.7. Wat was er eerder: de kip of het ei?
Het is nooit bewezen dat er al 6000 jaar wordt beweerd dat de aarde in es dagen is geschapen. De oudste teksten van Genesis die gevonden zijn stammen uit 400 voor Chr (wat ook niet geheel duidelijk is) dit wil natuurlijk niet zeggen dat mensen niet al veel eerder de Bijbelse kennis hadden, maar het is in ieder geval niet historisch-wetenschappelijk hard te maken, maar Christenen, Joden en Moslims baseren hun geloof ook niet op historische-wetenschap maar G’d en op traditionele overleveringen van teksten.8. Wat is betrouwbaarder: iets dat 6000 jaar beleden wordt, of iets dat 120 jaar beweerd wordt.
Verder geloofde de oude Grieken ook al Evolutie, dus maakt dat deze theorie ongeveer 2300 jaar oud, dat zou betekenen dat volgens uw bovengenoemde theorie het geloof in een vorm van Evolutie een hogere waarheids gehalte heeft dan het geloof in Jezus omdat Jezus 300 jaar later kwam. (ik neem aan dat u de drogeredenering in uw vraagstelling ziet)
Na alles wat gezegd en geschreven is heb ik alleen nog dit te zeggen: Wetenschap is een speeltuin, je kunt op de linker schommel gaan zitten of op de rechter, je kunt van de glijbaan afgaan en in de zandbak zitten. Maar de speler bepaald zelf waar hij gaat spelen, Evolutie is niet in strijd met de Bijbel en de Zes daagse schepping is niet in strijd met de Wetenschap.
Rabbi Israel ben Eliezer, Baal Sjem Tov, zei ooit eens:
‘De toekomst behoord aan hen die het langste geheugen hebben’
Noson.
[Aangepast op 7/3/03 door Noson]