Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Wij hadden deel 3 en 4 over Jona.
CGK Renswoude 28 juli ds P den Butter
Morgendienst lezen Jona 1
Tekst Jona 1:12,15,17
12 En hij zeide tot hen: Neemt mij op, en werpt mij in de zee, zo zal de zee stil worden van ulieden; want ik weet, dat deze grote storm ulieden om mijnentwil over komt.
15 En zij namen Jona op, en wierpen hem in de zee. Toen stond de zee stil van haar verbolgenheid.
17 De HEERE nu beschikte een groten vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten.
Het offer van Jona
1.Geëist
2.Gebracht
3.Aanvaard
Samenvatting in 1 zin: Sion zal door recht verlost worden
Middagdienst:
Lezen/tekst Jona 1:13-16
13 Maar de mannen roeiden, om het schip weder te brengen aan het droge, doch zij konden niet; want de zee werd hoe langer hoe onstuimiger tegen hen.
14 Toen riepen zij tot den HEERE, en zeiden: Och HEERE! laat ons toch niet vergaan om dezes mans ziel, en leg geen onschuldig bloed op ons; want Gij, HEERE! hebt gedaan, gelijk als het U heeft behaagd.
15 En zij namen Jona op, en wierpen hem in de zee. Toen stond de zee stil van haar verbolgenheid.
16 Dies vreesden de mannen den HEERE met grote vreze; en zij slachtten den HEERE slachtoffer, en beloofden geloften
Het werk van God in de bekering van de zeelui
1.De methode die Hij gebruikt
2.Het woord wat Hij gebruikt
3.Het resultaat wat Hij bereikt
12 En hij zeide tot hen: Neemt mij op, en werpt mij in de zee, zo zal de zee stil worden van ulieden; want ik weet, dat deze grote storm ulieden om mijnentwil over komt.
17 De HEERE nu beschikte een groten vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten.
Het offer van Jona
1.Geëist
2.Gebracht
3.Aanvaard
Middagdienst:
13 Maar de mannen roeiden, om het schip weder te brengen aan het droge, doch zij konden niet; want de zee werd hoe langer hoe onstuimiger tegen hen.
14 Toen riepen zij tot den HEERE, en zeiden: Och HEERE! laat ons toch niet vergaan om dezes mans ziel, en leg geen onschuldig bloed op ons; want Gij, HEERE! hebt gedaan, gelijk als het U heeft behaagd.
16 Dies vreesden de mannen den HEERE met grote vreze; en zij slachtten den HEERE slachtoffer, en beloofden geloften
-
Mooi. Mag ik weten wat de dominee verteld heeft over de vis?helma schreef:Wij hadden deel 3 en 4 over Jona.
Het offer van Jona
1.Geëist
2.Gebracht
3.Aanvaard
Middagdienst:
-
Soggens doopdienst.
Psalm 95
Hoofdgedeelte 6 en 7a.
Van nature verbondsbrekers, schapen die lieveren buiten doelloos dwalen terwijl we de warmte en liefde van de stal Christus afwijzen.
Middags kandidaat Bosker.
Lukas 16:19-31
Arme lazarus en de rijke man.
Bekende geschiedenis ernstige preek.
Psalm 95
Hoofdgedeelte 6 en 7a.
Van nature verbondsbrekers, schapen die lieveren buiten doelloos dwalen terwijl we de warmte en liefde van de stal Christus afwijzen.
Middags kandidaat Bosker.
Lukas 16:19-31
Arme lazarus en de rijke man.
Bekende geschiedenis ernstige preek.
Soggen was bij onze kinderen studie ontwijkend gedrag.Geytenbeekje schreef:Soggens doopdienst.
Maar ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt

~~Soli Deo Gloria~~
De Heere beschikte een grote vis. Geschapen op dat moment of eerder geschapen. Maar door God op dat moment voor die gelegenheid daar geplaatst.Geytenbeekje schreef:Mooi. Mag ik weten wat de dominee verteld heeft over de vis?helma schreef:Wij hadden deel 3 en 4 over Jona.
Hij slokt Jona op.
Dat kan niet.
Zulke vissen bestaan niet.
Mensen kunnen niet blijven leven in de maag van een vis.
Ze hebben dan geen zuustof en kunnen geen adem halen.
Als je goed nadenkt dan weet je dat dit niet echt gebeurd kan zijn.
Waar wil je naar luisteren?
Naar je verstand?
Of naar Gods Woord.
Jezus geloofde er wel in. Hij vergeleek Zichzelf met Jona toen Hij sprak over Zijn dood en graf. In de greep van de dood.
Als je naar je verstand luistert valt er een heleboel weg. Dat heeft consequenties. De vis valt weg..ook de redding.
Gods Woord zegt: Er komt een vis. Die doet zijn bek open: hap. Jona erin.
Heel eenvoudig.
Geloof de duivel niet!
Jona sterft en Jona sterft niet.
----
Voor Christus kwam er geen vis. Alle golven en baren zijn over Hem heengegaan. Hij ging de diepte in. Hij ging de dood in. Plaatsvervangend.
Zijn offer was genoeg. Voor eeuwig genoeg.
In onze gereformeerde gemeente worden naar goed gebruik de eerste leesdienst na hun overlijden preken van recent overleden predikanten gelezen. Gisteren hadden we zowel een preek van ds. Paul als van ds. P. Blok. Indrukwekkend, sprekend nadat ze gestorven zijn.
Wat mooi zeg.Stof schreef:In onze gereformeerde gemeente worden naar goed gebruik de eerste leesdienst na hun overlijden preken van recent overleden predikanten gelezen. Gisteren hadden we zowel een preek van ds. Paul als van ds. P. Blok. Indrukwekkend, sprekend nadat ze gestorven zijn.
Bij ons doen ze dit helaas niet.
Er worden alleen preken gelezen van de nog aktieve predikanten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
In de vroege morgendienst om 9.00 ging Ds. J.P. Ouwehand uit Houten voor.(directeur GZB) Hij preekte over 1 Koningen 19: 13.
Maar ik was deze zondagmorgen in de 2e dienst om 11.00. In deze dienst ging Ds. C.H. Hogendoorn uit Katwijk aan Zee voor. Hij preekte over Hooglied 8: 10b Toen was ik in Zijn ogen als iemand die vrede vindt.
Schriftlezingen: Hooglied 8: 8 t/m 14, Rom. 5: 1 t/m 5 en Gal. 3: 19 t/m 26
Zingen:
Ps 25: 2 en 7
Ps 131: 1 en 2
Ps 131: 3 en 4
Ps 85: 3 en 4
Ps 72: 4
Ps 119: 83
's Avonds was er ivm de vakantie alleen dienst om 18.30. In deze avonddienst ging onze oud predikant Ds. A.J. Mensink uit Elburg voor. Hij preekte over Handelingen 21: 13b Want ik ben bereid, niet alleen gebonden te worden, maar ook te sterven in Jeruzalem voor de Naam van de Heere Jezus.
Schriftlezingen: Hand. 19: 21 t/m 23, Hand. 20: 15 t/m 24 en Hand. 21: 3 t/m 14
Zingen:
Ps 99: 1
Ps 26: 8 en 7
Ps 143: 10
Ps 131: 1, 2 en 4
Ps 25: 2
Ps 67: 1 en 2
Maar ik was deze zondagmorgen in de 2e dienst om 11.00. In deze dienst ging Ds. C.H. Hogendoorn uit Katwijk aan Zee voor. Hij preekte over Hooglied 8: 10b Toen was ik in Zijn ogen als iemand die vrede vindt.
Schriftlezingen: Hooglied 8: 8 t/m 14, Rom. 5: 1 t/m 5 en Gal. 3: 19 t/m 26
Zingen:
Ps 25: 2 en 7
Ps 131: 1 en 2
Ps 131: 3 en 4
Ps 85: 3 en 4
Ps 72: 4
Ps 119: 83
's Avonds was er ivm de vakantie alleen dienst om 18.30. In deze avonddienst ging onze oud predikant Ds. A.J. Mensink uit Elburg voor. Hij preekte over Handelingen 21: 13b Want ik ben bereid, niet alleen gebonden te worden, maar ook te sterven in Jeruzalem voor de Naam van de Heere Jezus.
Schriftlezingen: Hand. 19: 21 t/m 23, Hand. 20: 15 t/m 24 en Hand. 21: 3 t/m 14
Zingen:
Ps 99: 1
Ps 26: 8 en 7
Ps 143: 10
Ps 131: 1, 2 en 4
Ps 25: 2
Ps 67: 1 en 2
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
- Verbannen
Gisteren ging er weer een nieuwe gastpredikant (die voor 2 weken in de pastorie verblijft voor een periode van rust), voor in het midden der gemeente.
In de morgendienst bediende hij het Woord Gods n.a.v. Jozua 3 vers 10a, maar het hele Schriftgedeelte, Jozua 3 en Jozua 4: 1-3 kwam aan de orde.
Thema: Op weg naar Kanaän
1. Een hindernis
2. De doortocht
3. Een gedenkteken
De volgende verzen werden gezongen:
Psalm 43: 4
Tien geboden des Heeren: 9
Psalm 66: 3 en 4
Psalm 23: 1
Psalm 105: 24
In de middagdienst bediende de dominee Gods Woord n.a.v. Zondag 25 van de Heidelbergse Catechismus. De Schriftlezing was uit Hebreeën 9: 1-10.
Thema: De genademiddelen
1. De werking
2. De versterking
3. De grond
Bedezang voor de Predikatie
Psalm 2: 7
Gebed des Heeren: 3 en 9
Psalm 51: 8
Psalm 143: 10
Het was een goede zondag, met een ernstvolle prediking, maar ook een bemoedigende prediking.
In de avonddienst beluisterde ik een preek in een naburige gemeente. De gastpredikant in deze niet-vacante gemeente bediende het Woord n.a.v. de bekende tekst uit Handelingen 4: 12 (De Schriftlezing was Handelingen 4: 1-22.).
Thema: De Naam van Jezus
1. Een gegeven Naam
2. Een enige Naam
3. Een volkomen Naam
De volgende Psalmen werden gezongen:
Psalm 45: 7
Psalm 119: 12 en 28
Psalm 33: 10 en 11
Psalm 52: 7
Ook dit was een ernstvol Woord, waarin ook zo duidelijk op de verantwoordelijkheid van de mens werd gewezen, daar wij allen móéten zalig worden, maar ook op de mogelijkheid van zalig worden, daar wij allen nog kúnnen zalig worden.
In de morgendienst bediende hij het Woord Gods n.a.v. Jozua 3 vers 10a, maar het hele Schriftgedeelte, Jozua 3 en Jozua 4: 1-3 kwam aan de orde.
Thema: Op weg naar Kanaän
1. Een hindernis
2. De doortocht
3. Een gedenkteken
Psalm 43: 4
Tien geboden des Heeren: 9
Psalm 66: 3 en 4
Psalm 23: 1
Psalm 105: 24
In de middagdienst bediende de dominee Gods Woord n.a.v. Zondag 25 van de Heidelbergse Catechismus. De Schriftlezing was uit Hebreeën 9: 1-10.
Thema: De genademiddelen
1. De werking
2. De versterking
3. De grond
Bedezang voor de Predikatie
Psalm 2: 7
Gebed des Heeren: 3 en 9
Psalm 51: 8
Psalm 143: 10
Het was een goede zondag, met een ernstvolle prediking, maar ook een bemoedigende prediking.
In de avonddienst beluisterde ik een preek in een naburige gemeente. De gastpredikant in deze niet-vacante gemeente bediende het Woord n.a.v. de bekende tekst uit Handelingen 4: 12 (De Schriftlezing was Handelingen 4: 1-22.).
Thema: De Naam van Jezus
1. Een gegeven Naam
2. Een enige Naam
3. Een volkomen Naam
De volgende Psalmen werden gezongen:
Psalm 45: 7
Psalm 119: 12 en 28
Psalm 33: 10 en 11
Psalm 52: 7
Ook dit was een ernstvol Woord, waarin ook zo duidelijk op de verantwoordelijkheid van de mens werd gewezen, daar wij allen móéten zalig worden, maar ook op de mogelijkheid van zalig worden, daar wij allen nog kúnnen zalig worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Prachtige preken, met name de middagpreek indrukwekkend over het spreken van Jona tot de zeelieden.helma schreef:Wij hadden deel 3 en 4 over Jona.
Het offer van Jona
1.Geëist
2.Gebracht
3.Aanvaard
Middagdienst:
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik miste in de middagpreek wel een beetje het belang van het offer. (Het Offer) Ze offerden een slachtoffer, maar dat aspect kwam m.n in de middagpreek niet zo naar voren.
Waarom een goed gebruik? Ik vind het nogal morbide.Stof schreef:In onze gereformeerde gemeente worden naar goed gebruik de eerste leesdienst na hun overlijden preken van recent overleden predikanten gelezen. Gisteren hadden we zowel een preek van ds. Paul als van ds. P. Blok. Indrukwekkend, sprekend nadat ze gestorven zijn.
- J.C. Philpot
Vind je het ook morbide dat we brieven van de overleden Paulus lezen? Hoe lang moet er tussen het overlijden van iemand en het lezen van een preek van die persoon zitten om niet morbide te zijn?Ambtenaar schreef:Waarom een goed gebruik? Ik vind het nogal morbide.Stof schreef:In onze gereformeerde gemeente worden naar goed gebruik de eerste leesdienst na hun overlijden preken van recent overleden predikanten gelezen. Gisteren hadden we zowel een preek van ds. Paul als van ds. P. Blok. Indrukwekkend, sprekend nadat ze gestorven zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 jul 2019, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik denk dat het een gedenken is, net als we op hervormingsdag het Lutherlied zingen.J.C. Philpot schreef:Vind je het ook morbide dat we brieven van de overleden Paulus lezen? Hoe lang moet er tussen het overleiden van iemand en het lezen van een preek van die persoon zitten om niet morbide te zijn?Ambtenaar schreef:Waarom een goed gebruik? Ik vind het nogal morbide.Stof schreef:In onze gereformeerde gemeente worden naar goed gebruik de eerste leesdienst na hun overlijden preken van recent overleden predikanten gelezen. Gisteren hadden we zowel een preek van ds. Paul als van ds. P. Blok. Indrukwekkend, sprekend nadat ze gestorven zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Dat is natuurlijk arbitrair, maar de eerste de beste gelegenheid gebruiken om een preek te lezen van een net overleden predikant vind ik ronduit ongepast.J.C. Philpot schreef: Vind je het ook morbide dat we brieven van de overleden Paulus lezen? Hoe lang moet er tussen het overleiden van iemand en het lezen van een preek van die persoon zitten om niet morbide te zijn?