De doodstraf

Trein

Bericht door Trein »

Trouwens, Jezus zelf was een fel tegenstander van de doodstraf. Immers zei Hij niet "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen"

Een echte Christen is gewoon ten alle tijden tegen de doodstraf.
Maar helaas zijn er vele die zich in de meest onmogelijke bochten wringen om maar God te blijven spelen en de doodstraf uit te blijven voeren. Moge God genadig over hen zijn.
bloob

Bericht door bloob »

Trein,

Het komt mij voor alsof je puur en alleen je eigen mening te berde brengt, en daarbij helemaal nota neemt van wat anderen zeggen. Je gaat er niet op in, je geeft er geen antwoord op.
Dat is jammer, want op deze manier is het heel moeilijk om een discussie te voeren.

Jij zegt dat een christen tegen de doodstraf moet zijn. Mijn vraag hierop is: hoe verklaar jij dan dat er in de Bijbel wordt gezegd: wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal vergoten worden? Dat is een bevel van God! moet dan een christen tegen het bevel van zijn God ingaan? Me dunkt, DAN is hij de naam christen niet meer waard.
Adje

Bericht door Adje »

Laat die Trein toch rijden.....
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Laat die Trein toch rijden...
Niet zo onverschillig Adje. Is nergens goed voor! :mad:
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik heb niet alles doorgelezen, dus misschien maak ik een opmerking die al eerder geplaatst is.

Het doel van de doodstraf was de samenleving beschermen. Als je kijkt naar sommige misdadigers, dan is het beter dat ze dood zijn dan dat ze over 10 jaar weer vrij zijn! Misschien hard gezegd, maar zo is het wel!

Daarnaast kan je je afvragen of een mens die in zijn binnenste even slecht is als een moordenaar het recht heeft om over iemands leven te beslissen! Daar tegenover staat in het N.T. dat de overheid het zwaard niet tervergeefs draagt. Men draagt het zwaard om de samenleving te beschermen, en niet om de misdadiger te kort te doen!

Wat er wordt gezegd is belangrijk, maar het past niet in onze samenleving. Als we het even op een rijtje zetten, wat vinden we dan erger; iemand die zijn naaste vermoord of iemand die God naam misbruikt?

Allerbei erg, maar Gods naam misbruiken is toch het ergst? Ten diepste gaat het altijd om zijn eer. Als dit in de Nederlandse samenleving nog mag, dan is Nederland niet toe aan de invoering van de doodstraf.
Kislev

Bericht door Kislev »

Even een oude koe uit de sloot halen.

Gistermiddag hoorde ik een preek over het zesde gebod "gij zult niet doodslaan."

De predikant zei toen dat in de grondtekst het woordje doodslaan te maken heeft met 'ten onrechte / onwederrechterlijk', dus zinloos. In de grondtekst wordt dus specifiek moord en doodslag bedoeld en niet de doodstraf door een rechtbank of verdediging van je land in oorlog.

In deze discussie werd door Trein gezegd dat 'gij zult niet doodslaan' dus ook geldt voor de doodstraf e.d. Deze stelling is dus op basis van de Hebreeuwse tekst niet houdbaar.
Trein

Bericht door Trein »

Jij zegt dat een christen tegen de doodstraf moet zijn. Mijn vraag hierop is: hoe verklaar jij dan dat er in de Bijbel wordt gezegd: wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal vergoten worden? Dat is een bevel van God! moet dan een christen tegen het bevel van zijn God ingaan? Me dunkt, DAN is hij de naam christen niet meer waard.
Inderdaad, wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal vergoten worden. God zegt het zelf al, geen enkel mens heeft het recht het bloed van een ander mens te vergieten.

Maar ook voor deze meer dan duidelijke opdracht van God zullen er wel weer mensen verminkingen en verdraaiingen gevonden hebben om toch maar God te mogen spelen en de doodstraf uit te voeren.

Doet me altijd pijn om mensen zo van Gods woord af te zien dwalen, hoe goed ik mijn best hier ook doe om die mensen weer op het goede spoor te brengen, en Gods woord te laten volgen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door Trein
Doet me altijd pijn om mensen zo van Gods woord af te zien dwalen, hoe goed ik mijn best hier ook doe om die mensen weer op het goede spoor te brengen, en Gods woord te laten volgen.
:,
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Doodstraf meteen invoeren.
Wat zal er dan al een stuk minder ellende in de wereld zijn. Dan bedenken ze zich wel 10x om iets crimineels uit te voeren.
bloob

Bericht door bloob »

Inderdaad, wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal vergoten worden. God zegt het zelf al, geen enkel mens heeft het recht het bloed van een ander mens te vergieten.

Nee, God geeft niet het recht maar wel de PLICHT! Je geeft zelf toe dat op doodslag maar één straf staat: de dood! Nou, das dan toch duidelijk. Als in de Bijbel staat dat een moordeneaar dat verdiend heeft, dan moet dat toch ook uitgevoerd worden? En omdat het nogal onmogeljk is om de doodslag uit tevoeren zonder te doden is jouw redenering nogal eh... vreemd.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door matthijs019
Doodstraf meteen invoeren.
Wat zal er dan al een stuk minder ellende in de wereld zijn. Dan bedenken ze zich wel 10x om iets crimineels uit te voeren.
Niet mee eens, ik ben tegen de invoer van doodstraf, op DIT moment.
Als de motivatie van de doodstraf uit Gods Woord wordt gehaald dan is het goed. Maar de huidige regeringen zullen de motivatie niet uit Gods Woord halen! De grondslag is verkeerd!
Trein

Bericht door Trein »

Origineel geplaatst door bloob

Nee, God geeft niet het recht maar wel de PLICHT! Je geeft zelf toe dat op doodslag maar één straf staat: de dood! Nou, das dan toch duidelijk. Als in de Bijbel staat dat een moordeneaar dat verdiend heeft, dan moet dat toch ook uitgevoerd worden? En omdat het nogal onmogeljk is om de doodslag uit tevoeren zonder te doden is jouw redenering nogal eh... vreemd.

Nee, jouw reaktie is vreemd, de mijne is gewoon terecht. God zecht zelf zeer duidelijk, en ver boven elke discussie verheven, dat de mens geen menselijk bloed mag vergieten. Lijkt me toch echt overduidelijk. Hoe zou je de doodstraf uit willen voeren zonder menselijk bloed te vergieten. En juist, dat is dus iets wat God ons bovenal verbied.

[Veranderd op 23/4/02 door Trein]
bloob

Bericht door bloob »

Luister nou eens Trein,

Jij geeft zelf aan dat God de doodstraf ook bevolen heeft. (Wie des mensen bloed vergiet) Hoe kan die straf anders uitgevoerd worden dan dat God het recht geeft aan de overheid om die straf uit te voeren. Anders zou God een straf instellen die door Zijn eigen wet niet uitgevoerd zou kunnen worden... Dus met het bevel van de doodstraf zit er ook een onmiddelijke plicht tav de overheid aan verbonden. Dat kan niet anders!!!

Of denk je nou echt dat God Zijn Eigen wetten tegenspreekt?
Adje

Bericht door Adje »

Hoe zou je de doodstraf uit willen voeren zonder menselijk bloed te vergieten
Ophangen, injectie, gaskamer, elek. stoel ws. ook wel. Komt geen druppeltje bloed aan te pas hoor.
limosa

Bericht door limosa »

Bij de veroordeling halverwege jaren 90 wisten heel wat voorstanders van de doodstraf het zeker: deze twee verdienden het!

Zie dan nu de uitspraak van het gerechtshof in Leeuwarden dat de zaak de afgelopen maanden in opdracht van de Hoge Raad opnieuw heeft onderzocht en gewogen: Het hof heeft woensdag de twee verdachten in het herzieningsproces in de zogeheten Puttense moordzaak vrijgesproken van het verkrachten en doden van de 23-jarige Christel Ambrosius. Daarmee wordt dus geconcludeerd dat de twee hoofdrolspelers in het proces halverwege de jaren negentig ten onrechte zijn veroordeeld tot ieder tien jaar gevangenisstraf.

Waarmee weer eens is aangetoond dat ons rechtssysteem onvoldoende waarborgen biedt tegen onterecht straffen. Als hier de doodstraf zou zijn uitgevoerd waren twee onschuldigen ter dood gebracht.

limosa
Plaats reactie