Herkingen zingt denk ik wel ritmisch. In hoevelaken wordt ritmisch gezongen in de 2e ochtenddienst.HHKtE schreef:merel schreef:Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?
Oa Urk Doornspijk Elspeet Harskamp Wekerom Veen Wijk Nieuw Lekkerland Tholen Arnemuiden Genemuiden Nieuwer ter aa Kockengen nieuwe tonge herkingen Ouddorp Stolwijk Oldebroek Uddel Hoevelaken Montfoort Katwijk aan zee sint anthoniepolder Scherpenisse sirjansland zuilichem zwaarder driesum wouterswoude werkendam Veenendaal (vredeskerk) haastrecht (evang)
Lijst niet compleet...
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik ben wel eens op een bruiloft geweest, daar hadden ze een lied gemaakt voor het bruidspaar, op de wijs van psalm 42 en het werd nog isoritmisch gezongen ook... waren gbers...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-
Bij ons ook nog wel wat verschil in orgelspel
Ik kan altijd wel een beetje raden wie er speelt
Ik kan altijd wel een beetje raden wie er speelt

-
- Verbannen
Dat gebeurde bij ons ook ooit eens tijdens een weekdienst met wijlen ds. J. van Belzen. De verhouding eigen gemeenteleden vs. Biblebelters was toen 50%-50%. Zo onstond er een situatie dat de ene helft met het orgel meezong en de andere helft een halve regel achteraan kwam. Ik vond dat toen heel erg, enerzijds van de organist die expres sneller ging spelen, en anderzijds de gasten die erg eigenzinnig waren.Bezorgd schreef:Ik weet van een organist die juist wat ging jagen om uiteindelijk toch op het gewone tempo te komen.
Maar inderdaad het niet aanpassen aan de tempo die een gemeente gewoon is, en waar je te gast bent, is absoluut niet netjes.
Helaas zijn er ook gastpredikanten die deze gewoonte hebben. Soms overduidelijk zo dat de hele gemeente ziet wat hij het fijnste tempo vindt.
De dominee van zondag zong anders netjes mee met het orgel. Maar goed, hij kan zelf ook orgelspelen. Dat scheelt vast.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
igt er ook aan waar het orgel staat, als het to de preekstoel is krijgt de dominee het eerste het geluid.Jantje schreef:Dat gebeurde bij ons ook ooit eens tijdens een weekdienst met wijlen ds. J. van Belzen. De verhouding eigen gemeenteleden vs. Biblebelters was toen 50%-50%. Zo onstond er een situatie dat de ene helft met het orgel meezong en de andere helft een halve regel achteraan kwam. Ik vond dat toen heel erg, enerzijds van de organist die expres sneller ging spelen, en anderzijds de gasten die erg eigenzinnig waren.Bezorgd schreef:Ik weet van een organist die juist wat ging jagen om uiteindelijk toch op het gewone tempo te komen.
Maar inderdaad het niet aanpassen aan de tempo die een gemeente gewoon is, en waar je te gast bent, is absoluut niet netjes.
Helaas zijn er ook gastpredikanten die deze gewoonte hebben. Soms overduidelijk zo dat de hele gemeente ziet wat hij het fijnste tempo vindt.
De dominee van zondag zong anders netjes mee met het orgel. Maar goed, hij kan zelf ook orgelspelen. Dat scheelt vast.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik zou daar als predikant, kerkenraad, misschien zelfs als organist, op dat moment zeker wat van zeggen want dat is zeer oneerbiedig helaas.Jantje schreef:Dat gebeurde bij ons ook ooit eens tijdens een weekdienst met wijlen ds. J. van Belzen. De verhouding eigen gemeenteleden vs. Biblebelters was toen 50%-50%. Zo onstond er een situatie dat de ene helft met het orgel meezong en de andere helft een halve regel achteraan kwam. Ik vond dat toen heel erg, enerzijds van de organist die expres sneller ging spelen, en anderzijds de gasten die erg eigenzinnig waren.Bezorgd schreef:Ik weet van een organist die juist wat ging jagen om uiteindelijk toch op het gewone tempo te komen.
- Johannes S
Je hebt je oogjes ook niet in je zak, hé? Of zijn het lukrake schattingen?Jantje schreef:Ach man, je weet zelf dat het half de Biblebelt betreft (in dit geval voornamelijk @DIA's dorpsgenoten, denk ik, aangezien de Veluwe nog geen vakantie heeft). Die passen zich niet aan aan een tempo wat tot (Ik schat) de top-10 van snelst zingende GG's behoort.DDD schreef:Dat vind ik wel erg onaangepast van de gasten. Kan de kerkenraad dat niet in de nieuwsbrief of op een andere manier aan de orde stellen? Ik vind het tamelijk brutaal om als gasten niet met de gemeente mee te zingen.
En, er waren ook vakantiegangers uit Groningen ofzo. Want het is wel heel opmerkelijk als je het vervolgens ook nog presteert om bij een hoog tempo vooruit te gaan zingen, zoals iemand anders deed.
Ongemakkelijk dat ik dat zeg?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-
De laatste tijd ben ik wel meer van het sneller zingen gaan houden, ook merkte ik dat ik beter met mijn hart kon zingen.
Ik heb een poosje de HHK-Staphorst snelheid gezongen maar nee dat is niet echt wat ik nu weer zo zou doen.
Ik heb een poosje de HHK-Staphorst snelheid gezongen maar nee dat is niet echt wat ik nu weer zo zou doen.
Een beetje tempo zingt makkelijker.Geytenbeekje schreef:De laatste tijd ben ik wel meer van het sneller zingen gaan houden, ook merkte ik dat ik beter met mijn hart kon zingen.
-
Ja ook en de aandacht dwaalt niet meer naar andere dingen.liz boer schreef:Een beetje tempo zingt makkelijker.Geytenbeekje schreef:De laatste tijd ben ik wel meer van het sneller zingen gaan houden, ook merkte ik dat ik beter met mijn hart kon zingen.
Ik luister wel eens een leespreek van de OGGiN te Veenwouden maar dat vind ik dan wel weer wat lastiger zingen.
Wel mooi gedragen

Misschien, het kan mooi zijn, maar niet altijd.Geytenbeekje schreef:Ja ook en de aandacht dwaalt niet meer naar andere dingen.liz boer schreef:Een beetje tempo zingt makkelijker.Geytenbeekje schreef:De laatste tijd ben ik wel meer van het sneller zingen gaan houden, ook merkte ik dat ik beter met mijn hart kon zingen.
Ik luister wel eens een leespreek van de OGGiN te Veenwouden maar dat vind ik dan wel weer wat lastiger zingen.
Wel mooi gedragen
Ik meen dat men in Veenwouden wel het meest langzaam zingt.Geytenbeekje schreef:Ja ook en de aandacht dwaalt niet meer naar andere dingen.liz boer schreef:Een beetje tempo zingt makkelijker.Geytenbeekje schreef:De laatste tijd ben ik wel meer van het sneller zingen gaan houden, ook merkte ik dat ik beter met mijn hart kon zingen.
Wel mooi gedragen
Wat betreft onze eigen gemeente: Er zit wel een versnelling in. Een beetje variabel. Als we terug kijken naar de tijd van ds. Blk. en ds. v. Hrn zong men langzamer. Een toppunt van snelheid hadden we in de laatste jaren van ds. Br. en de tijd van ds. Kl. Ergens in de periode dat ds. Br. hier stond ging het langzaam sneller. Toch varieert het wel. Momenteel zitten we weer in een wat langzamere periode. Vergelijk eens het zingen van 1985 met nu. Dan zingen we nu weer iets meer gedragen. Ik denk dat het ook te maken kan hebben met (wat bij ons nog speelt) het 'periodiek aftreden' van organisten. Dat bevordert de homogeniteit niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik ben daar een groot voorstander van. Zo krijgen ook jongeren een kans.-DIA- schreef:[ Ik denk dat het ook te maken kan hebben met (wat bij ons nog speelt) het 'periodiek aftreden' van organisten. Dat bevordert de homogeniteit niet.
Overigens wel grappig dat het periodiek aftreden bij organisten wel plaatsvindt, iets dat niet voorgeschreven is, maar bij ambtsdragers, waar het wel voorgeschreven is, niet.

Ook ambtsdragers treden periodiek af, maar worden meestal herkozen...Bezorgd schreef:Ik ben daar een groot voorstander van. Zo krijgen ook jongeren een kans.-DIA- schreef:[ Ik denk dat het ook te maken kan hebben met (wat bij ons nog speelt) het 'periodiek aftreden' van organisten. Dat bevordert de homogeniteit niet.
Overigens wel grappig dat het periodiek aftreden bij organisten wel plaatsvindt, iets dat niet voorgeschreven is, maar bij ambtsdragers, waar het wel voorgeschreven is, niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar dat is dus niet conform DKO: dan zou je na twee termijnen van 4 jaar toch echt moeten vertrekken. Terwijl jullie ambtsdragers vaak levenslang zitten.-DIA- schreef:Ook ambtsdragers treden periodiek af, maar worden meestal herkozen...Bezorgd schreef:Ik ben daar een groot voorstander van. Zo krijgen ook jongeren een kans.-DIA- schreef:[ Ik denk dat het ook te maken kan hebben met (wat bij ons nog speelt) het 'periodiek aftreden' van organisten. Dat bevordert de homogeniteit niet.
~~Soli Deo Gloria~~