Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
On-topic aub.
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Dank je vr opscherping.Tiberius schreef:On-topic aub.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Maanenschijn
- Berichten: 5198
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Ik las hierboven over toespraken. Ik kan mij een indrukwekkend moment herinneren bij de begrafenis van mijn oma. Op de kaart stond: geen toespraken.
Tijdens de begrafenis op de begraafplaats stapte Tante Lien naar voren. Tante Lien was een jodin en één van de onderduikers die mijn opa en oma tijdens de oorlog hadden verborgen. Tante Lien sprak kort maar indrukwekkend. Zich verontschuldigend dat ze toch een toespraak hield. Hoewel Tante Lien altijd joods is gebleven was haar toespraak: aan de moed van deze vrouw en het geloof in haar God heb ik mijn leven te danken.
Van toen af is onze familie gewoon om geen toespraken te verbieden of op de kaart daarvan te vermelden dat het niet gewenst is. Dominees en kerkraden ten spijt. Het heeft gelukkig ook nooit tot problemen geleid als er een enkeling meer spreekt bij de begrafenis.
Tijdens de begrafenis op de begraafplaats stapte Tante Lien naar voren. Tante Lien was een jodin en één van de onderduikers die mijn opa en oma tijdens de oorlog hadden verborgen. Tante Lien sprak kort maar indrukwekkend. Zich verontschuldigend dat ze toch een toespraak hield. Hoewel Tante Lien altijd joods is gebleven was haar toespraak: aan de moed van deze vrouw en het geloof in haar God heb ik mijn leven te danken.
Van toen af is onze familie gewoon om geen toespraken te verbieden of op de kaart daarvan te vermelden dat het niet gewenst is. Dominees en kerkraden ten spijt. Het heeft gelukkig ook nooit tot problemen geleid als er een enkeling meer spreekt bij de begrafenis.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Mooie geschiedenis.
Waren er regels dan waaruit volgde dat zo'n toespraak eigenlijk niet goed zou zijn?
Waren er regels dan waaruit volgde dat zo'n toespraak eigenlijk niet goed zou zijn?
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Waar kan ik in de Bijbel lezen dat de zielen wel naar de hemel zijn gegaan en weer teruggekeerd zijn? En waar kan ik van jongeling te Nain ed lezen wat hun staat is?-DIA- schreef:Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
A. Barnes (vertaald, via Biblehub) zeg:
Er kan niet worden verondersteld dat de Heere 'letterlijk' gezegd heeft dat het kind niet dood was. Elk mogelijk bewijs van haar dood was al gegeven (Mattheüs 9 vers 23). Hij sprak echter in tegenstelling tot hun mening. Het is niet onwaarschijnlijk dat Jaïrus en de mensen de opvattingen van de Sadduceeën goedkeurden en dat zij ervan uitgingen dat dood – dood was. Het meisje bestond niet langer meer en zou dan ook niet opgewekt kunnen worden. In tegenstelling hiermee gebruikte de Heiland de uitdrukking 'zij slaapt'. Op die manier bevestigend dat het "lichaam" dood was terwijl Hij "impliceerde" dat "haar geest" nog steeds leefde en dat ze weer zou opstaan. Een soortgelijke manier van spreken vindt plaats in Johannes 11:11: "Onze vriend Lazarus slaapt." Ook andere Bijbel-schrijvers spreken vaak over de vrome doden als "slapen", 2 Petrus 3:4; Handelingen 7:60; 1 Korinthiërs 15:6, 1 Korinthiërs 15:18; 1 Thessalonicenzen 4:13-15. De betekenis van deze passage (Mattheüs 9 vers 24) is dan ook dat het meisje niet opgehouden heeft te 'bestaan'; maar hoewel haar lichaam dood is, haar geest leeft.
Of het meisje zich nog dingen over haar leven na de dood herinnerde, staat niet in de Bijbel.
De verborgen dingen zijn voor de Heere.
- Maanenschijn
- Berichten: 5198
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: RE: Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Nee, meer een wat ingesleten gebruik om het op de kaart te vermelden.DDD schreef:Mooie geschiedenis.
Waren er regels dan waaruit volgde dat zo'n toespraak eigenlijk niet goed zou zijn?
Het betrof de Ned. Hervomde Kerk, een bondsgemeente. Ik weet niet van regels. De kist stond/staat altijd voor in de kerk voor de preekstoel. Na de dienst werd deze gesloten door de familie, na het uitdragen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Dat is nergens te lezen. Maar we kunnen wel aannemen dat er geen verlorenen opgewekt zijn geworden. Zo hebben we het altijd gehoord en ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. Anderzijds spreekt het Woord: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.Jforum schreef:Waar kan ik in de Bijbel lezen dat de zielen wel naar de hemel zijn gegaan en weer teruggekeerd zijn? En waar kan ik van jongeling te Nain ed lezen wat hun staat is?-DIA- schreef:Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Matthew Poole dacht er anders over:-DIA- schreef: Dat is nergens te lezen. Maar we kunnen wel aannemen dat er geen verlorenen opgewekt zijn geworden. Zo hebben we het altijd gehoord en ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. Anderzijds spreekt het Woord: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.
For the curious question of some, where the soul of this maiden was, as also the soul of Lazarus, of whom we read in John 11:1-57, and others restored to life, when dead, were in the time while they were separated from their bodies; it is a matter of no great concern to us to know where: this we know, that God designed their return to their bodies again, they were not therefore fixed in their eternal mansions. Our Saviour hath taught us, that souls departed are under the conduct of angels to their stations. Lazarus’s soul was carried by angels into Abraham’s bosom. What can be opposed if we say, that it is probable the souls of these persons were under the guard of angels, about or near the dead bodies, waiting the pleasure of God with reference to them, until the Lord again commanded the restoring of them to their bodies?
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
"It is a matter of no great concern to us to know where: this we know, that God designed their return to their bodies again, they were not therefore fixed in their eternal mansions".
Er zijn hoofdzaken en middelmatige zaken, maar ook zaken waar we beter niet te diep in moeten graven.
Er zijn hoofdzaken en middelmatige zaken, maar ook zaken waar we beter niet te diep in moeten graven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Het maakt idd niet zo veel uit als wij hier een specifieke mening over hebben want de bijbel zegt er niets over. Maar het is wel interessant om te weten dat theologen van vroeger er wel over nagedacht hebben en er ons een mening over nagelaten hebben.-DIA- schreef:"It is a matter of no great concern to us to know where: this we know, that God designed their return to their bodies again, they were not therefore fixed in their eternal mansions".
Er zijn hoofdzaken en middelmatige zaken, maar ook zaken waar we beter niet te diep in moeten graven.
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
-DIA- schreef:
Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.
Waar kan ik in de Bijbel lezen dat de zielen wel naar de hemel zijn gegaan en weer teruggekeerd zijn? En waar kan ik van jongeling te Nain ed lezen wat hun staat is?
Ik ben het met je eens dat de verborgen dingen zijn voor de Heere, daarom verwonder ik mij dat wel de suggestie gegeven wordt over de staat van deze personen.Dat is nergens te lezen. Maar we kunnen wel aannemen dat er geen verlorenen opgewekt zijn geworden. Zo hebben we het altijd gehoord en ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. Anderzijds spreekt het Woord: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.
Is de bestemming eeuwige heerlijkheid niet definitief?
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Het enige wat ik hier over weet is dat het een hoger doel diende en wel de bekrachtiging dat Jezus de Zoon van God is, ook na pinksteren was het een bekrachtiging op de prediking, ook als bepaalde zaken nu gebeuren dient het het doel ommensen bij de Heere te brengen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?