Oorspronkelijk gepost door Majorca..............Om een concrete vraag er bij te voegen: hoe weet je of je zelf begonnen bent (in het geestelijk leven, geloofsleven), of dat God in je leven begonnen is?
Als je gedoopt bent is het God die jou bij Hem wil hebben. Je hebt dan Zijn merk- en veldteken zoals dat zo mooi in het doopformulier staat.
Na een aantal topics gelezen te hebben is er nu dus deze.
Als eerste zou ik een paar vragen willen stellen aan degene die hem heeft geopend:
Majorca, ben jij zelf een gelovige?
Ken jij de Heere?
Mag je weten dat de Heere Jezus ook voor jouw zonden is gestorven?
Heb je Hem lief, omdat Hij jou eerst heeft liefgehad?
En verder zou ik graag een stukje willen overtypen uit een blad wat in gisteren heb gelezen.
Het artikel gaat over aanbidden, en dat is wat anders, dan waarover het hier gaat, maar toch staan er dingen in over de bevinding die leerzaam zijn.
Ze hebben het in dat blad over hun zorgen die er zijn binnen de evangelische kringen, maar wanneer we de tekst een beetje veranderen in onze gedachten, kunnen we het ook wel toepassen op ons reformatorische mensen.
Zal ik het hier dan maar ondertypen?
Ik schrijf alleen dat gedeelte over, waarin dus ook gesproken wordt over de beleving of bevinding.
We behoren ieder moment te leven voor Hem. Is Hij werkelijk het enige doel van ons leven? Dat is een voorwaarde, die vooraf gaat aan deelname aan aanbidding. Ware aanbidding betekent niet alleen luisteren naar Gods Woord, maar er ons ook in nederigheid onvoorwaardelijk aan onderwerpen. Het kruis opnemen en Jezus volgen. Alleen dan worden de uiterlijke vormen waarin wij aanbidden, echt. Zo niet, dan wordt het vreemd vuur en verwerpelijk voor God.
'Kom en beleef de aanbidding' is een uitdrukking, die ik onlangs tegenkwam. Als je die woorden tot je door laat dringen, schrik je. Het grenst aan afgoderij, want het richt de aanbidder niet op God, maar op wat hij of zij er zelf aan heeft. Hier is aanbidding gekaapt door onze ik-gerichte, egocentrische, humanistische levensinstelling. Alles draait om onze beleving. Wij leven in een belevingscultuur en helaas werkt dat door in de kerk, omdat we de wereld niet onderscheiden. Hedendaagse termen als 'profetische beleving' en 'aanbidding beleven' doen een vleselijk appél op onze behoeftebevrediging. Bijbelse zaken devalueren tot menselijke consumptieproducten. Als onze beleving zo prominent voorop staat, aanbidden we de afgod 'Zelf'. In aanbidding moet het om God gaan en niemand anders.
Aanbidding mag maar één doel hebben: eer brengen aan de God van Abraham, Isaac en Jacob, de Vader van onze Heere Jezus Christus, de drie-ene God. Het gaat er in de eerste plaats niet om wat wij beleven, maar wat God beleeft. Het is niet verkeerd aanbidding als een zegen te beleven. Maar zelfs al zouden wij er helemaal geen behoefte aan hebben of er niets bij beleven, toch behoren wij te aanbidden. Niet omdat wij dat wel of niet willen, maar omdat God alle aanbidding toekomt. Dat zijn wij Hem als Zijn schepselen, maar bovenal als Zijn verlosten, verschuldigd. Als wij aanbidden in geest en in waarheid, dan zal God ons daarin ontmoeten.
Bevinding is alleen ware bevinding als deze ook in de bijbel voorkomt. Alle bevinding wat daar niet in staat, is niet schriftuurlijk en heeft dus niets met het geloof te maken.
Daarbij komt nog dat we niet alle bevinding uit de bijbel moeten hebben meegemaakt. Er moet analogie zijn om te bepalen of dit standaard bij iedere gelovige hoort. Dat wil zeggen dat het helder op meerdere plaatsen voor moet komen. Voorbeelden zijn: hartelijk berouw over de zonden, een liefhebben van Jezus, een strijd tegen de zonden, een bewogenheid met onze naaste, blijdschap in de Heere.
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Zie Rom. 5:3,4,5
...wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt; en de lijdzaamheid bevinding en de bevinding hoop; en de hoop beschaamt niet.....
deze woorden staan wel in het kader dat in het eerste vers wordt aangegeven: Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus; . Ook hier zie je dat in de eerste plaats komt het geloof en daarna de bevinding.
Van de bevinding die genoemd wordt zeggen de kanttekeningen: bevinding
Of, ervaring, of beproeving; namelijk van Christus' hulp en trouw in het volbrengen van Zijne belofte, waarmede Hij ons heeft beloofd in zulke zwarigheid bij te staan; Joh. 14:17,18; 2 Cor. 1:5,6.
hartelijk berouw over de zonden, een liefhebben van Jezus, een strijd tegen de zonden, een bewogenheid met onze naaste, blijdschap in de Heere.
Daarin heb je gelijk Lecram.
Maar ik denk dat de bevinding zoals ze dat tegenwoordig vaak bedoelen, zowel links als rechts, iets anders is dan wat jij hier noemt.
Maar ik probeerde aan te geven dat teveel aandacht voor de bevinding, de ervaring, niet goed is, want dan is er teveel aandacht voor het IK IK IK.
hartelijk berouw over de zonden, een liefhebben van Jezus, een strijd tegen de zonden, een bewogenheid met onze naaste, blijdschap in de Heere.
Daarin heb je gelijk Lecram.
Maar ik denk dat de bevinding zoals ze dat tegenwoordig vaak bedoelen, zowel links als rechts, iets anders is dan wat jij hier noemt.
Maar ik probeerde aan te geven dat teveel aandacht voor de bevinding, de ervaring, niet goed is, want dan is er teveel aandacht voor het IK IK IK.
Als er teveel aandacht is voor het IK, dan verdwijnt de bevinding vanzelf. De bevinding is er alleen wanneer de gelovige zich richt op God. Terecht merkte Limosa op dat er eerst geloof is en daarna (daaropvolgend) de bvinding. En het geloof richt zich altijd op God.
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Zie Rom. 5:3,4,5
...wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt; en de lijdzaamheid bevinding en de bevinding hoop; en de hoop beschaamt niet.....
Bevinding is natuurlijk niet alleen op deze tekst van toepassing - bevinding is op elke bijbeltekst van toepassing, als deze niet alleen met het verstand toegestemd wordt, maar ook met het hart.
Juist.
En daarom zou ik graag willen dat je antwoord zou geven op de vragen die ik je stelde.
Ik zal ze hier nog een keer neerzetten:
Ken jij de Heere?
Het woord 'bevinding' in Romeinen 5 is toch wel iets anders.
Er staat in vers 4:
En het gelovig verwachten / geduldig en standvastig werkt een beproeving / loutering en deze beproeving / loutering werkt de hoop, nl. de verwachting van het eeuwig heil.
Wat is dan bevinding? Misschien wat we lezen in Psalm 46?
Een lied op Alamoth, voor den opperzangmeester, onder de kinderen van Korach. God is ons een Toevlucht en Sterkte; Hij is krachtelijk bevonden een Hulp in benauwdheden.
De Heere laat Zich alleen bevinden in Zijn Woord. Daar is Hij een Toevlucht en Sterkte. Door Zijn Woord wordt Hij ervaren.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Als ik het herlees, dan is ook Romeinen 5 wel 'bevinding', want het gelovig verwachten is eveneens het bevinden van Zijn Woord.
Gods Woord ís bevindelijk daarom is ieder toevoeging een ontkenning van de volkomenheid van dát Woord.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Oorspronkelijk gepost door HansB
Juist.
En daarom zou ik graag willen dat je antwoord zou geven op de vragen die ik je stelde.
Ken jij de Heere?
door genade: ja en amen!
maar ik vind het belangrijk dat er over zaken gesproken worden en we niet elkaar steeds persoonlijk gaan bevragen. Uiteraard wil ik best via U2U getuigen van de hoop die in me is.
Oorspronkelijk gepost door Majorca
bevinding is op elke bijbeltekst van toepassing, als deze niet alleen met het verstand toegestemd wordt, maar ook met het hart.
Elke tekst???
Ik noem er even één als voorbeeld:
2 kronieken 24:1
Joas was zeven jaren oud toen hij koning werd.......
Mijn bevinding is 0, want ik ben geen koning en heb nooit geregeerd over Jeruzalem.
Welke teksten bedoel je wel?:pu
O, ik heb hier een hele mooie preek over van ds. Golverdingen (in de serie De Zaaier), heel aansprekend en ook heel duidelijk voor kinderen! Zeer aan te bevelen. Joas diende nl. vanaf jonge leeftijd de Heere!
Oorspronkelijk gepost door HansB
Juist.
Ken jij de Heere?
door genade: ja en amen!
maar ik vind het belangrijk dat er over zaken gesproken worden en we niet elkaar steeds persoonlijk gaan bevragen. Uiteraard wil ik best via U2U getuigen van de hoop die in me is.
Nee.
Nee en nog eens nee.
Je opent een topic om mensen persoonlijk te bevragen.
Nu krijg jij vragen voorgelegd en wil je niet persoonlijk reageren.
Dat klopt niet.
En er klopt nog iets niet.
Je wilt via u2u getuigen van de hoop die in je is.
Maar dat is helemaal niet nodig.
Want als jou ja-antwoord echt is, hoef je geen hele bekeringsverhalen te vertellen.
Als het echt is dan merken we dat wel aan de vruchten.
Dan merken we dat aan de inhoud van je posten hier.
Dan straalt er vanzelf iets uit van je, zonder dat je een apart verhaal hoeft te vertellen.