Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:ROUWPLECHTIGHEID
De kerkenraad hanteert de volgende richtlijnen bij rouwplechtigheid en begrafenis:
- De rouwplechtigheid (meditatie voorafgaand aan de begrafenis) en begrafenis dient plechtig en sober te zijn, waarbij de boodschap van Gods Woord centraal staat.


Vallen 6 toespraken van predikanten op een begrafenis van een predikant onder de noemer "sober"?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Augustienus »

Dit staat toch wat ver af van de hervormde traditie. Ook in de HHK zijn dominees vrij ruimdenkend om familie, bijvoorbeeld van randkerkelijken, tegemoet te komen in hun wensen. Uiteraard wordt er inhoudelijk op de boodschap niks gewijzigd.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Augustienus schreef:Dit staat toch wat ver af van de hervormde traditie. Ook in de HHK zijn dominees vrij ruimdenkend om familie, bijvoorbeeld van randkerkelijken, tegemoet te komen in hun wensen. Uiteraard wordt er inhoudelijk op de boodschap niks gewijzigd.
Maar díe predikanten hebben (naast gelukkig ook een groot aantal GG predikanten) het begrepen dat een begrafenisdienst ook een evangelisatiedienst kan zijn én juist een unieke gelegenheid is om buitenkerkelijke mensen te bereiken. Dat moet inderdaad door één Naam te verkondigen, twee wegen en drie stukken maar dat kan juist ook met (psalm)zang. Ook een in memoriam van de familie is juist iets heel moois! Ik schrik na alle berichten een beetje van de "wettische verrechtsing binnen de GG op dit punt". Als de boot iets naar links overhelt gaat de kerkenraad met z'n allen aan de rechterkant hangen. We moeten oppassen dat de boot dan niet aan de rechterkant omslaat én kerkenraad én gemeente in het water ligt en dreigt te verdrinken! Ik hoop en bid zo vaak voor predikanten en ouderlingen "werp uw net uit aan de andere zijde!". Als je toch door een starre houding van regel op regel en gebod op gebod en hier een weinig en daar een weinig géén vrucht ziet op de prediking moet je dan het net niet uitwerpen aan de andere zijde?
Laatst gewijzigd door crossmountain op 12 jul 2019, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Bijzonder. Ik kan me niet voorstellen dat alle Rijssense predikanten hier voor 100% achter staan.
50% wel en 50% niet. ;)

Overigens waren in de vorige gemeente van de jongste predikant precies dezelfde regels, in de tijd dat hij daar predikant was. (Of dat daar nu nog zo is, durf ik niet te zeggen.) Dus in die zin hij het wel gewend. En de vraag is natuurlijk ook of het in alledrie de gemeenten de gewoonte is. Maar daar kan @DIA beter op antwoorden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes123 »

crossmountain schreef:
johannes123 schreef:In onze gemeente op Flakkee wordt er ook niet gezongen tijdens de rouwdienst. En staat ook de kist niet in de kerk. Ook een goede gewoonte.
Ik maakte een begrafenis mee van een ouderling in een "rechtse GG gemeente" en was hoogst verbaasd dat de kist voor de kansel stond. Maar er werd niet gezongen.
Op Flakkee zijn alleen maar rechtse GerGems..
Dat zou kunnen, dan hebben ze 1 keer een uitzondering gemaakt denk ik. Maar over het algemeen zijn op Flakkee dezelfde afspraken in de Ger.Gem.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik ken drie verschillende situaties rond begrafenis/rouwdienst: 1) dat er beslist niet gezongen mocht worden, 2) dat er werd gezongen op verzoek/voorstel van de predikant 3) dat er gezongen werd met uitdrukkelijke vermelding dat het op verzoek van de familie was.

Mijn ervaring, en wat ik gehoord heb is dat het plaatselijk per GG erg verschillend kan zijn.
Bij ons werd er wel gezongen als een kind van God begraven werd. Als het geen twijfelachtige zaak was werd er gezongen, zowel in de kerk als bij de geopende groeve.

In de loop van de jaren gingen steeds meer mensen wensen om te zingen tijdens een rouwdienst. Daarna is het geheel afgeschaft. Ook bij het begraven van een kind Gods wordt er niet meer gezongen.
De rouwdienst heeft een sober en plechtig karakter.

Citaat uit de Informatiegids van de Gereformeerde Gemeenten te R.:

ROUWPLECHTIGHEID
De kerkenraad hanteert de volgende richtlijnen bij rouwplechtigheid en begrafenis:
- De rouwplechtigheid (meditatie voorafgaand aan de begrafenis) en begrafenis dient plechtig en sober te zijn, waarbij de boodschap van Gods Woord centraal staat.
- De rouwplechtigheid in de kerk voorafgaand aan de begrafenis, die in zijn algemeenheid niet langer dan drie kwartier zal duren, draagt niet het karakter van een predicatie, doch van een korte meditatie.
- Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de Bijbel in de Statenvertaling
- De familie wordt verzocht zoveel als mogelijk te bevorderen, dat de familie de rouwplechtigheid in gepaste kleding en de vrouwen met 'gedekt' hoofd bijwoont.
- Vanwege het sobere en eenvoudige karakter van de rouwplechtigheid, zal er geen orgelspel zijn, voor, tijdens en na de rouwplechtigheid.
- Tijdens de rouwplechtigheid in de kerk is het niet gebruikelijk dat daarbij de kist, waarin het lichaam van de overledene ligt, aanwezig is.
- Vóór dat de predikant of ouderling het woord krijgt bij het geopende graf, zal eerst de ter aardebestelling plaatsvinden. Daaronder wordt verstaan het ook daadwerkelijk geheel neerlaten van de kist in het geopende graf.
- De aanwezigheid van bloemen op of naast de kist en bij het graf verdraagt zich niet met het karakter van de onverbiddelijke dood die door de zonde in de wereld gekomen is.
- Aan het eind van de begrafenis is er op het graf gelegenheid voor een gepast, kort dankwoord. Hierbij zal de overledene niet worden toegesproken.
- Terug in de zaal van de kerk of de aula zal de rouwplechtigheid eerst door de dienstdoende ouderling met Schriftlezing (Statenvertaling) en gebed worden afgesloten, voordat er zo mogelijk nog gelegenheid is voor condoleance. Die gelegenheid tot condoleren kan overigens ook voorafgaande aan de rouwdienst geboden worden
.
Tot hier het citaat.

© Informatiegids van de GG te R.
Bijzonder. Ik kan me niet voorstellen dat alle Rijssense predikanten hier voor 100% achter staan
Het zingen is dus afgeschaft omdat er misbruik van werd gemaakt. Er werd alleen gezongen bij de begrafenis van een kind Gods. Maar mensen gingen dit begrip steeds ruimer opvatten, tegen de kerkenraad in. Als men gewoon niet door had geduwd w.b.t. het zingen, dan was het ook niet afgeschaft. We hebben steeds meer mondige leden, die het beter weten dan de kerkenraad, en ik weet niet of dat de bedoeling is. Normaal gesproken (er zijn uitzonderingen) onderwerpt men zich aan degenen die over ons gesteld zijn, hier dus de kerkenraad. Doen we dat zonder oorzaak niet, dan zijn we niet burgerlijk ongehoorzaam, maar kerkelijk. Burgerlijke ongehoorzaamheid wordt afgestraft. En moet de kerkenraad dan buigen voor de mondig geworden leden? Ik meen, als geen oorzaak is, nee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
moeder
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2019, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door moeder »

Helemaal mee eens Dia!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik beschouw dit als een zaak die in dezelfde orde ligt als de snorren- en baardendiscussie. 's Lands wijs, 's lands eer. We moeten elkaar het hierover maar niet te moeilijk maken, en dergelijke kwesties de echt belangrijke zaken niet laten overschaduwen.

Voor mezelf zou ik het echter fijn vinden om na de dienst een loflied op Gods verkiezende welbehagen te laten zingen, in de vorm van het gezang "alle roem is uitgesloten". Maar dat moet dan natuurlijk geen strijd opleveren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@DIA:
Als de kerkenraad gaat beoordelen of iemand wel of niet een kind van God is, is dat op zich al zondig.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:@DIA:
Als de kerkenraad gaat beoordelen of iemand wel of niet een kind van God is, is dat op zich al zondig.
Inderdaad.

En wat ik niet begrijp is dat zingen als zondig wordt gezien.
Maar dat zie je in de zondagse erediensten ook wel terug. Sommigen denken: hoe minder zingen hoe rechtzinniger.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

crossmountain schreef:
Arja schreef: Ik pas me meestal aan. Je krijgt er een beetje feeling voor. Deze week een begrafenis gehad. Ik was blij dat ik het goed aanvoelde van te voren. Ik zou echt opvallen in mijn gewone kleren. Ik heb zelfs op het nippertje een zwarte muts meegenomen. Die zat erg warm. Iedereen deed het. Maar ik deed hem af op de begraafplaats omdat ik in de volle zon stond. Alle andere vrouwen hielden hem op.
Maar een hoed tijdens een rouwdienst en op het graf is een stijlsymbool en heeft niets met een godsdienstige uiting te maken. Een rouwdienst is geen kerkdienst die geopend wordt met votum en groet en afgesloten met de zegenbede en staat niet onder kerkelijk toezicht en is dus géén kerkdienst. Ik heb geleerd op catechesatie dat een hoed hoort in een kerkdienst die onder ambtelijk gezag staat. Dat mensen het netjes vinden een hoed op te zetten is prima, maar dat is een vorm van stijl. Bij het graf een hoed op vind ik helemaal bijzonder. Ik heb dat nog niet meegemaakt.
Ik ken een OGG waar in de kerkbode staat dat vrouwen die de kerkenraadsvergadering wensen te bezoeken verwacht worden met een hoed op. En aangezien deze gemeente vacant is, zal de kerkenraadsvergadering niet geopend worden met votum en groet en afgesloten met de zegenbede (ga ik even gemakshalve van uit).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Het zingen is dus afgeschaft omdat er misbruik van werd gemaakt.
Hoe kun je nou misbruik maken van het zingen?
Het psalmboek biedt liederen voor elke gelegenheid, voor elke situatie. Het besluit om alléén te zingen als er een kind van God begraven werd, was volkomen misplaatst, want dat oordeel gaat zelfs de kerkenraad niet aan.
De escape om dan maar helemaal niet meer te zingen bij een uitvaart is enerzijds winst (het impliciet oordelen over de eeuwige staat van de overledene blijft daardoor achterwege), maar evenzeer verlies. Want wat kan er een troost uitgaan van een toepasselijk lied!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

J.C. Philpot schreef:Ik beschouw dit als een zaak die in dezelfde orde ligt als de snorren- en baardendiscussie. 's Lands wijs, 's lands eer. We moeten elkaar het hierover maar niet te moeilijk maken, en dergelijke kwesties de echt belangrijke zaken niet laten overschaduwen.

Voor mezelf zou ik het echter fijn vinden om na de dienst een loflied op Gods verkiezende welbehagen te laten zingen, in de vorm van het gezang "alle roem is uitgesloten". Maar dat moet dan natuurlijk geen strijd opleveren.
(onderstreepte): absoluut niet. Het overlijden van een ouder of echtgenoot zijn de paar momenten uit je leven die superbelangrijk zijn. Dingen die fout gingen blijven je leven lang bij je en geven verdriet of boosheid. In de rouwdienst wordt iets van het leven van de overledene getoond in de psalmen of liederen die gezongen worden, de bijbellezing, misschien iets over zijn of haar leven, en hopelijk wordt er heel goed van God gesproken omdat er een geredde zondaar begraven wordt.
Als de kerkenraad dat allemaal afpakt, uit angst en niet uit geestelijke motieven, is dat heel erg. Daar doen ze schade mee.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GGBeroopingswerk schreef:[

Ik ken een OGG waar in de kerkbode staat dat vrouwen die de kerkenraadsvergadering wensen te bezoeken verwacht worden met een hoed op. En aangezien deze gemeente vacant is, zal de kerkenraadsvergadering niet geopend worden met votum en groet en afgesloten met de zegenbede (ga ik even gemakshalve van uit).
:haha :haha Wie verzint dit?

Ik denk dat ik redelijk op de hoogte ben wat er speelt in onze gezindte.
Toch word ik hier op het forum bijna nog dagelijks verrast met voor mij onbekende regels.

Ik ga me meer en meer verbazen over wettische uitwassen in bevindelijk Nederland.
Het is een onderzoek waard hoe dit allemaal ontstaat.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Het wordt hier allemaal erg zwart-wit benaderd. Zo is het helemaal niet. Het is het zoveelste refoforumstootje richting de GG. Maar de GG kan wel tegen een stootje, is gebleken.

Je kunt ook na een condeleanceavond een zanguurtje inbouwen, als er een sterke behoefte is om 'iets van de overledene te tonen in gezongen psalmen en liederen'. Bijvoorbeeld.
Plaats reactie