Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mara

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
refo schreef:Als buitenstaander kun je het wel eens zijn met Erasmiaan, maar toch peil je dan het probleem niet. Want intussen zijn er veel preken in de GG gewoon niet in orde. Heel veel tekst, want men rekent op 1,5 uur dienst, maar weinig uitdeling van genade. Dat kan onmogelijk aan de luisteraar liggen.
Nogmaals, dat vind ik een iets ander punt dan dat je nieuwe dingen wilt horen. Ik kan dit inderdaad niet goed beoordelen omdat ik maar af en toe een GG-preek beluister. Zeker kan ik niets zeggen over of dit 'veel' gebeurt, en of er 'weinig' uitdeling is. Ik begrijp je zorg wel.
Gelukkig dat een GGer die mening ook is toegedaan.
Ik durf als CGKer dit niet meer te zeggen, want dan krijg je het verwijt dat je basht.
Omdat ik met regelmaat oudere mensen bezoek en hen dus weleens overval als ze een preek beluisteren, krijg ik best veel mee.
En wat een somberheid wordt er soms uitgegoten over die mensen.
Hoe kun je het dan nog voor een mogelijkheid houden, als het altijd als een misschientje wordt gebracht?
Soms heb ik de neiging om een dominee te mailen, "als u dankt voor een feestelijke gebeurtenis, zoals een gouden bruiloft of een geboorte van een gezond kindje, waarom gaat dat op diezelfde sombere toon als de aankondiging dat er iemand overleden is?"
Hoor ik weleens later, ja, maar die dominee is depressief van aard.
Of die ouderling heeft veel meegemaakt.

Ik zeg dit niet als kritiek, maar ik zie in de kerk waarin mijn zoon zit en ook in de familie jonge mensen afhaken en dan slaan ze vaak door naar een oppervlakkige kerk, zoals de evangelische gemeente.
Als ik hen dan een jaar later spreek, schrik je van de verandering die dat teweeg gebracht heeft.
Gelukkig geldt dit niet voor de gehele breedte, maar ik kan het van sommigen wel begrijpen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles

Bericht door Charles »

Mara schreef: Ik zeg dit niet als kritiek, maar ik zie in de kerk waarin mijn zoon zit en ook in de familie jonge mensen afhaken en dan slaan ze vaak door naar een oppervlakkige kerk, zoals de evangelische gemeente.
Als ik hen dan een jaar later spreek, schrik je van de verandering die dat teweeg gebracht heeft.
Gelukkig geldt dit niet voor de gehele breedte, maar ik kan het van sommigen wel begrijpen.
Herkenbaar. Als ik zo de gezinnen doorneem waarvan de afgelopen 10 jaar de kinderen zijn getrouwd / op zichzelf zijn gaan wonen dan is er maar een handjevol dat nog GG is. Verreweg het merendeel valt onder jouw beschrijving. Dat komt niet door een te zware prediking overigens.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Niet door een te zware prediking? Wat dan wel?

Ik denk het volgende, en dan haal ik dezelfde dominee aan, die @crossmountain aanhaalt (en @Bezorgd, een van de grootste Puriteinen in de GG):
Ik vrees dat hier iets anders aan de hand is. Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God. (...) Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 jul 2019, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Niet door een te zware prediking? Wat dan wel?

Ik denk het volgende, en dan haal ik dezelfde dominee aan, die @crossmountain aanhaalt (en @Bezorgd, een van de grootste Puriteinen in de GG):
Ik vrees dat hier iets anders aan de hand is. Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God. (...) Ik vrees dat je iets anders mee zult nemen. Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.
En....hop. De 'het ligt aan hun' kaart.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb de afgelopen 2 weken 2 verschillende intredediensten beluisterd. En ik ontdekte weinig tot geen verschil met de prediking die ik hoor in de Gereformeerde Gemeenten. Het punt is echter dat naar zulke gemeenten geen mensen uit de Gereformeerde Gemeenten overgaan.

En verder zegt het meer dan genoeg dat je verder niet reageert op het citaat van ds. C. Harinck.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Niet door een te zware prediking? Wat dan wel?

Ik vrees dat hier iets anders aan de hand is. Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God. (...) Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.
Dat zal ook voorkomen helaas maar dat moet de "klacht" niet wegnemen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Charles schreef:
Jantje schreef:Als het goed is, is een preek altijd voorspelbaar. Het gaat immers om ellende - verlossing - dankbaarheid.

Dus ik denk dat de dominee van @Charles twee prima preken heeft gehouden. :super
Denk dat veel mensen in de GG het inderdaad prima preken zou hebben gevonden. Mijn gemeente dacht daar anders over; opvallend veel lege plekken in de middagdienst.

Wat is mijn probleem: dat als ik de tekst en de preekpunten hoor, ik in vijf minuten kan schetsen hoe de rest van de preek zal verlopen en wat er gezegd gaat worden. En inderdaad, zo verloopt de preek. Er zit een uitstapje in naar de zonde tegen de HG (mijn hoofd denkt dan in een paar seconden: tranen bewijs dat je het niet gedaan hebt/als je tobt met die vraag bewijs dat je het niet gedaan hebt etc. ). En idd, dat wordt allemaal gepreekt, alleen duurt dat wel een kwartier. En zo kruipt de preek voort met allemaal algemene, keurige waarheden. Nergens gaat het de diepte in, nergens krijg ik geestelijk onderwijs. Er worden diverse zaken aangestipt waarvan ik denk: ja, stop hier eens en ga daarover nou eens de diepte in, werk dat eens uit hoe dat gaat in het bevindelijke leven. Maar dat gebeurt niet omdat men het zelf niet kent. Het is een brave, keurige man en het is een brave, keurige preek en alles is keurig en alles is helemaal waar. Maar ik denk: ik wou dat je eens door alles heenzakte of dat je (zoals JW Kersten zegt in een preek)’ je eens te barsten zingt’. Dan is de preek voorbij en ik denk: dan ben je tientallen jaren predikant geweest en dan is dit wat je te vertellen hebt? Ik ontvang in de prediking eigenlijk al jaren geen geestelijke leiding meer. Ik heb het meeste aan zelf lezen en af en toe een mooie leespreek op de kansel.

Gaat mij niet om licht of zwaar maar om authentiek zijn. Er zijn geen authentiek predikanten meer (nou ja, Gunst, Visscher, Zondag, IJsselstein en A.T. Vergunst – maar die zijn merkbaar wél door alles heen gezakt. Dan kun je ook een speld horen vallen in de gemeente). Zo’n P. Blok die ik diverse malen heb gehoord: dat bestaat niet meer. Het is nu allemaal eenheidsworst. Of zoals zo’n in het zwart gekleed oma (avondmaalsgangster in zware gemeente) van een vriendin ooit zei: ds. P. Blok preekt de bevinding en ds. X (rechtse broeder in lijn van Blok) vertelt verhaaltjes. Zo is het wel ja, je hoort nog wel de termen en de klanken, maar er zit geen leven/beleving in. Opgewarmde bevinding uit een boekje. En zo sukkelen we met zn allen voort.

Als ik dan een preek luister van B. van Leeuwen (PKN) of C.P. de Boer (CGK) dan denk ik: konden die maar eens voorgaan bij ons in de GG. Want die doorleefde ernst en scherpte horen wij niet meer.

En zo sleep ik me zondag aan zondag naar de kerk. Zou ik alleen zijn (en geen gezin hebben) dan zou ik mn bed waarschijnlijk niet uit kunnen komen op zondag.
Wat mij o.a. ernstig tegenstaat is dat door de schrijver van bovenstaand stukje even tussen neus en lippen een hele regiment aan dominees wordt afgeserveerd en zelfs aan hun genadestaat wordt getwijfeld. Daarnaast schoffeert de schrijver hiermee veel kinderen van God die juist wel onder het gehoor van die desbetreffende predikanten gevoed en gelaafd worden. Nogmaals maar weer eens een bewijs dat extremisme en oogkleppen op ook ter linkerzijde te vinden is. Daarnaast zijn we blijkbaar vergeten dat God maar 1 woord nodig heeft om een mens te bekeren. Voor de rest sluit ik me aan bij het wijze commentaar van Erasmiaan.
Charles

Bericht door Charles »

Nergens wordt aan genadestaat getwijfeld, dat legt u er zelf in.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:[q
Wat mij o.a. ernstig tegenstaat is dat door de schrijver van bovenstaand stukje even tussen neus en lippen een hele regiment aan dominees wordt afgeserveerd en zelfs aan hun genadestaat wordt getwijfeld. .

Waar doet de schrijver dat?
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Wat mij o.a. ernstig tegenstaat is dat door de schrijver van bovenstaand stukje even tussen neus en lippen een hele regiment aan dominees wordt afgeserveerd en zelfs aan hun genadestaat wordt getwijfeld. .

Het stond al dik gedrukt, maar ik zal het voor jou ook nog eens onderstrepen;

Er worden diverse zaken aangestipt waarvan ik denk: ja, stop hier eens en ga daarover nou eens de diepte in, werk dat eens uit hoe dat gaat in het bevindelijke leven. Maar dat gebeurt niet omdat men het zelf niet kent
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:

Het stond al dik gedrukt, maar ik zal het voor jou ook nog eens onderstrepen;

Er worden diverse zaken aangestipt waarvan ik denk: ja, stop hier eens en ga daarover nou eens de diepte in, werk dat eens uit hoe dat gaat in het bevindelijke leven. Maar dat gebeurt niet omdat men het zelf niet kent
Ja dit zou je zo uit kunnen leggen. Ik heb het welwillender gelezen. Dat de schrijver doelt op bepaalde aspecten van het bevindelijke leven.
Maar ik ben het met je eens dat het ook anders over kan komen nu ik het zo nog eens lees.
gallio

Bericht door gallio »

Bezorgd schreef:
Charles schreef:[
's Middags zag ik een preek van Boston rondslingeren en ging die lezen. Het verschil was ontluisterend. Geen beschouwing maar een frontale aanval om de stad mensenziel met geweld in te nemen.
Zodra je puriteinen en oudvaders gaat lezen gaat het fout.
Dan zie je pas echt de levensgrote verschillen. Geen standaardisatie en uiterst evenwichtige voorzichtigheid, maar veelkleurigheid en radicaliteit.

Ik heb dan ook eens het advies gekregen (ja, echt!) van een GG ds om juist ook in "eigen lijn" te lezen, als ds Kersten , ds Lamain, ds Vergunst etc etc.
En inderdaad dan is het verschil veel minder.

Toch vond ik de preken of boeken van een Boston, Bunyan, Brakel, Comrie, Gray, Erskines, Kohlbrugge, McCheyne etc etc veel aansprekender.
Wat ik niet begrijp is dat predikers zelf niet zien en erkennen dat ze heel anders preken dan deze theologen.
Hier ben ik het echt 100% mee eens. Ik zie dit ook in verschillende kerken, dat men het authentieke en radicale waardeert en de 'standaardpreken' bij het uitgaan van de kerk al bijna vergeten is. Het originele komt ook vaak naar voren in de keuze van tekst en onderwerp waar over gepreekt wordt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik heb het niet gelezen als twijfel aan iemands staat, maar als een gebrek aan geestelijke oefening.

Charles geeft zelf al aan dat hij het ook niet als twijfel aan iemands staat bedoelt, dus dat punt lijkt me nu helder.
- Niet meer zo actief -
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Voor de prediking geldt een norm en die moet onder ons natuurlijk wel gehaald worden. Dat haalt veel kracht uit de verkondiging.
Charles

Bericht door Charles »

Dat gaat idd niet over genadestaat. Dat gaat over bepaalde bevindingen. Dat worden zaken aangestipt en gezegd "kent u daar wat van?" Maar ik denk dan 'wat moet je daarvan leren kennen en hoe openbaart zich dat'. Dat hoor ik eigenlijk nooit.
Gesloten