Morgendienst:
Ds. R. van Kooten
Efeze 1: 1-14
DL Hoofdstuk I, par.6, 7
Thema: In de paragraven 6 en 7 wordt de ‘free gift’ van het geloof:
1. Herleid tot de eeuwigheid die achter ons is
2. Uitgewerkt tot de eeuwigheid die voor ons is
Avonddienst:
Ds. J. Koppelaar
Efeze 5
Thema: ‘Wat is eigenlijk een goed huwelijk en hoe maak je het weer goed?’
Mooie ingevulde zondag @Nasrani
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gisteren was ik bij een doopdienst in een Gereformeerde Gemeente in Zeeland.
"Toevallig" ging het deze avond ook over Zondag 27 van de Heidelbergse Catechismus, wat handelt over de Heilige Doop.
Een mooie, duidelijke uiteenzetting van de rijkdom van de Heilige Doop; juist ook aan de kinderen!
God heeft een verbond met ons opgericht. Wat een eeuwig wonder.
Morgendienst:
Ds. R. van Kooten
Efeze 1: 1-14
DL Hoofdstuk I, par.6, 7
Thema: In de paragraven 6 en 7 wordt de ‘free gift’ van het geloof:
1. Herleid tot de eeuwigheid die achter ons is
2. Uitgewerkt tot de eeuwigheid die voor ons is
Avonddienst:
Ds. J. Koppelaar
Efeze 5
Thema: ‘Wat is eigenlijk een goed huwelijk en hoe maak je het weer goed?’
Mooie ingevulde zondag @Nasrani
Inderdaad...
Ds. van Kooten is bezig met een zeer leerzame serie over de DL.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Nee hoor. Een goede preek is niet voorspelbaar. Hij hoeft zelfs niet altijd over zonde en genade te gaan. Al hoort Christus in iedere preek thuis. Maar Christus is veel meer dan alleen zonde en genade.
Wij hadden gisteren leesdienst over Esther van ds. Moerkerken, de eerste uit een hele serie. En die preek was toch niet alleen maar voorspelbaar, zij het wel vanuit een wat eenzijdig subcultureel perspectief, waarmee de predikant de emancipatiebewegingen niet helemaal recht deed. Ik moest gelijk aan de Netflix-discussie denken.
Zonder door te hebben wat er nu eigenlijk speelt, kun je eigenlijk geen goede toepassingen maken.
Ik ben het daar dus helemaal niet mee eens. Je argumenten vind ik ook niet echt sterk. In elke preek komt het werk van Jezus Christus en Dien gekruist, naar voren, maar ook de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid en hoe een mens tot God bekeerd en met Hem verzoend kan worden. De ene keer legt de dominee meer nadruk op de verlossing en de dankbaarheid (zoals gisteren in mijn gemeente) en de andere keer meer op de ellende. Maar een zekere herkenbare opbouw vind ik toch wekelijks wel terug.
De heer Van der Knijff uit Bodegraven die dat proefschrift heeft geschreven, zegt dat trouwens ook, dat elke preek dezelfde opbouw heeft en het niet uitmaakt of het dominee x of y betreft. Ik bedoel maar...
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 jul 2019, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar dat hindert niet. In iedere kerkdienst hoort het evangelie aan de orde te komen. Maar als dat buiten de preek om is, is dat ook prima, wat mij betreft. Maar goed, dit gaat erg ver buiten het onderwerp hier.
Jantje schreef:Ik ben het daar dus helemaal niet mee eens. Je argumenten vind ik ook niet echt sterk. In elke preek komt het werk van Jezus Christus en Dien gekruist, naar voren, maar ook de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid en hoe een mens tot God bekeerd en met Hem verzoend kan worden. De ene keer legt de dominee meer nadruk op de verlossing en de dankbaarheid (zoals gisteren in mijn gemeente) en de andere keer meer op de ellende. Maar een zekere herkenbare opbouw vind ik toch wekelijks wel terug.
De ouderling uit Bodegraven die dat proefschrift heeft geschreven, zegt dat trouwens ook, dat elke preek dezelfde opbouw heeft en het niet uitmaakt of het dominee x of y betreft. Ik bedoel maar...
Nee hoor. Wij hadden gisteren ook een leespreek van ds Moerkerken, maar daar kwam dat alles niet in voor. Veel vertellen, dat wel.
Jantje schreef:Ik ben het daar dus helemaal niet mee eens. Je argumenten vind ik ook niet echt sterk. In elke preek komt het werk van Jezus Christus en Dien gekruist, naar voren, maar ook de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid en hoe een mens tot God bekeerd en met Hem verzoend kan worden. De ene keer legt de dominee meer nadruk op de verlossing en de dankbaarheid (zoals gisteren in mijn gemeente) en de andere keer meer op de ellende. Maar een zekere herkenbare opbouw vind ik toch wekelijks wel terug.
De ouderling uit Bodegraven die dat proefschrift heeft geschreven, zegt dat trouwens ook, dat elke preek dezelfde opbouw heeft en het niet uitmaakt of het dominee x of y betreft. Ik bedoel maar...
Dr. van der Knijff is geen ouderling.
@DDD: foutje, er moest ouderling staan...
Laatst gewijzigd door Mannetje op 08 jul 2019, 19:02, 3 keer totaal gewijzigd.