Duidelijk, misschien is het voor die gemeente inderdaad niet gebruikelijk.Augustienus schreef:Dat is relatief natuurlijk. Als het in Barneveld gebruikelijk is dat er psalmen uit een nieuwere berijming worden gezongen en meerdere liederen is het niet vooruitstrevend om dit niet te doen.HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
-
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Kan je wat zeggen over u eigen gemeente ?HersteldHervormd schreef:Duidelijk, misschien is het voor die gemeente inderdaad niet gebruikelijk.Augustienus schreef:Dat is relatief natuurlijk. Als het in Barneveld gebruikelijk is dat er psalmen uit een nieuwere berijming worden gezongen en meerdere liederen is het niet vooruitstrevend om dit niet te doen.HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Is daar nog ouderwetse liturgie ?
-
Graag zeker gelijk met de plaats erbij?Geytenbeekje schreef:Kan je wat zeggen over u eigen gemeente ?HersteldHervormd schreef:Duidelijk, misschien is het voor die gemeente inderdaad niet gebruikelijk.Augustienus schreef:Dat is relatief natuurlijk. Als het in Barneveld gebruikelijk is dat er psalmen uit een nieuwere berijming worden gezongen en meerdere liederen is het niet vooruitstrevend om dit niet te doen.HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Is daar nog ouderwetse liturgie ?
Nee hoor, binnen de HHK worden er, naar mijn weten, alleen maar psalmen en de enige gezangen gezongen. Slechts een enkel gemeente wil ook wel andere liturgie gebruiken.
Bij mij in de gemeente worden dus alleen psalmen gezongen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Dan kan ik 1 plaats afstrepen
Bij ons ook enkel psalmen en SV

-
Welke plaats?Geytenbeekje schreef:Dan kan ik 1 plaats afstrepen![]()
-
Katwijk BenjaminHersteldHervormd schreef:Welke plaats?Geytenbeekje schreef:Dan kan ik 1 plaats afstrepen![]()
-
In Soest en Abbenbroek en wellicht wel meer plaatsen zingen ze met feestdagen ook gezangen voor de dienst. Formeel gezien vormt het dan geen onderdeel van de liturgie.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Je kan nog vragen naar SV of HSV gebruik....Geytenbeekje schreef:Dan kan ik 1 plaats afstrepen![]()

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ik zeg niks 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Maar gezangen voor of na de dienst tellen niet mee. Dat gebeurt in de GG ook. Dat is een heel andere situatie. Niet dat ik tegen gezangen in de kerkdienst ben, maar dat komt in bijvoorbeeld de GG maar zelden voor.
-
- Verbannen
Het gebeurt wel zeg je. Ik geloof er niks van. Wel na de dienst rondom het orgel. Maar niet als samenzang.DDD schreef:Maar gezangen voor of na de dienst tellen niet mee. Dat gebeurt in de GG ook. Dat is een heel andere situatie. Niet dat ik tegen gezangen in de kerkdienst ben, maar dat komt in bijvoorbeeld de GG maar zelden voor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Onzin. Ik heb het geregeld meegemaakt. Na de zegen(bede). Met (tweede) Feestdagen bijvoorbeeld.
En pas schreef nog iemand uit de HHK van een andere gemeente een gezang binnen de eredienst op een zondag. Zoiets kan ook bij een huwelijksdienst gebeuren. Maar het zijn uitzonderingen.
Los daarvan vind ik het wel storend dat je mij zomaar van leugens beticht.
En pas schreef nog iemand uit de HHK van een andere gemeente een gezang binnen de eredienst op een zondag. Zoiets kan ook bij een huwelijksdienst gebeuren. Maar het zijn uitzonderingen.
Jantje, valt 'een vaste Burcht' onder de gezangen? En het Wilhelmus? En 'ere zij God'? Alle drie heb ik ze weleens moeten zingen, direct na de zegen.
- Niet meer zo actief -
Jantje zegt dat hij je niet gelooft. Dat is iets anders dan je van leugen betichten. Maar het getuigt niet van empathie en zoDDD schreef:

~~Soli Deo Gloria~~
Daarnaast zeg je:Hendrikus schreef:Jantje zegt dat hij je niet gelooft. Dat is iets anders dan je van leugen betichten. Maar het getuigt niet van empathie en zoDDD schreef:
Wat @Jantje denk ik bedoeld dat je zegt dat het voorkomt, weliswaar zelden, in de GG dat er gezangen in de kerkdienst worden gezongen, dus niet voor of na de dienst. Daar geloofd @Jantje waarschijnlijk niets van.DDD schreef:Maar gezangen voor of na de dienst tellen niet mee. Dat gebeurt in de GG ook. Dat is een heel andere situatie. Niet dat ik tegen gezangen in de kerkdienst ben, maar dat komt in bijvoorbeeld de GG maar zelden voor.
Zelf weet ik overigens niet of dit wel of niet gebeurd.