Nederlandse militairen in actie, wie niet horen wil........

Plaats reactie
Billy

Nederlandse militairen in actie, wie niet horen wil........

Bericht door Billy »

.......moet maar voelen

Nederlandse militair pakte tv-ploeg Al-Jazeera op

DEN HAAG - De Nederlandse wacht van het ISAF-kamp in de Afghaanse hoofdstad Kabul, heeft donderdag luttele uren na een zelfmoordaanslag aan de poort, een tv-ploeg van Arabische zender Al-Jazeera opgepakt. De ploeg weigerde in te gaan op het verzoek op te houden met het filmen van de ingang van het kamp.

Volgens een woordvoerder van de Landmacht is het filmen van het kamp verboden en staat dat ook duidelijk aangegeven. Toen de cameraploeg toch doorging, werd het team door Nederlandse militairen vastgepakt in afwachting van de Duitse militaire politie. De situatie was op dat moment behoorlijk gespannen, omdat er enkele uren eerder een zelfmoordaanslag was gepleegd op de wacht, aldus de woordvoerder vrijdag.

Het camerateam is door de Duitse militaire politie enkele uren verhoord en daarna vrijgelaten. De ploeg beklaagde zich later over de harde aanpak van de militairen.

Aanslag

Bij de aanslag kwam de dader om het leven toen een handgranaat in zijn hand ontplofte. Daarvoor had hij een granaat naar het wachthuis gegooid, maar het explosief ontplofte niet. Twee Afghaanse tolken, die bij het incident zwaargewond raakten zijn later aan hun verwondingen overleden. Twee Franse medewerkers van een hulporganisatie raakten slechts lichtgewond door de aanslag.

Het kamp 'Warehouse' biedt onderdak aan een Duits-Nederlandse militaire eenheid voor de Internationale Veiligheidsmacht in Kabul. Nederland neemt met circa 240 militairen deel aan de missie. In februari nemen Duitsland en Nederland de leiding van ISAF over van Turkije.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Lijkt me erg frustrerend werken met van die lastige journalisten en filmploegen. Heb er geen problemen mee dat zie hard aangepakt worden.

tukkertje
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Het lijkt me dat ze zo'n aanpak in de Arabische wereld wel gewend zijn. Wat zu er gebeuren als ze in Bagdad op een verbocen plek stonden te filmen?
Plaats reactie