Zeeuw schreef:
Van mij, als HHK-lid, hoeft daar niet te krampachtig mee worden omgegaan. Wel lijkt het me goed als hoofdregel te hebben, preken eerst in het eigen verband in te vullen.
Vaak liggen er plaatselijk nog pijnpunten vanuit de scheuring. Als er plaatselijk ook nog een PKN gemeente is, snap ik dat PKN voorgangers niet in de HHK gemeente gaan preken en de PKN links laten liggen. Dat lijkt me ook verstandig. Maar in plaatsen waar er kanselruil plaatsvindt (vaak eenzijdig: PKN

HHK, dus eigenlijk geen ruil) zie je dat er meer mogelijk is, zoals de plaatsen die ook genoemd zijn: Soest, Abbenbroek, Spijk. Daar is de gemeente nagenoeg niet gescheurd en worden gewoon nog de gastpredikanten die voorheen ook kwamen uitgenodigd. En hoe moet dat dan met oud predikanten van zo'n gemeente die PKN zijn geworden? Dat vind ik lovenswaardig van die kerkenraden. Daarmee geef je ook continuïteit aan en dat je je geestelijk verbonden blijft voelen met zulke predikanten, ook als je kerkelijk andere wegen gaat. En daarom is dat met de CGK makkelijker, daar zijn geen pijnpunten vanuit het verleden. Van rechts tot links binnen de HHK worden er CGK predikanten uitgenodigd, weliswaar binnen een bepaalde bandbreedte, hoofdzakelijk de bevindelijke stroming van de CGK.