Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Dat zal allemaal vast waar zijn. Maar daarom hoef je in een krant nog niet af te geven op je oude kerkverband alsof dat hypercalvinistisch was en niemand zalig kon worden. Want gelukkig wás én ís dat pertinent onjuist.
Ik snap werkelijk niet waarom je het zo opblaast en zo breed trekt.
Hij heeft het helemaal niet over het hele kerkverband.
Lees nu eens goed en welwillend wat hij zegt.

Je allergie voor alles wat ook maar enigszins negatief uitgelegd zou kunnen worden, neemt ziekelijke vormen aan zo.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom zou de dominee de mensen niet adviseren om dan naar een GG te gaan waar wel het evangelie in alle toonaarden gepreekt wordt ?
Of is dit ter bevordering om terug te gaan naar de hervormde kerk ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Mooi voorbeeld van een pleonasme. Ik heb de mening dat er in de GG nergens sprake is van hypercalvinisme, maar het kan uiteraard zijn dat mijn ogen daarvoor gesloten zijn.
Huh? Ik snap het even niet. Kun je je nader verklaren?

@Bezorgd, dan zijn de meningen daarover verdeeld. Hij zegt toch namelijk letterlijk dat hij van hypercalvinistische afkomst is en dat het was onmogelijk om zalig te worden. Je moest op een vastgestelde manier bekeerd worden. Dat vind ik niet aardig tegenover je oude kerkverband, waar genoeg mensen zitten die ook zo denken en daarom overwegen om ook het kerkverband maar te verlaten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Worden er in jouw gemeente nog preken van ds Huisman gelezen Jantje? Dat is toch ook een zeldzaamheid geworden in de GG.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef: @Bezorgd, dan zijn de meningen daarover verdeeld. Hij zegt toch namelijk letterlijk dat hij van hypercalvinistische afkomst is en dat het was onmogelijk om zalig te worden. Je moest op een vastgestelde manier bekeerd worden. Dat vind ik niet aardig tegenover je oude kerkverband, waar genoeg mensen zitten die ook zo denken en daarom overwegen om ook het kerkverband maar te verlaten.
Weet jij dan uit welke gemeente hij afkomstig is?
Hij heeft dat in zijn gemeente zo ervaren. En ja dat is herkenbaar voor velen.
Dat erken je dus zelf ook.
DDD

Bericht door DDD »

In onze tijd zijn er hypercalvinistische dwalingen in de GG, maar dat was toen veel en veel minder. De meeste van deze predikanten waren meegegaan in de kerkscheuring. Los daarvan, vind ik de opmerking niet aardig en suggestief.

En ik betwijfel of God mensen roept om van kerk te veranderen. Ik geloof daar niet zo in, maar ik zal niet beweren dat dat het einde is van alle tegenspraak, natuurlijk. Ik begrijp dat het heel moeilijk is om te zien dat God wel mensen roept als predikant, maar dat die door menselijke beslissingen dat niet worden, vooral als het jouw eigen roeping betreft. Maar ik vind dat vooralsnog geen goede reden om van kerk te veranderen.
DDD

Bericht door DDD »

GGotK schreef:Mooi voorbeeld van een pleonasme. Ik heb de mening dat er in de GG nergens sprake is van hypercalvinisme, maar het kan uiteraard zijn dat mijn ogen daarvoor gesloten zijn.
Ik denk dat je dan toch niet goed oplet, want het komt wel degelijk geregeld voor.
GG-er

Bericht door GG-er »

DDD schreef:
Ik denk dat je dan toch niet goed oplet, want het komt wel degelijk geregeld voor.
Ik denk dat we eerst een definitie moeten formuleren voor hypercalvinisme. Als we het er niet over eens zijn of het wel of niet voorkomt in de GG, vraag ik me af of we er iets verschillends mee bedoelen, of dat de één dingen ziet die de ander niet ziet.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Achter het woord hypercalvinisme beschrijft de geïnterviewde het werkelijke knelpunt: dat er van de bekeringsweg teveel een systeem is gemaakt waardoor iedereen langs een bepaalde meetlat wordt gelegd. Eerst zus, dan volgt zo. En als dan iemand in zijn of haar leven toevallig eerst zo en dan pas zus meemaakt wordt het verdacht gemaakt omdat het afwijkt van wat ik dan maar het "spoorboekje" noem. Dat is wat ds. Blenk benoemt.

Naar mijn mening terecht omdat zo de werking van God wordt tegengegaan. Ieder mens is immers anders en zal daarom andere ervaringen met God hebben, afhankelijk van karakter, omstandigheden enz.
refo

Bericht door refo »

Ik heb een paar weken geleden het boek in handen gekregen wat hem geholpen heeft. Ik zal het eens lezen.
GG-er

Bericht door GG-er »

Delftenaar schreef:Achter het woord hypercalvinisme beschrijft de geïnterviewde het werkelijke knelpunt: dat er van de bekeringsweg teveel een systeem is gemaakt waardoor iedereen langs een bepaalde meetlat wordt gelegd. Eerst zus, dan volgt zo. En als dan iemand in zijn of haar leven toevallig eerst zo en dan pas zus meemaakt wordt het verdacht gemaakt omdat het afwijkt van wat ik dan maar het "spoorboekje" noem. Dat is wat ds. Blenk benoemt.

Naar mijn mening terecht omdat zo de werking van God wordt tegengegaan. Ieder mens is immers anders en zal daarom andere ervaringen met God hebben, afhankelijk van karakter, omstandigheden enz.
Ik ben het niet met je eens dat zo de werking van God tegen wordt gegaan. God laat Zich niet tegenhouden door mensen. Wél kan het werk van God door mensen ontkend worden, en dat kan Gods kinderen flink wat aanvechtingen geven.

Ik herken het zo omschreven hypercalvinisme niet in de GG. Althans, niet in de gemeenten waar ik ervaring mee heb. Natuurlijk wordt wel overal de leer van de drie stukken geleerd. Dat vind ik terecht. Als je niet beseft dat je ellendig/zondig bent, heb je ook geen behoefte aan verlossing. Als je daarom niet om verlossing vraagt, krijg je dat ook niet en je kunt niet dankbaar zijn voor iets wat je niet hebt.
Maar ik krijg niet met enige regelmaat een 'spoorboekje' voorgehouden met een stappenplan dat we moeten doorlopen. In tegendeel, er wordt regelmatig op gewezen dat God met elk van Zijn kinderen een andere weg gaat. Manasse is anders dan Abraham, Paulus is anders dan David en Petrus is anders dan Johannes.
Dit is in mijn ogen een bijbelse boodschap. En dat is niet hypercalvinistisch.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Helemaal eens, @GGotK!
GGotK schreef:Worden er in jouw gemeente nog preken van ds Huisman gelezen Jantje? Dat is toch ook een zeldzaamheid geworden in de GG.
Ja. Morgen dus en ook afgelopen najaar, toen werd Zondag 33 van deze predikant gelezen. Mooi hoor! Alle Catechismuspreken staan ook op internet, dus je kan zo de hele verklaring lezen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 jun 2019, 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Weet jij dan uit welke gemeente hij afkomstig is?
Hij heeft dat in zijn gemeente zo ervaren. En ja dat is herkenbaar voor velen.
Dat erken je dus zelf ook.
Er staat dat hij in Vlaardingen is geboren. En aangezien ds. Huisman daar ook als predikant gediend heeft..., leek mij dat niet zo heel moeilijk. Ds. H. Rijksen is er ook nog predikant geweest. Dus ik begrijp zijn uitspraak absoluut niet.

Ik zie even niet waar ik dat ook erken. Ik ervaar heel vaak het tegenovergestelde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:De reacties zijn wel erg zuur. Ik lees er juist iets positiefs in. Hij denkt met warmte terug.
Mooi te lezen Bezorgd dat hij positief terug denkt. Laten we er een voorbeeld aan nemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Adje

Bericht door Adje »

Voor zover mij bekend heeft ds. Huisman in de periode dat hij in Vlaardingen gemeentepredikant was, diepe sporen getrokken in die gemeente. Geen wonder dat ds. Blenk daar bijzondere herinneringen aan heeft.
Plaats reactie