Euro

Calvo

Bericht door Calvo »

Ik ben nog steeds niet gewend aan die Euro. 'k Moet iedere keer als ik bij de kassa sta alle muntjes omdraaien om te zien hoeveel ze waard zijn. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik dat weet :bu

Calvo

[Edited on 1/25/02 by Calvo]
Rinie

Bericht door Rinie »

Ik ben de laatste tijd wel gaan inzien dat we er nooit zo aan zullen wennen als aan onze oude munten. We hebben nu namelijk twee series van sterk op elkaar gelijkende munten (1,2,5 en 10,20 en 50 cent). De onderlinge afmetingen verschillen lang niet zoveel als bij onze ene serie van 4 munten (10, 25, 100 en 250 cent). Het dubbeltje was namelijk veel kleiner dan de kleinste, en de rijksdaalder veel groter dan de grootste van de huidige series. Doordat de verschillen veel te klein zijn zal het altijd veel meer uitzoekwerk blijven, ook na gewenning.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het komt allemaal wel goed.
De 1,2 en 5 lijken in de verste verte niet op de 10,20 en 50 cent. De kleine zijn roodkoper en de grote geelkoper.
Toen de nieuwe rijksdaalder er kwam plakte iedereen een sticker: leek te veel op de gulden. Toen de vijfguldenmunt kwam idem: leek teveel op de stuiver. Dat zijn aanloopkwalen. De laatste jaren zag je nog zelden die stickertjes.

Deskundigen zeiden dat de munten veel beter 'passen' op de bedragen die betaald moeten worden. Het lijkt erop dat ze gelijk hebben. Vroeger had ik altijd na verloop een berg duppies en stuivers in m'n portemonnee. Nu gaat mijn kleingeld regelmatig op.
sochrio

Bericht door sochrio »

Ik ben nu zo ongeveer gewend aan de bedragen zelf. Alles leek veel goedkoper.
Positief aan die muntjes vind ik dat je ze redelijk goed uit elkaar kunt houden, de randen en de kleur zijn anders, dat maakt het wel zo gemakkelijk
bloob

Bericht door bloob »

Neej, ik vind het nog steeds niet erg leuk.. Heb je eindelijk uit je portemonnee een bedragje bij elkaar gegrabbeld, vragen ze: "heeft u er misschien een cent bij?" Kun je weer beginnen met spoorzoeken. Niet leuk.
Van mij mogen de 1 en 2 centen dr met dezelfde gang weer uit.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dan wordt de vraag: heeft u er 5 cent bij?

Winkelpersoneel is heel behulpzaam. Gehoord: "Heeft u er een cent bij? Dat is zo'n heel kleintje!"
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Zijn we na bijna 2 maanden Euro al een beettje gewend?

ik zit dat kleine geld nog steeds te bekijken wat het nou precies is,1,2,5 of 10 cent.

en omrekenen doe ik ook nog wel vaak

jullie ook?

Gistermorgen werden de biddag-opbrengsten bij ons in de kerk bekendgemaakt ( in euro's natuurlijk). Gisteravond werden ze nog een keer voorgelezen in ..GULDENS!!
Speciaal voor de bejaarden zei de dominee.
Nou, ik moet zeggen ik vond het ook wel makkelijk hoor ( ter vergelijking met vorig keer bijv.)

Al met al, hoe zit het bij jullie met de Euro?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik moet zeggen ik heb het er niet moeilijk mee.
Ik druk de eurobiljetten zelf en zet er mijn logo op dus kan ik gelijk zien welke waarde het briefje heeft.
En de munten? ik munt zelf. allen 1, 2, 3, 4, 5 euro munten. Tenslotte moet er onderscheid zijn tussen mijn eigen euromunten en de anderen.
Bij betaling of teruggave herken ik graag mijn eigen geslagen munten.
:, :, :D :D ;)
Jelle

Bericht door Jelle »

O ja, nog even, als jullie munten tegen komen met een vreemde achterkant er op(dus geen koninging erop) dan zullen die wel uit mijn muntenslagerij komen.
Ha ha :+ :,
peentje

Bericht door peentje »

Ik vind het niet moeilijk om er mee te wrken, wan tik werk zaterdag's op de markt, dan werk je ook veel met euro's.
Maar wie van jullie spaart er buitenlandse euro's:bu
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Welke mis je nog, peentje?

Ik bied een halve luxemburgse euro aan.
Doe een bod.
Plaats reactie