Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Natuurlijk. Maar hij heeft de discussie niet op scherp gezet. Ik vind het heel goed van de kerkenraad dat ze een breed uitnodigingsbeleid hebben. En ik vind het ook heel goed dat een dominee dan komt en zich aanpast op ondergeschikte punten. Want er zijn ook in Huizen mensen die graag deze dominee horen en zij horen helemaal bij de gemeente.
Waar ik bezwaar tegen maakte, was de suggestie dat de voorschriften uit de liturgie niet zouden zijn nageleefd. Het zangblok is helemaal volgens de normen gebeurd.
Waar ik bezwaar tegen maakte, was de suggestie dat de voorschriften uit de liturgie niet zouden zijn nageleefd. Het zangblok is helemaal volgens de normen gebeurd.
Lekkerkerk heeft eerder bezonnen mbt de hsv. Toen was er nog geen directe behoefte aan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
'S Gravenmoer stond niet in mijn lijst van klassieke hervormde gemeentes omdat ik verwachte dat deze snel zal afvallen.
Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Wij zijn een aantal jaren daarna overgegaan op de HSV. Het ging overigens niet geruisloos. Het heeft gemeenteleden gekost en ook functies werden neergelegd. Ik vind het nog steeds jammer.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Ik heb de dienst bekeken en ik vind inderdaad dat deze predikant zich bijzonder netjes heeft aangepast.DDD schreef:Dat is niet waar. Hij heeft zich heel netjes aangepast.
Breng geen leugens in het land. Er zijn al te veel mensen die hier niet volwassen mee kunnen omgaan.
@Helma: het lijkt me ook wel een kerkdienst voor de preekluisterkring.
En toch zijn eigen achtergrond niet aan de kant zet.
Prachtig!
Zijn er gemeenteleden die dan hersteld hervormd in Veen werden?Bourdon16 schreef:Wij zijn een aantal jaren daarna overgegaan op de HSV. Het ging overigens niet geruisloos. Het heeft gemeenteleden gekost en ook functies werden neergelegd. Ik vind het nog steeds jammer.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Zeker, nu zie je dat het in de hhk nog uitzondering is in de eredienst. Zo'n 5 gemeentes denk ik gebruiken de hsv, maar dat zal vast meer worden.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
In de 'GB' zijn nog wel gok ik zo'n 30 gemeentes die vasthouden aan de Statenvertaling.
Nee dat volgens mij niet maar ik heb er geen volledig zicht op. Ik dacht één gezin naar de oud gergem. Destijds is ook de site www.svpreek.nl ontstaan. Er zijn toen door gemeenteleden ook info avonden georganiseerd over de Statenvertaling met een man uit Zwitserland met uitleg waarom de Statenvertaling beter is.MePaul schreef:Zijn er gemeenteleden die dan hersteld hervormd in Veen werden?Bourdon16 schreef:Wij zijn een aantal jaren daarna overgegaan op de HSV. Het ging overigens niet geruisloos. Het heeft gemeenteleden gekost en ook functies werden neergelegd. Ik vind het nog steeds jammer.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Het verbaasde mij dat de confessionele hervormde gemeente te Serooskerke ook nog steeds de Statenvertaling gebruikt.MePaul schreef:Zeker, nu zie je dat het in de hhk nog uitzondering is in de eredienst. Zo'n 5 gemeentes denk ik gebruiken de hsv, maar dat zal vast meer worden.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
In de 'GB' zijn nog wel gok ik zo'n 30 gemeentes die vasthouden aan de Statenvertaling.
Hoewel, aan de gemiddelde leeftijd van de bezoekers te zien misschien ook weer niet.
Soms zal de noodzaak er niet zijn, en waarom zou je dan overgaan?
Dat is uniek! Ze zingen toch wel een gezang (als voorzang?)?KGPHP schreef:Het verbaasde mij dat de confessionele hervormde gemeente te Serooskerke ook nog steeds de Statenvertaling gebruikt.MePaul schreef:Zeker, nu zie je dat het in de hhk nog uitzondering is in de eredienst. Zo'n 5 gemeentes denk ik gebruiken de hsv, maar dat zal vast meer worden.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Hoewel, aan de gemiddelde leeftijd van de bezoekers te zien misschien ook weer niet.
Dat klopt inderdaad. Toen ik er was hadden ze zelfs een zangdienst.MePaul schreef:Dat is uniek! Ze zingen toch wel een gezang (als voorzang?)?KGPHP schreef: Het verbaasde mij dat de confessionele hervormde gemeente te Serooskerke ook nog steeds de Statenvertaling gebruikt.
Met meerdere gezangen.
In onze gemeente is een heel oud stel van tegen de negentig, weet je wat ze over de HSV zeggen? Voor ons hoeft het niet, maar voor de kinderen wel.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
In onze gemeente in ieder geval wel.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Weerklank is ook vrijwel direct ingevoerd, bracht ook geen problemen met zich mee. De kerkenraad heeft dat allemaal op een voorzichtige, wijze manier gedaan en de gemeente goed voorgelicht.
Ik ben blij met het laatste en betreur het eerste.MePaul schreef:Zeker, nu zie je dat het in de hhk nog uitzondering is in de eredienst. Zo'n 5 gemeentes denk ik gebruiken de hsv, maar dat zal vast meer worden.freek schreef:Invoering van de HSV is toch vrijwel overal geruisloos gegaan? Nadat die - mede gesteund door de GB - is verschenen, is in mijn beleving vrijwel elke GB-gemeente meteen overgegaan.Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
In de HHK heeft de Synode het gebruik van de HSV voor kerkelijk gebruik bovendien ontraden.
In Stavenisse zingen ze ook een kinderlied uit Op Toonhoogte, terwijl ze de psalmen nog wel op hele noten zingen. Vergelijkbare merkwaardige situatie als in Serooskerke.