toekomst voor de landbouw in Nederland

Plaats reactie
Olli

toekomst voor de landbouw in Nederland

Bericht door Olli »

Het wordt voor de Nederlandse agrarisch ondernemer steeds moeilijker om z'n bedrijf overeind te houden.
Heeft de landbouw nog toekomst in Nederland of niet?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Landbouw heeft hier weinig toekomst. Je kunt beter als agrariër naar Canada, US of New-Sealand emigreren.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

(Leuk onderwerp olli!!), zal er dus even uitgebreid op ingaan :D

vooraf wil ik zeggen dat mijn mening voor 80 % doelt op de plantaardige sector ( voedingsakker-en tuinbouw en de sierteelt)


Punt 1. :Er is nog WEL toekomst voor de nederlandse Landbouw.

Punt 2. : Er is geen toekomst meer voor de oude manier ( van de laatste 40 jaar) van Landbouw in Nederland.


De agrarische sector is aan het veranderen in het kleine kikkerlandje in Nederland.

Veel oude familiebedrijfjes zien we ten onder gaan. en hebebn geen bestaansgrond meer. Zeker de wat kleinere bedrijven die de laatste 15 jaar niet meer ( of te weinig) geinvesteerd hebben gaan momenteel ten onder. Dit is emotioneel een grote zorg in en voor deze bedrijven . Dit moet zeker niet ontkent worden.

( maar heebn we hetzelfde niet zien gebuurt met de buurtdrogisterij en de buurtsuper op de hoek?)

bedrijven die innoveren, (kunnen) investeren en toekomstgericht bezig willen zijn hebben nog zeker wel toekomst in nederland.

harde conclusie is dan wel dat 40 % van de huidige agrarische bedrijven wel kunnen stoppen met een fulltime inkomsten te halen uit het bedrijf. je ziet dan ook om je heen dat Akkerbouwers met zo'n 40- 65 bunder een baantje naast hun bedrijf hebben om toch te zorgen dat er brood op de plank komt.

Er zijn nog heel wat mooie en innoverende boeren en tuinders in het land en als de CDA minister Cees Veerman op zijn post blijft is er in Nederland toekomst voor een duurzame en toekomstgerichte land en tuinbouw

een landbouw die tevens ook andere diensten geeft dan alleen een produkt ( agrarisch nartuurbeheer, landschapsbeheer en recreatie etc.)

we leven nou eenmaal met 16 miljoen mensen op een klein stukje aarde wat ( overigens jammmerlijk) volgebouwd en geasfalteerd is.

dus voor een boer die ruimte zoekt is de optie van matthijs ook zo gek nog niet:%:%:%

wat betreft de varkens en kalvermestsector: dat ma best wel wat minderen vind ik. Kan je bij een kalvermester of varkensfokker nog wel spreken van een verantwoord rentmeestrerschap?? het zijn gewoon vleesfabrieken!! ( wel lekker overigens hoor, een karbonade ;) )

ik denk dat een melkveehouder en een tuinder meer moeite zullen hebben met een sanering. die hebben meer band met hun vee of gewas.

wel zit een agrarier anno 2002 tussen het spanningsveld van "zijn"prijs en de consumentenprijs in de winkel. bij de groothandel blijft veel te veel aan de strijkstok hangen.

dit zou zeker aan gepakt moeten worden
ook is het open dat de jan modaal -onsument ook voor een schoner product eens meer wil gaan betalen!!


conclusie:

Er is in nederland toekomst voor een ANDERE landbouw
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Olli

Bericht door Olli »

Matthijs, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik denk dat je eerder kunt zeggen dat startende ondernemers beter naar het buitenland kunnen emigreren.
Als je hier in Nederland een bedrijf wilt beginnen moet je een gigantisch kapitaal meenemen. Nou is dat niet zo'n probleem als je net de loterij hebt gewonnen, maar dat hebben de meesten niet. Ook bedrijven die om de één of andere reden worden gehinderd is het ook een optie.

In Denemarken is het heel wat gemakkelijker een bedrijf te beginnen. De bank gaat daar ook veel verder met je mee als hier in Nederland. Daarnaast zijn ook het land en het melkquotum er veel goedkoper. De arbeid daarintegen is weer duurder als in Nederland.
Je kunt daar als startend ondernemer veel beter aan de gang.


Ook als je boerenzoon of dochter bent, valt het in veel gevallen niet mee om een bedrijf van pa over te nemen. Er zijn weleenswaar wel dingen als agrarische waarde van grond en het recht om elk jaar een klein gedeelte te schenken, maar dan valt het nog niet mee.

Bedrijven moeten tegenwoordig steeds groter worden. Anders gaat het niet meer. Maar dat maakt overname ook weer een stuk lastiger.

Maar wat betreft de toekomst voor de landbouw ben ik het inderdaad met je eens Billy. Alleen de echte ondernemers blijven over. Je moet inderdaad niet met je bedrijf de intensie hebben van: "vroeger deden we het zo, en nu dus ook"
Je moet bereid zijn te willen veranderen en voor zover mogelijk is mee te gaan in de behoefte van de consument.

Veel mensen denken dat emigreren naar het buitenland DE oplossing is. Maar in het buitenland is het ook altijd wat. Je moet daar net zo goed werken, of nog harder als hier.
Dus een bedrijf die hier in Nederland de schaapjes enigzinds op het droge heeft moet volgens mij zeker niet emigreren.
limosa

Bericht door limosa »

Goeie vraag Olli . . .

Ik denk het wel maar niet op de manier van de afgelopen decennia (zoals Billy ook al zegt). Volgens mij moet de landbouw in Nederland zoeken naar de niches in de West-Europese markt. Hoe groot we de stallen ook maken, concurreren met import kunnen we op de lange duur (met gelijkwaardige produkten) toch niet. Leveren van produkten met een hoge kwaliteit, zowel van het produkt zelf als van de wijze waarop het geproduceerd is, is dan belangrijk. Op dat punt (marktvorming) heeft de overheid ook een taak! Emigreren is denk ik vooral een oplossing voor een boer die door wil gaan op de wijze die al jaren wordt gevolgt maar door de regelgeving nu in Nederland onmogelijk is. Hoewel ook gezegd moet worden dat de hoeveelheid regels inderdaad bizar is, daar zou bestuurlijk Nederland ook wel eens iets aan mogen doen.

limosa
Plaats reactie