Ah kijk, je begint het al te lerenJantje schreef:Mensen, om een goede indicatie te geven, ik luisterde onlangs naar de Biddagdienst van ds. Lohuis in Hervormd Scherpenisse en dat vond ik (zo goed, @Hendrikus?) een normaal en eerbiedig tempo.

Ah kijk, je begint het al te lerenJantje schreef:Mensen, om een goede indicatie te geven, ik luisterde onlangs naar de Biddagdienst van ds. Lohuis in Hervormd Scherpenisse en dat vond ik (zo goed, @Hendrikus?) een normaal en eerbiedig tempo.
Je kunt de docu nog zien op internet, denk ik.TSD schreef:Ik neem aan dat de meesten hier met tellen ‘seconden’ bedoelen?
Hendrikus schreef:Ah kijk, je begint het al te lerenJantje schreef:Mensen, om een goede indicatie te geven, ik luisterde onlangs naar de Biddagdienst van ds. Lohuis in Hervormd Scherpenisse en dat vond ik (zo goed, @Hendrikus?) een normaal en eerbiedig tempo.
Als het zo snel gaat, dat je over je woorden struikelt, dan is dat absoluut niet waar.Ambtenaar schreef:Jij wilt een norm stellen, terwijl het louter een subjectief oordeel is. Persoonlijk vind ik dat langzame zingen niet klinken en dus oneerbiedig.Jantje schreef: Absoluut niet, nee. Het is soms net alsof ze met de sneltrein mee moeten (en dat betreft niet alleen PKN-gemeenten). Overigens zijn er ook genoeg gemeenten die nog wel in een eerbiedig tempo zingen.
Ander voorbeeld is de snelheden op psalmboek.nlBruna schreef:Misschien moeten we het concreet maken.
Bij ons, ben het even nagegaan werd 1 minuut en 42 sec gezongen over psalmversje met 66 noten. Wellicht kan er per soort psalm een beetje verschil in zitten.
Dat is iets meer dan 1,5 seconde per noot. Zelf vind ik dit mooi tempo maar dat is voor ieder verschillend, dit ben je gewend.
En mocht je nu verwachten dat ik ga steigeren: jammer danMara schreef:
Maar @Hendrikus:
In de loop van de negentiende eeuw werd de positie van het orgel in de kerkdiensten steeds prominenter. Voorspelen, tussenspelen en naspelen kregen steeds meer een eigen karakter. Organisten ontwikkelden zich van dienstverleners tot orgelprofeten en hadden soms meer te vertellen dan predikanten.
NeeHendrikus schreef:En mocht je nu verwachten dat ik ga steigerenMara schreef:
Maar @Hendrikus:
In de loop van de negentiende eeuw werd de positie van het orgel in de kerkdiensten steeds prominenter. Voorspelen, tussenspelen en naspelen kregen steeds meer een eigen karakter. Organisten ontwikkelden zich van dienstverleners tot orgelprofeten en hadden soms meer te vertellen dan predikanten.
Je vergeet de rusten tussen de regels mee te tellenJantje schreef:Bij ons wordt er over 2 minuten gedaan over een Psalm met 81 noten.
Dan kom je op 120 / 81 = 1,48 seconden per noot.
Dat begrijp ik niet. Ik vind het juist een mooie aanduiding, en los daarvan: het is toch gewoon zo dat je door sommige muzikale vertolkingen van bv. psalmen, stil gezet wordt bij de inhoud?Hendrikus schreef:Met de term "profeet op de orgelbank", die rond Jan Zwart en volgelingen vaak wordt gebruikt, heb ik helemaal niks.
Nee hoor. Die heb ik ook meegeteld. Geloof je me niet?Hendrikus schreef:Je vergeet de rusten tussen de regels mee te tellenJantje schreef:Bij ons wordt er over 2 minuten gedaan over een Psalm met 81 noten.
Dan kom je op 120 / 81 = 1,48 seconden per noot.Die kosten ook tijd.
Dat ben ik helemaal met je eens. Die orkesten bij de aanvangs-Psalm komen soms net over alsof de organist zichzelf graag hoort spelen. Hier in Zeeland zijn er nog gemeenten die bij de tussenzang geen voor- en naspel doen.Hendrikus schreef:Tussenspelen en naspelen zijn volstrekt overbodig, voorspelen kunnen kort zijn. Behalve als er gecollecteerd wordt tijdens het voorspel.
Met de term "profeet op de orgelbank", die rond Jan Zwart en volgelingen vaak wordt gebruikt, heb ik helemaal niks.