De vraag zo je die scheertWandelende schreef:Ik heb de baard in de keel. Telt dat ook?

De vraag zo je die scheertWandelende schreef:Ik heb de baard in de keel. Telt dat ook?
Die voorwaarde wordt niet in de poll genoemd.FlyingEagle schreef:De vraag zo je die scheertWandelende schreef:Ik heb de baard in de keel. Telt dat ook?
eilander schreef:Ik heeft geen baard.
door Kislev » 06 Aug 2003, 08:29
Het volgende voorval, dat mijzelf overkwam, zal aantonen dat ras en klimaat een belangrijke rol spelen bij het komen tot beschuldiging van zonderling gedrag. Een Nederlander, gezien zijn zeer nette handschrift en de precieze formulering van zijn zinnen moet het een heel voorbeeldig persoon geweest zijn, schreef me eens een stuurse vermanende brief. Hij had mijn preken in druk met veel genoegen gelezen en was daardoor tot de conclusie gekomen dat ik een godzalig predikant was. Toen hij dan ook in Londen was nam hij de gelegenheid waar om mij te horen.
Dat betreurde hij echter zeer, want nu was hij niet meer in staat om mijn preken nog met genoegen te lezen. Wat, denkt u, had ik gezegd of gedaan waardoor ik beroofd werd van het goede oordeel van zo'n uitnemende Hollander? Het zal u opluchten als ik zeg dat hij mijn preek buitengewoon goed vond. Hij beschuldigde me niet van buitensporigheden in doen en laten. Nee, het was mijn verschijning die hem schokte. Ik droeg een baard, wat al erg genoeg was, maar erger dan dit: hij ontwaarde boven mijn lip een snor! Nu is dit schuldige feit toch echt zo'n onbeduidende zaak, dat hij het wel over het hoofd gezien zou hebben. Maar nee, hij zei dat ik een snor droeg als een vleselijk, wereldsgezind mens! Nota bene. In plaats van geknipt en geschoren te zijn als de vrome man die hij gewend was te horen, en een gesteven plooikraag van zo'n kwartmeter dik rond mijn nek te dragen, was ik zo bedorven om geen kraag te dragen en het scheermes afgezworen te hebben.
Zíjn geweldige kerel van een predikant, met kraag en boorden en toga en de kin van een vrouw, was niet excentriek. Maar omdat ik mijn haar toestond te groeien zoals de natuur het bedoelt, was ik excentriek en lichtzinnig en vleselijk en wereldsgezind en al dergelijke slechte dingen meer.
U ziet: wat excentriek is in Holland, is niet excentriek in Engeland, en vice versa.
Uit 'Eccentric Preachers' van C.H. Spurgeon
[Aangepast op 6/8/03 door Kislev]
Uit https://www.digibron.nl/search/detail/2 ... oe-kan-datBaard
Bovendien moeten wij goed beseffen dat wij allen bepaald worden door de tijd en de cultuur waarin wij leven. Ik geloof dat het Gods bedoeling is dat mannen een baard dragen. Deze haargroei kan ik niet zien als een gevolg van de zondeval en als uitwerking van de vervloeking van de aarde en de daarin begrepen doornen en distels. God heeft de man zo geschapen. Maar ineens kreeg je het verschijnsel dat mannen hun baard gingen afscheren. Een puur modeverschijnsel. In die tijd werd dat door diverse predikanten als iets heel ergs ervaren. En terecht! Ik herinner mij een preek van Spurgeon, waarin hij verdrietig en tegelijk fel waarschuwt voor het nieuwe verschijnsel van de verwijfde, baardloze mannen. Als wij in die tijd geleefd hadden, zouden wij gedacht hebben dat een baardloze man geen kind van God kon zijn. Wij leven echter in een tijd dat er naar verhouding niet zoveel mannen een baard hebben. Sommigen ervaren het nu net andersom: Wie een baard draagt, kan eigenlijk geen kind van God zijn. Dat zit soms heel diep. Een eenvoudige vrouw sprak eens over het verdriet dat zij had, omdat een van haar familieleden een baard had. Ik probeerde het bovenstaande uit te leggen, maar dat kon zij niet meemaken. Toen ik zei dat ook Calvijn een baard had, antwoordde zij: „Dominee, dat kan niet, die hebben vast de vijanden er later bij getekend." Ik heb het verder laten rusten. Ik maak er ook geen punt van, terwijl ik blijf geloven dat de Heere het anders bedoeld heeft. Ik geloof ook dat ik minder verkouden zou zijn als ik gewoon liet groeien, wat God groeien laat. Waarom ik dan toch mijn baard niet laat staan? Om anderen die er een verkeerde visie op hebben, niet te ergeren. Helemaal vrede kreeg ik ermee toen een hardhorend iemand eens tegen mij zei, dat zij moeilijker kon liplezen bij iemand met een baard.
In de tijd van Johannes Bogerman was een baard nog niet onorthodox in Nederland, maar in de loop van de 19e eeuw blijkens jouw quote blijkbaar wel.liz boer schreef:U ziet: wat excentriek is in Holland, is niet excentriek in Engeland, en vice versa.
Ps. 133:2 Het is gelijk de kostelijke olie op het hoofd, nederdalende op den baard, den baard van Aäron, die nederdaalt tot op den zoom zijner klederen.Jantje schreef:Ik heb geen baard. Ik betwijfel zelfs of dat in de Bijbel zo was. Ik lees alleen van Simson en Johannes dat ze hun haar niet mochten afknippen/afscheren, dus blijkbaar was dat geen gewoonte in die tijd.
Jantje schreef:Ik heb geen baard. Ik betwijfel zelfs of dat in de Bijbel zo was. Ik lees alleen van Simson en Johannes dat ze hun haar niet mochten afknippen/afscheren, dus blijkbaar was dat geen gewoonte in die tijd.
Dit is tegenstrijdig, want ds Heikamp beweerd van wel....Ik lees de Bijbel wel. En er staat nergens dat het verplicht is. Sterker nog: ds. Heikamp geeft een bijzonder leerzaam antwoord.
Ik zal eens wat onderzoek doen, want ik ben ook wel benieuwd wanneer mannen opeens zijn gaan scheren.J.C. Philpot schreef:In de tijd van Johannes Bogerman was een baard nog niet onorthodox in Nederland, maar in de loop van de 19e eeuw blijkens jouw quote blijkbaar wel.liz boer schreef:U ziet: wat excentriek is in Holland, is niet excentriek in Engeland, en vice versa.
Ik zou het wel interessant vinden om te weten hoe en wanneer de orthodox-baardloze cultuur is ontstaan. Maar ik vermoed dat daar niet veel over bekend is.
thankshelma schreef:Het christendom
Uit bepaalde teksten in de Bijbel blijkt dat mannen hun baard moeten laten staan. In het derde boek van de Bijbel, Leviticus 19:27, staat dat mannen hun baard niet mogen afscheren en uit het boek Samuel 10:4-5 kan geconcludeerd worden dat het een schande is om de baard af te scheren. In de kunst worden Bijbelse figuren, waarvan Jezus de bekendste is, met baard afgebeeld.
Aan het begin van het christendom werd de baard als een teken van vroomheid
Paus Leo III
gezien. Later kwam hier een eind aan door de Katholieke Kerk. Aan het eind van de achtste eeuw was Paus Leo III de eerste paus met een geschoren gezicht. Van de priesters werd verwacht dat ze zijn voorbeeld volgden. De priesters van de Grieks Orthodoxe kerk bleven echter hun gezichtshaar behouden. In de negende eeuw schreef paus Gregorius IV een schimprede over bebaarde priesters. Tegen de elfde eeuw gold de afschuw voor baarden niet alleen voor priesters maar ook voor alle mannelijke gelovigen. De Kerk zag het baardloze gezicht als een manier om zich te onderscheiden van de Oosters Orthodoxe Kerk en de "ongelovigen" zoals moslims en joden. In de twaalfde eeuw werd een baard gezien als godslastering. Tijdens de Kruistochten tegen de moslims om het Heilige Land te heroveren, werd het baardloze gezicht gezien als een teken van vroomheid. De bebaarde moslims vonden hun tegenstanders maar vrouwelijk.
Tegen de middeleeuwen was een baardloos gezicht uit de mode. In de zestiende eeuw begon de reformatie. De protestanten lieten uit protest hun baarden staan als reactie op de baardloze katholieke priesters. Hoe groter de baard, hoe groter het protest.
https://breinwekker.blogspot.com/2016/0 ... d.html?m=1
Toch sta ik vaak verbaasd over je gebrek van kennis. En nog meer over het feit dat je zelf weinig onderzoek doet voordat je je mening hier geeft.Jantje schreef:Ik lees de Bijbel wel....
Het antwoord van ds. H heeft twee punten:Jantje schreef: En er staat nergens dat het verplicht is. Sterker nog: ds. Heikamp geeft een bijzonder leerzaam antwoord.