Kridje,
Ik bedoel het niet hoogmoedig, maar ik ben ook niet een of ander onbenul dat maar wat roept; ik ben lid van twee vogelwerkgroepen en een weidevogelwerkgroep, alsmede abonnee van diverse vakbladen (althans, meer dan Gezindsgids ;-)). Het is bekrompen om alleen naar de Nederlandse natuur te kijken. Zeker, de Grutto is bedreigd en floreert bijna alleen nog op het Nederlandse boerenland. Maar andere in Nederland bedreigde soorten als Kemphaan, Watersnip, Tureluur, Zomertaling etc. zijn op de echte toendra's (die er nog zat zijn in het noorden) nog heel algemeen.
Overigens, met je punt van de echte natuur ben ik het wel eens, maar in Nederland waren vroeger volgens mij geen toendra's, maar gewoon moerassen, gemengde bossen en loofbossen. Dus genoemde soorten hebben nu een opleving gehad, maar dat was aan de mens te danken. Echte soorten, die van oorsprong in Nederland voorkwamen, als Wouwaapje, Kwak, Purperreiger, Kroeskoppelikaan, Witkopeend etc. hebben het nu veel moeilijker. Die zijn verbannen naar een paar versnipperde gebiedjes in Zuid-Europa. Maar nogmaals: er is nog genoeg toendra in het noorden, dus willen we weer de echte oernatuur, die er helaas niet meer is, dan moeten we terug naar het geschetste scenario.
Adjes visie op landbouw en natuurbeheer vind ik een meer aansprekende. Inderdaad, het beruchte trio verzuring, vermesting en verdroging (door ontwatering) is voor een niet onaanzienlijk deel aan onze landbouw te danken. Al weet ik niet of de door hem aangedragen oplossing wel helemaal te realiseren is.
[Veranderd op 13/5/02 door Francis]
Nederlandse landbouw onmisbaar !!/ nieuwe lnv minister
jajja na deze hele discussie over de nederlandse landbouw ben ik wel eens nieuwsgierig wie julie graag als de nieuwe minister van Landbouw willen zien.
BILLY gaat voor: LTO voorman DORENBOS !!!! ( CDA)
man met juiste visie, kennis en ervaring op het gebied van de ( duurzame) landbouw.
BILLY gaat voor: LTO voorman DORENBOS !!!! ( CDA)
man met juiste visie, kennis en ervaring op het gebied van de ( duurzame) landbouw.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Ja natuurlijk; in Wien hebben ze een prima kandidaat. Alhoewel: ik geloof dat die jongens wel meer willen claimen (veiligheid, justitie, vreemdelingenbeleid etc.) en als je dan ook nog bedenkt dat er volgens hen maar zes stadhouders nodig zijn, dan vraag je je af hoe ze dat gaan aanpakken. Maar V.d. Brink heeft zoveel kritiek geuit de afgelopen kabinetsperiode, ik zou wel willen zien of hij het beter kan. En als er werkelijk zoveel veranderd gaat worden in de landbouw (dat zit er wel in :-)), dan is daar zeker wel een daadkrachtige minister voor nodig.
[Veranderd op 25/5/02 door Francis]
Ik ben het met de reactie van Adje dat alle boeren biologisch moeten worden niet eens.
Want het is niet per definitie te zeggen dat een gangbaar bedrijf slecht is voor het milieu. En met de MINAS zijn er al een hele hoop regels ingevoerd om het verlies van mineralen te beperken.
Een boer moet zorgen dat de organische mest op het juiste moment wordt uitgereden. Zo kunnen de mineralen op het goede moment vrijkomen uit de mest en worden benut. Zo is er dan ook weinig kunstmest nodig voor de groei. Het is net even het tekort aanvullen.
En als alle boeren in Nederland biologisch zouden worden, zou de markt het niet aan kunnen. De markt is te klein voor alle boeren. Dit komt omdat biologische producten heel wat duurder zijn dan gangbare producten. En heel veel consumenten zijn niet bereid om die prijs te betalen.
Want het is niet per definitie te zeggen dat een gangbaar bedrijf slecht is voor het milieu. En met de MINAS zijn er al een hele hoop regels ingevoerd om het verlies van mineralen te beperken.
Een boer moet zorgen dat de organische mest op het juiste moment wordt uitgereden. Zo kunnen de mineralen op het goede moment vrijkomen uit de mest en worden benut. Zo is er dan ook weinig kunstmest nodig voor de groei. Het is net even het tekort aanvullen.
En als alle boeren in Nederland biologisch zouden worden, zou de markt het niet aan kunnen. De markt is te klein voor alle boeren. Dit komt omdat biologische producten heel wat duurder zijn dan gangbare producten. En heel veel consumenten zijn niet bereid om die prijs te betalen.