Er worden geen mensen en gemeenten afgeschreven, en wat er hier allemaal gebeurt is zeer pijnlijk en verdrietig. Lees de hele bijdrage van prof. Selderhuis; dan zul je dat ook teruglezen.Ditbenik schreef:Ik blijf me verbazen over het gemak waarmee mensen of hele plaatselijke kerken en gemeenten worden afgeschreven. Een fundamenteel verschil van mening? Gewoon ophoepelen. Probleem opgelost. Is dit nu werkelijk de visie binnen CGK of Ger Gem? Ervaren jullie dan geen pijn bij dit soort conflicten? Raakt het je niet dat het lichaam van Christus scheurt? Wie legt me dat eens uit?claus schreef:Ik ben het helemaal met prof. dr. Selderhuis en ook met Luther eens. Als er stoute plaatselijke kerken zich niet (langer) willen houden aan wettelijk genomen synodebesluiten van de G.S., laat ze dan a.u.b. zich zo snel mogelijk aansluiten bij ene ander kerkverband, waarin ze naar hun inzichten zich thuis zullen voelen. Nu zorgen ze voor extra spanningen en onwaardige handelwijzen ten opzichte van het geheel der Christelijke Gereformeerde Kerken.
Maar het welbewust handelen tegen besluiten waarvan de GS onder biddend opzien met een open Bijbel heeft genomen, is scheurmakerij. Het gaat hier niet maar om een verschil van mening over bijvoorbeeld een psalmberijming, maar de ontwikkelingen rond homoseksualiteit en vrouw en ambt raken direct het gezag van de Schrift. Daarover zegt onze belijdenis in art. 32 NGB ook het nodige.
Dan meer algemeen: het is de vraag wat wel en niet het lichaam van Christus is.