4 mei dodenherdenking

Billy

4 mei dodenherdenking

Bericht door Billy »

Doen we nog aan de 4 mei-viering?

Elk jaar gaan we met een groepje naar de grebbeberg in Rhenen en ik moet zeggen dat dat ieder jaar nog indruk op me maakt. vooral die veteranen die er ook (nog) altijd zijn.
Ik vind het altijd erg indrukwekkend.

misschien komt dat ook wel doordat m'n ouders de oorlog heel bewust hebben meegemaakt en er veel over werd gesproken bij ons.

Enne betreffende die duitsers die menuit wil nodigen. BEGIN DAAR NIET AAN ZEG!!

Wij ( Hollanders) hebben ONZE doden te herdenken en zitten echt niet te wachten op ouwe duitsers die hier tegen ons gevochten hebben.:?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Vaak probeer ik ook aan dode-herdenking te doen. Niet elk jaar is dit op de zelfde wijze. vaak bij een monument in ons dorp. Vorig jaar in de kerk met jeugd, want daarna gingen we op weekend met de JV. We vonden het niet netjes om zomaar effe te bidden voor het weekend en weg te gaan. Om klokslag 8 uur hebben we naar radio 1 geluisterd.

De Nederlandse herdenking is voor Nederlanders, helemaal mee eens. Maar als de Duitsers gewoon onder het volk mee willen herdenken heb ik er niks op tegen. Ik stel het niet op prijs als ze in de schijnwerpers worden geplaatst en een ereplekje krijgen! We moeten niet hatelijk blijven, maar ook vergevingsgezind zijn!
Mirror

Bericht door Mirror »

Op 4 mei ben ik ook verschillende keren op de Grebbeberg geweest, dat is inderdaad erg indrukwekkend. Behoorlijk druk trouwens daar, en er zijn altijd opvallend veel refo's aanwezig.

Het is goed om het verleden niet te vergeten, het bijwonen van zo'n herdenking kan hierbij een handje helpen.

Duitsers uitnodigen? Ik zie inderdaad ook niet echt zitten waarom.
Billy

Bericht door Billy »

De Nederlandse herdenking is voor Nederlanders, helemaal mee eens. Maar als de Duitsers gewoon onder het volk mee willen herdenken heb ik er niks op tegen. Ik stel het niet op prijs als ze in de schijnwerpers worden geplaatst en een ereplekje krijgen! We moeten niet hatelijk blijven, maar ook vergevingsgezind zijn!
Tussen niet hatelijk, vergevingsgezindheid etc. en het bijwonen van een HOLLANDSE DODENherdenkingsdienst zit den ik toch wel een heel v erschil kridje.

ik ga ook in duitsland op vakantie en ben absoluut niet hatelijk tegen die worstebuiken maar m.b.t. de dodebherdenking hebben ze mijns inziens hier niks te zoeken!!

en de fout ligt ook voor een groot deel bij nederlandse organisatiren ( die de oorlog NB vaak zelf niet meer hebben meegemaakt) die die duitsers uit nodigen!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Begrijp me goed, ze mogen er van mij erbij zijn, maar niet op uitnodiging.

Als ze erbij willen zijn dan onder het gewone volk, ook als een stukje verwerking misschien, dan vind ik het goed. Dus zeker niet in het openbaar!
Adje

Bericht door Adje »

k Hoop dit jaar ook eens op de Grebbeberg aanwezig te zijn. Pas aan de hand van een boekje de hele berg eens overgeweest, veel dingen zeggen je nu ook meer. (hier lag de stoplijn..., hier werd die en die doodgeschoten... enz.)

Wb. de Duitsers: Duitsers die op de Grebbeberg gevochten hebben, (of waar dan ook): laat die alstjeblieft geenszins aanwezig zijn, uitgenodigd of niet. tIs niet alleen voor de oudere generatie rot, ze horen er ook gewoon niet. Jonge Duitsers, van harte welkom!
secret boy

Bericht door secret boy »

Hoi,
er stond vandaag een artikel over in het ND. (Duitsers en WO II) 'k heb nu ff geen tijd maar hier heb je de link:

http://www.nd.nl/htm/jeugd/clou/index.htm

Wat vind je ervan?

:)
secret boy

Bericht door secret boy »

Waarom reageert er niemand?? :?:?:?
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door secret boy
'k heb nu ff geen tijd
Misschien heb je de oorzaak van "het waarom" al gepost? ;)

SB, soms is het inderdaad teleurstellend geen enkele reactie te ontvangen. Ik heb die site bekeken, ziet er leuk uit maar het spreekt me niet enorm aan ofzo. Dat is de reden dat ik, en misschien ook andere forummers, niet gereageerd heb(ben). Maar laat ik het effe doen: leuk. :P

Groetjes Mirror
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Tot mijn spijt vergeet ik het soms dat het dodenherdenking is. Maar dit moeten we echt niet gaan afschaffen. Misschien ga ik dit jaar naar kamp Westerbork waar ik dicht bij woon. Maar dan moeten er geen ouwe duitsers bij zijn.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

ik ga ook in duitsland op vakantie en ben absoluut niet hatelijk tegen die worstebuiken maar m.b.t. de dodebherdenking hebben ze mijns inziens hier niks te zoeken!!
Ha ha, die Billy! Je haat niet de Duitser, maar wel zijn worstebuik, of niet?????
:,:-:D:,:,:P

Ik herdenk al jaren de Nederlandse doden van WOII met jullie Hollanders mee.
Ik heb daarbij ook het schrikwekkend aantal joden, zigeuners, homo's, verstandelijk gehandicapten in gedachten, die moesten sterven voor een Arisch ideaal. Maar laten we ook niet de Vlaamsche en Waalsche doden vergeten uit WO I en WO II en alle anderen in de wereld, die hun leven moesten laten voor het Derde Rijk.

Wat hier misschien niet geweten wordt, is dat heel veel Vlamingen sneuvelden voor het vaderland, omdat ze de bevelen die de legerleiding, bestaande uit Walen (Franssprekend, i.t.t. Vlamingen, die Nederlands spreken) niet verstonden. Deze taalbarrière heeft ontzettend veel "onnodige", "extra" doden opgeleverd. Is het niet vreselijk? Enkel omdat de adellijke inborst Franstalig was (is) en dientengevolge Franstalig beveelde!
Men verstond elkaar niet: Babylonische spraakverwarring...

C'était un des meilleurs erreurs du temps!

P.Paape :#
Adje

Bericht door Adje »

He P.Paape,

Hoe kijk jij dan aan tegen het feit dat er juist veel Vlamingen bij de vrijwillige Waffen-SS (Westland) zaten, die zich zo wilden inzetten voor hun land Belgie? Ziet men hen in Belgie als landverraders, of als mensen die 'beetgenomen' zijn?
Jelle

Bericht door Jelle »

4 mei dodenherdenking, dit moet zeker niet afgeschaft worden, ook al denk ik wel eens wat heeft het nog voor effect.
Iedereen roept maar dat alles wat er in die oorlog gebeurt is nooit meer mag gebeuren en steeds weer opnieuw zien en horen we deze verschrikkelijke dingen steeds weer terug komen.
Soms denk ik wel eens we hebben er nog steeds helemaal niets van geleerd.
Maar ik blijf wel vinden dat we dit elk jaar moeten herdenken, onze jongeren kunnen niet genoeg gewezen worden op wat er toen allemaal is gebeurd.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Meestal ga ik wel even naar de bijeenkomst op de begraafplaats bij ons. (ik vergeet het nooit want wij hebben thuis een verjaardag op 4 mei)
Al hebben wij het niet meegemaakt, het is sowieso wel eens goed om even stil te staan bij het feit dat er zoveel mensen hun leven gegeven hebben voor ons land.
Ook vind ik bevrijdingsdag een goeie dag. Het is niet vanzelfsprekend dat wij al zolang in vrede leven.
Plaats reactie