Dominee in beeld

Zita
Moderator

Re: Dominee in beeld

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Sorry, meen je nu echt dat je naar de kerk gaat en je gezicht afgewend houdt van de dominee? Daar kan ik me niks bij voorstellen. Je zult daar als voorganger maar staan en de mensen wenden hun gezicht af.
Als je het verschil niet ziet tussen voor een beeldscherm zitten of lijfelijk in een gemeente, houd het natuurlijk op. Ik leg je net uit dat het voor mij ongemakkelijk voelde. Het past zo niet bij deze predikant!
En ik kijk nooit naar mijn computer tijdens het luisteren.
Bovendien lopen beeld en geluid liepen niet helemaal synchroon, dat is al juist afleidend.
Dat is dan toch prima? Wie zich beter kan concentreren met beeld, wordt op zn wenken bediend. En wie liever zonder beeld luistert, kijkt niet naar zn beeldscherm. Maar principieel zit er weinig verschil tussen: je maakt een kerkdienst op afstand mee.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Sommige gemeenten gebruiken deze techtniek ook als kerkradio/ kerkTV voor eigen leden, ook al binnen de GG.
Terwijl een fotograaf geen foto's mag maken van het bruidspaar in de kerk, of tijdens de plechtigheid, in diezelfde kerken.
Bezorgd schreef:Terecht, het non verbale aspect van een preek is heel belangrijk.
O?
Heeft God ook beeld nodig?
Alsdat niet belangrijk is kan de dominee net zo goed thuis voor de microfoon zijn preek houden en de gemeenteleden thuis luisteren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Alsdat niet belangrijk is kan de dominee net zo goed thuis voor de microfoon zijn preek houden en de gemeenteleden thuis luisteren.
Dan zijn de blinden en slechtzienden dus de klos.
Zita schreef:Maar principieel zit er weinig verschil tussen: je maakt een kerkdienst op afstand mee.
Volgens jouw principe, maar ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken. "Het begrip beeld" is nl een nogal beladen onderwerp in de rechterflank.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Mara schreef:
aggieoudje schreef:Bij ons hangen al jaren in beide kerkgebouwen een camera en worden de diensten op kerkdienstgemist.nl live uitgezonden met beeld. Dominees zijn hiervan op de hoogte.
Dat is verplicht. Maar kan een predikant ook zeggen dat hij dat niet wil?

Dat lijkt me wel! Volgens mij is het 1x gebeurd in al die jaren dat een dominee het niet wilde, de camera stond toen wel aan maar niet op de dominee gericht. Maar de meeste dominees hebben er schijnbaar geen moeite mee.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Dat heeft ook te maken met de afleiding die dat geeft. Een camera merk je niets van. En is vaak alleen op de kansel gericht.
Nee, dat is niet het argument, dat is puur het begrip: beeld.
Een goede fotograaf doet zijn of haar werk onopvallend en discreet.
Bezorgd schreef:Of ga jij graag achter een pilaar zitten in een kerk?
Waar slaat dat nu op :jongle
Ditbenik schreef:En ja, jij zag in de kerk de dominee ook staan.
Ik heb niet naar het beeld gekeken gisteravond. Heb mijn gezicht afgewend gehouden, omdat ik dit helemaal niet bij deze predikant vind passen. Hij waarschuwt tegen het gebruik van moderne media!

Je reageert een beetje geprikkeld merk ik.
Waar ik op doelde is dat veel luisteraars een predikant graag zien staan op de kansel omdat ze het dan beter kunnen volgen.
Dus dat geldt voor beeldpreken ook.

Overigens is de kritiek die jij hebt enigszins vergelijkbaar met kritiek op de eerste geluidsbanden en cassettes. ik heb een oude vrouw gekend die veel achting genoot, en bij de eerste geluidsdrager zei: "Ik hoef geen dominee uit blik"
Later werd ze steeds minder mobiel en kwam ze op de uitspraak terug en noemde ze het een zegen.
(Deze vrouw sprak wel meer voor haar buurt. Zo reageerde ze ook zeer afkeurend om met de auto naar de kerk te gaan, tot dat ze zelf door ouderdom niet meer kon lopen naar de kerk... Ook toen kwam ze er op terug en liet ze zich zondags graag ophalen. ;) )
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Sorry, meen je nu echt dat je naar de kerk gaat en je gezicht afgewend houdt van de dominee? Daar kan ik me niks bij voorstellen. Je zult daar als voorganger maar staan en de mensen wenden hun gezicht af.
Als je het verschil niet ziet tussen voor een beeldscherm zitten of lijfelijk in een gemeente, houd het natuurlijk op. Ik leg je net uit dat het voor mij ongemakkelijk voelde. Het past zo niet bij deze predikant!
En ik kijk nooit naar mijn computer tijdens het luisteren.
Bovendien lopen beeld en geluid liepen niet helemaal synchroon, dat is al juist afleidend.
Ik schreef ook 'in de kerk' maar ja als je het verschil niet ziet :)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

De HHK Apeldoorn heeft een youtube kanaal. Al vind ik daar dat de camera wel ver van de ds staat om goed gebaren en mimiek te zien.
Ik vind het voor mezelf geen meerwaarde. Ik luister in de auto graag preken en geen probleem dat er geen beeld bij is.
Als je echt niet meer naar kerk kan, kan het op een bepaald moment wellicht wel in een behoefte vervullen.
Mara

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Je reageert een beetje geprikkeld merk ik.
Op de opmerking van die pilaar ja.
Bezorgd schreef:Waar ik op doelde is dat veel luisteraars een predikant graag zien staan op de kansel omdat ze het dan beter kunnen volgen.
En dat probleem is er dan sinds kort? Zo lang bestaat een beelduitzending nog niet.
Bezorgd schreef:Overigens is de kritiek die jij hebt enigszins vergelijkbaar met kritiek op de eerste geluidsbanden en cassettes. ik heb een oude vrouw gekend die veel achting genoot, en bij de eerste geluidsdrager zei: "Ik hoef geen dominee uit blik"
Er waren ook predikanten die niet in blik wilden.
Zeeuw schreef:Ik vind het voor mezelf geen meerwaarde. Ik luister in de auto graag preken en geen probleem dat er geen beeld bij is.
Als je echt niet meer naar kerk kan, kan het op een bepaald moment wellicht wel in een behoefte vervullen.
Ik heb persoonlijk geen principieel bezwaar, maar zie een opschuiven van grenzen. Wordt het H.A. ook in zn geheel uitgezonden bijvoorbeeld? En als ik een rouwdienst bijwoon, kom ik dus ongevraagd in beeld in bepaalde kerken.

We hebben allemaal de mond vol over privacy en niemand die ongewenst in beeld wil als een reporter op straat staat. In de kerk kan dit dus ook gebeuren.
En waarom heeft beeld opeens meerwaarde? Het gaat toch om het Woord?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Ik heb persoonlijk geen principieel bezwaar, maar zie een opschuiven van grenzen. Wordt het H.A. ook in zn geheel uitgezonden bijvoorbeeld? En als ik een rouwdienst bijwoon, kom ik dus ongevraagd in beeld in bepaalde kerken.

We hebben allemaal de mond vol over privacy en niemand die ongewenst in beeld wil als een reporter op straat staat. In de kerk kan dit dus ook gebeuren.
En waarom heeft beeld opeens meerwaarde? Het gaat toch om het Woord?
We hebben vwb dat laatste allemaal wel gevoel bij dominee vs leespreek. Een ds zal meer gebaren/mimiek etc hebben. Zoals ik schrijf, hoef ik ook niet persé beeld te hebben. Ik ga naar de kerk enerzijds voor de Woordverkondiging en anderzijds voor het gemeente-zijn.

Privacy vind ik in dit geval niet belangrijk. Men mag mij gerust zien zitten in een kerk. Overigens is het beeld vaak op de ds gericht. Maar zou je bv naar een 'Nederland zingt' uitzending gaan, dan ben je frontaal in beeld.
Dodo

Bericht door Dodo »

Een verstandige kerkenraad heeft het beleid dat kerkgangers niet vol in beeld komen. De mensen worden van achteraf gefilmd, je ziet alleen hoofden.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

En als je dan als vrouw een hoed op doet of een hoofddoek draagt, ben je niet herkenbaar. :)
- Niet meer zo actief -
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Een verstandige kerkenraad heeft het beleid dat kerkgangers niet vol in beeld komen. De mensen worden van achteraf gefilmd, je ziet alleen hoofden.
Wij hebben al geruime tijd kerk-tv. Mede n.a.v. de AVG-wetgeving hebben de kerkrentmeesters het beleid rond het in beeld brengen van personen heroverwogen. Zoals Dodo ook aangeeft, worden kerkgangers nu alleen nog van achteren in beeld gebracht.

Tijdens viering van het HA is er geen beeld, alleen geluid.

Uit reacties blijkt dat het vooral door ouderen, die zelf niet meer naar de kerk kunnen, enorm wordt gewaardeerd dat ze nu ook beeld hebben. Je bent er toch méér bij betrokken wanneer je in je kamertje in het bejaardentehuis zit en je ziét ook de kerk.

Afhankelijk van wie er achter het schakelpaneel zit, wordt soms tijdens het voorspel de organist wél vol in beeld gebracht. Kennelijk valt die buiten de AVG :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Een verstandige kerkenraad heeft het beleid dat kerkgangers niet vol in beeld komen. De mensen worden van achteraf gefilmd, je ziet alleen hoofden.
Wij hebben al geruime tijd kerk-tv. Mede n.a.v. de AVG-wetgeving hebben de kerkrentmeesters het beleid rond het in beeld brengen van personen heroverwogen. Zoals Dodo ook aangeeft, worden kerkgangers nu alleen nog van achteren in beeld gebracht.

Uit reacties blijkt dat het vooral door ouderen, die zelf niet meer naar de kerk kunnen, enorm wordt gewaardeerd dat ze nu ook beeld hebben. Je bent er toch méér bij betrokken wanneer je in je kamertje in het bejaardentehuis zit en je ziét ook de kerk.

Afhankelijk van wie er achter het schakelpaneel zit, wordt soms tijdens het voorspel de organist wél vol in beeld gebracht. Kennelijk valt die buiten de AVG :jongle
De andere opstelling van de camera's was me inderdaad opgevallen. Nu kun je ook niet goed meer zien wie er op de galerij binnenkomen... Ik meen dat de opstelling van de camera's veranderd is na de restauratie van de kerk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
liz boer

Bericht door liz boer »

Hendrikus schreef:

Bij ons hebben ze het niet, maar het lijkt me erg fijn als je helemaal niet meer naar de kerk kan, je ziet ook de mimiek van de predikant, dat luistert veel fijner.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik persoonlijk begrijp al die ophef over privacy niet!
Ik heb er geen problemen mee!
Wat heeft een mens nou te verbergen?!
Het kan mij werkelijk niets schelen of er wel of geen camerabeelden van mij zijn.
Privacy thuis is fijn!
En als je wilt zijn er nog genoeg gelegenheden waar je niet op beeld word gezet!
Maar als ik in een winkel, op straat, in de kerk of in de metro op beeld kom: so wat?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie