Jawel. Maar Barneveld bestond eerder dan Kootwijkerbroek.FlyingEagle schreef:De kerkelijke grenzen worden hier vrij strikt toegepast. Behalve als er een gemeente bij komt, dan mag men blijven waar men was ook al wonen ze tegenover die nieuwe gemeente. Dat zal het wel aardig verklaren denk ik.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- FlyingEagle
Ik heb het dan voornamelijk over Barneveld-Zuid. Maar goed, we gaan het zien. Ik vind het wel jammer om een gedeelte van de gemeente te moeten gaan verliezen. Ik zou meer zien in een 2e wijkgemeente in hetzelfde gebouw.Jantje schreef:Jawel. Maar Barneveld bestond eerder dan Kootwijkerbroek.FlyingEagle schreef:De kerkelijke grenzen worden hier vrij strikt toegepast. Behalve als er een gemeente bij komt, dan mag men blijven waar men was ook al wonen ze tegenover die nieuwe gemeente. Dat zal het wel aardig verklaren denk ik.
-
- Verbannen
Dat begrijp ik. Het is toch wel opmerkelijk, de groei concentreert zich echt steeds meer op de Veluwe.FlyingEagle schreef:Ik heb het dan voornamelijk over Barneveld-Zuid. Maar goed, we gaan het zien. Ik vind het wel jammer om een gedeelte van de gemeente te moeten gaan verliezen. Ik zou meer zien in een 2e wijkgemeente in hetzelfde gebouw.Jantje schreef:Jawel. Maar Barneveld bestond eerder dan Kootwijkerbroek.FlyingEagle schreef:De kerkelijke grenzen worden hier vrij strikt toegepast. Behalve als er een gemeente bij komt, dan mag men blijven waar men was ook al wonen ze tegenover die nieuwe gemeente. Dat zal het wel aardig verklaren denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Toch is het denk ik wel beter om (als er veel leden uit een andere plaats komen) juist in die plaats ook een gemeente te starten.FlyingEagle schreef:Ik heb het dan voornamelijk over Barneveld-Zuid. Maar goed, we gaan het zien. Ik vind het wel jammer om een gedeelte van de gemeente te moeten gaan verliezen. Ik zou meer zien in een 2e wijkgemeente in hetzelfde gebouw.Jantje schreef:Jawel. Maar Barneveld bestond eerder dan Kootwijkerbroek.FlyingEagle schreef:De kerkelijke grenzen worden hier vrij strikt toegepast. Behalve als er een gemeente bij komt, dan mag men blijven waar men was ook al wonen ze tegenover die nieuwe gemeente. Dat zal het wel aardig verklaren denk ik.
Een grote gemeente splitsen is altijd een moeilijke zaak. Als het aan de gemeenteleden had gelegen was er in Rijssen nooit een splitsing van de grond gekomen.
Het was meer van praktische aard, omdat het overzicht in de gemeente daaronder dreigde te gaan lijden dat er in zekere zin met een 'zachte dwang' een scheiding is doorgevoerd.
Ik moet naderhand ook wel zeggen dat, waarvoor de gemeente vreesde bij de scheiding, dat er vervreemding van elkaar zou optreden, in zekere zin bewaarheid is gebleken.
Het was meer van praktische aard, omdat het overzicht in de gemeente daaronder dreigde te gaan lijden dat er in zekere zin met een 'zachte dwang' een scheiding is doorgevoerd.
Ik moet naderhand ook wel zeggen dat, waarvoor de gemeente vreesde bij de scheiding, dat er vervreemding van elkaar zou optreden, in zekere zin bewaarheid is gebleken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Toch zijn die verschillen, waardoor bevreemding opgetreden zou zijn, in Rijssen nog minimaal.-DIA- schreef:Een grote gemeente splitsen is altijd een moeilijke zaak. Als had aan de gemeenteleden had gelegen was er in Rijssen nooit een splitsing van de grond gekomen.
Dat is ook waar. De verenigingen zijn niet gesplitst, behalve de vrouwenvereniging, we hebben nog steeds een gezamenlijke Kerkbode, en eigenlijk is er niet veel veranderd na de splitsing. Behalve dat we geen stem meer hebben in het kiezen van de kerkenraad en het beroepen van een predikant in West en Zuid. In die zin zijn West en Zuid voor Noord van elkaar vervreemd, (en dat geldt ook voor Zuid en West) en kent men in de praktijk elkaars kerkenraad vaak zelfs niet meer.KGPHP schreef:Toch zijn die verschillen, waardoor bevreemding opgetreden zou zijn, in Rijssen nog minimaal.-DIA- schreef:Een grote gemeente splitsen is altijd een moeilijke zaak. Als had aan de gemeenteleden had gelegen was er in Rijssen nooit een splitsing van de grond gekomen.
Dat is toch helemaal niet erg?
Op zich misschien niet. Maar toch is er daardoor een zekere vervreemding van elkaar. Voor de splitsing kozen we gezamenlijk de kerkenraad, en beriepen we predikanten. Er was toch meer een gevoel van eenheid.Erskinees schreef:Dat is toch helemaal niet erg?
Maar ken je dan ook werkelijk alle mensen binnen een gemeente? Lijkt mij moeilijk, zeker rond kerkenraadsverkiezingen.-DIA- schreef:Op zich misschien niet. Maar toch is er daardoor een zekere vervreemding van elkaar. Voor de splitsing kozen we gezamenlijk de kerkenraad, en beriepen we predikanten. Er was toch meer een gevoel van eenheid.Erskinees schreef:Dat is toch helemaal niet erg?
Natuurlijk niet. Ik ben zelf geen autochtone Rijssenaar, maar zelfs autochtone Rijssenaren zullen elkaar niet kennen. Maar op een ledenvergadering leerde de verkiesbare personen vanzelf wel kennen. Als je een persoon niet kende werd er onderling wat gevraagd en zo wist wel ongeveer op wie je stemde.Adje schreef:Maar ken je dan ook werkelijk alle mensen binnen een gemeente? Lijkt mij moeilijk, zeker rond kerkenraadsverkiezingen.-DIA- schreef:Op zich misschien niet. Maar toch is er daardoor een zekere vervreemding van elkaar. Voor de splitsing kozen we gezamenlijk de kerkenraad, en beriepen we predikanten. Er was toch meer een gevoel van eenheid.Erskinees schreef:Dat is toch helemaal niet erg?
In Arnhem zijn nog wel wat plaatsen over.FlyingEagle schreef:Ik ben een hemJantje schreef:Over de plaatselijke Gereformeerde Gemeente van @FlyingEagle en het onderzoek in een naburig dorp om daar eventueel diensten te kunnen gaan houden. Voor de naam moet je dus bij hem (of is het nou haar?) zijn.
Zo onderhand is hier in elk dorp wel een GG. Best apart eigenlijk.
Maar voor de niet GG’rs, onze gemeente in Ede heeft ooit besloten om een kerkgebouw te bouwen met een max van 1000 zitplaatsen. Omdat het bijna vol zit heeft onze kerkenraad op de classis gevraagd om te onderzoeken of er in Lunteren (waar ook de leden van Ederveen onder vallen) een preekplaats gestart kan worden. De classis heeft een onderzoek hiernaar ingesteld.
Wat is nu de ideale omvang van een gemeente, wij hebben 535 leden bijvoorbeeld..
-
Oh dan ken je Jesse Jelier ook wel dat is een vriend van mij.FlyingEagle schreef:Ik heb het dan voornamelijk over Barneveld-Zuid. Maar goed, we gaan het zien. Ik vind het wel jammer om een gedeelte van de gemeente te moeten gaan verliezen. Ik zou meer zien in een 2e wijkgemeente in hetzelfde gebouw.Jantje schreef:Jawel. Maar Barneveld bestond eerder dan Kootwijkerbroek.FlyingEagle schreef:De kerkelijke grenzen worden hier vrij strikt toegepast. Behalve als er een gemeente bij komt, dan mag men blijven waar men was ook al wonen ze tegenover die nieuwe gemeente. Dat zal het wel aardig verklaren denk ik.
Die is er niet. Zijn teveel factoren van invloed. Wel algemene kaders denk ik.Boertje schreef:Wat is nu de ideale omvang van een gemeente, wij hebben 535 leden bijvoorbeeld..