Misscien is Flipse daar nog niet van op de hoogte (dat we hier een predikant altijd met ds. ervoor noemen)Jantje schreef:Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?Arie Flipse schreef:Totdat je moet concluderen dat Vreugdenhil en Mouw niet meer in 1 bandbreedte passen. Maar als je dat voorzichtig zegt dan gaan er een heleboel steigeren. Je moet niet in hokjes denken etc.Mara schreef:Veel CGKers in vacante gemeenten hebben hier ook bij voortduring mee te maken.OutOfTheBox schreef:Hij vond het zeer verwarrend om de ene zondag bijv. ds. Vreugdenhil te horen en de zondag erop ds. Mouw. Is eigenlijk ook niet helemaal te rijmen met elkaar...
Het credo is: we moeten de volle breedte bedienen, voor elck wat wils.
Zoals OutOfTheBox al zei: dit is niet te rijmen.
Beide dominees verkondigen het Evangelie. En ds. Mouw is niet eens een uiterst rechtse predikant, hij gebruikt hoogstens wat meer dan gemiddeld genomen gezegdes uit de 'Tale Kanaäns'. Dus ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk over maken.
Beroepingswerk discussie [4]
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.
De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht. 1 Korinthe 8:1
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Maar waar komt dat verschil vandaan? Want het is een groot verschil, dat ontken ik zeker niet.helma schreef:Ik vind het best een ernstig verschil...Mannetje schreef:Is dat een verschil in exegese of een werkelijk diepgaand leerverschil?helma schreef:Nou, ik kan me nog wel herinneren dat het best verwarrend kon zijn als je de ene week hoorde dat Maria doorvloeide toen ze zei: Mijn Zaligmaker; en dat je de andere week hoorde dat ze sprak door de Geest. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar we hoeven ook niet net te doen alsof ze niet heel verschillende dingen kunnen zeggen.
- Niet meer zo actief -
Je vertelt nu hoe niet, maar hoe dan wel?Arie Flipse schreef:Niet stuitend en niet iets waarbij iemand zich druk moet maken.Mannetje schreef:Hoe dan wel?Arie Flipse schreef:Stuitend? Druk maken? Blijf adem halen Jan.
Zo bedoelen we het helemaal niet.
- Niet meer zo actief -
Alleen om dat ds ontbreekt? Maar iedereen weet toch over wie het gaat, ook al wordt er niet steeds ds voorgezet? Een predikant is toch niet meer dan Petrus of Paulus?Jochem schreef:Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.
Dit is afgesproken op RF.Ditbenik schreef:Alleen om dat ds ontbreekt? Maar iedereen weet toch over wie het gaat, ook al wordt er niet steeds ds voorgezet? Een predikant is toch niet meer dan Petrus of Paulus?Jochem schreef:Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-
XXLMannetje schreef:Belachelijk XXL.
Beide predikanten zijn gergemmers en als je de overeenkomsten niet hoort, zou een bezoek aan de audicien het overwegen waard zijn.

-
- Verbannen
Ik ken het uitnodigingsbeleid in jouw gemeente niet, maar hoe sta jij zelf hierin?
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 mar 2019, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Jantje, je kunt er niet tegen als man en paard worden genoemd. Dat is een trekje wat de GerGem eigen is: vooral niet te expliciet dingen benoemen. Dingen zijn zoals ze zijn en je kunt het moeilijk ontkennen. Ik vind er een levensgroot verschil zitten tussen de boodschappen van diverse GG predikanten: naar de een kan ik gelukkig goed luisteren, naar de ander totaal niet (omdat de Bijbel niet wordt gepreekt maar een eigen soort van bevinding).Jantje schreef:Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?Arie Flipse schreef:Totdat je moet concluderen dat Vreugdenhil en Mouw niet meer in 1 bandbreedte passen. Maar als je dat voorzichtig zegt dan gaan er een heleboel steigeren. Je moet niet in hokjes denken etc.Mara schreef:Veel CGKers in vacante gemeenten hebben hier ook bij voortduring mee te maken.OutOfTheBox schreef:Hij vond het zeer verwarrend om de ene zondag bijv. ds. Vreugdenhil te horen en de zondag erop ds. Mouw. Is eigenlijk ook niet helemaal te rijmen met elkaar...
Het credo is: we moeten de volle breedte bedienen, voor elck wat wils.
Zoals OutOfTheBox al zei: dit is niet te rijmen.
Beide dominees verkondigen het Evangelie. En ds. Mouw is niet eens een uiterst rechtse predikant, hij gebruikt hoogstens wat meer dan gemiddeld genomen gezegdes uit de 'Tale Kanaäns'. Dus ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk over maken.
-
JouW ;-)Jantje schreef:Ik ken het uitnodigingsbeleid in jou gemeente niet, maar hoe sta jij zelf hierin?
Bedoel je mij?
-
- Verbannen
Ten eerste vind ik dat je je niet druk moet maken om andere gemeenten. Ik heb sterk de indruk dat het in de gemeente waar jij zelf kerkelijk behoort helemaal niet zo speelt.OutOfTheBox schreef:Jantje, je kunt er niet tegen als man en paard worden genoemd. Dat is een trekje wat de GerGem eigen is: vooral niet te expliciet dingen benoemen. Dingen zijn zoals ze zijn en je kunt het moeilijk ontkennen. Ik vind er een levensgroot verschil zitten tussen de boodschappen van diverse GG predikanten: naar de een kan ik gelukkig goed luisteren, naar de ander totaal niet (omdat de Bijbel niet wordt gepreekt maar een eigen soort van bevinding).Jantje schreef: Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?
En ten tweede zou je, als je het persoonlijk meemaakt(e), ook een gesprek kunnen aangaan met die betreffende dominee, in plaats van hier een acount aanmaken en alsmaar afgeven op het kerkverband waar God jou een plaats gaf.
Verder vraag ik me ook af wat ds. Mouw en de Soestenaar wel niet moeten denken, als ze zouden lezen hoe jij hen hier klakkeloos aanhaalt.
En ik bedoelde inderdaad jou, ja.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Je analytisch vermogen is bijzonder te noemen Jochem!Jochem schreef:Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.

Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
-
Kijk uit, je krijgt een hoge bloeddruk...Jantje schreef:Ten eerste vind ik dat je je niet druk moet maken om andere gemeenten. Ik heb sterk de indruk dat het in de gemeente waar jij zelf kerkelijk behoort helemaal niet zo speelt.OutOfTheBox schreef:Jantje, je kunt er niet tegen als man en paard worden genoemd. Dat is een trekje wat de GerGem eigen is: vooral niet te expliciet dingen benoemen. Dingen zijn zoals ze zijn en je kunt het moeilijk ontkennen. Ik vind er een levensgroot verschil zitten tussen de boodschappen van diverse GG predikanten: naar de een kan ik gelukkig goed luisteren, naar de ander totaal niet (omdat de Bijbel niet wordt gepreekt maar een eigen soort van bevinding).Jantje schreef: Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?
En ten tweede zou je, als je het persoonlijk meemaakt(e), ook een gesprek kunnen aangaan met die betreffende dominee, in plaats van hier een acount aanmaken en alsmaar afgeven op het kerkverband waar God jou een plaats gaf.
Verder vraag ik me ook af wat ds. Mouw en de Soestenaar wel niet moeten denken, als ze zouden lezen hoe jij hen hier klakkeloos aanhaalt.
En ik bedoelde inderdaad jou, ja.
Waaruit blijkt dat ik afgeef?
-
Geen idee wat het beleid is. We zijn niet vacant.Jantje schreef:Ik ken het uitnodigingsbeleid in jouw gemeente niet, maar hoe sta jij zelf hierin?
Stel dat: dan hoop ik dat de linkerflank wordt uitgenodigd.
En toen kwam hij in een kerk waar deze serieuze gergemmer allemaal dezelfde prediking hoorde zonder liggingsverschillen, zonder accentverschillen...enz.OutOfTheBox schreef:Klopt! Ik weet dat er juist daarom een hele serieuze GerGemmer is overgestapt van deze GG naar de plaatselijke HHK. Hij vond het zeer verwarrend om de ene zondag bijv. ds. Vreugdenhil te horen en de zondag erop ds. Mouw. Is eigenlijk ook niet helemaal te rijmen met elkaar...HHKtE schreef:in ieder geval Soest.GGBeroopingswerk schreef:Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Hoe serieus ben je dan?