Zou iemand voor mij eens beknopt en puntgewijs de belangrijkste verschillen aan willen geven tussen bv oggin , ogg, gg ,hhk, cgk, pkn, ngk, gkv
Ik weet dat er verschillen zijn, in grote lijnen ook wel de verschillen zoals bv de verbondenleer, maar het is vaak zo uitgebreid beschreven dat ik het niet allemaal op kan slaan.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Verschillen in kerkvisie
Re: Verschillen in kerkvisie
Inderdaad zijn er verschillen in verbondsvisies en leren. Maar ik denk dat je uiteindelijk heel snel uitkomt op de vraag in hoeverre een predikant, dus een bepaalde gemeente/kerk, de mens afsnijdt. De een is hier scherper in als de ander. Tuurlijk zijn er ook wat andere kleinere verschillen maar als het gaat om de daadwerkelijke preek dan denk ik dat je hierin de verschillen op merkt. Even los van het feit wat nu beter is ofzo.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Ik denk dat er tussen de verschillende stromingen ook wel veel overeenkomsten zitten. Natuurlijk zijn er accent verschillen, maar denk dat je ze beter kan inschalen in bevindelijk, orthodox en vrijzinnig.
-
Ik heb het idee dat hervomden meer van boven af denken mbt het verbond.
Terwijl (O)GG (iN) meer denkt vanuit de mens
Terwijl (O)GG (iN) meer denkt vanuit de mens
En wat zijn de concrete verschillen als het gaat om doop, belijdenis etc?
Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
-
(O)GG (iN) leert dat de uitverkorenen bij het verbond zitten. Belijdenis van de leerCarrie schreef:En wat zijn de concrete verschillen als het gaat om doop, belijdenis etc?
CGK; drie verbonden. En zit tussen de hervormden en gereformeerden in. Belijdenis van de leer
HHK/GB;
Gedoopte zit bij het verbond. Belijdenis van t geloof