Roeping tot het ambt

Kislev

Bericht door Kislev »

Alleen al het feit dat er bij de gergem tegenwoordig alleen maar luitjes worden toegelaten die hoogopgeleid zijn. Vaak is het ook nog met elkaar verweven, vader en zoon, neven, zwagers etc. Beetje elite-kerk geworden de gergem. Mensen die niet zo hoog opgeleid zijn / lage positie hebben in de maatschappij trekken vaak weg bij de gergem. Stof om over na te denken.

[Aangepast op 9/2/05 door Kislev]
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Alleen al het feit dat er bij de gergem tegenwoordig alleen maar luitjes worden toegelaten die hoogopgeleid zijn. Vaak is het ook nog met elkaar verweven, vader en zoon, neven, zwagers etc.

ik heb eens een lijst gemaakt met de fam verbanden. en die op cath geprobeerd mede te delen.

Ik heb best mijn mondje bij me. Maar ik kwam er niet doorheen.

overigens moet mij dan wel van het hart, dat ik me niet aan de indruk kan ontrekken dat famillie banden en de roeping tot het ambt samen gaan.

dat kan dus 2 dingen betekenen.

De Heere zoekt Zijn knechten in bepaalde fammillies

De gg voert een bewuste politiek in deze richting

Ik weet dat ze beide ontkennen. Het zou op puur toeval berusten. (oh nee, dat kan natuurlijk ook niet)

nou ja hoe het ook mag wezen, ik ben hier te nuchter voor en ga voor optie 2
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Alleen al het feit dat er bij de gergem tegenwoordig alleen maar luitjes worden toegelaten die hoogopgeleid zijn. Vaak is het ook nog met elkaar verweven, vader en zoon, neven, zwagers etc.

ik heb eens een lijst gemaakt met de fam verbanden. en die op cath geprobeerd mede te delen.

Ik heb best mijn mondje bij me. Maar ik kwam er niet doorheen.

overigens moet mij dan wel van het hart, dat ik me niet aan de indruk kan ontrekken dat famillie banden en de roeping tot het ambt samen gaan.

dat kan dus 2 dingen betekenen.

De Heere zoekt Zijn knechten in bepaalde fammillies

De gg voert een bewuste politiek in deze richting

Ik weet dat ze beide ontkennen. Het zou op puur toeval berusten. (oh nee, dat kan natuurlijk ook niet)

nou ja hoe het ook mag wezen, ik ben hier te nuchter voor en ga voor optie 2
reactie van Adrianus via u2u

ik ben hier dus niet van gediend vriend

blijkt steeds maar weer een bron van onzinnige kritiek en dito veronderstellingen.

Weleens gehoord van de twee zonen van Zebedeüs?

Pas toch op om vanuit kritiek allerlei dingen niet alleen te denken, maar ook nog eens op een forum te zetten. De Heere is geen ledig aanschouwer van het op deze wijze misschien wel aantasten van Zijn werk en knechten. Dat meen ik.

Hartelijke groeten,
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Laten we niet vergeten met de Heere over deze zaken te spreken. Ook al zijn we het allemaal met elkaar eens (of juist niet) over vermeende misstanden.

Uiteindelijk moet (en zal) het allemaal bij Hem vandaan komen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Laten we niet vergeten met de Heere over deze zaken te spreken. Ook al zijn we het allemaal met elkaar eens (of juist niet) over vermeende misstanden.

kan allemaal best wezen pim.

Ik heb een hoop kritiek die vroeger toen ik atheist probeerde te zijn nog steds behouden. Ik ben hier gewoon te nuchter voor.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik heb een hoop kritiek die vroeger toen ik atheist probeerde te zijn nog steds behouden. Ik ben hier gewoon te nuchter voor.
Niemand is te nuchter om te bidden Jacob.
Hartelijke groet,

Pim.

jacob

Bericht door jacob »

als dat betekent, bid maar veel en hou je hoofd over dit soort dingen. Dan ben ik het niet met je eens.

We moeten dit niet willen ontkennen. En ik maal er niet om verder hoor, maar geef het gewoon toe.
refo

Bericht door refo »

Ik ga maar steeds uit van 'echte' roeping. Maar als de roeping echt 'echt' zou zijn, dan zouden er toch ook 'vissers' (Petrus)moeten zijn althans eveneveel als 'wetgeleerden' (Paulus).

Kleine gemeenten beroepen maar niet eens meer. Er komt toch niemand voor dat mini-traktementje wat ze kunnen bieden. Dat is toch raar?

Laten we maar gewoon zeggen dat het predikantschap in de GerGem geïnstitutionaliseerd is. Wie predikant wil worden moet een bepaalde opleiding hebben en moet een netwerk hebben. Waarbij netwerk wel iets belangrijker is als opleiding, want nog niet zo lang geleden is toch een 'eenvoudige' aangenomen of reeds predikant?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

als dat betekent, bid maar veel en hou je hoofd over dit soort dingen. Dan ben ik het niet met je eens.

We moeten dit niet willen ontkennen. En ik maal er niet om verder hoor, maar geef het gewoon toe.
Ik heb niet gezegd dat vermeende (!)misstanden verzwegen of ontkend moeten worden. Ik gaf alleen aan dat we iets anders niet moeten vergeten.
Hartelijke groet,

Pim.

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik ga maar steeds uit van 'echte' roeping. Maar als de roeping echt 'echt' zou zijn, dan zouden er toch ook 'vissers' (Petrus)moeten zijn althans eveneveel als 'wetgeleerden' (Paulus).

Kleine gemeenten beroepen maar niet eens meer. Er komt toch niemand voor dat mini-traktementje wat ze kunnen bieden. Dat is toch raar?

Laten we maar gewoon zeggen dat het predikantschap in de GerGem geïnstitutionaliseerd is. Wie predikant wil worden moet een bepaalde opleiding hebben en moet een netwerk hebben. Waarbij netwerk wel iets belangrijker is als opleiding, want nog niet zo lang geleden is toch een 'eenvoudige' aangenomen of reeds predikant?
er zullen er weer een hoop zijn die hier handenwringend naar zitten te kijken. Maar ik vind het gewoon getuigen van hollandse nuchterheid.

ik onderschrijf dit dus, maar dat was volkomen duidelijk.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob kan allemaal best wezen pim.

Ik heb niet gezegd dat vermeende (!)misstanden verzwegen of ontkend moeten worden. Ik gaf alleen aan dat we iets anders niet moeten vergeten.
ik ben een beetje allergisch voor zulke opmerkingen. Maar tendiepste heb je helemaal gelijk.

Het weegt bij mij helemaal niet. Als de ds maar goed zijn werk uitvoert, dan moegen ze van mij part allemaal uit 1 gezin komen. Maar probeer mij geen onzin te verkopen. Daar kan ik niet tegen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dit is natuurlijk wel een trieste omstandigheid. Ik ken het van dichtbij.

Eigenlijk zouden we een solidariteitsfonds moeten hebben net als in de HHK. Dat de predikanten dus uit 1 fonds betaald worden en dat alle gemeenten afdragen aan dat fonds.
Hartelijke groet,

Pim.

Kislev

Bericht door Kislev »

Het weegt bij mij helemaal niet. Als de ds maar goed zijn werk uitvoert, dan moegen ze van mij part allemaal uit 1 gezin komen. Maar probeer mij geen onzin te verkopen. Daar kan ik niet tegen.
Die nuchterheid van Jacob staat me wel aan.

Een nuchterheid die volgens mij ook te vinden is in het stuk van Martin Lloyd Jones wat ik gepost heb. Zijn visie spreekt mij wel erg aan. Daarin is ook ruimte voor een curratorium.
Kislev

Bericht door Kislev »

Dit is natuurlijk wel een trieste omstandigheid. Ik ken het van dichtbij.

Eigenlijk zouden we een solidariteitsfonds moeten hebben net als in de HHK. Dat de predikanten dus uit 1 fonds betaald worden en dat alle gemeenten afdragen aan dat fonds.
Precies, en dan gelijke salarissen. Eventueel bij erg grote gemeenten een vastgelegde vergoeding. (zoveel leden = zoveel periodieken meer) Of misschien dat niet eens?
refo

Bericht door refo »

er zullen er weer een hoop zijn die hier handenwringend naar zitten te kijken. Maar ik vind het gewoon getuigen van hollandse nuchterheid.

ik onderschrijf dit dus, maar dat was volkomen duidelijk.
En op zich niet zo vreselijk onverstandig. Want desondanks gebeuren er toch nog 'bedrijfsongevallen'. Een te jonge predikant in een te grote gemeente. Voeg daar te veel ambities aan toe.

Het zou verstandig zijn als er bij het hele 'curatorium-theolische school' gebeuren een sort of personeelsbeleid zou komen. Beginnen in een kleine gemeente, stages. Daarvoor zouden grote gemeenten dan wel een deel van hun predikantenbudget moeten beschikbaar stellen. Kom daar maar eens om.

De adrianussen vergeten vaak dat alleen het preken door de Zender wordt geregeld. Al het andere zijn vaardigheden, die je hebt (Paulus) of die je krijgt (Petrus). Of niet hebt en nooit krijgt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie