crisis

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik moet zeggen dat ik ook kriebels kreeg toen ik het voor de eerste keer las.
Beetje flauw om de oorspronkelijke brede en smalle weg zo te verbouwen.
Ik vind het in ieder geval volstrekt niet overtuigend of indrukwekkend. Op deze manier geeft de schrijver allerlei mensen een draai om de oren.
En iedereen die het leest vindt dat het voor een ander bedoeld is. Die ander, die loopt op de andere smalle weg, die heeft het bij het verkeerde eind.
Ik kan me dat wel heel goed voorstellen, dat was ook mijn schroom om het hier al eerder te plaatsen.

Maar toch herken ik ook zoveel van mezelf in dat smalle paadje.
Ik stond ook maar te kijken en vond echt dat je Heere met twee éé's moest schrijven,
en dat er echt wat moest gebeuren (een stem of iets anders)
Jezus is ten slotte alleen voor Zijn kinderen gestorven, maar ja, ben ik dat wel?

Nu mag ik door genade zien dat dat bijzaken zijn.
Ook zijn het dingen die vanzelf op zijn plaats vallen als je door God omgekeerd ben.
Dan nog ligt de lijn voor iedereen verschillend omdat je ook altijd je opvoeding meeneemt.

Waar leiden discussies over Heere en Here, broek of rok, kort of lang haar ons naar toe?
Brengen on die naar de voet van het kruis?
Of zetten zulke discussies ons juist verder van God af.

Ik denk dat de duivel geniet van deze discussies in kerken.
We verdoen dan onze tijd heerlijk aan alle uiterlijkheden en hebben daardoor geen tijd om in ons persoonlijk geloof te groeien.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Sorry, ik vind het een irritant stukje. Gescheven door iemand die natuurlijk precies weet hoe 't zit en precies de gulden middenweg houdt en links en rechts vegen moet geven.
Afgewezen, natuurlijk mag jij je mening hebben, maar kan je die mischien voor mij iets meer onderbouwen?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wel eens een preek gehoord over Matth. 22?

Math 22:
1 En Jezus, antwoordende, sprak tot hen wederom door gelijkenissen, zeggende:
2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een zeker koning, die zijn zoon een bruiloft bereid had;
3 En zond zijn dienstknechten uit, om de genoden ter bruiloft te roepen; en zij konden niet komen.
4 Wederom zond hij andere dienstknechten uit, zeggende: Zegt den genoden: Ziet, ik heb mijn middagmaal bereid; mijn ossen, en de gemeste [beesten] zijn geslacht, en alle dingen zijn gereed; komt, enkel indien gij het uit Mijn eigen mond hebt gehoord, tot de bruiloft.
5 Maar zij, [zulks] niet kunnende, zijn heengegaan, deze tot zijn akker, gene tot zijn koopmanschap.
6 En de anderen grepen zijn dienstknechten, deden [hun] smaadheid aan, en doodden hen.
7 Als nu de koning [dat] hoorde, werd hij toornig, en zijn krijgsheiren zendende, heeft die doodslagers vernield, en hun stad in brand gestoken.
8 Toen zeide hij tot zijn dienstknechten: De bruiloft is wel bereid, doch de genoden waren niet uitverkoren.
9 Daarom gaat staan in de kerken, en zovelen als gij geschikt acht, vertel ze over de bruiloft.
10 En dezelve dienstknechten, uitgaande naar de kerken, vergaderden allen, die zij goed bevonden, enkel de schuldbezeffenden; en de bruiloft werd half gevuld met aanzittende [gasten].
11 En als de koning ingegaan was, om de aanzittende [gasten] te overzien, zag hij aldaar vele mensen, niet gekleed [zijnde] met een oprecht schuldgevoel;
12 En zeide tot hem: Vrienden! hoe zijt gij hier ingekomen, geen ware droefheid hebbende? En ze verstomden.
13 Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt hun handen en voeten, neemt ze weg, en werpt [hun] uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
14 Want velen zijn gedoopt, maar weinigen uitverkoren.

[Aangepast op 19/8/05 door Kaw]
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik vind het niet juist dat je een bijbelgedeelte zelf verbouwt zonder dat duidelijk aan te geven.
Cursiveer dan hier en daar, of schrijf het er duideljk bij.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik vind het niet juist dat je een bijbelgedeelte zelf verbouwt zonder dat duidelijk aan te geven.
Cursiveer dan hier en daar, of schrijf het er duideljk bij.
Ik heb het zo geschreven zoals het uitgelegt wordt door de dominee('s) die ik er over heb horen preken.

Net zoals: Alzo lief had God Zichzelf dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die uitverkoren is niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dit is heel prikkelend en misschien ook wel fout wat ik doe, maar ik probeer gewoon te laten zien dat we de bijbel niet meer zo lezen zoals het er staat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Mister
Ariene, wat een mooie inhoud geef je aan ons, ter overdenking. Sluit goed aan. Waar heb je het vandaan?
Sorry, ik vind het een irritant stukje. Gescheven door iemand die natuurlijk precies weet hoe 't zit en precies de gulden middenweg houdt en links en rechts vegen moet geven.
Heb je een slechte hum?
Waarom zo geirriteerd als iemand alle hindernissen die het komen tot Christus verhinderen, wil opruimen?
Nee, ik heb geen slechte hum. Maar dit soort tonen hoor ik mij iets te veel op dit forum.
De tonen van: We doen een hoop dingen niet goed en het wordt nodig tijd dat we daar wat aan veranderen? De toon van het niet veroordelen van medechristenen omdat die met dingen anders omgaan dat jij dat doet?

Welke tonen bedoel je? De toon van vernieuwing? Wees eens concreet.

Want je zegt dat het gaat om mensen die het goed lijken te weten? Dit is allemaal bijbels te baseren. Zoals Kaw al aantoont zijn veel mensen veel dingen uit de bijbel uit het oog verloren. Ze maken zich druk om vanalles en nogwat... een bijbelvertaling moet ontzettend goed zijn en anders wordt hij afgekraakt... en ondertussen verliezen ze delen van de inhoud van de bijbel uit het oog. Het niet veroordelen van elkaar, de oproep tot eenheid, te taak om te evangeliseren.

We sluiten ons vaak op in ons euigen cultuurtje, werken totaal niet samen en stralen zo ontzettend weinig uit....

Hoe kan je dan zeggen: Ja sorry maar dit sorot verhalen hoor ik al te vaak? Klopt het dan niet wat hier staat? Weet die persoon het zo goed of volgt die duidelijk de bijbelse lijn?


[Aangepast op 19/8/05 door Marnix]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik vind het niet juist dat je een bijbelgedeelte zelf verbouwt zonder dat duidelijk aan te geven.
Cursiveer dan hier en daar, of schrijf het er duideljk bij.
Ken je de gelijkenis zo slecht dan? ;)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik vind het niet juist dat je een bijbelgedeelte zelf verbouwt zonder dat duidelijk aan te geven.
Cursiveer dan hier en daar, of schrijf het er duideljk bij.
Ken je de gelijkenis zo slecht dan? ;)
:)
Nee, maak je geen zorgen.
Ik las het stukje vluchtig door en mijn voornaamste gedachte was: hoe bedoelt hij dit nu?
En toen viel op het einde mijn oog op "... velen zijn gedoopt maar weinigen uitverkoren" en toen ging er toch een belletje rinkelen.
Be yourself, there are plenty of others.
appie
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2003, 13:08

Bericht door appie »

Natuurlijk zijn wij verplicht om direct, zonder uitstel, nu naar Christus te gaan. Absoluut!

Maar wat ik wel ontzettend mis bij velen op dit forum die Christus hebben gevonden en aangenomen als hun Heere en Heiland, dat zij die andere mensen, die mensen die niet gaan, die niet komen, die in zichzelf blijven zoeken, niet kunnen begrijpen.

Wat deden zij voordat zij tot Christus kwamen? Is het dank zij hun komen dat zij tot Christus kwamen?
Het zoeken en het vinden van Christus in hun leven was dat geen krachtigdadig werk Gods?

Ik ken kinderen van God. Als die over hun bekering spreken, merk ik zo'n verwondering dat God naar hen heeft omgezien. Dat zij zelf juist niet wilden komen maar dat God hun ziel liefelijk heeft overwonnen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door appieIk ken kinderen van God. Als die over hun bekering spreken, merk ik zo'n verwondering dat God naar hen heeft omgezien. Dat zij zelf juist niet wilden komen maar dat God hun ziel liefelijk heeft overwonnen.
Dat is nu juist het probleem, we zijn hier niet persoonlijk genoeg, zodat we in het algemeen praten. En daar kun je meningsverschillen over hebben. Als we onze eigen bevindingen zouden vertellen in plaats van debatteren over standpunten, zou het er hier anders aan toe gaan. Over je eigen bevinding kun je niet van mening verschillen, jouw beleving heb je, dat is gewoon zo.
Maar dat doe je niet zo snel op een forum.

Misschien is dat op een BBQ beter.... :)

[Aangepast op 19/8/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Appie,

Ik worstel nog met de vraag of je kritiek terecht is.

Zijn de opmerking "Maar je moet je wel degelijk zelf bekeren. God houdt je niet tegen" en "Het evangelie is zo weinig te horen in de prediking" nu remonstrants, waarschuwend of gunnend?

En is de andere kant werkelijk zo rechtzinnig?
Mattheus 23:13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij [daar] niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.
Sabra

Bericht door Sabra »

Een waarschuwing remontstrants? Dat begrip wordt ook maar te pas en te onpas gebruikt.

Daarnaast vind ik het beeld van een brede en een smalle weg vreemd. Op de brede weg wordt enkel feest gevierd en op de smalle weg heb je enkel mensen die ernstig kijken.

Zijn wij niet blij dat wij God mogen kennen? Zij wij niet vreugdevol om hetgeen Christus voor ons heeft gedaan? Heb je als je Christus volgt enkel ellende en moeilijke dingen te overwinnen? Mag je als volger van Christus geen feest vieren?

Dat is niet het beeld wat ik krijg, als ik de bijbel lees.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Inderdaad, ik zie het meer als kortetermijndenken vs. langetermijndenken. Op de brede weg viert men feest en is men blji... maar het leidt niet naar een mooie plaats maar naar het eeuwige einde. Op de smalle weg is blijdschap (hoewel dat niet het enige is) maar het overheerst denk ik wel... omdat de mensen weten waar ze naar op weg zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Ariene, wat een mooie inhoud geef je aan ons, ter overdenking. Sluit goed aan. Waar heb je het vandaan?

een stuk uit OSW, maar het ging nog verder
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ik weet niet helemaal of het de juiste is maar volgens mij heeft ds Pieters er enige tijd geleden een aantal stukken over geschreven. Volgens mij had het ook wel zijn instemming.
precies, klopt, ds. Pieters heeft er 3 stukken aan gewijd. Wat hier staat is niet geheel compleet
Plaats reactie