Moderne uitingen in reformatorische bladen

eilander
Moderator

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door eilander »

Volgens mij is het een goed gebruik om hier geen tv-programma's aan te bevelen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

eilander schreef:Volgens mij is het een goed gebruik om hier geen tv-programma's aan te bevelen.
...en dat heeft dus alles te maken met de zorgen waarmee dit topic begon.
BJD

Bericht door BJD »

eilander schreef:
eilander schreef:Volgens mij is het een goed gebruik om hier geen tv-programma's aan te bevelen.
Ik ben hier echt verbaasd over. Dus puur en en alleen omdat iets op tv komt zou je het niet mogen aanbevelen? Ongeacht de inhoud?
parsifal

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
parsifal schreef:of zelfs "De heilige oorlog" van Bunyan. Een groot deel van de gemeente mist het beeld dan omdat ze de film niet kennen of het boek niet gelezen hebben.
Als een voorbeeld uit dat laatste boek wordt besproken, dan wordt altijd eerst het hele plot uitgelegd. Evenzo voor de "christenreis naar de eeuwigheid" van dezelfde schrijver. Wat dat betreft lijken er nauwelijks nog gemeenschappelijke culturele vorming te zijn. Als je net niet op de goede school hebt gezeten, dan gaat die vorming aan je voorbij.

Overigens ken ik geen enkele door jou genoemde film.

Dominees die dus hun preek beginnen met een bijbels verhaal als voorbeeld, hebben m.i. inmiddels een pré.
Hier ben ik het ook mee eens. Trouwens het heeft niet alleen met school te maken. Ik heb braaf op de "Wilhelmina school" in Hardinxveld gezeten, die toch bijna reformatorisch was. Maar ik heb volgens mij de boeken van Bunyan pas gelezen toen ik een jaar of 18 was. En verder moeten juist de mensen die niet opgegroeid zijn binnen de traditie (of zelfs het Christendom) niet onnodig buitengesloten worden door culturele voorkennis te verwachten. Bijbelkennis is inderdaad een ander verhaal.

Ik kan het waarderen als een predikant in een preek aanhaalt hoe "Imagine" van John Lennon een soort van evangelie voor de wereld is geworden, maar het dan ook bespreekt zoals Spufford in zijn boek Unapologetic doet (https://afterthefuture.typepad.com/afte ... agine.html).

Wat betreft de films die ik noemde, zoals er goede boeken van niet reformatorische auteurs zijn, zo zijn er films die een boodschap heel dicht bij kunnen brengen. Vaak zijn het niet de meest populaire films, maar de films die ik van de lijst https://artsandfaith.com/t100/2011/t100/ heb gezien zijn meestal de moeite waard, waarbij de films die ik noemde mijn inziens dingen van het Evangelie laten zien zoals dat ook gebeurd in boeken als "de broeders Karamazov" of "Les Miserables".

Trouwens als je moeite hebt met film als medium dan kun je de link die ik geef gewoon negeren :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

BJD schreef:
eilander schreef:
Ik ben hier echt verbaasd over. Dus puur en en alleen omdat iets op tv komt zou je het niet mogen aanbevelen? Ongeacht de inhoud?
Klopt. Je loopt hier toch al even mee, zie ik...
Hendrien

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
Helemaal mee eens! Maar tegelijk zie ik hier wel een grote zorg. Omdat we zogenaamd geen televisie kijken, wordt er niet bezinnend gesproken en nagedacht over TV-programma's. En ik vind dat dat juist ook nodig is bij bijv. Pauw en Jinek.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het argument van het hellend vlak is natuurlijk hier de dooddoener, maar het begint met Pauw en dan dat Robinson Crusoe gebeuren om te eindigen bij Temptation Island.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Het argument van het hellend vlak is natuurlijk hier de dooddoener, maar het begint met Pauw en dan dat Robinson Crusoe gebeuren om te eindigen bij Temptation Island.
Ik bezit al jaren een televisie, maar heb nog nooit de door jou genoemde programma's bekeken, uitgezonderd Pauw.

Het is toch ook niet omdat je boeken leest je uiteindelijk eindigt bij bijvoorbeeld '50 tinten grijs'?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Het argument van het hellend vlak is natuurlijk hier de dooddoener, maar het begint met Pauw en dan dat Robinson Crusoe gebeuren om te eindigen bij Temptation Island.
Ik bezit al jaren een televisie, maar heb nog nooit de door jou genoemde programma's bekeken, uitgezonderd Pauw.

Het is toch ook niet omdat je boeken leest je uiteindelijk eindigt bij bijvoorbeeld '50 tinten grijs'?
Hier heb je wel een punt, @Ambtenaar!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrien schreef:
Ambtenaar schreef:

Hier heb je wel een punt, @Ambtenaar!
Welnee, 50 tinten grijs is toch niet achterin een goed boek te vinden? Even doorbladeren en je hebt het?
Denk toch eens na, mensen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:

Ik ga ervanuit dat een mens zichzelf niet in de hand heeft. Helaas omdat hij een moreel verdorven figuur is geworden vanwege de zonde. Dus niemand is te slecht om van een zedig net leven af te vallen, naar een moraalloos figuur.

Los van genoemde titel '50 tinten grijs' is het nog lastig om goede literatuur te lezen waarin sexueel expliciete beschrijvingen (naar mijn overtuiging is dat in overtreding met het 7e gebod) niet zijn opgenomen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Welnee, 50 tinten grijs is toch niet achterin een goed boek te vinden? Even doorbladeren en je hebt het?
Dus omdat je een televisie hebt kijk je automatisch ook naar pulp? Omdat je internet hebt kijk je dan ook naar onverantwoord materiaal?

Dergelijke verbanden leggen is mij te makkelijk.

@eilander, bij de bibliotheek is er genoeg voor handen en met een e-reader is ook zo elk willekeurig boek gedownload.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Welnee, 50 tinten grijs is toch niet achterin een goed boek te vinden? Even doorbladeren en je hebt het?
Dus omdat je een televisie hebt kijk je automatisch ook naar pulp? Omdat je internet hebt kijk je dan ook naar onverantwoord materiaal?

Dergelijke verbanden leggen is mij te makkelijk.

@eilander, bij de bibliotheek is er genoeg voor handen en met een e-reader is ook zo elk willekeurig boek gedownload.
Deze makkelijke verbanden kun je mij niet verwijten, zoals ik gisteren of eergisteren ook al heb aangegeven. Dit is voor mij ook veel te makkelijk. Ik denk dat er meer mensen onverantwoord met internet omgaan dan met een tv.
Maar het hellend vlak van tv-kijken vergelijken met het hellend vlak bij een boek lezen, gaat natuurlijk totaal niet op. Dan zou ik op dat punt de vergelijking met internet veel logischer vinden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik ga ervanuit dat een mens zichzelf niet in de hand heeft. Helaas omdat hij een moreel verdorven figuur is geworden vanwege de zonde. Dus niemand is te slecht om van een zedig net leven af te vallen, naar een moraalloos figuur.
Ik heb een wat positiever mensbeeld dan jij. Net zoals ik geen flauwe streekromans lees, kijk ik ook niet naar pulp op televisie of naar populaire programma's zoals Wie is de Mol of Heel Holland bakt of Boer zoekt vrouw.

Het is maar net waar je interesses liggen.
Los van genoemde titel '50 tinten grijs' is het nog lastig om goede literatuur te lezen waarin sexueel expliciete beschrijvingen (naar mijn overtuiging is dat in overtreding met het 7e gebod) niet zijn opgenomen.
Ik heb vrijwel alle boeken van grote Nederlandse literatoren gelezen, en heb mij nog steeds niet schuldig gemaakt aan overspel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Los van genoemde titel '50 tinten grijs' is het nog lastig om goede literatuur te lezen waarin sexueel expliciete beschrijvingen (naar mijn overtuiging is dat in overtreding met het 7e gebod) niet zijn opgenomen.
Ik heb vrijwel alle boeken van grote Nederlandse literatoren gelezen, en heb mij nog steeds niet schuldig gemaakt aan overspel.
Dan heb je een heel beperkte opvatting van wat zonde is. Niet zoals de Heidelbergse Catechismus daarover schrijft, en vooral niet zoals de Bijbel daarover spreekt.
Plaats reactie