Raad het citaat

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe het zit met bekommering...
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger! Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u; Ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.

Afgewezen,

De veel aangehaalde gelijkenis bevat een aantal opmerkelijke zaken. We zien dat de verloren zoon tot zichzelf komt, of in zichzelven gaande [kantt. SV].

Hij zegt: ik zal tot mijn vader gaan. Hij voegt ook de daad bij het woord. We lezen dat hij opstond en naar zijn vader ging. Wat gebeurt er dan? Wordt er nu een weg naar de vader beschreven? Ziet de zoon de vader, soms van verre? Nee! Hij was nog ver van zijn vader, toen zijn vader hem zag.

Als we dit al willen systematiseren, moeten we concluderen dat hij tot zichzelf komt en besluit om genade te gaan vragen. Hij wacht niet met dit vragen. Hij blijft niet ergens insteken. Nee, hij gaat onmiddellijk weg. Zonder aarzelen. Zo is ook de weg als de Heere onze wond openlegt. Hij doet geen half werk. Hij snijdt het gezwel open, hij legt alles bloot. Dit doet Hij echter niet zonder in deze wond de olie te gieten. Zo als bij Ralph Erskine de draad onmiddellijk op de naald volgt, zo volgt ook hier de olie [Christus] op het openleggen van de wond. Ook hier spreekt de Schrift met twee woorden.

Voor de rechtvaardiging geen leven. Nee, dat zou onmogelijk zijn. De mens leeft slechts als hij de Zoon gevonden heeft: die de Zoon heeft, die heeft het leven. De Zoon laat Zich slechts vinden door het geloof en dit geloof rechtvaardigt de mens.
wilt U me bekeren, zoals U al Uw volk bekeert'
Deze uitdrukking is geen probleem als men daarmee bedoelt een bijbelse bekering. Een bekering door Woord en Geest.

De uitdrukking wordt pas ‘gevaarlijk’ als we deze gebruiken in combinatie met de systematisering in de Gereformeerde Gemeente. Zoals U Uw volk bekeert, is dan zoals de weg die op de preekstoel verkondigt wordt. De weg die begint zonder Christus en die misschien eindigt in Christus.
Een weg die begint zonder Christus eindigt ook zonder Christus! en niet misschien. Tenzij een nieuwe weg wordt ingeslagen die wel met Christus begint.... anderzijds moet wel onderscheid gemaakt worden tussen de actus en de habitas des geloofs zoals Comrie dat doet in zijn verklaring van de 7e zondagsafdeling. Daarnaast een waarahctige bekering begint met een droefheid naar God, geen droefheid naar Christus... Wij Zijn uit ZIjn gemeenschap gevallen, als de Weg nog verborgen is, maar wel gezegd wordt dat er nog een Middel is (is dit al een balsem op de wonde) en dan is Christus toch nog (bijna) geheel verborgen voor de ziel...

[Aangepast op 18/8/05 door Elmousse]

Grace

Bericht door Grace »

“De Gemeente van Christus moet twee dingen doen. (1) De gelovigen opbouwen in geloof en godzaligheid en kennis des Heeren. (2) Door zending de verwilderde schare tot den Christus lokken. Door den misstand, waarin de Gemeente is geraakt en volhardt, doet ze noch het één noch het ander. Ze predikt voor een schare, die meent bekeerd te zijn, steeds bekering, en blijft bij de eerste beginselen staan, terwijl ze zoowel de opbouwing der gelovigen als de missie onder de schare nalaat. Dit is de geestelijke zonde zoo van onze Nederlandse als van de Engelse volkskerk”.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse...Tenzij een nieuwe weg wordt ingeslagen die wel met Christus begint.... ......Daarnaast een waarahctige bekering begint met een droefheid naar God, geen droefheid naar Christus...
Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Je posting bevat een tegenstrijdigheid.
Verer is Christuis al het oordeel gegeven en is Hij de Jezus Christus als eerste: Saul Saul! wat vervolgt gij mij!
Je bewering kan dus niet bijbels genoemd worden.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Grace
“De Gemeente van Christus moet twee dingen doen. (1) De gelovigen opbouwen in geloof en godzaligheid en kennis des Heeren. (2) Door zending de verwilderde schare tot den Christus lokken. Door den misstand, waarin de Gemeente is geraakt en volhardt, doet ze noch het één noch het ander. Ze predikt voor een schare, die meent bekeerd te zijn, steeds bekering, en blijft bij de eerste beginselen staan, terwijl ze zoowel de opbouwing der gelovigen als de missie onder de schare nalaat. Dit is de geestelijke zonde zoo van onze Nederlandse als van de Engelse volkskerk”.
Comrie?
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Elmousse...Tenzij een nieuwe weg wordt ingeslagen die wel met Christus begint.... ......Daarnaast een waarahctige bekering begint met een droefheid naar God, geen droefheid naar Christus...
Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Je posting bevat een tegenstrijdigheid.
Verer is Christuis al het oordeel gegeven en is Hij de Jezus Christus als eerste: Saul Saul! wat vervolgt gij mij!
O je kent de standaardvoorbeelden ook...waarschijnlijk ook wel het standaardantwoord.

Welke tegenstrijdigheid Miscanthus?
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
O je kent de standaardvoorbeelden ook...waarschijnlijk ook wel het standaardantwoord.
er is geen weg tot christus, Jezus is Zelf de weg. "Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij!"
Hij zegt ik ben de Alfa en de Omega, het begin ne het einde. Hij is de leraar ter gerechtigheid. Het is geen standaardvoorbeeld, het is Gods Woord.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jammer dat de voorgaande sprekers het allemaal beter weten dan elkaar, maar niemand mij tot nu toe kan uitleggen hoe het zit met bekommerden...
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Wist je dat 'naar' in 'de droefheid naar God' letterlijk geen richting betekent? Het is hetzelfde naar als in: het evangelie naar de beschrijving van...

Deze droefheid brengt uiteraard wel altijd bij God.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

er is geen weg tot christus, Jezus is Zelf de weg. "Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij!"
Hij zegt ik ben de Alfa en de Omega, het begin ne het einde. Hij is de leraar ter gerechtigheid. Het is geen standaardvoorbeeld, het is Gods Woord.
En waar heb ik het tot een Weg van Christus, er is wel een weg in de ontsluiting van Christus... er wordt steeds meerdere rijkdom in Hem gezien... dat is de wasdom in het geloof
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras

Wist je dat 'naar' in 'de droefheid naar God' letterlijk geen richting betekent? Het is hetzelfde naar als in: het evangelie naar de beschrijving van...

Nee dat ben ik niet met je eens... droefheid naar God, zou dan betekenen dat God de auteur van die droefheid is (net als het Evangelie naar Johannes). Ik kan daar wel voor een deel in meekomen Maar in die droefheid ligt m.i. (en anders moet ik er nog weer eens wat op na gaan slaan) wel de droefheid naar de gemeenschap met God besloten.. waar we uit zijn.

Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Je posting bevat een tegenstrijdigheid.

Nee dat ben ik niet met je eens... droefheid naar God, zou dan betekenen dat God de auteur van die droefheid is (net als het Evangelie naar Johannes). Ik kan daar wel voor een deel in meekomen Maar in die droefheid ligt m.i. (en anders moet ik er nog weer eens wat op na gaan slaan) wel de droefheid naar de gemeenschap met God besloten.. waar we uit zijn.

Nee, niet als auteur, sorry het voorbeeld zorgde misschien voor verwarring.

Het is een droefheid naar Gods wil, naar Zijn welbehagen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Geweldig, fijn al deze mensen hier, die ervoor zorgen dat mijn vraag zo positief en voortvarend opgepakt wordt... Geweldig....!

[Aangepast op 18/8/05 door Mister]
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Elmousse....wel de droefheid naar de gemeenschap met God besloten.. waar we uit zijn.
Vanaf onze geboorte ja. Maar wat houdt jouw doop nu in dan? Verandert dat nog iets aan de betrekking tussen God en mens (Elmousse) of verandert dat niets?

verder heb je nog niet het tegendeel kunnen aanwijzen en met bijbel kunnen aanwijzen dat we eerst met God van doen krijgen en dan pas met Christus.
Ik snap niet hoe een verduisterd verstand God drieënig zó kan onderscheiden....

[Aangepast op 19/8/05 door Miscanthus]
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Mister
Jammer dat de voorgaande sprekers het allemaal beter weten dan elkaar, maar niemand mij tot nu toe kan uitleggen hoe het zit met bekommerden...
Misschien kun je nog eens helder je vraag daaromtrent formuleren. Sorry dat we zo doordraven.....
Plaats reactie