Gereformeerde Gemeenten

Roeline
Inactief

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Tom schreef:
Tom schreef:Waarom preekt ds. P. Heijkamp zeer onregelmatig in Emmeloord? Zie ook dat er andere predikanten ingeroosterd zijn.... Hopelijk toch geen moeilijkheden?
Silo schreef:Zeer zeker niet! Ze zijn daar heel blij met de predikant. Periode van rust.
Dan hoop ik maar dat het beroepingswerk niets aan die rust die nodig is afdoet (2 beroepen). Een beroep lijkt me altijd zwaar als prediker
Komt/kwam het in de Gereformeerde Gemeenten eigenlijk weleens voor dat een predikant tijdelijk geen beroepen in overweging nam, al dan niet openlijk bekend?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Geen idee. Ik geloof het niet hoor.

Ik zie overigens dat hij de hele volgende maand niet preekt in zijn gemeente, terwijl hij eerst nog één keer per zondag zou voorgaan. Sinds 13 januari is hij niet meer voorgegaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

Delftenaar schreef:Eigenlijk is dat je eigen mening over middelmatige zaken opleggen aan andere mensen.
Dat gaat in feite een stap te ver.

Als je zelf er tegen bent om met de fiets naar de kerk te gaan is dat prima, maar het is typisch zo'n punt waarbij je ruimte moet laten aan mensen die er anders over denken. Je zaligheid hangt niet af van welk vervoermiddel gebruikt wordt om naar en van de kerk te geraken.
Inderdaad, ik geloof zeker dat je bekering niet afhangt van het gebruik van welk vervoermiddel ook. Maar ik geloof stellig, als God in je hart gaat werken, je op zondag zeker het openbaar vervoer zult mijden.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom? In grote steden als Parijs of New York is ander vervoer haast niet mogelijk en ook in Amsterdam is het best bijzonder om een auto te hebben. Moet je dan perse 8 kilometer door de regen fietsen met allerlei afleiding en oponthoud dwars door het winkelend publiek in plaats van in de Noord-Zuidlijn stappen?

Ik kan meestal op de fiets naar de kerk maar als het regent, ben ik toch ook blij met de auto. Ik zie geen verschil met het gebruik van de wegenwacht of van elektriciteit.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Wet en Evangelie schreef:
Delftenaar schreef:Eigenlijk is dat je eigen mening over middelmatige zaken opleggen aan andere mensen.

Als je zelf er tegen bent om met de fiets naar de kerk te gaan is dat prima, maar het is typisch zo'n punt waarbij je ruimte moet laten aan mensen die er anders over denken. Je zaligheid hangt niet af van welk vervoermiddel gebruikt wordt om naar en van de kerk te geraken.
Inderdaad, ik geloof zeker dat je bekering niet afhangt van het gebruik van welk vervoermiddel ook. Maar ik geloof stellig, als God in je hart gaat werken, je op zondag zeker het openbaar vervoer zult mijden.
Dat dacht ik ook altijd. Totdat ik in Oost-Europa kwam waar het heel gebruikelijk is om met bus of tram naar de kerk te komen.
En uitstappend waarschuwde ze dan westerse christenen die daar al rokend verbaasd stonden te kijken, dat ze hun lichaam vergiftigde.
Uit de kerk deden ze onderweg ook nog wat boodschapjes voor het middageten.
Blijkbaar zijn zelfs zulke zaken cultuur gebonden.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Bezorgd schreef: Dat dacht ik ook altijd. Totdat ik in Oost-Europa kwam waar het heel gebruikelijk is om met bus of tram naar de kerk te komen.
En uitstappend waarschuwde ze dan westerse christenen die daar al rokend verbaasd stonden te kijken, dat ze hun lichaam vergiftigde.
Niet alleen de Oost Europeanen doen dat; ook de leden van de Strict Baptist gemeenten in Groot Brittanie doen dat ook, inclusief hun voorgangers (waaronder o.a. onze zo geliefde ds. Ramsbottom).
Deed de Heere Jezus niet hetzelfde door met zondaren (hoeren, tollenaren) te eten, en de discipelen niet te verbieden om tarwekorrels te verzamelen als maaltijd op de sjabbat? Dat ging in die tijd geheel tegen de (kerkelijk) gevestigde orde in. Daar ligt heden ten dage ook wel een les in hoor: kroon je eigen (kerkelijke/culturele) principes niet te snel als koning, maar laat vooral het Woord spreken en verhinder het niet dat de Koning der Kerk heersen kan uit vrije genade.
In al die wettische regeltjes (door enkel de uiterste rechtzinnigheid willen te betrachten) ligt geen enkele liefde ten grondslag, want dat deden de Farizeen ook, maar wel in het willen naleven van het gebod der liefde: heb God lief in de eerste plaats en daarnaast heb elkander lief. En dat vraagt om eerlijke zelfverloochening. Daar ligt een les in voor ons allen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Roos2018 schreef:
Bezorgd schreef: Dat dacht ik ook altijd. Totdat ik in Oost-Europa kwam waar het heel gebruikelijk is om met bus of tram naar de kerk te komen.
Niet alleen de Oost Europeanen doen dat; ook de leden van de Strict Baptist gemeenten in Groot Brittanie doen dat ook, inclusief hun voorgangers (waaronder o.a. onze zo geliefde ds. Ramsbottom).
Deed de Heere Jezus niet hetzelfde door met zondaren (hoeren, tollenaren) te eten, en de discipelen niet te verbieden om tarwekorrels te verzamelen als maaltijd op de sjabbat? Dat ging in die tijd geheel tegen de (kerkelijk) gevestigde orde in. Daar ligt heden ten dage ook wel een les in hoor: kroon je eigen (kerkelijke/culturele) principes niet te snel als koning, maar laat vooral het Woord spreken en verhinder het niet dat de Koning der Kerk heersen kan uit vrije genade.
In al die wettische regeltjes (door enkel de uiterste rechtzinnigheid willen te betrachten) ligt geen enkele liefde ten grondslag, want dat deden de Farizeen ook, maar wel in het willen naleven van het gebod der liefde: heb God lief in de eerste plaats en daarnaast heb elkander lief. En dat vraagt om eerlijke zelfverloochening. Daar ligt een les in voor ons allen.

Ik blijf het een lastig punt vinden. Zou het ook nog iets met onkunde of een blinde vlek te maken kunnen hebben?
Gisteravond las ik Nehemia 13.
Als we de zondag als vervanging van de Sabbat zien dan zou dit onderstaande toch nog steeds de praktijk moeten zijn?

Nehemia 13:
Het heiligen van de sabbat
15 In die dagen zag ik in Juda mensen die op de sabbat de wijnpersen aan het treden waren en die hopen graan brachten en die op ezels laadden, en ook wijn, druiven en vijgen en allerlei andere lasten. Zij brachten die naar Jeruzalem op de sabbatdag. Op de dag dat zij dat voedsel gingen verkopen, waarschuwde ik hen.
16 Ook woonden er Tyriërs, die vis aanvoerden en allerlei koopwaar, die zij op de sabbat aan de Judeeërs en in Jeruzalem verkochten.
17 Toen riep ik de edelen van Juda ter verantwoording en zei tegen hen: Wat is dit voor een wandaad die u verricht, waardoor u de sabbatdag ontheiligt?
18 Deden uw vaderen niet evenzo? En vervolgens bracht onze God al dit kwaad over ons en over deze stad. En u voegt nog eens toe aan de brandende toorn over Israël door de sabbat te ontheiligen!
19 Het gebeurde, toen de poorten van Jeruzalem hun schaduwen afwierpen, vóór de sabbat, dat ik zei dat de deuren gesloten moesten worden, en ik zei dat zij ze niet mochten openen tot na de sabbat. Ik plaatste een aantal van mijn knechten bij de poorten, zodat er geen last zou binnenkomen op de sabbatdag.
20 Toen overnachtten de handelaars en de verkopers van allerlei koopwaar buiten Jeruzalem, een keer of twee.
21 Ik waarschuwde hen en zei tegen hen: Waarom overnacht u bij de muur? Als u dat nog eens doet, zal ik de hand aan u slaan! Vanaf die tijd kwamen ze niet meer op de sabbat.
22 Ik zei tegen de Levieten dat ze zich moesten reinigen en dat ze de poorten zouden komen bewaken om de sabbatdag te heiligen. Denk ook hierom aan mij, mijn God, en spaar mij overeenkomstig de grootheid van Uw goedertierenheid.
liz boer

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:
Roos2018 schreef:

Ik blijf het een lastig punt vinden. Zou het ook nog iets met onkunde of een blinde vlek te maken kunnen hebben?
Gisteravond las ik Nehemia 13.
Als we de zondag als vervanging van de Sabbat zien dan zou dit onderstaande toch nog steeds de praktijk moeten zijn?

Nehemia 13:
Het heiligen van de sabbat
15 In die dagen zag ik in Juda mensen die op de sabbat de wijnpersen aan het treden waren en die hopen graan brachten en die op ezels laadden, en ook wijn, druiven en vijgen en allerlei andere lasten. Zij brachten die naar Jeruzalem op de sabbatdag. Op de dag dat zij dat voedsel gingen verkopen, waarschuwde ik hen.
16 Ook woonden er Tyriërs, die vis aanvoerden en allerlei koopwaar, die zij op de sabbat aan de Judeeërs en in Jeruzalem verkochten.
17 Toen riep ik de edelen van Juda ter verantwoording en zei tegen hen: Wat is dit voor een wandaad die u verricht, waardoor u de sabbatdag ontheiligt?
18 Deden uw vaderen niet evenzo? En vervolgens bracht onze God al dit kwaad over ons en over deze stad. En u voegt nog eens toe aan de brandende toorn over Israël door de sabbat te ontheiligen!
19 Het gebeurde, toen de poorten van Jeruzalem hun schaduwen afwierpen, vóór de sabbat, dat ik zei dat de deuren gesloten moesten worden, en ik zei dat zij ze niet mochten openen tot na de sabbat. Ik plaatste een aantal van mijn knechten bij de poorten, zodat er geen last zou binnenkomen op de sabbatdag.
20 Toen overnachtten de handelaars en de verkopers van allerlei koopwaar buiten Jeruzalem, een keer of twee.
21 Ik waarschuwde hen en zei tegen hen: Waarom overnacht u bij de muur? Als u dat nog eens doet, zal ik de hand aan u slaan! Vanaf die tijd kwamen ze niet meer op de sabbat.
22 Ik zei tegen de Levieten dat ze zich moesten reinigen en dat ze de poorten zouden komen bewaken om de sabbatdag te heiligen. Denk ook hierom aan mij, mijn God, en spaar mij overeenkomstig de grootheid van Uw goedertierenheid.
Idd lastig als we de zondag ipv de sabbat zien, dan zijn we allemaal sabbatschenders, als je denkt aan... gij noch uw dienstknecht enz.. noch uww vreemdeling enz... dan zou je net als de orthodoxe joden geen stroom kunnen gebruiken, er werken immers altijd mensen aan, oké voor nood en voor ziekenhuizen, maar in onze huiskamer is toch geen noodzaak? Dus... ja.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Roos2018 schreef:
Ik denk wel eens, als de vereniging Zondagsrust al bestond in de tijd van de omwandeling van de Heere Jezus op aarde dan had HIJ zeker een brief van ze gehad. In onze ogen komt het een beetje provocerend over om juist op de sabatdag mensen te genezen. Zondagsrust zoals wij het in reformatorisch Nederland kennen is echt een Nederlands verschijnsel, maar wel heel mooi om te waarderen, maar er toch maar een traditie met een kleine "t" van te houden. Ik ben in 5 continenten naar de kerk geweest, maar daar kent men onze invulling van zondagsrust niet. Je hoort ook wel eens het argument dat het 4e gebod het enige gebod is dat in het Nieuwe testament niet herhaald word.
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Wet en Evangelie schreef:

Dat dacht ik ook altijd. Totdat ik in Oost-Europa kwam waar het heel gebruikelijk is om met bus of tram naar de kerk te komen.
Het antwoord op Refoweb van Ds. C.G. Vreugdenhil vind ik altijd zeer verhelderend:
Hoe God aankijkt tegen de cultuurverschillen onder de volken van deze wereld, ook onder de christenen in deze wereld, kan ik je niet precies vertellen, want Hij is God en wij zijn mensen. De Heere wil dat we Zijn tien geboden houden. In Engeland zijn gemeenten die een orgel in de kerk zondig vinden, in Rusland zijn baptisten die op zondag gewoon naar een restaurant gaan en een versnapering of een maaltijd bestellen op zondag. Evangelicale voorgangers in Engeland kijken graag naar een voetbalwedstrijd op de TV en Nederlandse Reformatorische voorgangers roken een sigaret, pijp of sigaar. Wat een verschillen. Laten we elkaar niet veroordelen maar wel aan de hand van de tien geboden kijken of een traditie of gewoonte strijdig met de wet is of niet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21487/zondagsrust/
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.

Ik kan het niet begrijpen dat je gebruik maakt van bepaalde diensten op zondag waar mensen voor moeten werken, zoals openbaar vervoer en winkels. Ik vermoed dat een bepaald theologisch fundament ontbreekt, als mensen Bijbelgetrouw zijn, maar hier anders over denken.

Terwijl er natuurlijk ook verschillen zijn, waar geen Bijbelse onderbouwing voor is. In dat geval moeten we elkaar vrijlaten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Het is ook juist de kracht dat zij een breder spectrum aan predikanten hebben die vragen beantwoorden. De theologische basis van de door jou genoemde predikanten is te smal om het geheel aan gereformeerd gedachtengoed te vertegenwoordigen.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 31 jan 2019, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.
Ik bedoelde dit in het algemeen genomen.

Een voorbeeld uit de praktijk. Wij woonden vroeger in een dorp waar geen reformatorische kerken zijn. Doordat mijn opa 'bij geval' in aanraking kwam met mensen uit Rijssen veranderde er heel veel bij mij opa. Hij kon in ons dorp niet meer kerken. We spreken nu over de eerste helft van de 20e eeuw. Een auto hadden ze niet, en naar Rijssen lopen kon ook niet. Ze gingen met een rijtuig, getrokken door een paard. Er was wel eens wat wetticisme, ook in Rijssen. Maar om mensen in Rijssen geen ergernis te geven stalden ze het rijtuig en het paard net buiten de stad en liepen vandaar verder. Dus wat is er tegen om met een paard en rijtuig naar de kerk te gaan als het niet anders kan? Ik meen niets.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 31 jan 2019, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Erasmiaan schreef:[

Ik kan het niet begrijpen dat je gebruik maakt van bepaalde diensten op zondag waar mensen voor moeten werken, zoals openbaar vervoer en winkels. Ik vermoed dat een bepaald theologisch fundament ontbreekt, als mensen Bijbelgetrouw zijn, maar hier anders over denken.

Terwijl er natuurlijk ook verschillen zijn, waar geen Bijbelse onderbouwing voor is. In dat geval moeten we elkaar vrijlaten.
Wel een negatieve benadering van de ander die een ander standpunt inneemt. Hem ontbreekt een theologisch fundament.
Plaats reactie