studenten
Ook Philpot is geen oudvader. Dan moet je verder terug in de tijd! Overigens: Spurgeon bleeft toch in de staatskerkOorspronkelijk gepost door Kawhttp://www.reformedreader.org/baptistdevotionals.htmOorspronkelijk gepost door MVHem schaart men zeker niet onder de oudvaders (rond 1800) en was ook zeker geen kerkverbandgenoot. Ik heb werkelijk respect voor Spurgeons bekering, maar in z'n prediking vindt ik hem inderdaad te veel opwekkend in d'n mens z'n natuurstaatOorspronkelijk gepost door KawSpurgeon.Oorspronkelijk gepost door MV Iets concreter graag!
En ik zie MV's nekharen overeind gaan. Dat was die oudvader die hij niet mocht lezen. Of niet?
Spurgeon en Philpot verschillen max. 50 in tijd en ze waren beiden baptist.
En er is geen oudvader die het evangelie zo goed kon vertellen als Spurgeon (vind ik), in al zijn facetten, dus ook de doodstaat.
Niet teveel een sluitend systeem willen maken. Dat is prediken ja: Tegen doven en stommen prediken dat er genade is in door weg van rechtOorspronkelijk gepost door Kaw
"Voor ieder die zich schuldig kent is er genade! Ook al horen deze botten niets, toch wordt hun dit gepredikt."
Zie je dan zelf echt niet dat dit een tegenstelling in een tegenstelling is?
Heb jij wel eens tegen een lijk gezegt dat ie dood was? Al doe je dat 100 jaar...
Dit is geen evangelie.
Door zijn prediking ontstond er een opwekking. Als dat geen vrucht van de Heilige Geest is?Oorspronkelijk gepost door MVNiet alleen voor MV hoor! Vraag maar eens aan deze en gene. Het is meer een opwekkingsprediker geweest!Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Spurgeon zal denk ik geen 'oudvader' zijn voor MV, Kaw.
Ik heb hier een boekje van hem over de koperen slang. 100% puur evangelie voor een 100% dood bot. Ik wou dat ik hem door het beeldscherm heen aan jou kon geven.
Worden er in de GGiN wel eens mensen bekeerd eigenlijk? Hoor je daar wel eens van? En dan bedoel ik niet de bejaarde ouderling die het al 50 jaar is, maar gewoon iemand die vorig jaar nog voor eigen rekening leefde en nu niet meer?
Ik weet dat 'bekeerd' ok al weer negatief is, je moet nu bidden om onbekeerd te worden, maar ik noem het toch maar even zo. Het liefst zou ik vragen: is er iemand tot geloof gekomen.
Ik weet dat 'bekeerd' ok al weer negatief is, je moet nu bidden om onbekeerd te worden, maar ik noem het toch maar even zo. Het liefst zou ik vragen: is er iemand tot geloof gekomen.
- ndonselaar
- Contacteer:
De Wet hoort er zeker niet bij, maar dat zal je bedoeling ook niet zijn.Oorspronkelijk gepost door MVDoor de HG door Gods Woord (=het Evangelie in ruimere zin)Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Goed, je bent het dus met me eens MW dat God de Heilige Geest door Zijn Woord het leven schenkt aan doden.
Door welke boodschap gebeurt dat dan? Toch door de levendmakende kracht van het Evangelie?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Deze reactie vindt ik ver onder de maat. Alsof het aantal bekeerden iets zegt over de zuiverheid van de prediking.Oorspronkelijk gepost door WSO
Worden er in de GGiN wel eens mensen bekeerd eigenlijk? Hoor je daar wel eens van? En dan bedoel ik niet de bejaarde ouderling die het al 50 jaar is, maar gewoon iemand die vorig jaar nog voor eigen rekening leefde en nu niet meer?
Wie bepaald er trouwens of iemand tot God bekeerd is?
Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Het Evangelie is wet en evangelieOorspronkelijk gepost door ndonselaarDe Wet hoort er zeker niet bij, maar dat zal je bedoeling ook niet zijn.Oorspronkelijk gepost door MVDoor de HG door Gods Woord (=het Evangelie in ruimere zin)Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Goed, je bent het dus met me eens MW dat God de Heilige Geest door Zijn Woord het leven schenkt aan doden.
Door welke boodschap gebeurt dat dan? Toch door de levendmakende kracht van het Evangelie?
- ndonselaar
- Contacteer:
Spurgeon bleef toch in de staatskerk? Ik dacht toch dat ik iets anders had gelezen zeer recentelijk. Maar goed, dat is niet relevant voor deze discussie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Dus de Wet heeft een levendmakende kracht?Oorspronkelijk gepost door MVHet Evangelie is wet en evangelieOorspronkelijk gepost door ndonselaarDe Wet hoort er zeker niet bij, maar dat zal je bedoeling ook niet zijn.Oorspronkelijk gepost door MVDoor de HG door Gods Woord (=het Evangelie in ruimere zin)Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend
21 Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarDus de Wet heeft een levendmakende kracht?Oorspronkelijk gepost door MVHet Evangelie is wet en evangelieOorspronkelijk gepost door ndonselaarDe Wet hoort er zeker niet bij, maar dat zal je bedoeling ook niet zijn.Oorspronkelijk gepost door MV Door de HG door Gods Woord (=het Evangelie in ruimere zin)
Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend
22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.
23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
Dit lijkt me een juiste volgorde:Oorspronkelijk gepost door ndonselaarDus de Wet heeft een levendmakende kracht?Oorspronkelijk gepost door MVHet Evangelie is wet en evangelieOorspronkelijk gepost door ndonselaarDe Wet hoort er zeker niet bij, maar dat zal je bedoeling ook niet zijn.Oorspronkelijk gepost door MV Door de HG door Gods Woord (=het Evangelie in ruimere zin)
En hier is de wet een woord van macht, hetwelk doodt, maar de Geest maakt levend. Opdat een arme zondaar, die zijn zonden met een treurend gemoed erkent, zijn onmacht recht levendig gevoelt Ro 7.5 En opdat hij, terwijl het tot hem heet: "Bekeer u, en geloof het Evangelie, laat u met God verzoenen", aan het bidden komt: "Bekeer Gij mij, zo zal ik bekeerd zijn! leer Gij mij wat geloven is, wees mij genadig en ontferm U mijner, geef mij handen, dat ik het aanneemt, om Gij in mij, dan heb ik U! hier hebt Gij mij, leer mij Uw welbehagen, o God!"
deze reactie is niet onder de maat maar gewoon een simpele constatering. Blijkbaar heeft het bijna perfecte van de gg in ned geen enkele voorsprong gegeven op andere kerken als het de grote van de kudde betreft. Ik zou het zelfs omwillen draaien, zelfs de grote leiders in die kerk ontbreekt het aan geloof(zekerheid?) (lmp scholten). Natuurlijk verdedig je dan dat het allemaal niks in andere kerken is. Schijnbekering enzv. Jaja zou ik zeggen, natuurlijk!Oorspronkelijk gepost door MVDeze reactie vindt ik ver onder de maat. Alsof het aantal bekeerden iets zegt over de zuiverheid van de prediking.Oorspronkelijk gepost door WSO
Wie bepaald er trouwens of iemand tot God bekeerd is?
Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Maar ik vraag me af of de Heere nog wel wil werken in de gg in ned. En ik vraag me dat af met een reden. De Heere stuurt geen ds's meer. Is dat niet een vreselijk iets? Is dat niet een straf. En waarom trekt de Heere zich terug. Omdat het leertechnisch allemaal zo in orde is in de gginned?
Het is helemaal niet om te schoppen. Mijn kerkverband heeft net als alle andere genoeg aan zichzelf. Maar ik vind dat hoe zwaarder de kerk, hoe meer vergenoegt ze zijn over hun eigen handelen. Ze doen nooit wat fout. Maar ik ben dan misschien wat simpel maar ik geloof dat als er staat dat waar liefde woont de Heere Zegen gebiedt, daar wordt Zijn heil verkregen. En wat zie ik, ik zie het tegenovergestelde. En ja dat is de schuld van de kerk. Wie dat ook mag wezen.
- Miscanthus