studenten

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door refo
Dat iemand 2 universitaire opleidingen heeft gehad zegt evenmin iets over zijn of haar verstandelijke vermogens.
Wel wanneer die iemand en passant ook nog een succesvolle garage met oldtimers heeft en nog geen 25 jaar oud is. ;)
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door refo
Dat iemand 2 universitaire opleidingen heeft gehad zegt evenmin iets over zijn of haar verstandelijke vermogens.
Dat lijkt mij toch niet.

Van een dominee wordt verwacht dat hij:

* kerkenraadsvergaderingen voorzit
* preekt
* pastorale werkzaamheden verricht
* catechesatie geeft

Dat zijn taken die zo ver uiteenlopen dat het niet eens van een mens verwacht mag worden dat een mens dat naar behoren kan.

En passant wordt van een dominee ook nog verwacht dat hij over uiteenlopende zaken een mening heeft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij is 80% wat je op een theologische faculteit leert ballast. Dus die zgn. wetenschappelijkheid neem ik met een korreltje zout. Als het ergens gaat over 'doctrines' instampen, dan is het wel de moderne theologie zijn (even heel globaal gezegd; je hebt ook weer allerlei stromingen).
Dus wat niveau betreft, kan het op de TS van de GG nog wel eens meevallen. Hangt denk ook af van inzet, motivatie, slimheid, opleiding e.d van de studenten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Volgens mij is 80% wat je op een theologische faculteit leert ballast.
Dat vond ik ook van de Havo en de HBO, maar nu begin ik het te waarderen. Een oudere wijze vrouw als jij zou dat toch moeten weten? ;) Al gebruik je 80% niet van die opleiding (iets wat ik helemaal niet geloof), dan is dat altijd nog een beter fundament als een opleiding die naar eigen goeddunken het "ballastische" maar even heeft geschrapt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Volgens mij is 80% wat je op een theologische faculteit leert ballast. Dus die zgn. wetenschappelijkheid neem ik met een korreltje zout. Als het ergens gaat over 'doctrines' instampen, dan is het wel de moderne theologie zijn (even heel globaal gezegd; je hebt ook weer allerlei stromingen).
Dus wat niveau betreft, kan het op de TS van de GG nog wel eens meevallen. Hangt denk ook af van inzet, motivatie, slimheid, opleiding e.d van de studenten.
Het verschil zit 'm niet in de inhoudelijke breedte of diepte van de opleiding, maar een kern element wetenschappelijk onderwijs is het wetenschappelijk onderzoek en het denken.

Even heel simpel weergegeven: de steeds maar terugkerende 'waarom-vraag' in alle facetten van het leven.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Persoonlijk vind ik eveneens dat de predikanten die zijn opgeleid in de periode Vergunst inderdaad in het algemeen een Christocentrischer prediking brengen waarbij de nodiging van het Evangelie veel duidelijker tot uitdrukking komt.

Predikanten als Rietdijk, Elshout, Hakkenberg, Van Stuijvenberg, F. Harinck, Huisman e.d. hadden een duidelijk andere predking dan de laatste jaargangen studenten.

Helaas...

Ik vond deze vraag overigens best schokkend, je proeft inderdaad dat het ernst is. Het antwoord van ds. Vergunst vind ik eveneens goed.
Even eerlijk, zonder in t egaan wat inhoudelijk juist is. Bovengenoemde predikanten waren wel de buitenstaanders, die niet geheel de lijn "Kersten" volgden. Als je de lijn wil doorzetten van Ds. Kersten kom je toch meer bij de rechtsere predikanten uit!

Groet,
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb thuis een heel aardig boekje van ds. R. Kok over het Aanbod van genade. Daar staan citaten van ds. Kersten in, die er niet om liegen!
Daar kun je zo ds. Vergunst, Rietdijk e.d. naast leggen.
MV

Bericht door MV »

Ik heb thuis een heel aardig boekje van ds. R. Kok over het Aanbod van genade. Daar staan citaten van ds. Kersten in, die er niet om liegen!
Naar mijn mening kun je n.a.v. citaten echt geen prediking beoordelen. Een ieder die serieus leest/luistert hoort de levensgrote verschillen tussen Kersten en b.v. Rietdijk
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik zal even stereotype reageren:
Tja, ds Kok. Die zal ds Kersten wel voor zijn karretje gespannen hebben.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Pim
:)
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik ben er van overtuigd dat er teveel wordt gediscuseerd door elkaars citaten naast elkaar te leggen en daardoor lijnen te trekken wie bij wie hoort. Analyseer echter de hele preken met hun intenties en bedoelingen is!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nou, MV, trek jij dan maar eens wat lijnen.
Ik ben benieuwd.
Overigens ga ik van het standpunt uit dat er GEEN leerverschil is tussen de GG en GGiN. Hooguit is er sprake van accentsverschillen.
MV

Bericht door MV »

Ik ben benieuwd.
Overigens ga ik van het standpunt uit dat er GEEN leerverschil is tussen de GG en GGiN. Hooguit is er sprake van accentsverschillen.
In een eerdere reactie zei ik :zonder inhoudelijk erop in te gaan vindt ik dat er echt teveel wordt vergeleken met citaten.
Heel simpel voorbeeld;

de één zegt kijk: Ds. Kersten schrijft dat de er een onvoorwaardelijk aanbod van genade is.
De ander: Nou dat zegt ds. Kok toch ook.

Snap je......
Maar wat bedoelden ze beiden...
Begripsverwarring is er zeker bij geweest. Vandaar dat ik aangeef dat een zinnetje naast elkaar leggen eigenlijk niets zegt

Genoemde vraag is echter wel interessant om van gedachten over te wisselen. Ik reageer er t.z.t. nog wel op

Groet
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door MV
Naar mijn mening kun je n.a.v. citaten echt geen prediking beoordelen. Een ieder die serieus leest/luistert hoort de levensgrote verschillen tussen Kersten en b.v. Rietdijk
Welke Kersten bedoel je? Ds. Rietdijk staat zeker weet in de lijn van Ds. Kersten junior. Afgelopen zondag een schitterende preek van Kersten junior over een zondag van de Catechismus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door MV
Ik ben benieuwd.
In een eerdere reactie zei ik :zonder inhoudelijk erop in te gaan vindt ik dat er echt teveel wordt vergeleken met citaten.
Heel simpel voorbeeld;

de één zegt kijk: Ds. Kersten schrijft dat de er een onvoorwaardelijk aanbod van genade is.
De ander: Nou dat zegt ds. Kok toch ook.

Snap je......
Maar wat bedoelden ze beiden...
Begripsverwarring is er zeker bij geweest. Vandaar dat ik aangeef dat een zinnetje naast elkaar leggen eigenlijk niets zegt

Genoemde vraag is echter wel interessant om van gedachten over te wisselen. Ik reageer er t.z.t. nog wel op

Groet
Toch ben ik bang dat het zonder citaten niet zal gaan, MV. Overigens begrijp ik wel wat je bedoelt. Achter 'woorden' liggen vaak 'gedachtecomplexen' en het is soms lastig om helder te krijgen waar je het allebei over hebt.
Plaats reactie