Ik begrijp je niet. Ik stel de vraag aan eurano.Oorspronkelijk gepost door PimDat de vragen misschien gesteld worden aan het verkeerde adres? Het lijken mij vragen die gesteld moeten worden aan een 'vervangingsleer-adres'.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHoe bedoel je?Oorspronkelijk gepost door PimJa, maar dat is in deze niet relevant. Verschil is misschien dat ik me wat verdiep in de materie voordat ik dingen ga roepen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus Ben jij van de Gergem of zo?![]()
![]()
studiedag Gouda
- Miscanthus
Ik reageer op de openingspost.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusIk begrijp je niet. Ik stel de vraag aan eurano.Oorspronkelijk gepost door PimDat de vragen misschien gesteld worden aan het verkeerde adres? Het lijken mij vragen die gesteld moeten worden aan een 'vervangingsleer-adres'.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHoe bedoel je?Oorspronkelijk gepost door Pim Ja, maar dat is in deze niet relevant. Verschil is misschien dat ik me wat verdiep in de materie voordat ik dingen ga roepen.![]()
[Aangepast op 5/5/05 door Pim]
-
- Miscanthus
Ik hoop er nog van te horen Toeschouwer.Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Zoals ik al vermeldde hoop ik morgen naar Gouda te gaan. Niet dat ik hoopvol gestemd ben dat de GG de vervangstheologie zou hebben afgezworen. Maar ik wil het eens horen hoe zij dat trachten te motiveren. Ik ben zeer benieuwd.
Huh? Heb jij een bord voor je hoofd of zo? Of wil je gewoon koste-wat-kost negatief doen over de GG?Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Zoals ik al vermeldde hoop ik morgen naar Gouda te gaan. Niet dat ik hoopvol gestemd ben dat de GG de vervangstheologie zou hebben afgezworen. Maar ik wil het eens horen hoe zij dat trachten te motiveren. Ik ben zeer benieuwd.
Ds Silfhout gaat vandaag een lezing houden getiteld: 'De vervangingsleer vervangen.'
En lees ook eens dit artikel in het RD: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1195820 met onder andere de uitspraak van ds Silfhout: „Ik ben dankbaar voor de omslag die er in onze gemeenten is gekomen wat de visie op Israël betreft. Ds. R. Boogaard heeft daarin belangrijk werk verricht en het is nu echt zo dat we durven zeggen dat de vervangingstheologie niet-houdbaar is gebleken. Dat besef is doorgebroken, er is een omslag gekomen. Er zijn ook in mijn eigen kerk altijd predikanten geweest met een oog en een hart voor de joden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan ds. J. Fraanje. Maar in het algemeen moeten we constateren dat de oudvaders een beter zicht hadden op het joodse volk dan onder ons gangbaar was.”
- Miscanthus
Huh? Heb je lekker geslapen Pim? of wil je gewoon koste wat kost ruziemaken met iemand die twijfels heeft over een omkeer in de leer van een heel kerkgenootschap, -hoe verblijdend het ook is dat welgeteld 1 predikant iets anders verkondigt?Oorspronkelijk gepost door PimHuh? Heb jij een bord voor je hoofd of zo? Of wil je gewoon koste-wat-kost negatief doen over de GG?
Ds Silfhout gaat vandaag een lezing houden getiteld: 'De vervangingsleer vervangen.'
interessant. de vraag is natuurlijk: "de vervangingsleer vervangen" - vervangen door wat?Oorspronkelijk gepost door Pim
- - - knip - - -
En lees ook eens dit artikel in het RD: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1195820 met onder andere de uitspraak van ds Silfhout: „Ik ben dankbaar voor de omslag die er in onze gemeenten is gekomen wat de visie op Israël betreft. Ds. R. Boogaard heeft daarin belangrijk werk verricht en het is nu echt zo dat we durven zeggen dat de vervangingstheologie niet-houdbaar is gebleken. Dat besef is doorgebroken, er is een omslag gekomen. Er zijn ook in mijn eigen kerk altijd predikanten geweest met een oog en een hart voor de joden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan ds. J. Fraanje. Maar in het algemeen moeten we constateren dat de oudvaders een beter zicht hadden op het joodse volk dan onder ons gangbaar was.”
het artikel bevat inderdaad de quote die je aanhaalt (niet-houdbaar, besef doorgebroken, de omslag die heeft plaatsgevonden, de vraag is hoe breed dat gevoel gedragen wordt) maar de rest van het artikel gaat niet in op de plaats van het Joodse volk en de stad Jeruzalem, het gaat over de bouw van een kerk maar niet over de bouw van de tempel, daarom ben ik hoewel ik niet naar Gouda kan gaan wel benieuwd naar die lezing, misschien kan iemand er verslag van doen hier?
De vooringenomenheid hier is gewoon bizar. Wrok tegen de GG is een erg zwakke basis om een inhoudelijke punt te maken.....Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHuh? Heb je lekker geslapen Pim? of wil je gewoon koste wat kost ruziemaken met iemand die twijfels heeft over een omkeer in de leer van een heel kerkgenootschap, -hoe verblijdend het ook is dat welgeteld 1 predikant iets anders verkondigt?Oorspronkelijk gepost door PimHuh? Heb jij een bord voor je hoofd of zo? Of wil je gewoon koste-wat-kost negatief doen over de GG?
In deze topic wordt van alles geroepen, maar het blijkt gewoon dat je (en anderen) je nooit hebt verdiept in de Israel-visie van het deputaatschap. Zeg dan gewoon niets over dit onderwerp. Hoe kom je er nu bij dat er welgeteld 1 predikant is die anders denkt? Wel eens van een ds Meeuse of een ds Sonneveld gehoord? En de vele predikanten die met hun publicaties instemmen? Bij mijn weten is alleen ds Moerkerken een uitgesproken 'vervangingsleer-man'.
Het artikel gaat over het Da Costa-fonds.Oorspronkelijk gepost door limosainteressant. de vraag is natuurlijk: "de vervangingsleer vervangen" - vervangen door wat?Oorspronkelijk gepost door Pim
- - - knip - - -
het artikel bevat inderdaad de quote die je aanhaalt (niet-houdbaar, besef doorgebroken, de omslag die heeft plaatsgevonden, de vraag is hoe breed dat gevoel gedragen wordt) maar de rest van het artikel gaat niet in op de plaats van het Joodse volk en de stad Jeruzalem, het gaat over de bouw van een kerk maar niet over de bouw van de tempel, daarom ben ik hoewel ik niet naar Gouda kan gaan wel benieuwd naar die lezing, misschien kan iemand er verslag van doen hier?
Waar ik tegen ageer is dat mensen die op wellicht terechte gronden iets tegen de GG hebben in deze topic gebakken lucht gaan spuiten op een onderwerp waar men zich blijkbaar niet in verdiept heeft.... Er wordt de indruk gewekt dat vandaag in Gouda de vervangingsleer wordt verkondigd/verdedigd of zo, terwijl niets minder waar is.
- Miscanthus
Beste Pim,
je hebt veels te lange tenen.
Ik proef niets van wrok bij troeschouwer.
Als je goed leest wat ik vraag aan Eurano is dat ook vrij van wrok tegen een bepaald kerkgenootschap. Daar gaat het in dit verband helemaal niet over.
Het ging hier al fout:
Volgens mij is het enige wat aanleiding zou kunnen geven voor jouw geirriteerdheid dat Toeschouwer niet verwacht dat de GG de vervangingsleer aan de kant zet. Reageer daar even normaal op aub.
[Aangepast op 6/5/05 door Miscanthus]
je hebt veels te lange tenen.
Ik proef niets van wrok bij troeschouwer.
Als je goed leest wat ik vraag aan Eurano is dat ook vrij van wrok tegen een bepaald kerkgenootschap. Daar gaat het in dit verband helemaal niet over.
Het ging hier al fout:
Jammer dat je het zo naar je toetrekt en je nogal gestekeld reageert.Allemaal mooi en aardig, maar hebben jullie je wel eens verdiept in de visie van het Deputaatschap Israel?
Een van de lezingen morgen (ds Silfhout) is getiteld: 'De vervangingsleer vervangen'. Dat zegt genoeg denk ik....
Volgens mij is het enige wat aanleiding zou kunnen geven voor jouw geirriteerdheid dat Toeschouwer niet verwacht dat de GG de vervangingsleer aan de kant zet. Reageer daar even normaal op aub.
[Aangepast op 6/5/05 door Miscanthus]
Miscantus, mijn opmerking over wrok was na een quote van een van jouw bijdragen. Er komen onjuiste feiten en suggesties (bijv: welgeteld 1 predikant) in deze topic en daar irriteer ik me aan, je doet dan de GG en de voortrekkers van het Deputaatschap Israël onrecht aan.
En het begint al met de opmerking: 'je bent zeker GerGem' als ik aan wil geven dat ik zo'n studiedag juist erg positief vindt en dat niet de indruk gewekt moet worden dat de vervangingsleer gepromoot gaat worden daar in Gouda.
En het begint al met de opmerking: 'je bent zeker GerGem' als ik aan wil geven dat ik zo'n studiedag juist erg positief vindt en dat niet de indruk gewekt moet worden dat de vervangingsleer gepromoot gaat worden daar in Gouda.
- Miscanthus
dat je alleen aan wilde geven dat je zo'n studiedag positief vind, had ik niet begrepen. Het kwam op mij als volgt over: "alsof wij een beetje onbenullig waren om over dit onderwerp te praten, want Ds Silfhout ging er over praten... Als we dat zouden weten dan zouden we geen brief gestuurd hebben naar het deputaatschap..."Oorspronkelijk gepost door Pim
Miscantus, mijn opmerking over wrok was na een quote van een van jouw bijdragen. Er komen onjuiste feiten en suggesties (bijv: welgeteld 1 predikant) in deze topic en daar irriteer ik me aan, je doet dan de GG en de voortrekkers van het Deputaatschap Israël onrecht aan.
ik zie nu dat ik dat verkeerd heb opgevat, waarvoor mijn excuses.
Verder ging het niet over een kerkverband maar over de visie op Israel en de Kerk. Ik meende dat jij er een kerkverband aan wilde koppelen door met Ds Silfhout op de proppen te komen. Voor jou was heel helder hoe het deputaatschap daar over dacht, -voor mij niet en daar ging het me ook niet om.
Ik wilde sec een dialoog over de visie op Israel en Kerk en hoop dat dat na opruiming van deze misverstanden ook kan gebeuren.
De link tussen het artikel en het onderwerp van deze topic legde je zelf dus ik reageer er dan ook zo op. Terecht dat je ageert tegen kritiek die gespuid wordt zonder men zich verdiept in het onderwerp. Overigens lijkt dat laatste lijkt me nu weer niet op de openingsposting van Ereunao van toepassing.Oorspronkelijk gepost door PimHet artikel gaat over het Da Costa-fonds.Oorspronkelijk gepost door limosainteressant. de vraag is natuurlijk: "de vervangingsleer vervangen" - vervangen door wat?Oorspronkelijk gepost door Pim
- - - knip - - -
Waar ik tegen ageer is dat mensen die op wellicht terechte gronden iets tegen de GG hebben in deze topic gebakken lucht gaan spuiten op een onderwerp waar men zich blijkbaar niet in verdiept heeft.... Er wordt de indruk gewekt dat vandaag in Gouda de vervangingsleer wordt verkondigd/verdedigd of zo, terwijl niets minder waar is.
- Miscanthus
Ik waardeer het dat er studiedagen belegd worden door het deputaatschap over de escatologie van het volk Israël. Ik zou het mooi vinden als men eens publieke studiedagen zo beleggen aangaande het verbond of de standenleer.
De vervangingsleer werdt door het deputaatschap nav o.a. Rom 11 weerlegt en tegengesproken. Ook werd er nog even op het ontstaan van deze theologie ingegaan.
Wel houd men vanuit het OT de mening vast dat de teksten uit b.v Deut.30, Ezechiël37, Jer. 31, Hosea1, en Zacharia12 gelden voor én de terugkeer uit ballingschap én voor het geestelijke Israël. Deze uitleg is enkelt ontleent aan de uitleg van de kanttekenaren.
Vanuit het NT is er gekeken naar o.a Rom 9-11 waaruit men aangeeft dat er toch zeker belofte zijn dat er (veel) Joden tot bekering gaan komen. Geen vervangingsleer, maar dus ook geen vervanging.
Jammer dat Brakel het tegenbeeld moest zijn vandaag. Brakel was een van de weinige pre-chiliasten. Waarom niet iemand als Mathew Henry? Zoals de meeste chiliasten post-chiliasten zijn. Ook jammer
dat er niet verdere studie is geweest naar de puriteinse visie op de beloften voor het volk Israël.
Ten aanzien van chiliasme, sabbatsgebod en kinderdoop is er geen duidelijke weerlegging geweest.
Wel moet ik daarbij zeggen dat bijv. chiliasme in andere jaren aan de orde geweest is, en dat het nu specifiek de oud,- en nieuwtestamensische 'belofte-teksten' geweest zijn die behandeld werden. Daar is 1 dag al tekort voor.
De vervangingsleer werdt door het deputaatschap nav o.a. Rom 11 weerlegt en tegengesproken. Ook werd er nog even op het ontstaan van deze theologie ingegaan.
Wel houd men vanuit het OT de mening vast dat de teksten uit b.v Deut.30, Ezechiël37, Jer. 31, Hosea1, en Zacharia12 gelden voor én de terugkeer uit ballingschap én voor het geestelijke Israël. Deze uitleg is enkelt ontleent aan de uitleg van de kanttekenaren.
Vanuit het NT is er gekeken naar o.a Rom 9-11 waaruit men aangeeft dat er toch zeker belofte zijn dat er (veel) Joden tot bekering gaan komen. Geen vervangingsleer, maar dus ook geen vervanging.
Jammer dat Brakel het tegenbeeld moest zijn vandaag. Brakel was een van de weinige pre-chiliasten. Waarom niet iemand als Mathew Henry? Zoals de meeste chiliasten post-chiliasten zijn. Ook jammer
dat er niet verdere studie is geweest naar de puriteinse visie op de beloften voor het volk Israël.
Ten aanzien van chiliasme, sabbatsgebod en kinderdoop is er geen duidelijke weerlegging geweest.
Wel moet ik daarbij zeggen dat bijv. chiliasme in andere jaren aan de orde geweest is, en dat het nu specifiek de oud,- en nieuwtestamensische 'belofte-teksten' geweest zijn die behandeld werden. Daar is 1 dag al tekort voor.