studiedag Gouda
studiedag Gouda
Geachte forumleden.
Ik las in het R-D dat het deputaatschap voor Israël op 6 mei a.s.in Gouda een studiedag over de betekenis van het Joodse volk belegt. Als bijdrage aan deze bezinning plaats ik hier de kopie van het bericht dat ik aan het deputaatschap gestuurd heb:
Geachte leden van het Deputaatschap voor Israël
Als bijdrage aan de discussie over de positie van het Joodse volk op de studiedag te Gouda op 6 mei a.s.breng ik de volgende punten onder uw aandacht:
1. Wat mij altijd weer opvalt is de moeite die de kerk in het algemeen gesproken 57 jaar na dato nog steeds heeft om de beloften Gods aan Israël letterlijk te geloven. Een treffend voorbeeld hiervan is het pleidooi van ir.Van der Graaf op die avond van Christenen voor Israël in Gouda voor Jeruzalem als hoofdstad van Israël. Maar toen rabbijn v/d.Kamp over de tempel begon was dat hem een brug te ver! Terwijl dat net zo letterlijk en concreet in de bijbel staat als de belofte voor Jeruzalem!Jeruzalem heeft ook geen enkele meerwaarde boven Rome of Athene als het niet is om s Heeren huis in haar gebouwd.
Dat een herbouwde tempel voor vele oprechte christenen een brug te ver is komt echter niet
omdat het niet duidelijk geschreven staat, maar omdat het alleen bij Israël en niet bij de kerk past.
2. En wat God aan Israël beloofd heeft zal Hij ook aan Israël vervullen en wat Hij aan Zijn kerk belooft zal Hij ook aan Zijn kerk vervullen. Zowel bij Rome als de kerk der Reformatie heeft Israël echter nooit een eigen identiteit gehad, men laat de kerkgeschiedenis eenvoudig bij Adam beginnen en ziet Israël slechts als een pseudoniem en wegwerpverpakking van de alleenzaligmakende kerk,die als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods beschouwd wordt. Al de schatten der wijsheid en der kennis Gods zijn echter niet in de kerk, maar in Christus verborgen; Hij is het middelpunt van al Gods gedachten en wegen.En Hij heeft Hem aan Israël als Koning en aan zijn Gemeente tot een Hoofd gegeven. Nergens in de Schrift wordt Hij dan ook de Koning van de kerk genoemd. Het gaat wel om dezelfde Zaligmaker, maar om een verschillende relatie die ook een verschillende wijze van aanbidding en eredienst vereist.
3. Als er geen rekening gehouden wordt met het verkorte profetisch perspectief waarin komst en wederkomst van de Messias in een blik samengevat worden en het er tussenliggende dal van de kerkgeschiedenis niet gezien wordt, laat men de profetie doorlopen in de kerkgeschiedenis en past met allerlei willekeurige vergeestelijkingen op de kerk toe wat alleen bij Israël past en ook wel omgekeerd. Ook de schrijver van de Hebreeënbrief leert niet dat de tempel voorgoed heeft afgedaan, maar dat alle figuren in Christus hun vervulling hebben gevonden. Maar daarom hebben ze hun betekenis niet verloren, maar veeleer hun eigenlijke zin en betekenis pas gevonden. Hij is dan ook niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden, maar om die te vervullen. Graag zou ik uw gedachten hierover eens vernemen. J.V.
Ereunao.
Ik las in het R-D dat het deputaatschap voor Israël op 6 mei a.s.in Gouda een studiedag over de betekenis van het Joodse volk belegt. Als bijdrage aan deze bezinning plaats ik hier de kopie van het bericht dat ik aan het deputaatschap gestuurd heb:
Geachte leden van het Deputaatschap voor Israël
Als bijdrage aan de discussie over de positie van het Joodse volk op de studiedag te Gouda op 6 mei a.s.breng ik de volgende punten onder uw aandacht:
1. Wat mij altijd weer opvalt is de moeite die de kerk in het algemeen gesproken 57 jaar na dato nog steeds heeft om de beloften Gods aan Israël letterlijk te geloven. Een treffend voorbeeld hiervan is het pleidooi van ir.Van der Graaf op die avond van Christenen voor Israël in Gouda voor Jeruzalem als hoofdstad van Israël. Maar toen rabbijn v/d.Kamp over de tempel begon was dat hem een brug te ver! Terwijl dat net zo letterlijk en concreet in de bijbel staat als de belofte voor Jeruzalem!Jeruzalem heeft ook geen enkele meerwaarde boven Rome of Athene als het niet is om s Heeren huis in haar gebouwd.
Dat een herbouwde tempel voor vele oprechte christenen een brug te ver is komt echter niet
omdat het niet duidelijk geschreven staat, maar omdat het alleen bij Israël en niet bij de kerk past.
2. En wat God aan Israël beloofd heeft zal Hij ook aan Israël vervullen en wat Hij aan Zijn kerk belooft zal Hij ook aan Zijn kerk vervullen. Zowel bij Rome als de kerk der Reformatie heeft Israël echter nooit een eigen identiteit gehad, men laat de kerkgeschiedenis eenvoudig bij Adam beginnen en ziet Israël slechts als een pseudoniem en wegwerpverpakking van de alleenzaligmakende kerk,die als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods beschouwd wordt. Al de schatten der wijsheid en der kennis Gods zijn echter niet in de kerk, maar in Christus verborgen; Hij is het middelpunt van al Gods gedachten en wegen.En Hij heeft Hem aan Israël als Koning en aan zijn Gemeente tot een Hoofd gegeven. Nergens in de Schrift wordt Hij dan ook de Koning van de kerk genoemd. Het gaat wel om dezelfde Zaligmaker, maar om een verschillende relatie die ook een verschillende wijze van aanbidding en eredienst vereist.
3. Als er geen rekening gehouden wordt met het verkorte profetisch perspectief waarin komst en wederkomst van de Messias in een blik samengevat worden en het er tussenliggende dal van de kerkgeschiedenis niet gezien wordt, laat men de profetie doorlopen in de kerkgeschiedenis en past met allerlei willekeurige vergeestelijkingen op de kerk toe wat alleen bij Israël past en ook wel omgekeerd. Ook de schrijver van de Hebreeënbrief leert niet dat de tempel voorgoed heeft afgedaan, maar dat alle figuren in Christus hun vervulling hebben gevonden. Maar daarom hebben ze hun betekenis niet verloren, maar veeleer hun eigenlijke zin en betekenis pas gevonden. Hij is dan ook niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden, maar om die te vervullen. Graag zou ik uw gedachten hierover eens vernemen. J.V.
Ereunao.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Miscantus.
De motivatie van de doop houdt zeer zeker verband met de vervangingstheologie want te stellen dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is is hetzelfde als de kerk in de plaats van Israël. Maar daarmee is niet alles gezegd. Wan de diepere,geestelijke betekenis van besnijdenis en doop komen in geest en hoofdzaak wel overeen. Want ook de besnijdenis van de voorhuid getuigt ervan dat die in het vlees zijn Gode niet behagen kunnen en ook de achtste dag wijst vooruit naar de nieuwe schepping. Zie 2 Kor.5:17 en Koll.2:12.Maar de doop is geen teken van Gods verbond met Abraham, want dan zouden de Joden die tot bekering komen niet nog eens gedoopt behoeven te worden Het bezwaar is dan ook dat men de besnijdenis als formele instelling voor Israël als afgeschaft beschouwd en de doop daarvoor in de plaats stelt. Dit is echter onjuist de Messiasbelijdende Joden besnijden nog steeds hun kinderen vanwege het verbond met Abraham, dat nooit op de kerk is overgegaan. Bij de doop gaat het echter over de beloften van het genadeverbond dat veel ouder is als het verbond met Abraham (Gen.3:15) en waar de gelovigen van alle eeuwen,zowel voor als na de komst van Christus in begrepen zijn. Omdat het beloofde Zaad uit hem geboren moest worden heeft dit verbond eeuwenlang zijn bedding gehad in het verbond met Abraham,maar moet daar toch van onderscheiden worden.Want toen Israël zijn Messias verwierp en kruisigde verlegde de stroom van Gods genade in Christus zich en loopt nu via de kerk. Maar al is het waar dat de kerk het nieuw testamentische volk van God is,daarom is het nog niet het Israël van het nieuwe verbond.Want als de bouw van de gemeente voltooid is zal de Messias wederkeren en Israël bekeren Zach 12;Rom.11en keert de stroom van Gods genade in Christus weer terug in de bedding van Gods verbond met Abraham. En dan zullen ook al de beloften van dat verbond (die nooit op de kerk zijn overgegaan) aan Israël vervuld worden Micha 7:20. In het massieve, ongenuanceerde gereformeerde verbondsdenken wordt echter de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht en dan vallen de grenzen van kerk en koninkrijk Gods natuurlijk ook samen en is er geen plaats voor de aparte positie van Israël in het koninkrijk.
ereunao.
De motivatie van de doop houdt zeer zeker verband met de vervangingstheologie want te stellen dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is is hetzelfde als de kerk in de plaats van Israël. Maar daarmee is niet alles gezegd. Wan de diepere,geestelijke betekenis van besnijdenis en doop komen in geest en hoofdzaak wel overeen. Want ook de besnijdenis van de voorhuid getuigt ervan dat die in het vlees zijn Gode niet behagen kunnen en ook de achtste dag wijst vooruit naar de nieuwe schepping. Zie 2 Kor.5:17 en Koll.2:12.Maar de doop is geen teken van Gods verbond met Abraham, want dan zouden de Joden die tot bekering komen niet nog eens gedoopt behoeven te worden Het bezwaar is dan ook dat men de besnijdenis als formele instelling voor Israël als afgeschaft beschouwd en de doop daarvoor in de plaats stelt. Dit is echter onjuist de Messiasbelijdende Joden besnijden nog steeds hun kinderen vanwege het verbond met Abraham, dat nooit op de kerk is overgegaan. Bij de doop gaat het echter over de beloften van het genadeverbond dat veel ouder is als het verbond met Abraham (Gen.3:15) en waar de gelovigen van alle eeuwen,zowel voor als na de komst van Christus in begrepen zijn. Omdat het beloofde Zaad uit hem geboren moest worden heeft dit verbond eeuwenlang zijn bedding gehad in het verbond met Abraham,maar moet daar toch van onderscheiden worden.Want toen Israël zijn Messias verwierp en kruisigde verlegde de stroom van Gods genade in Christus zich en loopt nu via de kerk. Maar al is het waar dat de kerk het nieuw testamentische volk van God is,daarom is het nog niet het Israël van het nieuwe verbond.Want als de bouw van de gemeente voltooid is zal de Messias wederkeren en Israël bekeren Zach 12;Rom.11en keert de stroom van Gods genade in Christus weer terug in de bedding van Gods verbond met Abraham. En dan zullen ook al de beloften van dat verbond (die nooit op de kerk zijn overgegaan) aan Israël vervuld worden Micha 7:20. In het massieve, ongenuanceerde gereformeerde verbondsdenken wordt echter de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht en dan vallen de grenzen van kerk en koninkrijk Gods natuurlijk ook samen en is er geen plaats voor de aparte positie van Israël in het koninkrijk.
ereunao.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Eurano,
bedankt voor je reactie. ik heb er nog 1 vraga over; je schrijft
Ik vind het doopformulier zo mooi, omdat God Zijn hand uitsteekt en ons een trouwring geeft. Zou het doopformulier het dan bij het verkeerde eind hebben door te stellen dat wij een eeuwig verbond met God hebben?
Miscanthus
bedankt voor je reactie. ik heb er nog 1 vraga over; je schrijft
Bedoel je hiermee dat de kinderen der gelovigen niet in het genadeverbond begrepen zijn als zij gedoopt worden? Dat ze pas in het genadeverbond begrepen zijn als ze geloven en dat ze dus dan pas als teken van dat verbond/ teken van hun wedergeboorte, gedoopt moeten worden?Bij de doop gaat het echter over de beloften van het genadeverbond dat veel ouder is als het verbond met Abraham (Gen.3:15) en waar de gelovigen van alle eeuwen,zowel voor als na de komst van Christus in begrepen zijn.
Ik vind het doopformulier zo mooi, omdat God Zijn hand uitsteekt en ons een trouwring geeft. Zou het doopformulier het dan bij het verkeerde eind hebben door te stellen dat wij een eeuwig verbond met God hebben?
Miscanthus
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ja, maar dat is in deze niet relevant. Verschil is misschien dat ik me wat verdiep in de materie voordat ik dingen ga roepen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusBen jij van de Gergem of zo?Oorspronkelijk gepost door Pim
Allemaal mooi en aardig, maar hebben jullie je wel eens verdiept in de visie van het Deputaatschap Israel?
Een van de lezingen morgen (ds Silfhout) is getiteld: 'De vervangingsleer vervangen'. Dat zegt genoeg denk ik....![]()

- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Hoe bedoel je?Oorspronkelijk gepost door PimJa, maar dat is in deze niet relevant. Verschil is misschien dat ik me wat verdiep in de materie voordat ik dingen ga roepen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusBen jij van de Gergem of zo?Oorspronkelijk gepost door Pim
Allemaal mooi en aardig, maar hebben jullie je wel eens verdiept in de visie van het Deputaatschap Israel?
Een van de lezingen morgen (ds Silfhout) is getiteld: 'De vervangingsleer vervangen'. Dat zegt genoeg denk ik....![]()
![]()
Dat de vragen misschien gesteld worden aan het verkeerde adres? Het lijken mij vragen die gesteld moeten worden aan een 'vervangingsleer-adres'.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHoe bedoel je?Oorspronkelijk gepost door PimJa, maar dat is in deze niet relevant. Verschil is misschien dat ik me wat verdiep in de materie voordat ik dingen ga roepen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusBen jij van de Gergem of zo?Oorspronkelijk gepost door Pim
Allemaal mooi en aardig, maar hebben jullie je wel eens verdiept in de visie van het Deputaatschap Israel?
Een van de lezingen morgen (ds Silfhout) is getiteld: 'De vervangingsleer vervangen'. Dat zegt genoeg denk ik....![]()
![]()