Het tweede is waar, maar het eerste niet, de keuze tegen God is een bewuste keuze.Jantje schreef:Dat eerste betwijfel ik. Geestelijk zijn we volgens mij wel degelijk redeloos en gedragen we ons als een beest voor God.Herman schreef:De boodschap van beide teksten is dat een dier redeloos is, maar een mens wel. Kortom de mens heeft verstand, en hij moet daar naar handelen.Jantje schreef:Weest niet gelijk een paard, gelijk een muilezel, hetwelk geen verstand heeft, welks muil men breidelt met toom en gebit, opdat het tot u niet genake.
Dat is volgens mij wat anders dan de hedendaagse uitdrukking 'je als een beest gedragen' waarin de nadruk niet op het verstandeloze, maar op de mate van zelfbevuiling valt.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zeg dat er in de orde van het heil geen vastomlijnd stadium is dat iemand zich als een koe leert kennen. Daarmee zeg ik niet dat het niet essentieel is om zichzelf als een groot beest te leren kennen. Dat is echter helemaal mijn punt niet.Jantje schreef:Dus de passage uit Psalm 32 en Psalm 73 is volgens jouw niet nodig? Volgens mij zijn we allen een beest voor God.DDD schreef:De recensie gaat er echter over dat gelovigen in andere culturen niet zo'n hele ervaringencyclus meemaken als ds. Schot beschrijft. Wat geheel logisch is, omdat de geloofservaringen sterk worden gestempeld door de preken. Er zijn veel mensen die zich vanzelf een koe voelen als de dominee maar beweert dat dat de volgende stap in de geloofsweg is. En zeker als er dan nog in de bijbel staat dat Asaf een groot beest is voor God, is er niet veel fantasie voor nodig om weer een nieuwe belevenis te bedenken.
Het heeft alles met groepspsychologie maar weinig met gereformeerd christendom te maken.
Psalm 73 vers 11 (berijmd)
Toen 't zwellend hart met ongeduld
en wrevel' afgunst werd vervuld,
en ik geprikkeld in mijn nieren,
om trots mijn drift den toom te vieren,
was mijn verstand van licht beroofd.
Ik heb Gods waarheid niet geloofd,
maar was, door mijn verwaanden geest,
bij U een onvernuftig beest.
Psalm 73 vers 22 (onberijmd)
Toen was ik onvernuftig, en wist niets; ik was een groot beest bij U.
Psalm 32 vers 5 (berijmd)
Wil toch niet stug, gelijk een paard, weerstreven,
of als een muil, door domheid voortgedreven.
Gebit en toom, door 's mensen hand bestierd,
beteug'len 't woest en redeloos gediert'.
Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen.
Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen.
Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen,
ziet zich omringd met Zijn weldadigheên.
Psalm 32 vers 9 (onberijmd)
Weest niet gelijk een paard, gelijk een muilezel, hetwelk geen verstand heeft, welks muil men breidelt met toom en gebit, opdat het tot u niet genake.
Ik vind het verder een beetje beledigend om met berijmde psalmen aan te komen in zo'n gesprek. Ik neem natuurlijk expres het voorbeeld van de koe omdat er een bron is in de psalmen. Dat hoef je me dan heus niet uit te leggen. Maar dat is misschien weer wat overgevoelig van mijn kant.
@Ad Anker:
Ik begrijp dat ik daarmee op andermans tenen sta, maar ik kan het toch niet anders zien. Ik doe mijn best mij duidelijk en begrijpelijk uit te drukken. Dat sommige mensen dat oneerbiedig vinden, komt mijns inziens omdat ze de verkeerde dingen als heilig zien.
Voor het overige denk ik dat je ds. Sonnevelt geen recht doet als je hem deze beschuldiging van de auteurs in de schoenen schuift. Hij zegt alleen iets over de volgordelijkheid in de ervaringen. Daarover ging jouw vraag echter niet, en daar heb ik ook geen antwoord op gegeven.
Ik vind die volgordelijkheid cultureel bepaald. Alleen al het denken in oorzaak en gevolg is cultureel bepaald, denk ik. Al is het mijns inziens volkomen juist.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee hoor. Dit gaat niet over op tenen staan. Heb ik doorgaans niet zo'n last van. Ik wijs je er op dat je dingen, naar ik hoop onbedoeld, belachelijk maakt.@Ad Anker:
Ik begrijp dat ik daarmee op andermans tenen sta, maar ik kan het toch niet anders zien. Ik doe mijn best mij duidelijk en begrijpelijk uit te drukken. Dat sommige mensen dat oneerbiedig vinden, komt mijns inziens omdat ze de verkeerde dingen als heilig zien.
Voor het overige denk ik dat je ds. Sonnevelt geen recht doet als je hem deze beschuldiging van de auteurs in de schoenen schuift. Hij zegt alleen iets over de volgordelijkheid in de ervaringen. Daarover ging jouw vraag echter niet, en daar heb ik ook geen antwoord op gegeven.
Ik vind die volgordelijkheid cultureel bepaald. Alleen al het denken in oorzaak en gevolg is cultureel bepaald, denk ik. Al is het mijns inziens volkomen juist.
Jouw visie op volgordelijkheid: je maakt er een aardig woordspel van, en je bent geslaagd. Want je hebt gelijk. Blijft wel de vraag of de volgordelijkheid in de HC, de sacramentsformulieren en bepaalde Bijbelteksten en -hoofdstukken ook cultureel bepaald of als bij geval zo genoteerd gezien moeten worden.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik bedoel zeker niet hier een woordenspel van te maken. Ik beschouw je vragen als redelijke vragen, waarop ik een zo goed mogelijk antwoord geef.
Over het wel of niet in het belachelijke trekken, heb ik ook nagedacht. Ik denk niet dat in een andere culturele context het voorbeeld van de koe vreemder in de oren klinkt dan het beleven van Goede Vrijdag. Integendeel, ik vermoed dat er wereldwijd meer christenen zich iets kunnen voorstellen bij een geloofservaring naar aanleiding van de uitroep van Asaf dan naar aanleiding van de heilsfeiten.
De volgorde in de catechismus is een volgorde in het onderwijs en ik denk dat het in een westerse cultuur niet goed mogelijk is die volgorde om te draaien. Of dat elders anders is, daar heb ik geen idee van. Naarmate de mensen minder van hun omgeving begrijpen, spelen oorzaak en gevolg een kleinere rol in hun dagelijkse leven. Misschien is dat ook wel een reden van de steeds grotere nadruk op het gevoel in onze tijd.
Over het wel of niet in het belachelijke trekken, heb ik ook nagedacht. Ik denk niet dat in een andere culturele context het voorbeeld van de koe vreemder in de oren klinkt dan het beleven van Goede Vrijdag. Integendeel, ik vermoed dat er wereldwijd meer christenen zich iets kunnen voorstellen bij een geloofservaring naar aanleiding van de uitroep van Asaf dan naar aanleiding van de heilsfeiten.
De volgorde in de catechismus is een volgorde in het onderwijs en ik denk dat het in een westerse cultuur niet goed mogelijk is die volgorde om te draaien. Of dat elders anders is, daar heb ik geen idee van. Naarmate de mensen minder van hun omgeving begrijpen, spelen oorzaak en gevolg een kleinere rol in hun dagelijkse leven. Misschien is dat ook wel een reden van de steeds grotere nadruk op het gevoel in onze tijd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Met de rechtvaardigheid van God wordt wel degelijk óók de straffende rechtvaardigheid bedoeld. En het zeker wel Bijbels om te zien dat er spanning ontstaat tussen deze beide eigenschappen van God, in de zin dat Hij de zonde móét straffen, ook op basis van Zijn woorden (bedreigingen) (dan heb je ook direct een andere eigenschap van God, namelijk die van de waarheid).liz boer schreef: Omdat ik vaker gehoord heb God is barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig, zie ik hier dat je deze eigenschappen zeker niet tegen elkaar kunt uitspelen.
Wat jij “vaker hoort” staat gewoon letterlijk in de HC:
Vraag 11
Is dan God ook niet barmhartig?
God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig : daarom, zo eist zijn gerechtigheid, dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is, met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.
(Je staat daar, neem ik aan, gewoon achter? Want op basis van je reactie ga ik daaraan twijfelen. )
Dáárom juist (!) is Christus Jezus de enige Weg tot behoud. Door Zijn verzoenende arbeid -en alleen in Hem- kan God zowel barmhartig als rechtvaardig zijn. En dus moeten wij allen weten of we in Christus zijn. Dat is juist wat de HC ons duidelijk wil maken.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Moet ik nu bij elke reactie de drie stukken erbij halen?TSD schreef:Met de rechtvaardigheid van God wordt wel degelijk óók de straffende rechtvaardigheid bedoeld. En het zeker wel Bijbels om te zien dat er spanning ontstaat tussen deze beide eigenschappen van God, in de zin dat Hij de zonde móét straffen, ook op basis van Zijn woorden (bedreigingen) (dan heb je ook direct een andere eigenschap van God, namelijk die van de waarheid).liz boer schreef: Omdat ik vaker gehoord heb God is barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig, zie ik hier dat je deze eigenschappen zeker niet tegen elkaar kunt uitspelen.
Wat jij “vaker hoort” staat gewoon letterlijk in de HC:
Vraag 11
Is dan God ook niet barmhartig?
God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig : daarom, zo eist zijn gerechtigheid, dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is, met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.
(Je staat daar, neem ik aan, gewoon achter? Want op basis van je reactie ga ik daaraan twijfelen. )
Dáárom juist (!) is Christus Jezus de enige Weg tot behoud. Door Zijn verzoenende arbeid -en alleen in Hem- kan God zowel barmhartig als rechtvaardig zijn. En dus moeten wij allen weten of we in Christus zijn. Dat is juist wat de HC ons duidelijk wil maken.
Ik heb het er over dat je het niet to elkaar uit mag spelen, lees ook eens het ten eerste in het Avondmaalsformulier, daar zie je duidelijk dat die beide Eigenschappen van God elkaar versterken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gereformeerde Gemeenten
https://www.rd.nl/opinie/maak-werk-van- ... -1.1537090
Deze auteur, dat was toch die advokaat die de voormalige predikant van GG Kruinigen adviseerde?
Deze auteur, dat was toch die advokaat die de voormalige predikant van GG Kruinigen adviseerde?
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zie dit draadje: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 91#p821273Zwaluw2 schreef:https://www.rd.nl/opinie/maak-werk-van- ... -1.1537090
Deze auteur, dat was toch die advokaat die de voormalige predikant van GG Kruiningen adviseerde?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bericht ds. J. Mijnders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-j-m ... met-preken
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-j-m ... met-preken
Re: Gereformeerde Gemeenten
Mooi hoe hij dit schrijft.Zeemeeuw schreef:Bericht ds. J. Mijnders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-j-m ... met-preken
Eens hartelijk gesprek met hem gehad. Klein in zichzelf.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 04 jan 2019, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo is dat. Ooit preekte hij bij ons over het licht, dat voor de rechtvaardigen is gezaaid, met vrolijkheid voor de oprechten van hart. Dat zal ik niet snel vergeten.
In zo'n brief zie ik dat licht en die vrolijkheid oplichten.
Ontroerend.
In zo'n brief zie ik dat licht en die vrolijkheid oplichten.
Ontroerend.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bij ons over Hebr. 2: 9a;
'Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond' ...onvergetelijk!
'Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond' ...onvergetelijk!
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
...en ruim voor een ander.Bezorgd schreef:Mooi hoe hij dit schrijft.Zeemeeuw schreef:Bericht ds. J. Mijnders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-j-m ... met-preken
Eens hartelijk gesprek met hem gehad. Klein in zichzelf.
Hij was (en is!) ook begaan met het geheel van de gemeenten. Zo kwam hij tot op hoge leeftijd ook bij de bevestiging en intrede van dominees en kandidaten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Gisteren werd er in de gemeente gebeden voor Ds. J.S. van der Net.
Heeft iemand enig idee hoe het met hem gaat?
Zou hij nog weer terug op de preekstoel kunnen komen?
Heeft iemand enig idee hoe het met hem gaat?
Zou hij nog weer terug op de preekstoel kunnen komen?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)