Is dit geen oordeel?W.b. het boek van van der Zwaag zitten verschillende betrokkenen denk meer in over hun eigen belangen in deze.
Bevinding en prediking
Ik bedoel het absoluut niet oordelend, maar vraag me af wat het uitgangspunt van de predikanten is om dit boek te verwerpen.
Lees pag. 309 Er wordt in verscheidene kerken geleerd dat je eerst heel diep je ellende moet voelen en dit eerst goed doorleeft moet hebben voordat je mag zeggen dat de Heere in je werkt.
Veel mensen wachten en wachten daarom tot ze hun zonden wel genoeg voelen. Dit is een dwaalspoor, wij zullen zonder dat de Heilige Geest het werkt nooit last van onze zonden krijgen, dus daarom moeten wij daarop ook niet gaan zitten wachten, maar actief de Heere zoeken. Dat is ook Gods bevel. Hij schrijft ook in zijn Woord, "Zoekt en gij zult vinden.
Dit schrijft Bunyan in zijn boek: Komen tot Jezus Christus,"wij kunnen daardoor onszelf in de weg staan". omdat wij niet voldoen aan onze eigen criteria. Terwijl Jezus alleen zegt: Volg gij mij!
Dit bedoelde ik met die opmerking, waarom lezen de desbetreffende predikanten niet eerlijk de kritiek in het boek en toetsen dit aan de bijbel?
En als je van mening blijft verschillen, blijf toch respect voor elkaar houden, en dat mis ik weleens.
Dat merk je overigens in alle kringen, zo ook binnen PKN en HHK.
Wat stralen wij als kerk uit naar de wereld?
Lees pag. 309 Er wordt in verscheidene kerken geleerd dat je eerst heel diep je ellende moet voelen en dit eerst goed doorleeft moet hebben voordat je mag zeggen dat de Heere in je werkt.
Veel mensen wachten en wachten daarom tot ze hun zonden wel genoeg voelen. Dit is een dwaalspoor, wij zullen zonder dat de Heilige Geest het werkt nooit last van onze zonden krijgen, dus daarom moeten wij daarop ook niet gaan zitten wachten, maar actief de Heere zoeken. Dat is ook Gods bevel. Hij schrijft ook in zijn Woord, "Zoekt en gij zult vinden.
Dit schrijft Bunyan in zijn boek: Komen tot Jezus Christus,"wij kunnen daardoor onszelf in de weg staan". omdat wij niet voldoen aan onze eigen criteria. Terwijl Jezus alleen zegt: Volg gij mij!
Dit bedoelde ik met die opmerking, waarom lezen de desbetreffende predikanten niet eerlijk de kritiek in het boek en toetsen dit aan de bijbel?
En als je van mening blijft verschillen, blijf toch respect voor elkaar houden, en dat mis ik weleens.
Dat merk je overigens in alle kringen, zo ook binnen PKN en HHK.
Wat stralen wij als kerk uit naar de wereld?
Helemaal niet! Het is jouw interpretatie van hun werken.Oorspronkelijk gepost door LeoniusZeker, maar niet over de staat van mensen, maar over hun werken....Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIs dit geen oordeel?W.b. het boek van van der Zwaag zitten verschillende betrokkenen denk meer in over hun eigen belangen in deze.
Gr.,
Nu snap ik je even niet....Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHelemaal niet! Het is jouw interpretatie van hun werken.Oorspronkelijk gepost door LeoniusZeker, maar niet over de staat van mensen, maar over hun werken....Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIs dit geen oordeel?W.b. het boek van van der Zwaag zitten verschillende betrokkenen denk meer in over hun eigen belangen in deze.
Gr.,
Wel, wat jij zegt kun je op geen enkele manier bewijzen. Dat betrokkenen meer inzitten over hun eigen belangen, is jouw oordeel over hun werken (wat die werken dan ook mogen zijn), op grond van een negatieve interpretatie.Oorspronkelijk gepost door LeoniusNu snap ik je even niet....Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHelemaal niet! Het is jouw interpretatie van hun werken.Oorspronkelijk gepost door LeoniusZeker, maar niet over de staat van mensen, maar over hun werken....Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Is dit geen oordeel?
Gr.,
Dat mag dus kennelijk.
Ik geloof nu echt dat je mijn reacties en die van anderen door elkaar haalt. Ik weet werkelijk niet waar je het nu over heeft....Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWel, wat jij zegt kun je op geen enkele manier bewijzen. Dat betrokkenen meer inzitten over hun eigen belangen, is jouw oordeel over hun werken (wat die werken dan ook mogen zijn), op grond van een negatieve interpretatie.Oorspronkelijk gepost door LeoniusNu snap ik je even niet....Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHelemaal niet! Het is jouw interpretatie van hun werken.Oorspronkelijk gepost door Leonius Zeker, maar niet over de staat van mensen, maar over hun werken....
Gr.,
Dat mag dus kennelijk.
Het zijn inderdaad niet je eigen woorden, maar wel woorden waar je je instemming mee heb betuigd.
En ik zie steeds, niet alleen bij jou, van die steken onder of boven water naar GG-dominees. Je zou je eigen postings nog maar eens moeten bekijken!
Overigens is er m.i. genoeg kritiek te leveren op de GG en op GG-dominees, maar dat moet dan wel gefundeerd en niet in de trant van: ze beweren dit en ze denken dat en ze zijn bang voor hun eigen hachje etc. etc.
Tot slot: ik ben zelf geen GG'er en ik zie ook heel goed de gebreken van de GG.
En ik zie steeds, niet alleen bij jou, van die steken onder of boven water naar GG-dominees. Je zou je eigen postings nog maar eens moeten bekijken!
Overigens is er m.i. genoeg kritiek te leveren op de GG en op GG-dominees, maar dat moet dan wel gefundeerd en niet in de trant van: ze beweren dit en ze denken dat en ze zijn bang voor hun eigen hachje etc. etc.
Tot slot: ik ben zelf geen GG'er en ik zie ook heel goed de gebreken van de GG.
Je haalt dan toch echt dingen door elkaar. Ik heb tot nu toe alleen gereageerd op jouw postings, en niet steun betuigt aan anderen, omdat ik graag mijn eigen lijn vasthoud......Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het zijn inderdaad niet je eigen woorden, maar wel woorden waar je je instemming mee heb betuigd.
En ik zie steeds, niet alleen bij jou, van die steken onder of boven water naar GG-dominees. Je zou je eigen postings nog maar eens moeten bekijken!
Overigens is er m.i. genoeg kritiek te leveren op de GG en op GG-dominees, maar dat moet dan wel gefundeerd en niet in de trant van: ze beweren dit en ze denken dat en ze zijn bang voor hun eigen hachje etc. etc.
Tot slot: ik ben zelf geen GG'er en ik zie ook heel goed de gebreken van de GG.
Bovendien beschuldig je me van dingen die je niet waar maakt. Graag direct met bewijzen komen, zodat ik kan zien of je argumenten kloppen, nu hangen ze in het luchtledige. Zo ook de beschuldiging dat ik "onder of boven water" steken zou geven naar GG-dominees. Wie dan? Welke GG-dominee(s) heb ik dan persoonlijk aangevallen??? Áls ik al iets heb gezegd, dan was dat op basis van argumenten/gedachtes/beweringen e.d. van de predikanten zelf. Daarmee val ik nog niet de persoon van de predikant aan....
Dus ik zou zeggen: wees voortaan in je beschuldigingen concreet, en ga in op argumenten van de ander, wat je tot nu toe in mijn geval nog niet gedaan heb, dan alleen suggestieve opmerkingen te plaatsen.....
Gr.,
Zoiets bijvoorbeeld.Bovendien is de sfeer die eromheen is gecreeërd niet afkomstig van Van der Zwaag, maar van de GG bobo's erom heen die het zonder argumenten de grond in hebben geboord.....
Maar even ter zake: ik ben op dit forum om te discussiëren en niet om me steeds tegen aantijgingen te moeten verdedigen. Ik voel me door jou, Lenonius, steeds in een hoek gedrongen met een soort mes op mijn keel. Dat is misschien niet je bedoeling, maar zo voelt het wel.
En welke argumenten zou je nog graag beantwoord willen zien? Dat hoor ik dan nog graag.
[Aangepast op 9/7/05 door Afgewezen]
Ik noem hier GG-bobo's bewust en niet de GG-predikanten o.i.d. Er zijn verschillende mensen binnen de GG met een bepaalde status die kritisch, suggestief, veroordelend en helaas zonder argumenten, tegen het boek zijn ingegaan. Bovendien ben ik daar uitvoerig op ingegaan in de desbetreffende topics, dus dan zou je dat moeten nalezen. Dan begrijp je mijn reactie wat dit aangaat denk ik wat beter.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenZoiets bijvoorbeeld.Bovendien is de sfeer die eromheen is gecreeërd niet afkomstig van Van der Zwaag, maar van de GG bobo's erom heen die het zonder argumenten de grond in hebben geboord.....
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is voor mij precies dezelfde reden om hier te 'zijn'. Maar...ik merkte op de één of andere manier toch dat je niet echt discussieerde maar meer stellingen poneerde, ook als ik probeerde met argumenten het tegendeel probeerde te tonen. Althans, die indruk kreeg ik en daar kan ik gewoon slecht tegen....Maar even ter zake: ik ben op dit forum om te discussiëren en niet om me steeds tegen aantijgingen te moeten verdedigen.
Nou dat is zeer zeker niet de bedoeling. Als je het zo ervaren hebt dan bij dezen mijn welgemeende excuses!! Ik heb alleen proberen aan te dringen op wat meer respect voor de andersdenkende, omdat ik iets persoonlijks bespeurde in je postings. Niet zozeer naar mij, als wel naar anderen. En omdat je die angst bij mij dus niet geheel kon wegnemen (door wat voor oorzaak dan ook), drong ik dus zo aan.Ik voel me door jou, Lenonius, steeds in een hoek gedrongen met een soort mes op mijn keel. Dat is misschien niet je bedoeling, maar zo voelt het wel.
Nou, ik heb diverse reacties geplaatst, zonder dat je daar echt op ingaat. Het gaat voor mijn gevoel een beetje zo: iemand post wat-jij reageert - ik reageer - punt. En zo gaat dat door. Maar dat is niet echt discussieren en argumenten uitwisselen. Concreter: kijk eens naar mijn reactie van 8/7 en hoe daar vervolgens op is geantwoord.En welke argumenten zou je nog graag beantwoord willen zien? Dat hoor ik dan nog graag.
Gr.,
Want er is zeker in die kerken het gevaar van de "derde" weg
Met deze opmerking verwees ik naar dit verhaal:
Een Derde Weg ?! (de rechterkant van de brede weg)
------------------
Beste vrienden/kennissen/...
Pasgeleden kreeg ik onderstaand verhaal via de mail binnen samen met het stukje wat je nu eerst leest. Ik vond het ingrijpend. Misschien hebt je het al een keer gelezen, lees het dan nog eens. Onderstaand stukje geeft weer de werkelijkheid waarin wij verkeren. Iedere keer als we weer een rouwadvertentie lezen, of lezen van een ongeluk, worden we weer stilgezet bij het leven. Je leven hier kan zo onverwachts over zijn.
Waar ben jij nu druk mee geweest? Waar ben je nu druk mee? Gaat het bij jou meer om de bijzaken dan om de Hoofdzaak? De hoofdvraag voor ons is in ieder geval: Is jouw paspoort getekend? Of ... ben je nog op de derde weg?
Onderstaand stuk is geschreven vanuit oprechte m.b.t. het gevaar dat onze aandacht van de godsdienst zelf wordt afgetrokken, dat we ons meer bezig gaan houden met de bijzaken, met de vormen. Dat dit levensgevaarlijk is heeft Jezus zelf gezegd in Mattheüs 15 (vooral vs 6-9), toen Hij sprak tegen godsdienstige mensen, die zich in uiterlijke zin keurig aan de geboden Gods hielden en zich geheel conformeerden aan de Tra ditie. In bepaald opzicht kan het onderstaande verhaal heel eenzijdig zijn, maar toch geloof ik dat u/jij bepaalde zaken zult herkennen.
------------------
Ik droomde eens over twee Wegen. Die wegen bevonden zich op de Aarde. Ze verbonden de eeuwigheid die achter lag met de eeuwigheid die komen zou.
De ene Weg was breed en makkelijk begaanbaar, de andere Weg daarentegen smal en moeilijk te bewandelen. Op beide Wegen bevonden zich mensen, heel veel mensen, hoewel er zich op de Brede Weg veel meer bevonden dan op de Smalle Weg.
Ik zag dat beide Wegen bewandeld werden door allerlei soorten mensen: blanke en bruine, jonge en oude, begaafde en minder begaafde, rijke en arme. Al deze mensen vormden tezamen een ontelbare menigte, die zich allen voorwaarts spoedden.
Maar waarheen? vroeg ik me af. Wat is hun bestemming?
Toen ik de Wegen wat beter bekeek, verbleekte ik, want ineens zag ik waar die Brede Weg eindigde. O, daar zag ik een Poel, die brandde van vuur en sulfer. Ik hoorde daar geween en het knersen van tanden. Ook zag ik daar rook, afkomstig van gepijnigde mensen, die opging tot in de eeuwigheid. Ik zag de Eeuwige Verdoemenis.
Ik keek weer naar al die mensen die op de afschuwelijke, doodlopende Weg liepen. Zagen zij dan niet wáár ze zich heen spoedden? Lang hoefde ik daar niet over te peinzen, want aan velen van hen was te zien dat ze inderdaad niet wisten waar deze Weg eindigde. De meesten bekommerden zich daarover ook totaal niet over. Ze genoten zo van al datgene wat aan weerszijden van de Brede Weg naar hun lonkte: rijkdom, plezier, macht, muziek, seks, drank en allerlei andere soorten van vermaak. Ik merkte dat verreweg de meeste van deze mensen maar één doel voor ogen hadden: laat ons eten, drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven wij!
Wanhopig vroeg ik me af of er dan niemand was die zich bekommerde om deze menigte, die onherroepelijk verloren zou gaan.
Toen zag ik ineens iets tussen de Brede en de Smalle Weg staan. Het was een houten Kruis. En aan dat Kruis hing een Man. Een Man van smarten. Zijn handen waren doorboord. Zijn Bloed vloeide. Zijn gelaat was getekend door smartelijk lijden. Maar o, dat gelaat straalde tegelijkertijd zóveel bewogenheid uit, dat het me diep, ja zeer diep ontroerde. Zijn blik ging over de zich naar het Verderf voortspoedende mensen. Toen hoorde ik dat deze Man iets naar hen riep, met luide stem: ?Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer!?
Toen begreep ik dat er wel Iemand was Die Zich bekommerde om verloren mensen. Het was het Lam Gods Zelf, Dat de zonden der wereld wegnam. Door het Bloed dat vloeide uit de doorboorde handen van die Man was er dus wel een Weg ter ontkoming.
Mijn blik werd getrokken naar die Weg, die Smalle Weg. Ik vroeg me af waar de mensen die op deze Weg liepen naar toe zouden gaan. Toch niet naar dezelfde Bestemming als die anderen? Maar neen, wat ik daar, aan het eind van die Weg zag, was zo anders, zo onnoemelijk anders. Ik zag daar een Gouden Stad. En iets in deze Stad gaf Licht, een Licht zo groot en zo wonderlijk schoon. Ook hoorde ik er gezang, wat zo vreugdevol en zo heilig klonk, ja zo geheel anders dan die wanhopige kreten uit die afschuwelijke Poel. Ik zag daar aanbidding, vreugde en geluk. Er was daar geen traan, geen droefheid, geen berouw en geen pijn te bespeuren. Ik zag daar de Eeuwige Gelukzaligheid.
Haastig wendde ik me weer tot de menigte op de Brede Weg. De meesten zagen het Kruis niet. Ook hoorden ze de Stem van de Man der Smarten niet. Ze liepen maar door en door? Geschokt, maar ook met een van blijdschap trillende stem riep ik hen toe: Het Lam Gods heeft geen lust in uw dood, die u weliswaar verdient, maar daarin dat u zich bekeert en leve! O mensen, een ieder die in Hem gelooft tot vergeving van zonden zal niet verderven, maar eeuwig leven! Haast u en spoed u toch naar het Kruis. Die Man der smarten heeft gezorgd voor een Weg ter ontkoming. Haast u om uws levens wil.
Maar helaas, ook mijn stem ging grotendeels verloren in het rumoer en gedruis van de menigte.
O jawel, een enkeling keek vluchtig op, stond een ogenblik stil, maar werd al snel weer meegevoerd met de stroom van mensen. Anderen stonden wat langer stil, bewogen zich naar het Kruis, maar werden er toch weer vanaf gehouden door de verleidingen langs de Weg. En zo bleven de meesten zich voortspoeden, regelrecht naar het Verderf, regelrecht naar hun eeuwige ondergang.
Ineens zag ik dat er aan de rechterkant van de Brede Weg een soort afgebakend Paadje liep.
Op dat Paadje liepen ook mensen. Deze mensen gedroegen zich echter zo geheel anders dan die anderen op de Weg. Hun gezichten stonden ernstig. Ze deden niet mee met al die genietingen van de anderen, van de wereld. Kennelijk wisten zij wel waar deze Weg eindigde. En kennelijk wisten zij ook van het Kruis en die Smalle Weg ter ontkoming, want velen van hen bleven er stilstaan en keken er van een afstand naar. Terwijl ze daar stonden praatten ze druk met elkaar. Maar waarover spraken zij dan? vroeg ik me af. En waarom bleven er zovelen op een afstand? De eeuwigheid komt toch ook voor hen steeds dichterbij?
Ik kwam naderbij en ging luisteren naar hun gesprekken. Ze spraken met elkaar over een weg, een weg naar het Kruis dat voor hen stond. Ze legden elkaar uit wat er eerst moest gebeuren voordat ze naar dat Kruis mochten gaan. Ze konden ook precies uitleggen hoe die Weg liep en hoe moeilijk begaanbaar die was. Ze spraken zo vol overtuiging dat het net leek alsof ze er zelf geweest waren. Maar, hoorde ik ze eerlijk zeggen, dat was niet zo. Ze hadden dat gehoord en gelezen.
Ze discussieerden verder over allerlei zaken, zoals geopenbaarde en verborgen wil van God en aanbod van genade.
Ik liep naar een andere groep mensen die ook voor het Kruis stonden en er over spraken. Er waren, zo merkte ik, hele wijze mensen bij. Ze hadden allerlei dikke boeken bestudeerd en konden daaruit heel veel citeren. Zij wisten zodoende precies hoe God werkte. Daardoor konden ze aangeven wie wel en wie niet naar het Kruis mochten gaan. Ze vroegen de mensen die hun zondelast bij het Kruis wilden neerwerpen of ze die last wel echt voelden en of zij er wel diep genoeg onder gebukt gingen. Het ging zomaar niet, zeiden ze.
En vele mensen die naar hen luisterden liepen door, want ja, dat hadden ze nog niet beleefd. Weer schrok ik want zo hechtten ze meer waarde aan wat die mannen zeiden dan aan wat die Man aan het Kruis sprak. Anderen vroegen zich af tot wie het Lam Gods nu eigenlijk sprak , daar aan het Kruis. Tot allen, zeiden sommigen, maar je hebt niet veel aan die Boodschap, vervolgden ze, als je niet aan jezelf ontdekt bent. Ze voegden er nog heel nadrukkelijk aan toe dat dat Gods werk is. Toen zag ik dat ook velen die naar hen luisterden doorliepen, mismoedig, want God had hen nog niet aan henzelf ontdekt. Ze begrepen dat niet echt, zo hoorde ik enkelen zeggen, want ze baden wel drie keer per dag om een Nieuw Hart en dat was hun nog steeds niet gegeven. En zo liepen ze verder, geen acht slaande op de Stem die hun toeriep: Mijn zoon, geef Mij uw hart! Zij konden dat immers niet zelf?
Anderen zeiden dat de Boodschap maar voor enkelen op deze Weg was. Natuurlijk niet voor allemaal, dat leren de Lichten, zo hoorde ik, de mensen die zich zo graag laten bedriegen en die met een Ingebeelde Hemel naar de Hel zullen gaan. Nee, zeiden ze, laten wij maar veilig hier blijven, laten wij onszelf niet bedriegen met een aangepraat geloof. En ze vervolgden ook hun weg, hun weg naar het Verderf.
Ik bemerkte dat al deze ernstige mensen zich ook met veel andere godsdienstige zaken bezig hielden, terwijl de Rampzaligheid met elke stap dichterbij kwam. Ze discussieerden over de schrijfwijze van een van de namen van de Zaligmaker, Here of Heere, over het wel of niet ritmisch zingen van Psalmen en over vele andere zaken die de Vorm en het Uiterlijk betroffen. Ook werd er zeer afkeurend gesproken over die goddeloze wereld, die mensen die zich alleen maar bezig hielden met vermaak en over zogenaamde christenen, die Juichende Christenen, mensen die Het zelf grepen en Het altijd bezaten. Zijzelf waren zo heel anders, zij waren tenminste Eerlijk Onbekeerd. En zo zag ik tot mijn grote ontsteltenis ook velen van deze mensen zich voortspoeden op de Brede Weg, weliswaar aan de rechterkant ervan, maar toch op weg naar dezelfde Bestemming, op weg naar een nimmer eindigende Eeuwigheid.
Geschokt riep ik hen toe: Laat u toch met God verzoenen! Heden indien gij Zijn Stem hoort, verhardt u niet, maar laat u leiden! O mensen, hoe zult gij ontvlieden indien ge op zo?n grote Zaligheid geen acht geeft? De meeste mensen keken daar echter niet van op. Ze kenden deze woorden zo goed, want ze bezaten het Woord van God. Ze hadden dat al vaak gelezen. Enkelen kwamen echter naar me toe en zeiden: ?Meneer, die Uitnodiging is niet voor ons allemaal, die is alleen voor de Uitverkorenen en als we daarbij horen, dan zal God ons zelf wel trekken. Anders heeft het echt geen zin als we ons tot God wenden? en vervolgens liepen ze verder.
Dit had ik al eerder gehoord, toen ik luisterde naar hun gesprekken. Maar ik kon niet begrijpen dat dit er zo koud en zakelijk uitkwam. Wisten ze dan toch niet waar deze Weg eindigde? Ik riep ze achterna: ?Maar mensen, in de Bijbel staat dat God met vlammend vuur wraak zal doen over degenen die het Evangelie van de Heere Jezus Christus ongehoorzaam zijn. En er staat ook dat Hij zal lachen en spotten in uw verderf, omdat u geweigerd hebt u zich tot Hem te keren! Zal God dan lachen, spotten en zich op u wreken terwijl Hij zelf bepaald heeft dat u zou weigeren om op de uitnodiging in te gaan? Zou God zo onrechtvaardig zijn?
Een draaide zich nog om en zei: U moet niet denken dat u het weet. Onze dominee zegt dit en ik voel gewoon dat dat de zuivere waarheid is. Ook hij liep verder, het Verderf tegemoet. Anderen zeiden: Wat wij aan het Kruis horen is de uitwendige roeping. Zodra Hij ons inwendig roept, ja, dan kunnen we ons laten leiden. En weet u niet dat wij onszelf niet kunnen bekeren, dat God dat moet doen?? Ik antwoordde: Ja dat is waar, maar God wil het toch ook doen? Ziet toch af van uzelf en uw ellendige bestaan en vertrouw geheel op Hem, dan zal u niet beschaamd uitkomen! O wendt u toch naar Hem, Die alles in u wil werken wat uzelf niet kunt!?
Meneer, zo zeiden ze, dat kan alleen door de werking van de Heilige Geest en als Die gaat werken, nou, dan komt het allemaal vanzelf, want Die werkt onwederstandelijk!? Ik antwoordde: ?U heeft gelijk dat het de Heilige Geest is die harten wederbaart, maar dat ontslaat u toch niet van uw verantwoordelijkheid om u geheel aan de Heere Jezus over te geven? U kunt God toch straks niet verwijten dat u er niets aan kon doen dat u niet bekeerd bent, omdat de Heilige Geest het bij u niet wilde werken. Trouwens, weet u wel dat u het vermogen heeft om de Heilige Geest te weerstaan .. ?!? Doch ook zij draaiden zich om en vervolgden hun weg, hun weg richting de Eeuwige Rampzaligheid, zichzelf staande houdend met de gedachte dat ze het immers zelf niet konden.
Weer iemand anders riep me toe: Zeg, dat gaat zomaar niet. Wat moet ik bij het Kruis doen? Ik moet eerst mijn zonde en onmacht echt beseffen, pas dan mag ik bij het Lam Gods komen. Onze dominee waarschuwt altijd voor mensen die zomaar naar de Heere Jezus gaan. Nee, eerst ellende, dan pas verlossing!? En ook hij vervolgde zijn weg. Ik riep hem nog achterna: Maar meneer, het Woord van God geeft aan dat u ellendig bent, of u het beseft of niet! U zult uw onwaardigheid vanuit uzelf nooit volledig beseffen! Spoed u toch naar het Kruis. Daar is Iemand die u uw ogen voor uw ellendigheid wil openen, maar Die u ook wil laten zien Wie Hijzelf is! Werp toch een blik op de Verlosser? het is nog Genadetijd!? Hij keerde zich nog een keer om en riep: U dringt de mensen maar iets op? Een Jezus van vijf letters?, waarna ook hij zich verder voortspoedde, langs het Kruis, langs de Zaligmaker, op weg naar de Hel.
Keer op keer riep ik de mensen toe dat buiten de Heere Jezus geen leven is, maar een eeuwig zielsverderf en dat ze zich op weg naar de Eeuwige Rampzaligheid bevonden. Maar de meesten hadden hun argumenten om op de Brede Weg te blijven. En die argumenten klonken zo vroom, zo rechtzinnig. Ze gelóófden er echt in.
En zo merkte ik tot mijn grot e ontsteltenis dat ook de meesten van déze mensen op dat Paadje aan de rechterzijde van de Brede Weg bléven lopen, langs het Kruis en de Smalle Weg, waar ze zo dicht bij waren. Samen met die Anderen. Samen het Kruis voorbij. Samen geen acht slaand? op die Stem. Samen naar het Verderf. Aan het eind zag ik de Brede Weg en en het smalle Paadje aan de rechterkant ervan weer bij elkaar komen. O, daar zag ik al die mensen verenigd. De serieuze èn de goddeloze Goddelozen. Samen verenigd in die Poel die brandde van vuur en sulfer. Toen bleek dat er in wezen toch geen verschil was tussen al die mensen. Of toch wel?? vroeg ik me af.
Toen ik wat beter naar de Poel keek, merkte ik dat de wroeging voor die serieuze Goddelozen onverdraaglijker was dan voor die wereldse Goddelozen, en ik begreep waarom. Die ernstige Goddelozen wisten van de Smalle Weg, maar hadden die niet bewandeld. Hoe dan ook, nu was het voor hen allen te laat, voor eeuwig te laat? Al die mensen moesten voor eeuwig op die afgrijselijke Plaats blijven. Ja, al degenen die niet gewild hadden dat het Lam Gods Koning over hen zou zijn en Hem verworpen hadden. Jawel, sommigen op een vrome manier, anderen op een goddeloze manier. Maar toch, beiden niet gewild ?verworpen?
Ik zag ook dat op die Plaats inderdaad géén Weg ter ontkoming meer was. Er was daar geen Man, geen Man van Smarten meer, die riep: Wend u naar Mij toe en wordt behouden. Er klonken wel andere stemmen, wanhopige stemmen: Had ik maar .., had ik maar ..
Maar het was voor hen te laat, voor eeuwig te laat.
De Genadetijd was over.
Toen ontwaakte ik.
O lezer, had ik maar dit, had ik maar dat; vult u/jij zelf de rest in en breng dat nù in praktijk, voordat het ook voor u te laat is! HEDEN, INDIEN GIJ ZIJN STEM HOORT, VERHARDT UW HARTEN NIET !!! (Hebr. 4:7)
Afgelopen zondag kerkte ik in een 'lichte GG', waar een kandidaat voorging. Iemand die de kinderen erg aansprak; hij sprak eenvoudige taal, en voor een GG-predikant relatief weinig moeilijke woorden. Toch miste ik iets...
Er werd uitgebreid verteld 'hoe God een mens bekeerd'. Nu heb ik daar opzich niet zoveel op tegen, dat past nu eenmaal in de preekstijl die binnen de GG gankelijk is. Wat me schokte was echter dat het mogelijk schijnt om te vertellen hoe God een mens bekeerd, zonder het te hebben over geloof en Christus (er werd wel gesproken over geloof, maar dat was het geloof in dat God met je begonnen is).
Lieve mensen, misschien hebben we de discussie te moeilijk gemaakt. Voor het toetsen van een preek, of ie wel gereformeerd is, hebben we toch geen 1100 blz nodig? Dat past toch in een paar regels! En zelfs die paar regels kunnen we samenvatten met de woorden van Paulus Christus is alles. Een preek waar dát niet centraal staat is niets meer dan een ijdel verhaal van woorden.
Ik wordt er verdrietig van. Ik heb de GG lief, en de meeste predikanten hoor ik graag. Waarom worden die paar hyper-calvinisten getolereerd? Waarom laten we de waarheid verduisterd worden?
Er werd uitgebreid verteld 'hoe God een mens bekeerd'. Nu heb ik daar opzich niet zoveel op tegen, dat past nu eenmaal in de preekstijl die binnen de GG gankelijk is. Wat me schokte was echter dat het mogelijk schijnt om te vertellen hoe God een mens bekeerd, zonder het te hebben over geloof en Christus (er werd wel gesproken over geloof, maar dat was het geloof in dat God met je begonnen is).
Lieve mensen, misschien hebben we de discussie te moeilijk gemaakt. Voor het toetsen van een preek, of ie wel gereformeerd is, hebben we toch geen 1100 blz nodig? Dat past toch in een paar regels! En zelfs die paar regels kunnen we samenvatten met de woorden van Paulus Christus is alles. Een preek waar dát niet centraal staat is niets meer dan een ijdel verhaal van woorden.
Ik wordt er verdrietig van. Ik heb de GG lief, en de meeste predikanten hoor ik graag. Waarom worden die paar hyper-calvinisten getolereerd? Waarom laten we de waarheid verduisterd worden?
Een kandidaat is in de GG iemand die nèt z'n opleiding heeft afgerond.Oorspronkelijk gepost door memento
Afgelopen zondag kerkte ik in een 'lichte GG', waar een kandidaat voorging.
<knip>
Waarom worden die paar hyper-calvinisten getolereerd? Waarom laten we de waarheid verduisterd worden?
En als je dan dit hoort: zegt dat iets over de opleiding?
Niet alles, zeker niet, maar toch...
Die 1100 pagina's waren nodig, hard nodig! Maar men wil het niet horen...
~~Soli Deo Gloria~~