Als ik dat zo lees, ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar ds. Moerkerkens exegese van bijv. Gal. 3:21:Oorspronkelijk gepost door Polemicus
In 'de rechte prediking' brengt ds Moerkeren dus een orde aan: eerst de wet, dan het Evangelie. Door de bediening van de wet wordt een zondaar levendgemaakt en wedergeboren (!). Eerst Johannes, daarna kwam Jezus.
Dit soort stukjes moet je zien tegen de achtergrond van de levendmaking uit de wet, de toeleidende weg tot Christus (in die zin dat levendgemaakte zondaren wel op de weg zijn, maar nog geen kennis hebben van Christus hebben) en de standenleer (die in het eerstbeginnende leven geen opwas is in de kennis van Christus, want Hij is dan de meest verborgen Persoon).
Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
En 2 Kor. 3:6-8:
Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter (van de wet!, C) doodt, maar de Geest maakt levend.
7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israels het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden,
8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?
Maar goed, wat ik vet gemaakt heb in Polemicus' quote, is niet letterlijk wat ds. Moerkerken schrijft, maar de interpretatie van Polemicus. Ik weet niet in hoeverre die overeenkomt met ds. Moerkerkens bedoeling?