Ik heb nog nooit een preek gehoord waarin gewaarschuwd werd over het vieren van sinterklaas. Onze dominee ( midden cgk) vierde zelf ook het sinterklaasfeest.Luther schreef:Ik kan me nog herinneren dat in een preek werd gewaarschuwd tegen het vieren van Sinterklaas, en dat pakjesavond schijnheilig werd genoemd: wel mee willen doen, maar net doen alsof je geen Sinterklaas viert.
Goed, zo stellig zou ik het zelf niet willen zeggen: iedereen zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Maar waarom moet je perse op 5 december cadeautjes aan elkaar geven? Is er een aanleiding voor? De enige aanleiding zie ik toch echt in het aansluiten bij een rooms-katholiek feest dat inmiddels allerlei volksfeestachtige trekken heeft gekregen. De argumenten heb ik in het inmiddels gesloten topic gegeven: Of je het nu pakjesavond noemt, of heel de santenkraam optuigt, het sluit aan bij een feest met een verklede man en knechten (over toneelspel gesproken) aan wie goddelijke eigenschappen worden toegekend: alwetend, alomtegenwoordig, onsterfelijk, etc., met een boek van gedachtenis, waarbij de sleutel is: wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is de roe. Is dat het beeld van goed en kwaad dat we onze kinderen willen meegeven? Het staat echt in schril contrast met de Bijbelse boodschap en het Godsbeeld dat we onze kinderen willen meegeven. Wij hebben daar altijd afstand van willen nemen, en ook niet de refovariant willen invoeren. Feitelijk doe je dan gewoon mee. Ik zie ook nergens een soort refoversie van carnaval bestaan, en terecht. Sinterklaas/pakjesavond zie ik op hetzelfde niveau.
Wij zijn gewend om onze kinderen met hun rapport een boek te geven. Met oud en nieuw ontvangen ze een verantwoord boek van opa en oma van beide kanten. Naarmate ze ouder worden , is dat steeds vaker een bezinnend boek (dus meditatief voor 12-18). Het boek rond het rapport is een beloning voor hun harde werken. Het bezinnende boek rond oud en nieuw is met name bedoeld voor een verantwoorde zondagsbesteding.
Daarbij denk ik dat je te veel doordraaft in de eigenschappen die jij noemt over sinterklaas. Jij volgt het sinterklaasjournaal blijkbaar niet

alom vertegenwoordigd. Daarbij wordt helemaal niet meer gesproken over stout en de roe. Sinterklaas komt naar Nederland om kinderen blij te maken, meer niet.
Wij geven onze kinderen ook een boek op sinterklaasavond. Het ene kind is er blijer mee dan het andere kind, want niet elk kind houdt van lezen. En tja bezinnende zondagsbesteding is ook niet aan elk kind besteed. Een aantal van onze kinderen bewegen graag en hebben dit nodig. Dus wij gaan vaak fietsen, steppen, skaten etc op zondag.