Nog een x +1Hendrien schreef:+1Luther schreef:Heel herkenbaar!Bezorgd schreef:Ik ben één keer van kerk veranderd. Wat mij vooral opvalt is dat er soms best makkelijk over gesproken wordt, maar ik heb het als een ingrijpende stap ervaren.
Verandering van kerkverband
Re: Verandering van kerkverband
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Toen ik de eerste keer naar een bioscoop ging, vond ik het ook een hele stap. (Ik maakt toen wel de verkeerde keuze).
Afijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat de mate van moeite waarmee een overwogen keuze tot stand komt, de keuze niet legitimeert.
Afijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat de mate van moeite waarmee een overwogen keuze tot stand komt, de keuze niet legitimeert.
-
- Verbannen
Nee, zeker niet. Helemaal eens.Herman schreef:Toen ik de eerste keer naar een bioscoop ging, vond ik het ook een hele stap. (Ik maakt toen wel de verkeerde keuze).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- FlyingEagle
Verandering van kerkverband
Gedoopt, belijdenis, getrouwd in de GG.
Binnen de GG van meerdere gemeenten (doop)lid geweest.
Ik geloof direct dat van kerkverband veranderen een hele stap is wat je niet zomaar even doet. Ik zie het in mijn omgeving.
Wat veranderaars betreft moeten ze ook goed in de gaten houden dat er ook veel leden zijn die dezelfde zorgen hebben maar toch op hun post blijven. Ze zien vaak met lede ogen aan dat mensen vertrekken en zien hun gemeente veranderen zonder dat ze zelf die stap kunnen/willen zetten. Daar zit ook pijn.
Ik geloof direct dat van kerkverband veranderen een hele stap is wat je niet zomaar even doet. Ik zie het in mijn omgeving.
Wat veranderaars betreft moeten ze ook goed in de gaten houden dat er ook veel leden zijn die dezelfde zorgen hebben maar toch op hun post blijven. Ze zien vaak met lede ogen aan dat mensen vertrekken en zien hun gemeente veranderen zonder dat ze zelf die stap kunnen/willen zetten. Daar zit ook pijn.
Vind je dat over je eigen verandering?Herman schreef:Toen ik de eerste keer naar een bioscoop ging, vond ik het ook een hele stap. (Ik maakt toen wel de verkeerde keuze).
Zeker. Ik ben lid geworden in de gemeente van mijn vrouw (een legitieme reden) en ik overdenk die met gemak gemaakte keuze met regelmaat.liz boer schreef:Vind je dat over je eigen verandering?Herman schreef:Toen ik de eerste keer naar een bioscoop ging, vond ik het ook een hele stap. (Ik maakt toen wel de verkeerde keuze).
Wat wil je er dan mee zeggen???Herman schreef:Zeker. Ik ben lid geworden in de gemeente van mijn vrouw (een legitieme reden) en ik overdenk die met gemak gemaakte keuze met regelmaat.liz boer schreef:Vind je dat over je eigen verandering?Herman schreef:Toen ik de eerste keer naar een bioscoop ging, vond ik het ook een hele stap. (Ik maakt toen wel de verkeerde keuze).
Sorry, ik begrijp het nog niet.Jantje schreef:Excuses. Er zijn minderheden in die gemeenten díe dat vinden, en die daarom verhuizen. Begrijp je? Ze zien de gemeente steeds meer vervlakken, Avondmaalsgangers shoppen bij PKN-gemeenten, als dominee X of Y (en dan heb ik het niet alleen over dominees ter rechterzijde!) komt preken, en meer van zulk soort voorbeelden.Bezorgd schreef:Bezorgd schreef:Ik ken geen gemeenten waar dit speelt.Jantje schreef: Voor alle duidelijkheid: die vervlakking kan ook bínnen de GG plaatsvinden, al zal dat sommigen wel zeer vreemd in de oren klinken.
Ik volg je niet meer.
Jij zegt, vervlakking komt ook voor in GG.
Ik zeg, ik ken die gemeenten niet.
Jij zegt dat het minderheden zijn die zwijgen of verhuizen.
Dus , geen vervlakking in die gemeente dan toch?
Die minderheden die reden zijn van vervlakking willen verhuizen en shoppen etc?
Of juist anderen?
Want als het dus de minderheden zijn dan is er nog geen sprake van vervlakking van een gemeente.
Vervlakking zie ik als er sprake is van verbondsautomatisme en verregaande secularisatie in leer en leven. En dan nog niet eens in de eerste plaats qua buitenkant, maar vooral als het gaat om praktisch christendom.
En dat shoppen kan een teken zijn van grote nood. Realiseer je dat wel.
FlyingEagle schreef:Gedoopt, belijdenis, getrouwd in de GG.
Heel herkenbaar. Die pijn als achterblijver heb ik jaren ervaren. En juist die wetenschap maakt de stap extra zwaar om toch over te stappen.
Je laat geestelijke vrienden achter die onder dezelfde omstandigheden een andere keuze maken.
Ik zie dat in de HHK, CGK en O(GG)iN niet gebeuren.pierre27 schreef:Vanwaar deze constatering?Bezorgd schreef:J.C. Philpot schreef:Het tegenovergestelde kan ook gebeuren. Dat je je gemeente ziet veranderen, vervlakken en vergemakkelijken naar een heilsvanzelfsprekenheid en een schiftonvanzelfsprekendheid.Bezorgd schreef:DDD bedoeld volgens mij dat je je eigen gemeente ziet veranderen, verstollen en verstarren.Jantje schreef: Zou het ook kunnen dat het tegenovergestelde plaats vindt?
Natuurlijk. Maar dat kom je in de achterban van het forum niet zozeer tegen denk ik.
Wel verstarring in bepaalde gemeenten , maar geen vervlakking. Je zou nog vragen bij CGK kunnen stellen, maar, zover ik weet, waar dat speelt zijn vaak gemeenten die al jaren een vorm van vervlakking kennen.
-
- Verbannen
Er heerst vervlakking in bepaalde gemeenten, inderdaad precies vanwege van de bovengenoemde voorbeelden. Avondmaalsgangers lopen weg als er een dominee komt preken die hen niet zint (daarbij maakt het niet uit wélke dominee dit is, het zijn dominees uit de gehele breedte van het kerkverband), als ze überhaupt al 2 keer naar de kerk komen, enzovoorts. Ik heb wel een vermoeden wat de reden dit alles is, maar dat laat ik nu even rusten. Er zijn minderheden in die betreffende gemeenten, die met zorg de steeds vergaande vervlakking in deze gemeenten (en in feite ook de losweking van het landelijke kerkverband) zien. Deze bezwaarde (rechtse) minderheid in de gemeenten durft vaak zijn stem niet te laten horen, omdat ze bang zijn zwaarwichtig gevonden te worden, en verhuist meestal naar een andere woonplaats (met een andere GG-gemeente), en soms is het zelfs zo dat ze vanuit hun eígen woonplaats lid worden in een (GG-)gemeente een dorp of stad verderop.Bezorgd schreef:Sorry, ik begrijp het nog niet.Jantje schreef:Excuses. Er zijn minderheden in die gemeenten díe dat vinden, en die daarom verhuizen. Begrijp je? Ze zien de gemeente steeds meer vervlakken, Avondmaalsgangers shoppen bij PKN-gemeenten, als dominee X of Y (en dan heb ik het niet alleen over dominees ter rechterzijde!) komt preken, en meer van zulk soort voorbeelden.Bezorgd schreef:Ik volg je niet meer.
Jij zegt, vervlakking komt ook voor in GG.
Ik zeg, ik ken die gemeenten niet.
Jij zegt dat het minderheden zijn die zwijgen of verhuizen.
Dus , geen vervlakking in die gemeente dan toch?
Die minderheden die reden zijn van vervlakking willen verhuizen en shoppen etc?
Of juist anderen?
Want als het dus de minderheden zijn dan is er nog geen sprake van vervlakking van een gemeente.
Vervlakking zie ik als er sprake is van verbondsautomatisme en verregaande secularisatie in leer en leven. En dan nog niet eens in de eerste plaats qua buitenkant, maar vooral als het gaat om praktisch christendom.
En dat shoppen kan een teken zijn van grote nood. Realiseer je dat wel.
Ben ik zo duidelijk?

Laatst gewijzigd door Jantje op 29 nov 2018, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Klopt. Voor mij waren de opgroeiende kinderen tov een klimaat met ruimte om open te mogen zijn belangrijk. Voor ouderen geldt deze reden niet zo.Bezorgd schreef:FlyingEagle schreef:Gedoopt, belijdenis, getrouwd in de GG.
Heel herkenbaar. Die pijn als achterblijver heb ik jaren ervaren. En juist die wetenschap maakt de stap extra zwaar om toch over te stappen.
Je laat geestelijke vrienden achter die onder dezelfde omstandigheden een andere keuze maken.
Als je geen voedsel krijgt dan? ook al ben je ouder? of het wordt je onmogelijk gemaakt om lid te blijven? er zijn meerdere redenen...Zeeuw schreef:Klopt. Voor mij waren de opgroeiende kinderen tov een klimaat met ruimte om open te mogen zijn belangrijk. Voor ouderen geldt deze reden niet zo.Bezorgd schreef:FlyingEagle schreef:Gedoopt, belijdenis, getrouwd in de GG.
Ik schreef ‘geldt deze reden’. Andere kunnen uiteraard ook gelden.liz boer schreef:Als je geen voedsel krijgt dan? ook al ben je ouder? of het wordt je onmogelijk gemaakt om lid te blijven? er zijn meerdere redenen...Zeeuw schreef:Klopt. Voor mij waren de opgroeiende kinderen tov een klimaat met ruimte om open te mogen zijn belangrijk. Voor ouderen geldt deze reden niet zo.Bezorgd schreef:FlyingEagle schreef:Gedoopt, belijdenis, getrouwd in de GG.
Ik bedoelde het als aanvulling, had het wat ongelukkig opgeschreven.Zeeuw schreef: Ik schreef ‘geldt deze reden’. Andere kunnen uiteraard ook gelden.