Oké,
Dat is best verdrietig!
Ik persoonlijk heb bijna 30 jaar geleden belijdenis van het geloof gedaan in een vrije ogg maar het had net zo goed in een andere gemeente kunnen zijn.
Klinkt voor velen waarschijnlijk vreemd/raar maar ik heb niets met "kerkverbanden".
Dat komt waarschijnlijk door mijn voorgeschiedenis:
Mijn ouders waren hervormd en cgk.
Door hun huwelijk zijn zij samen (door beïnvloeding van anderen) naar een plaatselijke ogg gegaan, omdat zij toen (nog) niet wilden reizen.
Zij hebben later wél verteld dat zij eigenlijk naar een cgk of behoudende hervormde kerk wilden maar dan moesten zij rijden op zondag en dat waren ze niet gewoon.
Door verhuizing naar weer een andere woon/werkplaats zijn wij als gezin ter plaatse "weer" ogg geworden.
Zij hebben (inmiddels met een aantal kinderen) zich nooit "thuis" en welkom gevoeld in die ogg.
Middels bijzondere wegen zijn ze na 15 jaar in een vrije gemeente terecht gekomen.
Doordat de vrije gemeente "ophield" te bestaan door ondermeer de emeritering van de predikant, heeft de kerkenraad gezocht naar mogelijkheden om als gemeente bij een kerkverband aan te sluiten.
Uiteindelijk zijn wij dus een hhg geworden.
Had net zo goed een cgk of pkn gemeente kunnen worden.
Wij zijn dus geen "echte" hhk'ers

En hebben dus ook geen scheuring oid meegemaakt.