Gereformeerde Gemeenten

Opheusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Opheusden »

Dat ds. Bredeweg voorgaat in een GBS-dienst waarbij gebruik wordt gemaakt van het kerkgebouw van de Ger. Gem. van Waardenburg wil volgens mij niet zeggen dat de kerkenraad het in alles eens is.
Ik heb de indruk dat kerkenraden te weinig vrijheid krijgen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Opheusden schreef:Dat ds. Bredeweg voorgaat in een GBS-dienst waarbij gebruik wordt gemaakt van het kerkgebouw van de Ger. Gem. van Waardenburg wil volgens mij niet zeggen dat de kerkenraad het in alles eens is.
Volgens mij begrijp jij niet wat een GBS-dienst inhoudt. Het GBS-comité móet de kerkenraad om toestemming vragen om beschikbaarstelling van het kerkgebouw. Als de kerkenraad daarin níet toestemt, gebeurt het niet. Dus de kerkenraad heeft álle vrijheid.

Overigens geloof ik, los van deze zaak, sowieso toch al dat de laatste zin geen waar is, maar dat geheel terzijde.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 nov 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Opheusden schreef:Dat ds. Bredeweg voorgaat in een GBS-dienst waarbij gebruik wordt gemaakt van het kerkgebouw van de Ger. Gem. van Waardenburg wil volgens mij niet zeggen dat de kerkenraad het in alles eens is.
Dus de GBS heeft meer te zeggen dan de kerkenraad? Begrijp ik dat zo goed?
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk. De GBS bepaalt haar eigen beleid. Daar heeft een kerkenraad niets over te zeggen. Behalve dan dat de kerkenraad wel een eigen verhuurbeleid van de kerk kan hebben.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Nee hoor.
De Gereformeerde Gemeenten zijn al veel eerder dan de PKN ontstaan uit een fusie van verschillende kerkverbanden. Een deel daarvan ontstond door mensen die voor zichzelf begonnen. Maar een deel ook ontstond doordat predikanten op een rare manier de kerk uitgezet werden.
Punt blijft dat reformatorische kerken ontstaan zijn door afscheidingen (en hier en daar een fusie van verschillende afscheidingen). Je kunt dus dat Bredeweg niet voor de voeten werpen, mijns inziens. Dat is dan een beetje een geval van de pot verwijt de ketel.
Als je het woord afscheiding zo definieert, zijn alle protestantse kerken ontstaan door afscheidingen. Alleen de Gereformeerde Gemeenten en de Protestantse Kerk zijn dan een uitzondering.

Ik zie niet in waarom je dat de heer Bredeweg niet kunt tegenwerpen. De zonden van onze voorouders hoeven wij nog niet over te doen, natuurlijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:.

@Ambtenaar: het ging bij mijn weten niet alleen om het kerkelijk gezag, maar ook om bemoeizucht van de verlichte overheid. En los daarvan: een kerk die op zulke punten gewetens dwingt, is erg fout bezig.
Heeft hij de kerkelijke paden bewandeld om zijn bezwaren kenbaar te maken? En over dwingen gesproken, er zijn kerken die ook nogal heersen over de gewetens van de leden. Verzekeren, vaccineren, internet, radio, televisie, etc.

Maar ik krijg de indruk dat mijn bijdragen onjuist worden opgevat. Als het opeens dichtbij komt, dan kan er opeens veel goed gepraat worden en worden zelfs urban legends als bewijs aangedragen door @Jantje.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:]Daar ga je weer. Onvoldoende kennis van de historie, maar wel hele grote woorden spreken.
Je hebt mijn bronvermelding gemist zie ik. En je mist het punt dat ik wil maken, maar dat daargelaten. De algemene indruk ontstaat bij mij dat mensen zoals Ledeboer en Kersten, om er maar eens twee te noemen, louter positieve motieven en karaktereigenschappen worden toegedicht.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:]Daar ga je weer. Onvoldoende kennis van de historie, maar wel hele grote woorden spreken.
Je hebt mijn bronvermelding gemist zie ik. En je mist het punt dat ik wil maken, maar dat daargelaten. De algemene indruk ontstaat bij mij dat mensen zoals Ledeboer en Kersten, om er maar eens twee te noemen, louter positieve motieven en karaktereigenschappen worden toegedicht.
Ik haalde mijn eerste bron ook van Wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ledeboeriaanse_Gemeenten

Ambtenaar schreef:Maar ik krijg de indruk dat mijn bijdragen onjuist worden opgevat. Als het opeens dichtbij komt, dan kan er opeens veel goed gepraat worden en worden zelfs urban legends als bewijs aangedragen door @Jantje.
Ik praat niks goed. En de link uit Digibron is gewoon gebaseerd op vaststaande feiten. Dat jij die feiten niet wilt aannemen, ligt niet niet aan mij, maar komt geheel en al voor jouw verantwoording.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Natuurlijk. De GBS bepaalt haar eigen beleid. Daar heeft een kerkenraad niets over te zeggen. Behalve dan dat de kerkenraad wel een eigen verhuurbeleid van de kerk kan hebben.
Het organiseren van kerkdiensten is zo'n beetje de primaire taak van een kerkenrraad. In dat licht heeft de GBS noch een plaatselijk comité zeggenschap.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:.

@Ambtenaar: het ging bij mijn weten niet alleen om het kerkelijk gezag, maar ook om bemoeizucht van de verlichte overheid. En los daarvan: een kerk die op zulke punten gewetens dwingt, is erg fout bezig.
Heeft hij de kerkelijke paden bewandeld om zijn bezwaren kenbaar te maken? En over dwingen gesproken, er zijn kerken die ook nogal heersen over de gewetens van de leden. Verzekeren, vaccineren, internet, radio, televisie, etc.

Maar ik krijg de indruk dat mijn bijdragen onjuist worden opgevat. Als het opeens dichtbij komt, dan kan er opeens veel goed gepraat worden en worden zelfs urban legends als bewijs aangedragen door @Jantje.
Dat heeft hij.

Maar los daarvan, de overheid zou zich helemaal niet met dit soort dingen moeten bemoeien, mijns inziens.

Los daarvan: ik ben helemaal geen kritiekloos bewonderaar van ds. Ledeboer, noch van ds. Kersten, maar ik vind dat je onterecht erg generaliseert.

Heb je ook bewijs dat dit urban legends zijn, trouwens? Erg urban zijn ze niet, maar dat terzijde.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Natuurlijk. De GBS bepaalt haar eigen beleid. Daar heeft een kerkenraad niets over te zeggen. Behalve dan dat de kerkenraad wel een eigen verhuurbeleid van de kerk kan hebben.
Het organiseren van kerkdiensten is zo'n beetje de primaire taak van een kerkenrraad. In dat licht heeft de GBS noch een plaatselijk comité zeggenschap.
De GBS organiseert dan ook geen kerkdiensten. Al doen sommige dominees graag mee in het doen alsof.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het feit dat Digibron (bij monde van de 'Daniël' uit 1951!) er over schrijft, vind ik al een goed argument om het meer waarde te geven dan de definitie broodjeaapverhaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Maar ook ben een vraag: Waar zie je dat GGiN-dominees geweerd worden van GG-kansels voor een SGP/GBS-dienst en andersom?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Maar ook ben een vraag: Waar zie je dat GGiN-dominees geweerd worden van GG-kansels voor een SGP/GBS-dienst en andersom?
Nee. Maar die scheuring is niet gisteren gebeurd, hé? Dat is al 65 jaar geleden.
Bovendien ken ik niet veel gemeenten in de GG waar een GGiN dominee preekt. Andersom gebeurt dat veel vaker.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Maar ook ben een vraag: Waar zie je dat GGiN-dominees geweerd worden van GG-kansels voor een SGP/GBS-dienst en andersom?
Nee. Maar die scheuring is niet gisteren gebeurd, hé? Dat is al 65 jaar geleden.
Bovendien ken ik niet veel gemeenten in de GG waar een GGiN dominee preekt. Andersom gebeurt dat veel vaker.
Dus eigenlijk is de GGiN best mild geworden?
Plaats reactie