Gereformeerde Gemeenten

Nasrani

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Duidelijk.

Ergens begrijp ik wel wat je bedoelt.

Maar toch denk ik niet dat het kwaad kan om door middel van zo'n boek, juist ook samen met de Bijbel, daarover te lezen. Bovendien: wat is er mis mee als je elke avond een meditatie of preek leest van een tekst uit de Bijbel? Dat is toch ook Bijbels?
Het lijkt me dat Nasrani daar niet tegen is Jantje. Wellicht bedoelt hij, correct me if, dat we de Bijbel altijd als het eerste en leidende Boek moeten blijven zien.
Daar ben ik zeker niet tegen, maar dat heb ik al eerder aangegeven. Inderdaad de Bijbel moeten we als eerste en leidende boek zien.
Maar als we dan meditaties en preken of boeken over bijbelgedeelten gaan gebruiken als invulling voor de Bijbel dan is naar mijn idee het evenwicht zoek. Dan plaatsen we uitleggers boven de Bijbel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

@ Nasrani: Je punt is me nu duidelijker en ik ben het met je eens.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wat berichten weggehaald. Graag on-topic, en niet op de persoon!
Mistig

Bericht door Mistig »

Zojuist zag ik op kerktijden dat in de Ger.Gem. van Waardenburg binnenkort Ds. G. Bredeweg voorgaat in een GBS-dienst.
Op z'n minst toch opmerkelijk te noemen.

https://www.kerktijden.nl/gem/315/geref-gem-waardenburg
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb het ook gezien. Ik vind het niet kunnen. De kerkenraad zou verstandiger moeten zijn en het niet moeten goedkeuren, als het plaatselijke GBS-comité dit verzoek indient. Het is bovendien ook een klap in het gezicht van de kerkenraad en de gemeente van Kruiningen.

Men zou, om onrust te voorkomen, de dienst beter in de GGiN van Waardenburg kunnen houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:Zojuist zag ik op kerktijden dat in de Ger.Gem. van Waardenburg binnenkort Ds. G. Bredeweg voorgaat in een GBS-dienst.

Volgens mij is het wel gebruikelijk dat GBS diensten interkerkelijk zijn, dus in die zin is het niet anders als normaal. Echter gezien de gedragingen en uitingen van deze predikant nog maar kort geleden, vind ik het inderdaad opmerkelijk dat hij uitgenodigd word. Wellicht ten onrechte, maar ik krijg als ik dat lees het gevoel dat er een statement word gemaakt door de kerkenraad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Mistig schreef:Zojuist zag ik op kerktijden dat in de Ger.Gem. van Waardenburg binnenkort Ds. G. Bredeweg voorgaat in een GBS-dienst.

Het is niet de eerste GG die dit doet.
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nee, Urk deed het ook, maar die waren zo 'slim' om het niet op Kerktijden te vermelden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 nov 2018, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/kerk-religie/rechtsza ... -1.1530311
RD schreef:De directeur van een recherchebureau dat ervan verdacht wordt dat het in 2017 volgapparatuur heeft geplaatst onder de auto van de Kruiningse predikant ds. G. Bredeweg, moet zich hiervoor begin 2019 voor de rechter verantwoorden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat is een klap in het gezicht van de gemeente en kerkenraad van Kruiningen, en de ingestelde commissie. Dat men in Waardenburg niet snapt dat dit allerlei onrust veroorzaakt is mij onbegrijpelijk. Blijkbaar wil men een statement maken.
GerGem

Bericht door GerGem »

Onlangs is er een kleinkind van ds. Zwartbol gedoopt door dsBredeweg in het dorpshuis.
Ds Zwartbol zou dit eerst doen, maar kerkenraad Urk vond dit niet goed.
Nu hoopt hij wel in het nieuwe jaar te komen preken voor de mbuma zending.
Jeschurun

Bericht door Jeschurun »

Mistig

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Dat is een klap in het gezicht van de gemeente en kerkenraad van Kruiningen, en de ingestelde commissie. Dat men in Waardenburg niet snapt dat dit allerlei onrust veroorzaakt is mij onbegrijpelijk. Blijkbaar wil men een statement maken.
Zo voel ik het dus eigenlijk ook ja. Bijzonder.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
TSD

Bericht door TSD »

De gevoelens van een “statement” worden in elk geval niet onderbouwd met een grond daarvoor. En welk “statement” dat dan zou moeten zijn is ook niet duidelijk.

Ik ben dan wel benieuwd waar die gevoelens op gebaseerd zijn.

Feit is dat een predikant voorgaat op uitnodiging van het plaatselijke GBS-comité en niet van een kerkenraad.

De kerkenraad stelt alleen het gebouw ter beschikking. Welk kerkgebouw in een plaats is vaak de meest grote (hele pragmatische reden dus)

Sommige kerkenraden willen eerst weten wie er voorgaat, voordat ze toestemming geven, andere kerkenraden zijn daarin pragmatischer en vragen daar vooraf niet naar. Ik weet niet hoe het daar plaatselijk gaat.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De verhoudingen zijn altijd lang niet zo zwart-wit zoals jij het schetst. Zeker niet wanneer kerkenraadsleden ook in een GBS-comité zitten.
Plaats reactie