Je kunt het wel zien als een eigennaam. Dan toch hoofdletter.huisman schreef:satan schrijf je zonder hoofdletter want hij is de eeuwige verliezer.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik schrijf het wel met kleine letters, engel is toch ook met kleine letter?Posthoorn schreef:Je kunt het wel zien als een eigennaam. Dan toch hoofdletter.huisman schreef:satan schrijf je zonder hoofdletter want hij is de eeuwige verliezer.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Het is zeker niet verkeerd om af en toe eens wat te lezen. Zowel oud als hedendaags.huisman schreef:Mis refo. Door het lezen van zulke werken ( in mijn geval “ De viervoudig staat van Boston” en “DeHoofdsom van de geloofsleer van Watson” ben ik in de tachtiger jaren van de vorige eeuw tot het inzicht gekomen dat ik volledig op de verkeerde weg zat.refo schreef:Je vraagt je ook af waarom die werken gelezen worden.
Tot onderwijs? Of tot bevestiging van de eigen mening? Of omdat des lezers gangen zo mooi verklaard worden?
Je leest toch zelden dat iemand ( ik bedoel de aanprijzers) na het lezen van zo'n werk tot het inzicht is gekomen volledig op de verkeerde weg te zitten.
Vaak worden ze evenwichtig genoemd. Dat is helemaal dodelijk voor een juist verstaan. Want wie is degene die dat bepaalt? Degene die dat zegt.
......er zijn velen die door het lezen van zulke werken niet “leeg” zijn gebleven.
Echt .....Tolle Lege!
Maar..... hoeveel zou het voorkomen dat het in plaats van de Bijbel gebeurt. Dat de Bijbel alleen gelezen wordt aan tafel en bij de afsluiting van de dag?
Als het om evenwicht gaat: 1 uur lezen in een goed boek = 1 uur lezen in de Bijbel.
Uiteindelijk is de Bijbel, Gods brief aan mensen gericht en alle boeken die er over gaan zijn interpretaties van mensen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
@ nasrani: aan de ene kant ben ik het eens met je pleidooi om meer in de Bijbel te lezen.
aan de andere kant ga je denk ik voorbij aan het punt van huisman. hij las vroeger ook veel in de Bijbel. maar juist door het lezen van Boston en Watson werd hij ontdekt. dat is toch nodig!
aan de andere kant ga je denk ik voorbij aan het punt van huisman. hij las vroeger ook veel in de Bijbel. maar juist door het lezen van Boston en Watson werd hij ontdekt. dat is toch nodig!
en natuurlijk kun je zeggen: dat zijn interpretaties van mensen. maar ik zie dat anders en denk dat het gaat om 'overjarige' preken van geroepen dominees die de zuivere leer mochten brengen. de Heere wil dat gebruiken, want het zijn genademiddelen.
en als je de bijbel leest zonder boeken, lees je het ook al interpreterend. het is dan je eigen interpretatie. dan kun je nog veel leren van de 'interpretatie' van godgeleerde en door God geleerde mannen met veel licht uit het verleden
en als je de bijbel leest zonder boeken, lees je het ook al interpreterend. het is dan je eigen interpretatie. dan kun je nog veel leren van de 'interpretatie' van godgeleerde en door God geleerde mannen met veel licht uit het verleden
En als ze elkaar tegenspreken?aline1984 schreef:en natuurlijk kun je zeggen: dat zijn interpretaties van mensen. maar ik zie dat anders en denk dat het gaat om 'overjarige' preken van geroepen dominees die de zuivere leer mochten brengen. de Heere wil dat gebruiken, want het zijn genademiddelen.
@ liz: ze kunnen elkaar tegenspreken, maar dat is niet zo makkelijk vast te stellen. wat namelijk ook kan, is dat jouw of mijn interpretatie van de Bijbel de interpretatie van Boston of Watson tegenspreekt.
een voorbeeld: volgens mij is in andere postings op dit forum te lezen dat jij een deel van de DL niet onderschrijft omdat je het besluit van de verwerping ontkent. het is jouw interpretatie van de Bijbel. die interpretatie spreekt de interpretatie van Boston en Watson tegen. maar dan is het niet zo, dat zij de Bijbel tegenspreken, maar jouw interpretatie van de Bijbel
een voorbeeld: volgens mij is in andere postings op dit forum te lezen dat jij een deel van de DL niet onderschrijft omdat je het besluit van de verwerping ontkent. het is jouw interpretatie van de Bijbel. die interpretatie spreekt de interpretatie van Boston en Watson tegen. maar dan is het niet zo, dat zij de Bijbel tegenspreken, maar jouw interpretatie van de Bijbel
Aline1984, is het je echt te veel om gewoon een hoofdletter te gebruiken aan het begin van een zin? 

Wat in deze discussie nu vooral mist is de noodzaak van het licht van de Heilige Geest.
Geen van de genoemde boeken, behalve de Bijbel, is volmaakt. Er zal over alle boeken genoeg te zeggen zijn over hun onvolkomenheden...
Maar het feit is dat de Heere deze boeken, of het nu Engelse, Schotse of Nederlandse predikanten zijn, heeft willen gebruiken tot het heil van mensen.
Zonder het licht van de Heilige Geest kan geen enkel boek je verder brengen, of brengt je op het verkeerde spoor.
En daarom is een vrijmoedige aanbeveling op zijn plaats, ook al zijn predikanten gebrekkige mensen geweest die ook hun onvolkomenheden en misschien bepaalde eenzijdigheden (of accenten, want daar lijkt het nu meer op) hadden.
Geen van de genoemde boeken, behalve de Bijbel, is volmaakt. Er zal over alle boeken genoeg te zeggen zijn over hun onvolkomenheden...
Maar het feit is dat de Heere deze boeken, of het nu Engelse, Schotse of Nederlandse predikanten zijn, heeft willen gebruiken tot het heil van mensen.
Zonder het licht van de Heilige Geest kan geen enkel boek je verder brengen, of brengt je op het verkeerde spoor.
En daarom is een vrijmoedige aanbeveling op zijn plaats, ook al zijn predikanten gebrekkige mensen geweest die ook hun onvolkomenheden en misschien bepaalde eenzijdigheden (of accenten, want daar lijkt het nu meer op) hadden.
Nou je zit me wel te analyseren, want dat was Liz niet...aline1984 schreef:@ liz: ze kunnen elkaar tegenspreken, maar dat is niet zo makkelijk vast te stellen. wat namelijk ook kan, is dat jouw of mijn interpretatie van de Bijbel de interpretatie van Boston of Watson tegenspreekt.
ok, sorry, als jij het niet was. maar het gaat me om het voorbeeld.
-
Wat betreft punt 2 toch wel een opmerkelijke kanttekening. Notabene diezelfde Nederlandse oudvaders hebben de Puriteinen onder de aandacht gebracht vanwege de geestelijke en theologische herkenning.-DIA- schreef:Een klein gedeelte van wat ds. Hoogerland schreef:
Voor het lezen van dit boek (en dat geldt voor meerdere werken van Schotse oudvaders) zou ik een tweetal opmerkingen willen maken:
1. Lees deze werken integraal, dus niet selectief. Selectief lezen kan gemakkelijk de gedachte oproepen dat de nodiging tot Christus ten koste gaat van de leer van de doodstaat van de mens.
2. En ten tweede: Het uitsluitend lezen van werken van de Schotten kan ons een zekere eenzijdigheid brengen. Waar onze Nederlandse oudvaders veel nadruk legden op de noodzaak van wedergeboorte, het wonder van de levendmaking en het werk van de Heilige Geest in de toeleiding van de zondaar tot Christus, legt de Schot de nadruk op de plicht van de mens in het toegaan tot Christus.
Tot zover een klein citaat.
Ter illustratie een tekst uit een studie van ds. C.J. Meeuse over Koelman (bron: SSNR, nav Koelmans "Der Labadisten dwalingen grondig ontdekt en wederlegt")
Koelman over de Puriteinen, en volgens ds. C.J. Meeuse was één van de puriteinen die hij bedoelde Robert Trail.Koelman schreef:Zulke schijnende en brandende lichten/ zulke zeer nuttige en gezegende instrumenten in Godts Kerk/
rechte Dienaars des Nieuwen Testaments/ verstandige Bouw-meesters/ wijze en
krachtige Euangelie-Predikers/ over welker dienst de Heere van den Hemel zo overvloedigen
en opmerkelijken zegen heeft gegeven: (een bewijs van dat hy haar als zijn
geroepene dienaars en gezanten erkende) dat elk die 'er van hoorde/ daar over verbaast
heeft gestaan. Mannen/ niet alleen van groote geleertheidt/ maar ook van de dierbaarste
ondervindingen/ en van zeer heylige en stichtelijke wandel. Mannen, die voor Christus/
en zijn zaak/ waarheidt/ en getuygenis/ voor zijn Kroon en Regeering/ kloekmoedig en
volvaerdig/ in een tijdt van grooten afval/ en van trouwlooze handeling van veel
Leeraars/ hebben uit-gestaan gevangenissen/ vervolgingen/ en bannissementen uit haar
landt/ achtende alle dingen schade en drek/ om maar in haar Meesters dienst/ en 't voorstaan
van de zuyvere leer en praktijke de der Religie/ een goede en onergerlijke Conscientie
te houden voor Godt en de menschen.
Het is wel verwarrend als in 2018 min of meer gesteld wordt dat de Nederlandse oudvaders evenwichtiger waren dan de Puriteinen naar aanleiding van het boek van R. Trail terwijl diezelfde oudvaders de puriteinen als Trail (die zelfs in Nederland geweest is!) deze puriteinen als voorbeeld voor Nederland zagen en die waarschuwing nooit hebben laten horen. Integendeel!
Ik kan me vergissen, maar waren dit soort waarschuwende geluiden over de Puriteinen ook niet te horen in de jaren voor 1953 ?
Meen ik wel eens gelezen te hebben.
Meen ik wel eens gelezen te hebben.
-
- Verbannen
Als dat al zo zou zijn dan is dat wel opmerkelijk. Want in de Wachter Sions wordt er nu positiever over geschreven dan in de Saambinder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Maar wij hebben bij het lezen ( en bestuderen ) van de Schrift uitleggers nodig. Net zoals de moorman.Nasrani schreef:Het is zeker niet verkeerd om af en toe eens wat te lezen. Zowel oud als hedendaags.huisman schreef:Mis refo. Door het lezen van zulke werken ( in mijn geval “ De viervoudig staat van Boston” en “DeHoofdsom van de geloofsleer van Watson” ben ik in de tachtiger jaren van de vorige eeuw tot het inzicht gekomen dat ik volledig op de verkeerde weg zat.refo schreef:Je vraagt je ook af waarom die werken gelezen worden.
Tot onderwijs? Of tot bevestiging van de eigen mening? Of omdat des lezers gangen zo mooi verklaard worden?
Je leest toch zelden dat iemand ( ik bedoel de aanprijzers) na het lezen van zo'n werk tot het inzicht is gekomen volledig op de verkeerde weg te zitten.
Vaak worden ze evenwichtig genoemd. Dat is helemaal dodelijk voor een juist verstaan. Want wie is degene die dat bepaalt? Degene die dat zegt.
......er zijn velen die door het lezen van zulke werken niet “leeg” zijn gebleven.
Echt .....Tolle Lege!
Maar..... hoeveel zou het voorkomen dat het in plaats van de Bijbel gebeurt. Dat de Bijbel alleen gelezen wordt aan tafel en bij de afsluiting van de dag?
Als het om evenwicht gaat: 1 uur lezen in een goed boek = 1 uur lezen in de Bijbel.
Uiteindelijk is de Bijbel, Gods brief aan mensen gericht en alle boeken die er over gaan zijn interpretaties van mensen.
De puriteinen zijn zulke uitleggers....en betrouwbaar!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.