Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

De velden zijn wit om te oogsten, @Zeeuw!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11635
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:De velden zijn wit om te oogsten, @Zeeuw!
Dat hoor ik al heel mijn leven Jantje. Dan ga je er vanuit dat een dominee perse nodig is om deze oogst binnen te kunnen halen. Ik denk zeker dat een (eigen) dominee een grote zegen is. Maar niet dat de Heere van mensen afhankelijk is. Ik heb erg fijne leespreken gehoord.

Mijn vraag was vooral gericht op of we denken dat het gebrek aan dominees ons iets heeft te zeggen. Maar die discussie heb ik al eerder ergens gezien, dus lijkt me niet nodig perse weer te voeren.

ps. waaruit leid jij af dat deze velden wit zijn om te oogsten? Ik ben bang dat de Heere vooral zal zeggen: 'zal ik nog geloof vinden op aarde?'
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:De velden zijn wit om te oogsten, @Zeeuw!
Het is maar de vraag of die tekst van toepassing is op het kerkelijk leven in Nederland. Volgens mij is het verband met de opdracht in Matt. 28:19 passender bij de tekst uit Joh. 4:34.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Luther schreef:
Herman schreef:Het kwalitatieve niveauverschil tussen HHK studenten en een willekeurige kandidaat uit Apeldoorn is op dit punt reden tot zorg.
Hoe bedoel je dit concreet?
Het is een beetje een wilde uitspraak, slechts gebaseerd op een aantal indrukken.

Op vier punten merk ik verschillen. 1 Kwaliteit van de exegese icm de opbouw van de preek. 2 Meegeven van een boodschap. 3 Aandacht voor de voordracht. 4 Het nuanceren van je eigen positie ten opzichte van het geheel van het kerkverband.
Volgens mij is een student in Apeldoorn op dit punt verder dan in de HHK, gewoon omdat de kennisoverdracht op dit punt in Apeldoorn beter is. Daar leiden ze nog ambachtelijk predikanten op. In de HHK (en voorheen ook in de PKN) hangt heel veel af van het talent.
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door sweelinck 25 »

Laat ik er als meelezer dit van zeggen.

Algemeen bekende informatie is dat Kand. Roelofsen is klaar met zijn studie, wacht op kerkelijk examen om daarna de beroepbaarstelling aan te vragen.

Verder is de vraag te stellen of de VOGG van Oldebroek het gesierd zou hebben om een enkele maand te wachten om het beroep uit te brengen? Wellicht denken zij nu vanuit de gedachte: er zijn meer kapers op de kust, laten wij die voor zijn.

Laat deze situatie een gebedszaak zijn voor de kandidaat, die dit beroep onverwacht op zijn weg geplaatst krijgt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef:
Herman schreef:Het kwalitatieve niveauverschil tussen HHK studenten en een willekeurige kandidaat uit Apeldoorn is op dit punt reden tot zorg.
Hoe bedoel je dit concreet?
Het is een beetje een wilde uitspraak, slechts gebaseerd op een aantal indrukken.

Op vier punten merk ik verschillen. 1 Kwaliteit van de exegese icm de opbouw van de preek. 2 Meegeven van een boodschap. 3 Aandacht voor de voordracht. 4 Het nuanceren van je eigen positie ten opzichte van het geheel van het kerkverband.
Volgens mij is een student in Apeldoorn op dit punt verder dan in de HHK, gewoon omdat de kennisoverdracht op dit punt in Apeldoorn beter is. Daar leiden ze nog ambachtelijk predikanten op. In de HHK (en voorheen ook in de PKN) hangt heel veel af van het talent.
Maar het lijkt me dat er op het HHK-seminarie ook veel goede docenten zijn: prof. Van Vlastuin, dr. Hoek, dr. van Kooten, dr. Spruyt, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Augustienus »

Het is al eerder voorgekomen dat een voorganger uit de HHK beroepen is door een VOGG, dat betrof echter een predikant, ds AT van Andel, door de VOGG van Terneuzen. Ds JL Schreuders zei dat hij zo'n beroep niet in overweging zou nemen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Augustienus schreef:Het is al eerder voorgekomen dat een voorganger uit de HHK beroepen is door een VOGG, dat betrof echter een predikant, ds AT van Andel, door de VOGG van Terneuzen. Ds JL Schreuders zei dat hij zo'n beroep niet in overweging zou nemen.
Een beroep krijg je of krijg je niet. Zelfs als je een uur later bedankt, heb je het in overweging genomen. (Vreemde uitdrukking trouwens.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Augustienus schreef:Het is al eerder voorgekomen dat een voorganger uit de HHK beroepen is door een VOGG, dat betrof echter een predikant, ds AT van Andel, door de VOGG van Terneuzen. Ds JL Schreuders zei dat hij zo'n beroep niet in overweging zou nemen.
Das fraai van ds. Schreuders. Dus als de Heere hem buiten het kerkverband een gemeente toebedeeld, zegt ds. Schreuders dus gewoon cru: Heere, U kunt willen wat U wilt, maar ik doe het niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Das fraai van ds. Schreuders. Dus als de Heere hem buiten het kerkverband een gemeente toebedeeld, zegt ds. Schreuders dus gewoon cru: Heere, U kunt willen wat U wilt, maar ik doe het niet.
Nee hoor. Als je redeneert vanuit de ware kerk gedachte die in de NGB is opgetekend, dan kan het niet anders of je bent door de Heere in je eigen kerkverband bent geplaatst. Je zult dus eerst principieel van kerkvisie moeten wijzigen, wil het overwegen van een beroep buiten je verband mogelijk zijn.
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
Piet Puk schreef:Das fraai van ds. Schreuders. Dus als de Heere hem buiten het kerkverband een gemeente toebedeeld, zegt ds. Schreuders dus gewoon cru: Heere, U kunt willen wat U wilt, maar ik doe het niet.
Nee hoor. Als je redeneert vanuit de ware kerk gedachte die in de NGB is opgetekend, dan kan het niet anders of je bent door de Heere in je eigen kerkverband bent geplaatst. Je zult dus eerst principieel van kerkvisie moeten wijzigen, wil het overwegen van een beroep buiten je verband mogelijk zijn.
Maar betekent dit dat de Heere kerkverbanden heeft gemaakt of hebben wij als mensen die gemaakt? Ik vind het wel bijzonder altijd dat iedereen een gemeente vind binnen zijn kerkverband
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Maar betekent dit dat de Heere kerkverbanden heeft gemaakt of hebben wij als mensen die gemaakt? Ik vind het wel bijzonder altijd dat iedereen een gemeente vind binnen zijn kerkverband
Ik kan hier slecht antwoord op geven, omdat ik niet precies voor mezelf kan bepalen hoe ik dit moet zien. Momenteel hang ik de stelling aan dat de kerkelijke verdeeldheid dermate onbijbels is, dat er in het geheel geen zegen te verwachten is! En dat levert een aardig krampachtige beleving op, kan ik je zeggen. Maar hoe nu verder?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Isala »

Herman schreef:Ik kan hier slecht antwoord op geven, omdat ik niet precies voor mezelf kan bepalen hoe ik dit moet zien. Momenteel hang ik de stelling aan dat de kerkelijke verdeeldheid dermate onbijbels is, dat er in het geheel geen zegen te verwachten is! En dat levert een aardig krampachtige beleving op, kan ik je zeggen.
Als ik de brieven van Paulus lees, of van welke andere apostel dan ook, dan kan ik daarin nergens vinden dat men zich moet afscheiden, en een andere (meer zuivere) gemeente moet stichten. Ik kan daar echt geen oproep toe vinden. Maar misschien heb ik iets niet goed gelezen of begrepen, of over het hoofd gezien. Wel lees ik dat men dwaalleringen en dwaalleraren uit de gemeente moet verwijderen, en dat men op elkaar moet toezien dat er niemand achterop raakt.

In de brieven die de Heere liet schrijven aan de zeven gemeenten dmv Johannes, geeft de Heere nergens de opdracht dat gelovigen zich moeten afscheiden om samen een andere gemeente te stichten. Nee, ook hier roept de Heere op tot bekering en heiliging binnen die gemeente, met de opdracht te volharden...

Wij hebben dus geen opdracht gekregen om ons af te scheiden (wat talloze malen is gebeurd)
Wel om ons te bekeren, ons af te scheiden van de wereld, en ook om radicaal afstand te nemen van de wereldse zaken die zich in de gemeente voordoen, en de leer voortdurend te toetsen
Het blijven in een gemeente met veel dwaling en lauwheid, kost voor een echte christen véél meer pijn, moeite, verdriet, en verdraagzaamheid, dan weg gaan en zich aan te sluiten bij een gemeente waarvan hij denkt dat die beter bij hem past.

Versplintering heeft nooit de zuiverheid gebracht, die men dacht te krijgen.
De versplintering heeft - mijns inziens - geleid tot meer geestelijke hoogmoed, in het kader van: "kijk ons eens de meest zuivere kerk zijn".
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Isala »

Herman schreef:Maar hoe nu verder?
Belangrijke vraag. Zolang iedereen nog in zijn eigen kerkelijke ivoren toren zit, en niet bereid is daaruit af te dalen,
is het nog niet tot schuld geworden.
Alleen oprechte verootmoediging, gewerkt door Gods Geest, kan hierin verandering brengen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Isala schreef:
Herman schreef:Maar hoe nu verder?
Belangrijke vraag. Zolang iedereen nog in zijn eigen kerkelijke ivoren toren zit, en niet bereid is daaruit af te dalen,
is het nog niet tot schuld geworden.
Alleen oprechte verootmoediging, gewerkt door Gods Geest, kan hierin verandering brengen.
Toch zit er wel een grens aan: zij die geen kerk meer zijn.
Verder vind ik dat je erg makkelijk spreekt over ivoren torens en dat anderen tot schuld moeten komen.
De Heere weet het beste wie er tot de kerk behoren en wie niet. Voor de rest zijn kerkmuren vooral binnenmuren. Maar ik ben er ook van overtuigd dat er binnen de kerken gemeenten/predikanten zijn die in het geheel niet tot de kerk behoren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten