Komen tot Christus

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Het recht Gods.

Natuurlijk heeft Christus alles voldaan op de heuvel van Golgotha. Er hoeft / kan van onze kant niets meer bij, maar het recht Gods is ook belijden dat 'ik zwarte zondaar alleen in die rijke Christus' gereinigd kan worden. De zondaar heeft nergens geen recht op, maar mag als een rechteloze aan de voeten van Christus neervallen en met Esther spreken 'zo ik om kom, zo kom ik om', maar Hij zal ze nooit om laten komen. Hij zal nooit iemand weigeren die zijn of haar hulp op Hem stelt. Dat is geen zondekennis leren, maar dat is leren dat er plaats is bij Hem voor een goddeloze / zondaar. Zo zijn nooit mijn kwaliteiten verdienstelijk of noodzakelijk, ook niet mijn zondekennis, maar vloeit het ene uit het andere voort.
Ik sluit me bij Niek aan. Enige is dat wat jij géén zondekennis wilt noemen ik wél zondekennis noem. Maar dat is een verschil van etiket, niet van inhoud.

[Aangepast op 15/3/2005 door memento]
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Pim
Even terzijde: Matthijs, van welk kerkverband is dat kerkblad?? ;)
ik zou het niet weten, als ik het zo zie zou ik zeggen: van de Herstelden . . .
Hersteld Hervormde Kerk staat er op, maar ik heb wel eens iemand horen zeggen dat dat kerkverband helemaal niet bestaat of zoiets? ;)
staat er ook fout op

[Aangepast op 15/3/05 door Matthijs]
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Pim
Even terzijde: Matthijs, van welk kerkverband is dat kerkblad?? ;)
ik zou het niet weten, als ik het zo zie zou ik zeggen: van de Herstelden . . .
Hersteld Hervormde Kerk staat er op, maar ik heb wel eens iemand horen zeggen dat dat kerkverband helemaal niet bestaat of zoiets? ;)
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Nou, ik begrijp dus dat de meditatie uit de HHK totaal verkeerd is.

Maar ik had er nog twee lezingen staan..........daar hoor ik helemaal niets over.......
2 lezingen die ik bij de SRA vandaan heb.

De dingen die ds. de Jong aanhaalt kun je ook lezen in "de vierschaar" van ds. Harinck. Daar gaat het ook over de rechtsgang.

Lezing over de toeleidende weg van ds. P. de Vries. Ook bij de SRA vandaan gehaald. Een prachtige lezing! Gisteren liet ik hier iets lezen van een gereformeerd predikant. Die gereformeerd predikant was ook ds. P. de Vries uit Elspeet.
Van die toeleidende weg moeten we wel iets van kennen mensen. Het is bijbels. Lees de lezing en toon mij aan wat fout is.
Over de rechtvaardig in de vierschaar der conscientie moeten we wel iets van kennen. Lees de lezing van ds. C. Harinck.

De SRA staat er blijkbaar ook achter. Anders stond het natuurlijk niet op hun site.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Over de rechtvaardig in de vierschaar der conscientie moeten we wel iets van kennen. Lees de lezing van ds. C. Harinck.
De slotconclusie is: De mate van ons geloof beïnvloed wel onze troost en zekerheid, maar niet onze rechtvaardigmaking. De rechtvaardiging voor God vindt plaats bij de eerste geloofsdaad, wanneer de overtuigde zondaar Christus als zijn verlossing aangrijpt. De minste trap van een waar geloof rechtvaardigt voor God. God rechtvaardigt de zondaar, die in Christus gelooft. Hij rekent hen Christus’ gerechtigheid toe. De troost en de zekerheid daarvan wordt door alle gelovigen niet even sterk ervaren. Tot onze troost moet het geloof geoefend worden en de vrijspraak Gods omhelsd worden. Deze zekerheid wordt meestal slechts na veel strijd verkregen.
Maar deze laatste ervaring is niet onze rechtvaardigmaking. De Heilige Geest rechtvaardigt niet door Zijn getuigenis in onze harten, maar geeft er de troost van. Het is Christus door het geloof aangegrepen, waardoor wij rechtvaardig worden voor God.
Het verzekerd zijn van de rechtvaardiging en de rechtvaardiging door het geloof in Christus mogen niet met elkaar worden verwisseld. Dan laten wij de rechtvaardigmaking opgaan in een zicht bewust worden rechtvaardig te zijn voor God. Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechtvaardiging door het geloof in Christus. Men berooft dan de verslagen zondaar de troost van het Evangelie, dat een iegelijk die de gekruiste Christus aanschouwt niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. Zij denken dan, dat zij naast het geloof in Christus nog iets anders tot hun redding nodig hebben.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Over de rechtvaardig in de vierschaar der conscientie moeten we wel iets van kennen. Lees de lezing van ds. C. Harinck.
De slotconclusie is: De mate van ons geloof beïnvloed wel onze troost en zekerheid, maar niet onze rechtvaardigmaking. De rechtvaardiging voor God vindt plaats bij de eerste geloofsdaad, wanneer de overtuigde zondaar Christus als zijn verlossing aangrijpt. De minste trap van een waar geloof rechtvaardigt voor God. God rechtvaardigt de zondaar, die in Christus gelooft. Hij rekent hen Christus’ gerechtigheid toe. De troost en de zekerheid daarvan wordt door alle gelovigen niet even sterk ervaren. Tot onze troost moet het geloof geoefend worden en de vrijspraak Gods omhelsd worden. Deze zekerheid wordt meestal slechts na veel strijd verkregen.
Maar deze laatste ervaring is niet onze rechtvaardigmaking. De Heilige Geest rechtvaardigt niet door Zijn getuigenis in onze harten, maar geeft er de troost van. Het is Christus door het geloof aangegrepen, waardoor wij rechtvaardig worden voor God.
Het verzekerd zijn van de rechtvaardiging en de rechtvaardiging door het geloof in Christus mogen niet met elkaar worden verwisseld. Dan laten wij de rechtvaardigmaking opgaan in een zicht bewust worden rechtvaardig te zijn voor God. Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechtvaardiging door het geloof in Christus. Men berooft dan de verslagen zondaar de troost van het Evangelie, dat een iegelijk die de gekruiste Christus aanschouwt niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. Zij denken dan, dat zij naast het geloof in Christus nog iets anders tot hun redding nodig hebben.
Wat een verlicht man, die Ds Harinck.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Over de rechtvaardig in de vierschaar der conscientie moeten we wel iets van kennen. Lees de lezing van ds. C. Harinck.
De slotconclusie is: De mate van ons geloof beïnvloed wel onze troost en zekerheid, maar niet onze rechtvaardigmaking. De rechtvaardiging voor God vindt plaats bij de eerste geloofsdaad, wanneer de overtuigde zondaar Christus als zijn verlossing aangrijpt. De minste trap van een waar geloof rechtvaardigt voor God. God rechtvaardigt de zondaar, die in Christus gelooft. Hij rekent hen Christus’ gerechtigheid toe. De troost en de zekerheid daarvan wordt door alle gelovigen niet even sterk ervaren. Tot onze troost moet het geloof geoefend worden en de vrijspraak Gods omhelsd worden. Deze zekerheid wordt meestal slechts na veel strijd verkregen.
Maar deze laatste ervaring is niet onze rechtvaardigmaking. De Heilige Geest rechtvaardigt niet door Zijn getuigenis in onze harten, maar geeft er de troost van. Het is Christus door het geloof aangegrepen, waardoor wij rechtvaardig worden voor God.
Het verzekerd zijn van de rechtvaardiging en de rechtvaardiging door het geloof in Christus mogen niet met elkaar worden verwisseld. Dan laten wij de rechtvaardigmaking opgaan in een zicht bewust worden rechtvaardig te zijn voor God. Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechtvaardiging door het geloof in Christus. Men berooft dan de verslagen zondaar de troost van het Evangelie, dat een iegelijk die de gekruiste Christus aanschouwt niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. Zij denken dan, dat zij naast het geloof in Christus nog iets anders tot hun redding nodig hebben.
Pim, we hebben hier al vaker overegehad. Het gaat hierover dat er groepen zijn, die dat je nog een tweede beleving moet kennen, wil je zeker zijn dat je vrede hebt met God. Een visionaire beleving. Dat bestrijdt Harinck juist in zijn lezing.

Je wil toch niet zeggen dat hij ineens alles verwerpt in zijn lezing wat voor de slotconclusie schrijft?
Het gaat over een ondervindende rechtvaardiging in het gericht van God.
Over een plaatsmakend werk voor de Heiland.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs...Het gaat over een ondervindende rechtvaardiging in het gericht van God.
Over een plaatsmakend werk voor de Heiland.
Waar staat dat in de Bijbel, Matthijs?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Over de rechtvaardig in de vierschaar der conscientie moeten we wel iets van kennen. Lees de lezing van ds. C. Harinck.
De slotconclusie is: De mate van ons geloof beïnvloed wel onze troost en zekerheid, maar niet onze rechtvaardigmaking. De rechtvaardiging voor God vindt plaats bij de eerste geloofsdaad, wanneer de overtuigde zondaar Christus als zijn verlossing aangrijpt. De minste trap van een waar geloof rechtvaardigt voor God. God rechtvaardigt de zondaar, die in Christus gelooft. Hij rekent hen Christus’ gerechtigheid toe. De troost en de zekerheid daarvan wordt door alle gelovigen niet even sterk ervaren. Tot onze troost moet het geloof geoefend worden en de vrijspraak Gods omhelsd worden. Deze zekerheid wordt meestal slechts na veel strijd verkregen.
Maar deze laatste ervaring is niet onze rechtvaardigmaking. De Heilige Geest rechtvaardigt niet door Zijn getuigenis in onze harten, maar geeft er de troost van. Het is Christus door het geloof aangegrepen, waardoor wij rechtvaardig worden voor God.
Het verzekerd zijn van de rechtvaardiging en de rechtvaardiging door het geloof in Christus mogen niet met elkaar worden verwisseld. Dan laten wij de rechtvaardigmaking opgaan in een zicht bewust worden rechtvaardig te zijn voor God. Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechtvaardiging door het geloof in Christus. Men berooft dan de verslagen zondaar de troost van het Evangelie, dat een iegelijk die de gekruiste Christus aanschouwt niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. Zij denken dan, dat zij naast het geloof in Christus nog iets anders tot hun redding nodig hebben.
Wat een verlicht man, die Ds Harinck.
Heb je de rest wel gelezen dan?
Zo ja,.......begrijp je het dan wel?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Wat een verlicht man, die Ds Harinck.
Heb je de rest wel gelezen dan?
Zo ja,.......begrijp je het dan wel?
Relax, Matthijs. Als iemand het niet met je eens is wil niet zeggen dat hij 'het niet begrijpt'.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs...Het gaat over een ondervindende rechtvaardiging in het gericht van God.
Over een plaatsmakend werk voor de Heiland.
Waar staat dat in de Bijbel, Matthijs?
Lees de H.C. over de 3 stukken. De verwijsteksten staan erbij.
Om er nog een helderbeeld bij te krijgen. Lees: het schatboek.

De H.C. is bevindelijk. Dat is niet een verstandelijk beredeneerd geschrift.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs...Het gaat over een ondervindende rechtvaardiging in het gericht van God.
Over een plaatsmakend werk voor de Heiland.
Waar staat dat in de Bijbel, Matthijs?
Lees de H.C. over de 3 stukken. De verwijsteksten staan erbij.
Om er nog een helderbeeld bij te krijgen. Lees: het schatboek.

De H.C. is bevindelijk. Dat is niet een verstandelijk beredeneerd geschrift.
Ik ben het niet met je eens. Het gaat om de rechtvaardiging door het geloof in Christus. punt.
Ook in het schatboek staat niet dat de volgorde van de HC de volgorde van beleving betreft.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs...Het gaat over een ondervindende rechtvaardiging in het gericht van God.
Over een plaatsmakend werk voor de Heiland.
Waar staat dat in de Bijbel, Matthijs?
Lees de H.C. over de 3 stukken. De verwijsteksten staan erbij.
Om er nog een helderbeeld bij te krijgen. Lees: het schatboek.

De H.C. is bevindelijk. Dat is niet een verstandelijk beredeneerd geschrift.
Ik ben het niet met je eens. Het gaat om de rechtvaardiging door het geloof in Christus. punt.
Ook in het schatboek staat niet dat de volgorde van de HC de volgorde van beleving betreft.
ALs het hier niet begint met de ellende, dan eindigt het wel in de ellende. Maar dan volgt daar geen verlossing meer op.
De genadetijd voorbij.

Zeker is het wel bewust door Ursinus en Olevianus in een volgorde gezet. Ze noemen het niet voor niks 3 stukken. En de eerste daarvan wat gekend moet worden is, het stuk der ellende.

Het is geen één stuk waar de drie stukken in verweven zit.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Begint het nu wel of niet met de kennis van de zonde en hoort het nu wel of niet bij elkaar.

Het hoort ten eerste absoluut bij elkaar. Er is géén verlossing zonder het kennen van onze zonde, maar het kennen van onze zonde gaat ook niet zonder de verlossing.

Natuurlijk als je bijvoorbeeld de theologen Ursinus en Olevianus leest zijn er voldoende stukken die aan lijken te tonen dat het éérst om onze ellende gaat en dáárna om de verlossing. Met deze volgorde is ook niks mis, maar je kan ze niet in tijd scheiden alsof er een seperate kennis van de zonde is, zonder de schreeuw om leven. Al het spreken over zondekennis buiten Golgotha is ijdel! In de handen van de Gekruigde wordt mijn zondekennis waarlijk zondekennis.

Als het gaat over de rechtvaardiging of de rechtvaardiging in de vierschaar [bijzondere toepassing], daarin is bijvoorbeeld een Th. vd. Groe helder en hij spreekt daarin de Schrift na. De rechtvaardiging in de vierschaar vindt daar plaats waar de allereerste geloofsdaad plaatsvond.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie