Komen tot Christus
Het gaat me ook niet direct om wat Refo zegt, al is de DL denk ik niet geschreven zoals refo dat tekend, maar het was een opmerking, zodat refo deze artikelen kan lezen en begrijpen wat de dordtse vaderen hebben willlen zeggen. (in ieder geval volgens ds. Heemskerk en daar ben ik het helemaal mee eens) Het zijn trouwens preken die hij 's middags gehouden heeft in de kerk te Nieuw Leusden, ik hoop/denk dat hij geleid mocht worden in het spreken en later opschrijven van die preken.
Memento schreef:
Dit lijkt mij ook de theologie van het kruis, tegenover de theologie van de glorie. In veel evangelische stromingen hoort men helaas niets van het arme zondaarsleven. De vrije, algemene genade, het open doen van de deur, het gered zijn en de triomf over de zonde, het is alles even vanzelfsprekend en logisch. Van het "ik hoop in al mijn klachten, op Zijn onfeilbaar woord" en het "mijn ziel vol angst en zorgen, wacht sterker op de Heer', dan wachters op de morgen" verneemt men weinig. En van het: "Zo Gij in het recht wilt treden, o Heer' en gade slaan, onze ongerechtigheden, ach wie zou dan bestaan" ook nauwelijks.
[Aangepast op 17/05/04 door Polemicus]
[Aangepast op 17/05/04 door Polemicus]
Ik vind dat hij daarin gelijk heeft. Wie tot Jezus komt, kan dat alleen maar doen als een arme zondaar. Hij kiest niet voor Hem, maar vlucht tot Hem. Hij komt aan Zijn voeten, met al zijn schuld en zonde. Hij heeft iets in Hem gezien, dat schoner is dan alle mensen. Hij weet iets van het feit, dat alleen bij Hem maar zaligheid te zoeken en te vinden is en buiten Hem slechts de dood heerst. Hem rest ook geen uitweg maar, dan door het offer van Gods Zoon. Hij staat ook als de tollenaar, van verre en slaande op zijn borst. Hij komt niet verder dan de uitroep: O God, wees mij zondaar genadig.Jawel, ik wil wedergeboorte ook niet als voorwaarde stellen. Verre van dat.
Maar hoevaak hoor je niet van mensen die zijn 'gaan geloven', maar die niets weten te vertellen over wie Jezus is, buiten een paar standaardkreten om. Jezus is Zaligmaker, en juist dát mis ik nu vaak, dat men spreekt over eigen zonde, en hoe Christus voor hen betaald heeft. Niet als dode verstandskennis, maar bij beleving. Ik vind dat eng...
Dit lijkt mij ook de theologie van het kruis, tegenover de theologie van de glorie. In veel evangelische stromingen hoort men helaas niets van het arme zondaarsleven. De vrije, algemene genade, het open doen van de deur, het gered zijn en de triomf over de zonde, het is alles even vanzelfsprekend en logisch. Van het "ik hoop in al mijn klachten, op Zijn onfeilbaar woord" en het "mijn ziel vol angst en zorgen, wacht sterker op de Heer', dan wachters op de morgen" verneemt men weinig. En van het: "Zo Gij in het recht wilt treden, o Heer' en gade slaan, onze ongerechtigheden, ach wie zou dan bestaan" ook nauwelijks.
[Aangepast op 17/05/04 door Polemicus]
[Aangepast op 17/05/04 door Polemicus]
Ik schaam mij het Evangelie van Jezus Christus niet, want het is een kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft.
Even een opmerking tussendoor: Ik mag aannemen dat de Catechismus, de NGB en de DL aan de hand van de Bijbel geschreven zijn? Waarom dan die felle reakties op het noemen van die formulieren? Natuurlijk moet elk woord aan de hand van de Bijbel getoets kunnen worden, maar als iets nu samengevat is úit de Bijbel mag dat toch worden genoemd? Anders stel ik voor een topic te openen waarin de 3 formulieren niet genoemd mogen worden.
Gaarne hier geen reaktie op anders krijg je weer een discussie in en discussie.
Gaarne hier geen reaktie op anders krijg je weer een discussie in en discussie.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
1. Henk Binnendijk is veel evenwichtiger dan Lecram hier gequote heeft.
2. Ik heb moeite met het enorm verstandelijke van de manier van redeneren van sommigen hier, het lijkt wel een systeem:
a. Een mens is van nature slecht
b. Gewilligheid om naar Jezus te gaan is een gave van God
c. Als ik naar Jezus wil gaan, houdt dat in dat God in mij aan het werk is
En tjakka, meteen bij het grote verschil tussen de evangelischen en de reformatie, nl. de vrije wil. Duizenden boeken zijn er over dit onderwerp geschreven, en die discussie is ook uitgebreid op dit forum gevoerd...
Want ja, kán een mens zich niet bedriegen? Arglistig is het hart. Hoe weet je nu of jij begonnen bent, of God?
PS> Voorderest sluit ik me aan bij hetgeen Polemicus hierboven geschreven heeft
[Aangepast op 14/3/2005 door memento]
2. Ik heb moeite met het enorm verstandelijke van de manier van redeneren van sommigen hier, het lijkt wel een systeem:
a. Een mens is van nature slecht
b. Gewilligheid om naar Jezus te gaan is een gave van God
c. Als ik naar Jezus wil gaan, houdt dat in dat God in mij aan het werk is
En tjakka, meteen bij het grote verschil tussen de evangelischen en de reformatie, nl. de vrije wil. Duizenden boeken zijn er over dit onderwerp geschreven, en die discussie is ook uitgebreid op dit forum gevoerd...
Want ja, kán een mens zich niet bedriegen? Arglistig is het hart. Hoe weet je nu of jij begonnen bent, of God?
PS> Voorderest sluit ik me aan bij hetgeen Polemicus hierboven geschreven heeft
[Aangepast op 14/3/2005 door memento]
Ik ken ds Heemskerk niet. Best mogelijk dat hij goeie dingen zegt.
We zitten hier in een discussie die opeens doodloopt op een spoor: lees ds Heemskerk hierover. Want die heb ik niet en ga ik niet kopen ook.
We zeggen altijd dat we met de Schrift en de 3FvE uit de voeten moeten kunnen.
We zitten hier in een discussie die opeens doodloopt op een spoor: lees ds Heemskerk hierover. Want die heb ik niet en ga ik niet kopen ook.
We zeggen altijd dat we met de Schrift en de 3FvE uit de voeten moeten kunnen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Volgens mij is dit niet waar, want er wordt gesteld dat de wil vernieuwd is.Oorspronkelijk gepost door memento
1. Henk Binnendijk is veel evenwichtiger dan Lecram hier gequote heeft.
2. Ik heb moeite met het enorm verstandelijke van de manier van redeneren van sommigen hier, het lijkt wel een systeem:
a. Een mens is van nature slecht
b. Gewilligheid om naar Jezus te gaan is een gave van God
c. Als ik naar Jezus wil gaan, houdt dat in dat God in mij aan het werk is
En tjakka, meteen bij het grote verschil tussen de evangelischen en de reformatie, nl. de vrije wil. Duizenden boeken zijn er over dit onderwerp geschreven, en die discussie is ook uitgebreid op dit forum gevoerd...
Dit is wél de kardinale vraag. Als we onszelf bedriegen door onterecht te stellen dat God in je werkt, dan bouwen we op zandgrond.Want ja, kán een mens zich niet bedriegen? Arglistig is het hart. Hoe weet je nu of jij begonnen bent, of God?
'Beproef vrij van omhoog, mijn hart wat voor Uw oog, alwetende steeds openligt'
Nu het antwoord nog op de vraag van memento. Ik moet er even wat langer over nadenken om het helder te omschrijven.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Onterecht stellen dat God in je werkt is een zeer gevaarlijke bezigheid. We kunnen de Geest bedroeven en wederstaan.Oorspronkelijk gepost door PimDit is wél de kardinale vraag. Als we onszelf bedriegen door onterecht te stellen dat God in je werkt, dan bouwen we op zandgrond.Oorspronkelijk gepost door mementoWant ja, kán een mens zich niet bedriegen? Arglistig is het hart. Hoe weet je nu of jij begonnen bent, of God?
'Beproef vrij van omhoog, mijn hart wat voor Uw oog, alwetende steeds openligt'
Nu het antwoord nog op de vraag van memento. Ik moet er even wat langer over nadenken om het helder te omschrijven.
Verder is de vraag niet zozeer wie er begonnen is, want dat is altijd God. Bij onze geboorte, doop was God de eerste. Hij heeft ons gemaakt en daarna gekocht met Zijn dierbaar bloed. Als je dan denkt dat je zelf begonnen bent, ken je God nog niet goed.
Verder is het meer van belang dat we zien op het fundament van ons geloof, dan op het beginpunt. Het rustpunt van ons geloof moet toch Christus zijn zoals Hij ons in het evangelie aangeboden wordt. Gods beloften zijn het beginpunt en die zijn ja en amen in het fundament en eindpunt: Jezus Christus. Hij is een verzoening voor onze zonden. Hij is om onze overtredingen verwond. Dat is het kenmerk van het ware.
Zoals Adorote het zegt: Het levenschenkend kruis van Golgotha!
Dus alle gedoopten zijn gekocht met Zijn dierbaar bloed?Oorspronkelijk gepost door MiscanthusOnterecht stellen dat God in je werkt is een zeer gevaarlijke bezigheid. We kunnen de Geest bedroeven en wederstaan.Oorspronkelijk gepost door PimDit is wél de kardinale vraag. Als we onszelf bedriegen door onterecht te stellen dat God in je werkt, dan bouwen we op zandgrond.Oorspronkelijk gepost door mementoWant ja, kán een mens zich niet bedriegen? Arglistig is het hart. Hoe weet je nu of jij begonnen bent, of God?
'Beproef vrij van omhoog, mijn hart wat voor Uw oog, alwetende steeds openligt'
Nu het antwoord nog op de vraag van memento. Ik moet er even wat langer over nadenken om het helder te omschrijven.
Verder is de vraag niet zozeer wie er begonnen is, want dat is altijd God. Bij onze geboorte, doop was God de eerste. Hij heeft ons gemaakt en daarna gekocht met Zijn dierbaar bloed. Als je dan denkt dat je zelf begonnen bent, ken je God nog niet goed.
Ik ben het met je eens dat we bij een boom niet telkens naar haar wortelen moeten gaan graven. Toch is dit volgens mij nog niet het persoonlijke antwoord op de vraag zoals door Memento opgeworpen. En ik denk dat iedereen zichzelf deze vraag wel kan/mag stellen! Niet voortdurend, maar er kan toch wel een antwoord op gegeven worden?Verder is het meer van belang dat we zien op het fundament van ons geloof, dan op het beginpunt. Het rustpunt van ons geloof moet toch Christus zijn zoals Hij ons in het evangelie aangeboden wordt. Gods beloften zijn het beginpunt en die zijn ja en amen in het fundament en eindpunt: Jezus Christus. Hij is een verzoening voor onze zonden. Hij is om onze overtredingen verwond. Dat is het kenmerk van het ware.
Zoals Adorote het zegt: Het levenschenkend kruis van Golgotha!
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug