Levensvragen

Isala

Re: Levensvragen

Bericht door Isala »

huisman schreef:
Als wij niet weten van de schuldbrief weten wij ook niets van genade.
Uiteindelijk is de zaak zelf wel waar, met welke andere woorden je het dan ook omschrijft.
Dat kan toch ieder kind van God be-amen?
We moeten steeds weer bij Christus en Zijn offer uitkomen.
Dat is zo pijnlijk voor ons vlees én toch is niets zo heerlijk.
Hora est!
liz boer

Bericht door liz boer »

@thuisvrouw schreef: En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

15 En als zij gedoopt was, en haar huis, bad zij ons, zeggende: Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er. En zij dwong ons.

Lydia had er in ieder geval niets op tegen om beoordeeld te worden.

God laat niet varen de werken Zijner handen. Als zodanig hebben Judas Achab enz dan ook geen schuldbrief, zondekennis etc gehad.
De kanttekeningen hierbij zeggen:
38 Of: aan den Heere, namelijk Christus, gelovig ben.
Dit gaat niet over een schuldbrief. Zij hadden wel zondekennis, ze riepen het uit ik heb gezondigd!!! Ze hadden geen droefheid naar God, daar ligt het verschil.

Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

GZB schreef:
Ook daarmee eens. Verbaas me in deze discussie zeer. Het lijkt tegenwoordig een nieuwe theologie te zijn om met zo min (klein) mogelijk ellendekennis af te kunnen doen om er toch bij te horen. Het verdedigen hiervan lijkt een doel op zichzelf te worden. Terwijl de Heidelberger heel duidelijk spreekt over "hoe groot mijn zonde en ellende is". Verdoezel dat maar niet hoor. Ook niet reactionair zijn. En voordat ik het hele forum over me heen krijg: ja, het moet zeker naar: "hoe ik van die zonde en ellende verlost worde"...en wat er volgt.
Ja dat is wat ook bedoel. Mee eens
liz boer

Bericht door liz boer »

GZB schreef: Ook daarmee eens. Verbaas me in deze discussie zeer. Het lijkt tegenwoordig een nieuwe theologie te zijn om met zo min (klein) mogelijk ellendekennis af te kunnen doen om er toch bij te horen. Het verdedigen hiervan lijkt een doel op zichzelf te worden. Terwijl de Heidelberger heel duidelijk spreekt over "hoe groot mijn zonde en ellende is". Verdoezel dat maar niet hoor. Ook niet reactionair zijn. En voordat ik het hele forum over me heen krijg: ja, het moet zeker naar: "hoe ik van die zonde en ellende verlost worde"...en wat er volgt.
Het verbaast mij als je zegt dat je zondekennis steeds groter wordt als je de liefde van God leert kennen, dat je zo'n opmerking plaatst.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Isala

Bericht door Isala »

GZB schreef:Het lijkt tegenwoordig een nieuwe theologie te zijn om met zo min (klein) mogelijk ellendekennis af te kunnen doen om er toch bij te horen. Het verdedigen hiervan lijkt een doel op zichzelf te worden.
Sorry, maar dat lees ik echt niet in de reacties!
Het blijkt volgens mij meer dat iedereen leest met zijn eigen bril. Figuurlijk dan.
Hora est!
Thuisvrouw

liz boer schreef:
@thuisvrouw schreef: En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

15 En als zij gedoopt was, en haar huis, bad zij ons, zeggende: Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er. En zij dwong ons.

Lydia had er in ieder geval niets op tegen om beoordeeld te worden.

God laat niet varen de werken Zijner handen. Als zodanig hebben Judas Achab enz dan ook geen schuldbrief, zondekennis etc gehad.
De kanttekeningen hierbij zeggen:
38 Of: aan den Heere, namelijk Christus, gelovig ben.
Dit gaat niet over een schuldbrief. Zij hadden wel zondekennis, ze riepen het uit ik heb gezondigd!!! Ze hadden geen droefheid naar God, daar ligt het verschil.

Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.
Precies. En daarmee geen echte schuld. Het werk van God werkt zondebesef wat uitloopt naar Christus. Dus is het duidelijk dat 'een schuldbrief krijgen' een werk van God is. En Hij geeft geen schuldbrieven zonder dat de betaling er is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Thuisvrouw schreef:En Hij geeft geen schuldbrieven zonder dat de betaling er is.
Huh? Dat klopt toch niet? :quoi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GZB

Bericht door GZB »

liz boer schreef:
GZB schreef: Ook daarmee eens. Verbaas me in deze discussie zeer. Het lijkt tegenwoordig een nieuwe theologie te zijn om met zo min (klein) mogelijk ellendekennis af te kunnen doen om er toch bij te horen. Het verdedigen hiervan lijkt een doel op zichzelf te worden. Terwijl de Heidelberger heel duidelijk spreekt over "hoe groot mijn zonde en ellende is". Verdoezel dat maar niet hoor. Ook niet reactionair zijn. En voordat ik het hele forum over me heen krijg: ja, het moet zeker naar: "hoe ik van die zonde en ellende verlost worde"...en wat er volgt.
Het verbaast mij als je zegt dat je zondekennis steeds groter wordt als je de liefde van God leert kennen, dat je zo'n opmerking plaatst.
Hoezo dat dan? Zeker is het een kennis die altijd door zal gaan maar Christus is gegeven tot een volkomen verlossing hoor. Wat moet je bij Hem doen, ook voor de eerste maal, zonder schuld? Waar moet je dan voor komen?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GZB schreef: Nou Ambtenaar, ik weet niet onder welke GB prediking jij altijd gezeten hebt, maar in de GB prediking die ik m'n hele leven al gehoord heb, hoorde ik die uitspraak wel. Ik moet wel toegeven, het is meer en meer aan het verdwijnen
Ik kan me het in ieder geval niet herinneren.
Thuisvrouw

Jantje schreef:
Thuisvrouw schreef:En Hij geeft geen schuldbrieven zonder dat de betaling er is.
Huh? Dat klopt toch niet? :quoi
Anders gezegd: als de Heere de droefheid naar God werkt, het hart opent etc dan zal dit altijd uitlopen op Christus. Omdat Hij betaald heeft voor de zonden van Zijn volk.
Laatst gewijzigd door Thuisvrouw op 24 okt 2018, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het verdwijnen van het woord schuldbrief is dan ook symptomatisch voor het wegvallen van het adjectief gereformeerd bij bond.
En waarin vind deze uitdrukking dan haar oorsprong? In ieder geval niet in de Bijbel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het verdwijnen van het woord schuldbrief is dan ook symptomatisch voor het wegvallen van het adjectief gereformeerd bij bond.
En waarin vind deze uitdrukking dan haar oorsprong? In ieder geval niet in de Bijbel.
Zit het nu vast op de uitdrukking, of om wat er bedoeld wordt?
pierre27

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Zit het nu vast op de uitdrukking, of om wat er bedoeld wordt?
Nou daar komen we niet uit...zijn al aantal pagina's verder. Het lijkt op een afzwering van de term en tevens de zaken die bedoeld worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Zit het nu vast op de uitdrukking, of om wat er bedoeld wordt?
Dat is een retorische vraag.

Het gaat erom dat er hier door enkelen zoveel belang wordt gehecht aan allerlei uitdrukkingen die niet te herleiden zijn uit de Bijbel. Erger nog is dat men het gebruik van dergelijke uitdrukkingen ziet als kenmerk van het ware, zoals wellicht ook niet ongebruikelijk is. Ze hebben niet in de gaten dat ze daarmee anderen per definitie bestempelen als tweederangs gelovigen - of erger - als mensen die het ware geloof niet kennen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Ik ben zowel voor bijbels taalgebruik, als tegen een verenging van de bijbelse ellendekennis.

Maar mijn bewering gaat over het gereformeerde gehalte van het gebruik van dat woord. Hier het aantal hits in digibron van het woord schuldbrief in de waarheidsvriend. Het is dus een vrij normaal verschijnsel geweest, zeker omdat het woord wortelt in een praktisch voorbeeld:

Periode
2010-2018 (1)
2000-2009 (1)
1990-1999 (6)
1980-1989 (6)
1970-1979 (2)
1960-1969 (3)
1950-1959 (4)
1940-1949 (3)
1930-1939 (2)
Plaats reactie